Minder lucht opbrengst

Sommigen noemen het één van de pijlers van een perfecte leefomgeving. Alle vragen of suggesties kan je hier dus kwijt.
AVG

Minder lucht opbrengst

Bericht door AVG »

Hoi vrienden,

De afgelopen dagen bemerkte ik minder luchtopbrengst van de 20 bollen die over de twee filterlijnen verdeeld zijn. Zeker bij het bwb was het goed te merken, dus had de nieuwe bollen al klaar liggen. Voor de zekerheid toch maar eerst de luchtslangetjes van de metalen regelaartjes afgetrokken, kwam redelijk wat lucht uit. Na het doorprikken met een klein fitting schroevendraaiertje meteen een wereld van verschil :shock: nadien natuurlijk alle kraantjes snel doorgeprikt :D

Dus: heb je de indruk dat je pomp, luchtschijf, bollen etc... minder lucht geeft, controleer dan ook zeker de kraantjes ! ( zo voorkom je ook dat je pomp te warm wordt )

mario1

Re: Minder lucht opbrengst

Bericht door mario1 »

Tof dat je dit hier deelt Aad.
Ik veronderstel dat dit vaker voorkomt als men denkt.
Waar ik reeds een hele tijd mee in mij hoofd speel is om hier extra luchtfilters tussen te plaatsen om op deze manier dergelijke taferelen te voorkomen.
Hier ook geregeld de ailiften moeten doorblazen, en denkt dus op voorgestelde manier dit te beperken.

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

[thank_you

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ga dit hier ook eens moeten nazien , want heb meerdere van die metalen kraantjes op de luchtslangen

Is dit oxidatie of gewoon samengeklonterd stof, want dan zou het idee van Mario wel de oplossing kunnen zijn :D , laat u maar eens gaan Mario :wink:

Prima opgemerkt Aad :good:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

mario1

Bericht door mario1 »

Marcje schreef:Is dit oxidatie of gewoon samengeklonterd stof, want dan zou het idee van Mario wel de oplossing kunnen zijn :D , laat u maar eens gaan Mario :wink:
Ik ben voor 99% zeker dat dit samengeklonterd stof is, vandaar mijn redenering om tussen de leidingen een extra filter te plaatsen.
Voorlopig hier tijd tekort, maar die filter komen er zeker :D

goshiko

Bericht door goshiko »

onderschat hier toch ook oxidatie niet. Lucht uit luchtpomp is warmer dan buitenlucht, je krijgt condens op de verdelers, oxidative kan zo ontstaan.
In vele luchtpompen zit al een sort van voorfilter in, die regelmatig eens reinigen kan ook al helpen.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

wadapatja

Bericht door wadapatja »

Ook een vraagje over de lucht opbrengst. Ik zie steeds vaker dat er grote diameters pvc-buis gebruikt wordt voor de luchtleidingen. En aan het eind gaat het dan over in slangen van kleinere diameter.
Geeft dit veel verschil in opbrengst of is het om te zorgen dat de pomp zijn lucht beter kwijt kan?
Of toch beide? En hoeveel scheelt het op bijvoorbeeld een Secoh SLL40?
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift. 22kuub/uur, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

AVG

Bericht door AVG »

Grote diameter leiding die naar de drain gaan zie ik geen enkel voordeel in. Hier alles in 20 mm uitvoering, wat toch nog net iets ruimer is dan de diameter uitstroom van luchtpompen.

Langs de beide filterlijnen loopt een buis van dertig mm - dit met als enig doel meer ruimte te hebben om de kraantjes erin te kunnen tappen - voorzien van eindstop. ik denk dat Goshiko gelijk heeft, bij het doorprikken voel je toch wat weerstand, met alleen stof ga je dit toch niet ervaren, denk ik.

Aan de buitenkant gaan de kraantjes op den duur wat "oxideren" en draaien daardoor moeilijk open en dicht als het echt eens moet. Dus aan de binnenkant zal ook wel zoiets plaatsvinden.

Zo'n metalen verdeler met aan beide zijde 5 kraantjes er op vind ik overigens waardeloze dingen, die kraantjes zijn niets waard, is tenminste mijn ervaring.

wadapatja

Bericht door wadapatja »

Zal je net zien . Heb je het over een luchtpomp gaat ie stuk. De Secoh SLL40 heeft na 7 jaar trouwe dienst de geest gegeven. Morgen een andere halen, wel weer een Secoh maar nu de SLL50.
Bedankt voor je antwoord Aad. Vandaag een proefje gedaan met een 20mm vijverslang. Gelijk vanaf de pomp met de rubberen knie over op 20mm buis en daar weer een 20mm vijverslang op. Gaat over 5 meter naar de verdeler van 20mm met 3x 10mm uitgangen.
Geen verschil in opbrengst ondervonden. Alleen dat de Secoh SLL40 nu overleden is.

Toeval? Of zou daar een verband in kunnen zitten?
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
Doorstroming op airlift. 22kuub/uur, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
wadapatja schreef:Zal je net zien . Heb je het over een luchtpomp gaat ie stuk. De Secoh SLL40 heeft na 7 jaar trouwe dienst de geest gegeven. Morgen een andere halen, wel weer een Secoh maar nu de SLL50.
Bedankt voor je antwoord Aad. Vandaag een proefje gedaan met een 20mm vijverslang. Gelijk vanaf de pomp met de rubberen knie over op 20mm buis en daar weer een 20mm vijverslang op. Gaat over 5 meter naar de verdeler van 20mm met 3x 10mm uitgangen.
Geen verschil in opbrengst ondervonden. Alleen dat de Secoh SLL40 nu overleden is.

Toeval? Of zou daar een verband in kunnen zitten?
Ik weet niet wat er juist kapot is gegaan maar voor deze pompen bestaan reparatiesets die veel minder kosten dan een nieuwe pomp ( rond de 30 euro ).

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

wadapatja

Bericht door wadapatja »

Hij wordt zo heet dat ie na een uur nog niet vast te houden is. Waarschijnlijk is het de spoel. De rest ziet er gewoon goed uit.
De andere kost me 50 euro. Dat is 7,50 goedkoper dan een revisie-set. En die is al gereviseerd. Die nu stuk is was dat toen ook. Heb hier ook al een SLL50 staan en dat is ook al een gereviseerde. Die draait nu ook alweer 6 jaar.

Heb dus wel vertrouwen in gereviseerde Secoh's. :wink:

AVG

Bericht door AVG »

Dat is minder Wadapatja

Hier worden de pompem met dit weer ook warm, ben dan ook genoodzaakt om de deksels van de kistjes te verwijderen.

Kreeg je pomp wel voldoende ventilatie ?

wadapatja

Bericht door wadapatja »

Staat gewoon in de blokhut. Op de grond. Ga zo slopen om te zien, of er misschien toch ergens een opstopping van stof of zo zit.
Heb ook nog een 50er staan draaien. En die wordt ook al erg warm. Vanmiddag een andere halen, heb ik dan weer een back-up.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
wadapatja schreef:Staat gewoon in de blokhut. Op de grond. Ga zo slopen om te zien, of er misschien toch ergens een opstopping van stof of zo zit.
Heb ook nog een 50er staan draaien. En die wordt ook al erg warm. Vanmiddag een andere halen, heb ik dan weer een back-up.
Ik heb het vermoeden dat de luchtinlaat onderaan de pomp ( daar zit een stoffilter ) dat deze volledig verstropt zit.
Normaal moet je deze om de zes maanden eens reinigen en om het jaar vervangen. Zeker als ze in een tuinhuis staan kunnen eze filtertjes snel dicht komen te zitten door stof.
Je hoeft de inlaat niet lang af te sluiten of de pomp loopt heet. Normaal moet deze afslaan ( er zit normaal een veiligheid op ) op een temperatuur boven de 130° wat wel zeer heet is.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

wadapatja

Bericht door wadapatja »

Hallo Guyke. Daar zat ik net naar te kijken. Heb hem bijna helemaal uit elkaar gehad. De kamers en membranen gereinigd. Zojuist bij proefdraaien dacht ik; Waar haalt hij zijn lucht vandaan?
Je bedoeld waarschijnlijk dat filtertje aan de achterzijde. Als je luchtuitlaat als voorzijde beschouwd dan hè.
Dit zit achter een klepje dat met een schroefje vast zit. Die haal ik er regelmatig vanaf en spoel hem schoon. Toevallig dit jaar nog niet gedaan. :oops:
Hij maakt ook redelijk herrie, net of er iets aanloopt. Dat is na de schoonmaak niet veranderd. Hij staat nu op een membraandisk van 34cm aangesloten. Eens zien of ie weer net zo heet wordt.

Plaats reactie

Terug naar “Beluchting”