airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Guyke

Bericht door Guyke » 02 jan 2013, 22:00

Hallo Jeroenie,

De binnenste doorvoeren zijn met PVC-lijm in de platen ingelijmt. De verbinding is getest geweest. PVC-lijm vulkanizeerd, lost als het ware de te verlijmen delen wat op en door te verharden wordt alles een geheel. Echter de omtrek heb ik met 2 komponenten gedaan omdat ik hiermee meer tijd had om de pvc mooi rond de platen te positioneren. Op de waterdoorvoeren door de drukkamer ontstaat praktisch geen spanning door de vele lijmverbindingen, maar op de omtrek kan dat wel daar de rand van de platen maar 5 mm dik is. Ook is die 2 komponenten meer ruimtevullend en worden zo eventuele oneffenheden opgevuld. Een van de dagen ga ik de schotel in water onderdompelen en er lucht opzetten om te zien wat er gebeurt. Ik hoop op een bruisende watermassa anders snif snif terug naar de tekentafel.

mvg

Guyke
Laatst gewijzigd door Guyke op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

goshiko

Bericht door goshiko » 03 jan 2013, 09:13

guyke,

waarom heb je er eigenlijk voor geopteerd om de luchtgaatjes in de bovenste plaat van de luchtkamer te maken?
Je kon ze toch evengoed gemaakt hebben in de doorvoerbuisjes (allemaal op dezelfde hoogte natuurlijk).
Ik denk dat je daardoor misschien iets meer wateraanzuiging zou gekregen hebben.

Goshiko
Laatst gewijzigd door goshiko op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 03 jan 2013, 17:16

Hallo Goshiko,

Met dat idee heb ik ook gespeeld maar uitendelijk heb ik dat niet gedaan omdat ik dan ten eerste de gaatjes zeer dicht bij de bovenplaat moest boren en ik was bang dat dit problemen zou geven bij verstropping.
Ook moest dan de luchtkamer eerst een gedeelte met lucht gevuld worden vooraleer de lucht aan de gaatjes zou komen, bij de airlifts hier op de site is die luchtkamer zeer klein in verhouding met wat ik hier gemaakt heb. Ook naar stevigheid zag ik problemen daar je zo een klein buisje gaat perforeren met gaatjes is de stevigheid direct weg. De dikte is amper 2 mm tegenover een buis van 110 .Ook naar weerstand van zowel lucht als waterdoorstroom was de perforatie in de topplaat voor mij een idealere positie daar de luchtbelletjes ongehinderd direct naar boven kunnen stijgen. De waterstroom word dan ook niet gehinderd door de lucht die in die buisjes zou blazen. Naar reiniging vond ik tenslotte deze oplossing het beste maar ik ben ook maar een dhz dus het zal afwachten worden of ik het bij het rechte eind heb of niet.

mvg

Guyke

goshiko

Bericht door goshiko » 03 jan 2013, 18:55

ik snap uw redenering guyke.
Je gaat toch wel goed moeten opletten dat uw drukkamer mooi waterpas staat om te vermijden dat de lucht niet door alle gaatjes gaat ontsnappen.
Maar dat had je natuurlijk ook voorgehad als je de gaatjes in de buisjes zou gezet hebben, alleen kan je daar wat spelen met gaatjesrijen op verschillende hoogte (dus weinig gaatjes in bovenste laag, meer in de onderste laag).

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 03 jan 2013, 20:21

Hallo Goshiko,

Je gaat toch wel goed moeten opletten dat uw drukkamer mooi waterpas staat om te vermijden dat de lucht niet door alle gaatjes gaat ontsnappen.
Dat van dat waterpas vind ik een opmerking om met rekening te houden. Echter ik zou graag uit zoveel mogelijk gaatjes lucht zien ontsnappen, voor mij hoe meer luchtbelletjes hoe beter zou ik zeggen. Voor dat ik alles in elkaar steek ga ik de luchtschotel eens apart testen om te zien wat er allemaal gebeurt. Ik ga dan ook eens wat wiebelen met die disk. Ik hoop dat er alleen maar lucht uitkomt waar er lucht moet uitkomen. Anders heb ik nog wat stopwerk uit te voeren.

mvg

Guyke

goshiko

Bericht door goshiko » 04 jan 2013, 08:18

Guyke,

ik bedoel dat als de luchtschotel wat uit balans staat, een paar mm is voldoende volgens mij, dat dan de lucht wel eens langs de gaatjes langs ene kant die hoogst staat gaat ontsnappen, en niets meer langs de andere kant. En dan verlies je alle effect welke je wil bereiken.
Dus inderdaad goed testen.

Goshiko
koivijver 74 kuub

Guyke

Bericht door Guyke » 04 jan 2013, 17:13

Hallo Goshiko,

Ik zal inderdaad moeten testen, maar zuiver waterpas zal ik die schotel nooit kunnen houden. Er zijn wat factoren die daar een rol in gaan spelen, ik weet ook niet wat andere airlifts doen in de collekterput, hangen die of staan die op de bodem, bewegen die of zijn er trillingen waat te nemen door de waterverplaatsing, ook of het mogelijk is om een collekter van 400 zuiver loodrecht en waterpas in de grond te krijgen.

Nu dat jij mijj daar attent bent beginnen op te maken beginnen er doemscenario's bij mij op te komen maar normaal zijn de problemen er om opgelost te worden, dus ik zal maar eerst de testfase afwachten.

mvg

Guyke

goshiko

Bericht door goshiko » 04 jan 2013, 18:46

nie opgeven he jong, das niet mijn bedoeling zulle.....
wil alleen maar wijzen op een paar dingen die je moet in het oog houden.
't is vooral omdat je met zoveel gaatjes werkt dat er risico is bij niet waterpas. Maar met druppels tec7 kan je veel gaatjes dichten zulle.

Goshiko
koivijver 74 kuub

Guyke

Bericht door Guyke » 04 jan 2013, 19:22

Hallo Goshiko,

Nu ik ben niet zo snel bang hoor, Marc had ook het idee van teveel gaatjes. Ik had echter het idee van hoe meer hoe minder risico met verstropte of niet goed werkende gaatjes. Ik zag bij het boren bijna scheel op die zwarte plaat. Ik heb ook wat rekening gehouden met waterdoorvoer de totale opp van de buisjes is meer dan ruim voldoende en ik kan er toch niet meer lucht doorpompen dan dat de luchtpomp gaat presteren dus als er wat gaatjes niet meewerken hoop ik dat dit niet al te grote verliezen met zich zal meebrengen bij de wateropbrengst.
Tijd zal raad brengen ik hoop in het weekend mijn ontwerp eens in het water te steken. Hoop doet leven he!!!

mvg

Guyke

koi.gin

Bericht door koi.gin » 04 jan 2013, 21:40

Guyke schreef:Hallo Goshiko,

Ik zal inderdaad moeten testen, maar zuiver waterpas zal ik die schotel nooit kunnen houden. Er zijn wat factoren die daar een rol in gaan spelen, ik weet ook niet wat andere airlifts doen in de collekterput, hangen die of staan die op de bodem, bewegen die of zijn er trillingen waat te nemen door de waterverplaatsing, ook of het mogelijk is om een collekter van 400 zuiver loodrecht en waterpas in de grond te krijgen.

Nu dat jij mijj daar attent bent beginnen op te maken beginnen er doemscenario's bij mij op te komen maar normaal zijn de problemen er om opgelost te worden, dus ik zal maar eerst de testfase afwachten.

mvg

Guyke
Hoi Guyke,

allereerst mijn complimenten voor je realisatie. Ik volg al een poosje in stilte. De laatst tijd ontbreekt me de tijd om te reageren. :oops:

Wat je collector betreft, deze is perfect loodrecht te plaatsen wanneer je gebruik maakt van stabilisee, voorzie een 10 à 15 cm onder je collector, ga net tewerk alsof je een vloertegel plaatst :wink:.
Zo hebben we het hier ook gedaan en je mag gerust eens langskomen met de waterpas :lol: . Enige voorwaarde is natuurlijk dat je geen grondwater hebt, dan pas wordt het iets moeilijker, je kan de collector ook voor een deel met water vullen, zo wordt hij niet omhoog getild door de waterdruk.

Klopt het dat je de collector 3 mr diep wilt gaan plaatsen? Controleer dan eerst even of je luchtpomp dit aankan.

Wat je luchtschotel betreft: 100 procent hoeft die volgens mij niet echt te staan, veel zal afhangen of er druk kan worden opgebouwd in je drukkamer, teveel en te grote gaatjes kunnen hier roet in het eten gooien.

Hier steunt de airlift op de bodem van de collector. :wink:

Mvg Gino
Laatst gewijzigd door koi.gin op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309

Guyke

Bericht door Guyke » 04 jan 2013, 23:47

Hallo Koi.gin

Inderdaad is het doel om de collektor 3m diep te plaatsen, echter de lift zelf hoeft dat niet. Het is zoals je zelf aanhaalt afhankelijk van de luchtpomp. Uit verschillende info (van fabrikanten ) moet een hi-blow 60 of 80 die diepte kunnen halen. Hier op de site wordt meestal gewerkt tussen 1.5 en 1.9 m dus info voor 3 m vindt ik hier niet. ( of ik moet ergens iets gemist hebben de site is ook zo groot) De drukopbouw denk ik dat dat wel snor zit de inhoud van de disk is sterk verminderd door alle doorvoeren die er door lopen. Ik kan altijd nog reeksen gaatjes dichten met sealing kit maar hoop dat dit niet echt nodig zal zijn. Een secoh sll 60 levert 45l op 2m diepte voor 33 watt dus ik kan altijd eens trachten van wat dieper te komen. Lukt het niet of het rendement gaat sterk achteruit dan dient die extra diepte als buffer. Deze topic is eerst gestart met een vraag over hevelen en vermits ik daar nog steeds niet uit ben en ik ga voor hevelen dan is het beter om over een goede buffer te beschikken. Ik heb ook al de hoogte die ik moet overwinnen met een dikke 5 cm naar beneden gekregen dus hoop ik maar dat de lift die ik aan het bouwen ben niet te sterk wordt voor de doorstroom van mijn filter.

NB De toeter staat in de startblokken, het is een hele toer geweest om die pvc plaat gebogen te krijgen maar ik denk dat het resultaat er zit aan te komen ( Foto's volgen nog wel)

Gino even een vraagje: met hoeveel boor jij een gat in de collektor om er een buis van 160 in te kunnen verlijmen? Ik denk toch dat u de persoon was die samen bezig is met Marc in dat filmpje op u-tube om die buizen in die collektor te bouwen?

mvg

Guyke

mario1

Bericht door mario1 » 05 jan 2013, 07:48

Hoi Gyke,

Dit is een lijstje welke je kan gebruiken om je doorvoeren te maken.

Voor buis van 32 mm voorboren met boor 15 à19 mm.
Voor buis van 40 mm voorboren met boor 19 mm.
Voor buis van 50 mm voorboren met boor 25 à 30 mm.
Voor buis van 63 mm voorboren met boor 37 à 40 mm.
Voor buis van 75 mm voorboren met boor 50 mm.
Voor buis van 110 mm voorboren met boor 73 mm.
Voor buis van 125 mm voorboren met boor 86 mm.
Voor buis van 160 mm voorboren met boor 100 à 110 mm.
Laatst gewijzigd door mario1 op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Guyke

Bericht door Guyke » 05 jan 2013, 17:46

Hallo Mario,

Bedankt ,dat lijstje gaat mee in de dossier altijd handig bijdehandje

mvg

Guyke

koi.gin

Bericht door koi.gin » 05 jan 2013, 19:41

Hoi Guyke,

Wat betreft de diepte van je collector, daar zou ik toch nog een nachtje over slapen. Een meter te diep is in mijn ogen nutteloos, beter is dan om een bredere collector te gaan gebruiken. Zo zal het waterniveau na indienststelling van je airlift minder gaan zakken. :arrow: Minder rendementsverlies. :idea: Wat niet het geval is wanneer je de collector dieper gaat maken. :wink:

Hier staat de schotel amper 10 cm van de bodemplaat van de collector en krijgt vuil, denk ik, niet de kans te gaan bezinken. Wanneer je de collector 3 mr diep maakt krijg je gegarandeerd bezinksel wat je dan dan op de een of andere manier moet weten te verwijderen.

Om de doorvoeren te maken had ik reeds een lijstje opgemaakt, welke hier terug te vinden was. http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtopic.php?t=7601

MVG Gino
Laatst gewijzigd door koi.gin op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter; viewtopic.php?t=5309

Guyke

Bericht door Guyke » 05 jan 2013, 20:16

Hallo Gino,

Bedankt voor de reactie. Ik heb echter een filmpje op u-tube gezien waar men met eenzelfde luchtpomp(was wel een compressor) met meer diepte meer wateropbrengst had. De reden voor een collektor van 3 meter is om te testen op dieper niveau. Volgens u is het beter om een bredere collektor te bouwen om de aanzet van de lift op te vangen. Ik wil dan zelfs voor een bredere en diepere collektor gaan, kan ik mischien er nog een tweede lift bijsteken. Bezinksel heb je daar zo veel last van? De inlaat van de collektor bevindt zich bij mij amper op 70 cm diepte(max) dus als het vuil voorbij de inlaat zinkt van de lift wordt dit toch direct aangezogen, en men pompt toch het water na de filter terug in de vijver? Natuurlijk is er altijd wel wat fijn stof maar als je gaat liften met meer dan 20.000 liter water is er dan niet genoeg aanzuig om dit te vermijden? Ik ben maar een leek op dit gebied maar ik denk dat op gebied van airlift en alles wat daar mee samengaat nog maar juist de kinderschoenen aan het ontgroeien is. Ik veronderstel zoals met vele technieken dat er bv in de toekomst betere en sterkere luchtpompen zullen ontwikkeld worden die diepere liften met grotere opbrengsten zullen brengen. Ik speel ook met het idee om eens een lift te ontwikkelen met een tweede schotel op halve hoogte(een soort tussenversterker voor de lift.) Dan moet ik wel van dieper vertrekken anders heeft dit geen zin. Als mijn hersenspinsels al achterhaald zijn laat het dan maar weten.
Bedankt alvast voor de goede raad, ik zal zeker niet komen klagen als ik mijn collektor zal moete reinigen , met een dompelpompje zo gebeurt.

mvg

Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”