Meer luchtpompen op 1 systeem ?

Sommigen noemen het één van de pijlers van een perfecte leefomgeving. Alle vragen of suggesties kan je hier dus kwijt.
Infrasuri3

Meer luchtpompen op 1 systeem ?

Bericht door Infrasuri3 » 05 apr 2019, 12:11

Op het moment heb ik 3 pompen lopen 2x secoh sll40 en 1x jdk 20 .
Nu wil ik het liefst minder rubber tube.
Maar drukleiding aanleggen , kan ik meerdere pompen op 1 systeem laten drukken ??
Hoe zouden jullie dit doen ?

Grts Frans

Guyke

Re: Meer luchtpompen op 1 systeem ?

Bericht door Guyke » 05 apr 2019, 16:30

Hallo,

kan je ook eens even melden waar de luchtpompen voor gebruikt worden?

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Infrasuri3

Bericht door Infrasuri3 » 05 apr 2019, 19:00

Hoi Guyke

1 sll40 op de airlift
1 sll40 op 3 mattenkamers en de zeef reiniger
1 jdk20 op de grote bodemschijf vijver

Probleem is dat mijn 315collector een paar centimeter te kort is .
Dus wanneer ik de lift uitzet moet ik eerst een partij water af laten anders klotst deze erover.
Maar wanneer die pomp ooit ermee zal stoppen heb ik dus ook kermis en zal het water de keuken binnen lopen .

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 05 apr 2019, 19:19

Een ring op je collector zetten kan in ieder geval dus geen kwaad. Bij totale stroomuitval heb je het probleem dus ook.

Infrasuri3

Bericht door Infrasuri3 » 05 apr 2019, 19:22

Ik heb de vijver pas sinds vorige zomer en er dus weinig verstand van allemaal.

Het is maar 9,5 kuub met 1 bodemdrain en 1 skimmer beide op
2x 110 richting zo’n groen polyester 15m3 4kamerfilter met in kamer 1 een zeef (25cm hoog en 56cm breed)
In kamer 2en 3 zitten de blauwe matten en in kamer 4 rode matten en dan weer 2x 110 richting collector die het dan via een 110 airlift op 6cm onder de oppervlakte terug stuwt .

Daar heb ik ook een vraagje over aan de “meester” :
Als ik beide schuifkranen volledig open zet valt mijn skimmer stil (de drijver rand steekt dan 1 cm boven het water uit) ,maar schuif ik de kraan van de bodemdrain half dicht dan kolkt de skimmer weer .
Zelf kan ik alleen bedenken dat de druk op de bd op 190 diep hoger is dan op de skimmer welke op 60 diep doorgevoerd wordt .

Maar is er geen oplossing zodat beide kranen vlledig open kunnen ?

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 05 apr 2019, 19:29

"Zonder verstand van..." zo zijn we hier bijna allemaal begonnen. En ja, voor airlift ben je bij Guyke aan het juiste adres.

Guyke

Bericht door Guyke » 05 apr 2019, 19:34

Hallo,

Is er een reden waarom de collektor te kort is?
Met een stuk van 315 ( bv 20 cm ) kan je gemakkelijk de collektor verlengen.
Moest je aan een mof geraken is het nog simpeler.
Je legt dat stuk in de oven zet deze op 170°, als de ring goed soepel is dan neem je hem met een paar ovenwanten er uit en schuif het over een ander overschot van 315 ( met die warme ring naar de collektor lopen gaat niet lukken.
Ik vraag me echter af wat het verband is met de vraag/wens van minder rubber.

Wat betreft die skimmer.
Het is een gekend probleem dat een drijfskimmer samen met drains niet goed werkt omdat water steeds de weg van de minste weerstand neemt.
Als de drain het meeste water kan leveren schiet er voor de aanzuig van de skimmer niet genoeg meer over.
Alleen als je dz flow gaat verhogen is de kans er om de skimmer aan de gang te krijgen/houden.
Een kleine pomp op de skimmer werkt ook.

mvg
Guyke

Infrasuri3

Bericht door Infrasuri3 » 05 apr 2019, 20:11

Hallo
Dat mijn 210 cm lange collector te diep geplaatst is is het probleem , omdat deze op 35 cm van de vijverwand geplaatst is en ik onwetend de buis op 2 cm onder de vijver rand heb laten uitkomen zodat ik deze met een vlonderdeksel kon wegwerken .
Dat leek me gewoon mooier , maar toen eenmaal alles gekoppeld en doorgevoerd was kwam ik er met vullen pas achter dat de airlift het waterniveau in de collector naar onder trok tot halverwege de bocht.
Toen heb ik dus steeds het water in de vijver moeten bijvullen totdat de bocht volledig onder water stond om de beste flow te behalen.
Dat komt er dus allemaal uit wanneer de lift uit gaat/moet .

De collector hoger maken is dan inderdaad een oplossing maar dan heb ik dat stuk in het zicht vanuit het terras .

Ik vroeg om meerdere (2) pompen op 1 hoofdleiding te plaatsen omdat ik dan altijd 1 pomp heb die bleef pompen in geval van een defect , ik woon naast mijn broer en zou bv 1 pomp van hem van stroom kunnen voorzien en andersom .
Kwestie van 2 kabels naar elkaar over te leggen , zo zou ondanks stroom uitval bij 1 van ons de lifts niet voor terugloop van water kunnen zorgen .

Het was maar een gedachte en een vraag aan de verstandige hier .

Een harde leiding wil ik zowieso gaan plaatsen ipv alle lange rubbertubes door de filterruimte .

Ik begon over het skimmer probleem omdat ik U reageerde en ik heb al een bijbel vol informatie van u gelezen hier Guyke , altijd duidelijk en doordacht .
Mijn dank is groot !

Grts Frans

de_matti

Bericht door de_matti » 05 apr 2019, 20:13

Beste Frans,

Zoals Guyke al aangeeft haal je volgens mij 2 problemen/vragen door elkaar. Met de collector kan ik U niet helpen daar wij met pompen werken.

Echter worstel ik ook met ongeveer dezelfde vraag i.v.m. met het aansluiten van 2 luchtpompen op 1 drukleiding. Ik vraag mij namelijk ook niet af of het beter is om de 2 pompen op 1 drukleiding aan te sluiten zodanig als er 1 uitvalt, de 2de nog steeds de filter van lucht voorziet. Wel ga ik bij elke afnemer een klein bolkraantje (DN 20 bv) plaatsen om de lucht naar de zeven, BB, matten, enz afzonderlijk te kunnen regelen.

Ik ben er wel nog niet uit of ik een collector (lees dikkere verzamelbuis) tussen de pompen en de verdere leiding ga plaatsen. Hieronder even een kleine schets hoe ik het wil doen. Is het dit dat U bedoeld?

Mvg
De_matti
schema_beluchting.png
schema_beluchting.png (10.22 KiB) 388 keer bekeken

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 05 apr 2019, 20:18

Hetgeen jullie willen is naar mijn mening al eens ergens bij Koivrienden beschreven. Zelf kan ik het zo 1,2,3 niet meer vinden. Misschien hebben jullie meer geluk.

Infrasuri3

Bericht door Infrasuri3 » 05 apr 2019, 20:24

Hoi Matti
Dat is wat ik wilde met de drukbuis en 2 pompen .

Een collector is een verzamel pijp gebruikt voor airlift in te plaatsen
E1B600AF-E45A-483A-9300-5F0A9B1C3D21.jpeg
Grts Frans

Guyke

Bericht door Guyke » 05 apr 2019, 20:56

Hallo,
2 luchtpompen op dezelfde lijn zetten ""niet doen ""
de sterkste luchtpomp ( er is altijd een verschil zelf door 2 dezelfde pompen bv jdk 40.. ) gaat de zwakkere luchtpomp meer tegenwerken
wat voor de levensduur van de zwakkere niet bevorderlijk is.
Heb er testen mee gedaan door 2 luchtpompen op dezelfde luchtkamer te plaatsen.
Daarom heb ik mijn luchtkamers in twee gescheiden door er een wand in te plaatsen.

Wat betreft die collektor.
Kan je helemaal bovenaan geen buisje voorzien ( 50 mm ) dat je terugkoppeld naar de ingang van de filter?
Als je dan een deksel op de collektor plaatst ( er stevig op zetten met een rubberband bv ) en het water komt omhoog bij stilvallen dan loopt dat water gewoon terug de filter in bij stilvallen.

Echter even iets over de daling in de collektor.
Vermits de vijver maar en 10 m³ groot is vindt ik een 40 literpomp op de lift wat aan de zware kant.
Werkt de lift niet rustiger als je de sll20 er op zet?
Als die daling groot blijft is de doorstroom van het filter ergens gehinderd.
Wat gebeurd er met de niveau's in de filtercompartimenten?

mvg
Guyke

KevinL

Bericht door KevinL » 05 apr 2019, 23:13

Hoi,

helemaal eens met Guyke vwb de airlift collector, de SLL20 zou voldoende moeten zijn voor de flow in een vijver van circa 10m3. Zelf heb ik een vergelijkbare situatie, op het filter na (staat hier een combi trommel /bwb) met een airlift 110 op een Nitto LA28. Draait nu 1,5 jaar naar volle tevredenheid. Zoals Guyke al aangeeft speelt de weerstand in het filter vermoedelijk ook een rol.

Grt Kevin

Infrasuri3

Bericht door Infrasuri3 » 06 apr 2019, 13:32

Hoi
Ik heb zojuist de 20 liter pomp aan de lift gehangen en daarmee valt de waterverplaatsing behoorlijk terug , de skimmer loopt dan ook niet meer wanneer de bodemkraan half dicht staat .
Toen heb ik een lift eraangehangen met de kamer op 145 en toen was het IETS beter maar niet te vergelijken met de 40 liter pomp.
Wel zakt het niveau in de collector niet zoals bij de 40 literpomp.
Kan ik nog een kortere lift proberen of een steen in de kortere lift hangen die door een uitgang aan de verdeler van de 40 literpomp komt ??

Grts
Frans

Guyke

Bericht door Guyke » 06 apr 2019, 16:12

Hallo,

dat de flow mindert is logisch met een 20 liter, de vraag is of het te weinig is.

Echter voor een 40 liter pomp denk ik dat de doorstroom door het filter en dus de aanvoer naar de collektor te weinig is.
In feite moet je die daling in de collektor niet gaan trachten te verminderen door meer water in het systeem te steken dan dat het systeem aan kan.
Zolang de uitstroom in de vijver onder water blijft is er niet echt een probleem. Moest deze nu boven water komen dan begin je maar echt
op te voeren en gaat de flow daardoor achteruit.

Ik zou graag eens een idee krijgen van die meerkamerfilter want ik denk dat daar het probleem van te weinig doorstroom ontstaat.
Ook heb ik al gevraagd wat het niveau in de filterbakken is als het systeem draait. Als de filter niet kan volgen ga je dat probleem van de skimmer
niet met een zwaardere luchtpomp oplossen.

Wat ik uit het verhaal oppik is dat er zich niveauverschillen voordoen die een rem zetten op de flow en daardoor ook op het rendement.

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Beluchting”