airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Guyke

Bericht door Guyke » 20 dec 2012, 18:00

Hallo,

Eerst Ad,

mijn beste ik begrijp de verwarring nu, mijn vijver is geen specifieke koivijver. De opstelling is gewoon eerst de vijver ,deze loopt over over een breedte van 5 meter in een steenfilter. In deze steenfilter liggen beneden draineerbuizen die vierbonden zijn met een ton. Nu vanuit die ton pomp ik met een pomp het water terug naar de andere kant van de vijver. Bovenop deze steenfilter staat een rij van 5 meter planten. De skimmer is ook pompgevoed het water hier gaat eerst door de uv-lamp dan door 3 tonnen met elk 16 borstels erin en de uitstroom terug naar de andere kant van de vijver. Steenfilter en skimmer staan aan de ene zijde en de uitstromers aan de andere zijd van de vijver. Met dit systeem heeft mijn eerste vijver 16 jaar gedraaid zonder echte problemen. Dan de folie lek (garantie was 10 jaar en bij mij heeft hij het 16 jaar uitgehouden.)
Dit jaar vervangen door EPDM vijver een beetje groter en ook steenfilter beetje groter. Alles van 50.000 liter naar 70.000 liter.

Hallo Jeroenie
Met een hevel in buis van 160 kan ik ruim 40.000 liter laten lopen. Mijn zoon zit in de wegenbouw en heeft daar ervaring mee dus daar maak ik mij geen zorgen over.
De steenfilter is getest op doorstroom 1 pomp van 15000, 1 pomp van 10000 en 1 pomp van 25000 en niveau in de ton daalde niet er veel ( 5 cm) de pompen draaiden allen samen. Een hevel werkt volgens het systeem van comunicerende vaten.Met de lift die ik wil maken Wil ik op waterniveau 20.000 tot 30.000 liter halen en als ik dan 15 a 20 cm hoger daar de helft van overhou ben ik al tevreden. Dus de hevel zal waarschijnlijk geen 20.000 liter moeten veplaatsen.

mvg
Guyke
Laatst gewijzigd door Guyke op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Guyke

Bericht door Guyke » 20 dec 2012, 22:58

Hallo

Hier een probeersel voor foto's
Tekeningen van ontwerpen voor de luchtschotel diameter 250
nummer 1
34426

nummer 2
34427

zoals reeds vermeld niet echt duidelijk

mvg

Guyke

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 21 dec 2012, 07:57

Hoi Guyke,

Even een iets duidelijker foto , en kom hier nog op terug, want nu helaas geen tijd :wink:

55730

55731

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Guyke

Bericht door Guyke » 21 dec 2012, 13:18

Hallo Marc,

Ik snap niet hoe jij die foto's er zo groot opkrijgt maar swat tijd zal wel raad brengen.
Ik heb gekozen voor ontwerp 2 met een aanpassing voor de middenste doorvoergaten. De centers zijn reeds geboord en het zullen 28 gaten worden van 32 mm , Buisjes van 32 mm en 70 mm lang zijn ook reeds gezaagd. Ik heb echter een nogal voor mij moeilijk in te schatten technisch vraagje: De disk zal een luchtkamer hebben van ongeveer 6,5 cm dik is dit naar opp niet teveel of hopelijk niet te weinig? Is een centrale ingang van 20 mm onderaan voldoende voor de luchtaansluiting? Ik heb boortjes van 1 mm en wil daar ongeveer 400 gaatjes mee boren in de bovenplaat ongeveer zoals op de tekening 2. Is dit voldoende of moeten er meer in of van grotere diameter?

mvg
Guyke

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 21 dec 2012, 23:11

Hoi Guyke
De disk zal een luchtkamer hebben van ongeveer 6,5 cm dik is dit naar opp niet teveel of hopelijk niet te weinig?
0,5cm zou zelfs voldoende zijn , maar te veel is ook geen probleem :wink:
Is een centrale ingang van 20 mm onderaan voldoende voor de luchtaansluiting?
Meer dan voldoende en vind ik prima
Ik heb boortjes van 1 mm en wil daar ongeveer 400 gaatjes mee boren in de bovenplaat ongeveer zoals op de tekening 2. Is dit voldoende of moeten er meer in of van grotere diameter?
:shock: te veel en te groot als u er zoveel wilt ( mijn persoonlijke inschatting hé ! )
De reden hiervoor is dat bij een drukkamer eerst de bovenste rijen luchtbellen maken, en zo opschuiven naar beneden toe , afhankelijk van de luchttoevoer .....
Uw probleem is dat u 400 gaatjes gaat boren op hetzelde niveau, en als uw luchtpomp maar 200 gaatjes kan voeden...., dan hebt u een probleem :wink:

Hopelijk ben ik duidelijk en begrijpt u wat ik bedoel ?

persoonlijk zou ik beginnen met
Maximaal 100 boringen van 1mm
of
Maximaal 200 boringen van 0,5mm

Let wel , dit zijn schattingen en als ik het goed inschat ???? al denk ik van wel :lol:

Groetjes

Marc

Trickle

Guyke

Bericht door Guyke » 22 dec 2012, 00:10

Hallo Marc,

Dus als ik goed mee ben moet ik met minder beginnen. Als ik de constructie van een luchtsteen of membraam bekijk dan komen de luchtbelletjes er toch ook maar bovenaan uit? Als ik met minder begin en ik moet er later bijboren dan zit ik met een hele hoop afval in de drukkamer. Welke luchtpomp had jij in gedachte om dit aan te sturen. Na wat surfwerk ben ik deze tegengekomen:

seco/EL60 0.25bar 102l/min 230Volt 42 W 50Hz 33dB-A 190mmuitgang 8.5kg

Deze geeft iets meer bar als een sll20 en verbruik van 42w voor de opbrengst in l/min vond ik vrij goed. Vind wel geen gegevens over opbrengst bij verschillende dieptes. Ik denk toch van er genoeg in te boren en eventueel kan ik er later wat terug afsluiten. De schotel zal bij volledige montage op maat gebracht worden zodanig dat ik hem in de mof van 250 kan monteren en ook demonteren.
De mof van 250 ga ik voorzien van openingen in de onderste helft maar de plaats waar de rubber zit laat ik staan om de mof toch wat stevigheid te bieden.

Misschien moet ik gaan twijfelen aan de buis van 110? Ik kan natuurlijk de trefter wat inkorten later en dan overgaan naar 125 .

mvg

Guyke

Guyke

Bericht door Guyke » 22 dec 2012, 19:37

Hallo Marc

Nog even een opmerking ivbm die boringen. Bij uw airlift zitten er reeds 69 boringen van 1,5 mm per ring , dan maal 3 = 207 boringen voor heel de lift.
Dit maal opp ( 1,76mm² ) = 365 mm². Daarom wil ik 400 gaatjes van 1 mm boren = opp 1mm = 0,785 mm² x 400 = 314 mm² .

Ik weet dat het misschien te ver gezocht is maar ik heb in feite minder luchtdoorstroomopp dan bij een zijwaartse airlift ( uw ontwerp ) ik ga ook een zwaarder luchtpomp ( 2 x meer luchtopbrengst ) gebruiken voor de bedoeling om voldoende water een 15 a 20 cm boven waterlijn te bekomen. Wat vinden u of anderen van deze berekening of bekijk ik het volledig verkeerd.

Ik heb op de site nog de opbrengst van deze luchtpomp gevonden ( el 60 ) getest door Pedro ( http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... ight=secoh )

mvg

Guyke

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 22 dec 2012, 20:49

Guyke schreef:Hallo Marc

Nog even een opmerking ivbm die boringen. Bij uw airlift zitten er reeds 69 boringen van 1,5 mm per ring , dan maal 3 = 207 boringen voor heel de lift.
Dit maal opp ( 1,76mm² ) = 365 mm². Daarom wil ik 400 gaatjes van 1 mm boren = opp 1mm = 0,785 mm² x 400 = 314 mm² .
Hoi Guyke,

Ik heb een vermoeden dat u mijn airlift vergelijkt met een andere, want ik heb nooit meer dan 1mm geboord :wink:
Wat ik bedoel is gebaseerd op één van mijn airliften uit plexy

Er zijn 6 rijen boringen van 40 gaatjes per rij,
De drie bovenste zijn 0,5mm, de drie onderste zijn 1mm
Hier is duidelijk te zien dat er maar 3 rijen van lucht voorzien worden en dit de 2 bovenste en de 4de rij
Dus 80 gaatjes van 0,5mm en 40 gaatjes van 1mm ......
En dan heb ik het hier nog niet over een diepte van meer dan 150cm- de aanzuigdiepte in dit filmpje -, want dan zullen nog minder gaatjes van lucht voorzien worden
Vandaar mijn bezorgdheid dat de kans bestaat dat er boringen zullen zijn bij u die geen lucht krijgen ....

Natuurlijk is dit met een kleinere luchtpomp dan u gaat gebruiken, dus ik kan er volledig naast zitten :(

In ieder gaval doen waar u zich goed bij voeld, want dat doe ik ook :wink:

Ik kijk sowieso uit naar uw bevindingen en resultaten :D

Groetjes,

Marc

Trickle

Guyke

Bericht door Guyke » 22 dec 2012, 22:14

Hallo Marc

Sorry dat ik mij vergist heb, de info kwam van de filmpjes van u-tube en daar werd geboord met 1 mm inderdaad. Ik heb ook het ruitjespapier nader bekeken en mijn vergissing bemerkt. er werd niet met 0,5 cm tussenafstand geboord maar met 1 cm tussenafstand op de horizontale lijnen. Ik ga die doorstroom nog eens terug bekijken en misschien naar een 0,5 mm boortje op zoek. Waar haal jij zoiets? Ik was al blij met de gevonden 1 mm boortjes. Ik heb ook begrepen dat als de gaatjes kleiner zijn er ook veel eiwit geproduceerd wordt aan de uitstroom. Wel daar moet ik aboluut iets op vinden want op die plaats komt dat niet zo goed van pas. Ik wil de uitstroom gebruiken om een waterwiel aan te drijven en dat vol schuim zie ik niet zo zitten. Als het waterwiel voldoende kracht produceert ga ik ook nog trachten er een ledje mee te laten branden of zo ( hersenspinsels ) Er zal geen tegenwerking op de airlift zijn daar het water na de uitstroom direct 10 cm lager zal komen te stromen. Misschien heb je al begrepen ik ben graag bezig met knutselen en airlift is echt een fikse uitdaging waar ik zeker en vast nog menig uurtje ga aan spenderen.

Marc als er boringen geen lucht zouden geven is dat dan erg? Ik veronderstel dat dan dat er genoeg zijn voor het debiet van de pomp, zoals je zelf opmerkt werken er in uw airlift 3 van de 6 rijen? Zijn dat er dan ook teveel?

Ik moet nu reeds de mensen die hier mee aan werken van harte danken, alle info al is het maar een hint of een andere zienswijze kan er mee toe bijdragen om mijn betrachtig te verwezenlijken.

mvg

Guyke

rie

Bericht door rie » 23 dec 2012, 11:14

Guyke schreef:misschien naar een 0,5 mm boortje op zoek. Waar haal jij zoiets? mvg

Guyke
Die boortjes vind je in een elektronica winkel. Koop er direkt meerdere want ze breken heel gemakkelijk. :wink:
Laatst gewijzigd door rie op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten
Rie

Men mag niets meer, alles is verboden en het gaat van kwaad naar erger !!

koiliefhebber

Bericht door koiliefhebber » 23 dec 2012, 11:57

Hoi,
je kunt fijne boortjes ook vinden in een winkel waar ze modelbouw verkopen.
Naar het schijnt worden deze boortjes vaak door modelbouwers gebruikt.
Ik heb zelfs boortjes gezien van 0.1mm ! :shock:
Best deze boortjes dan in een dremel stoppen, met speciaal boorhoudertje.
groetjes,
marc. <°)))))><
Laatst gewijzigd door koiliefhebber op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiezen is verliezen...
Vijver:46 cub, Gravitaire filters : voorfilter ?????
2 meerkamerfilters: eskada 4 en JCS-D.
Pompen : 1 x aquamax eco 12000, 1 x eco 8000. Drijfskimmer gevolgd door cetus.
supershower van air-aqua, 2 m,blue eco 240.

Guyke

Bericht door Guyke » 23 dec 2012, 17:18

Hallo Rie en koiliefhebber,

Dat ik daar nu niet zelf ben opgekomen reuze bedankt voor de hints

mvg

Guyke

't Liesloo

Bericht door 't Liesloo » 23 dec 2012, 21:01

Of hier, zelden iets niet gevonden, en steeds goede prijzen...
Heb je meteen genoeg soorten om te testen... klein beginnen...
Wel zien dat je een dremeltje of dergelijk hebt.

http://www.conrad.be/ce/nl/product/8132 ... Detail=005

Greetz
Lieven
Laatst gewijzigd door 't Liesloo op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Guyke

Bericht door Guyke » 23 dec 2012, 22:24

Hallo Lieven,

Dit is nu echt zo'n site waar ik van hou. Je wordt " praktisch " op je wenken bediend.
Mail is al onderweg voor de bestelling, vrees echter zal moeten wachten tot na kerstmis.

Prettige feestdagen aan alle leden van dit fantastisch forum

mvg

Guyke

Guyke

Bericht door Guyke » 27 dec 2012, 21:59

Hallo

Na een paar dagen terug begonnen (kriebel was te groot)
Onderzijde en bovenzijde van de luchtkamer zijn met spanband verankert aan houten onderplaat.
Zodoende kon ik de 32 mm gaten mooi onder elkaar houden.
34488
Dit is de geboorde bovenzijde van de luchtkamer met daarbij 421 gaatjes van 0,5 mm. De puntjes die te zien zijn op de foto zijn doppuntjes. Het heeft ruim 4 uur geduurt voor ze er allemaal inzaten met 2 boortjes toch een goed resultaat.
34489

Marc ik ga de luchtkamer een 2 cm dunner maken dit komt beter uit om deze in de mof van 250 te monteren. Deze mof ben ik aan het voorbereiden om voldoende instroom t verzorgen aan de onderzijde. Ga ook stilaan uitdokteren om een passer van ruim 1,5 meter benen te maken anders kan ik de mal niet tekenen voor mijn flens van 1 meter lang (250 naar 110)

Tot zover de update
NB Foto's lukken nu wel!!!

mvg en prettige feestdagen

Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”