airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
goshiko

Re: airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Bericht door goshiko » 03 nov 2018, 13:52

ja guyke,
het nadeel van kleinkinderen hé, grootouders doen er alle ziektes die ze hebben ook van op.
Gelukkig is er ook een voordeel, de kinderen zelf nemen zo goed als geen enkele ziekte over van de grootouders.
En van alle overige voordelen moet ik je niks vertellen hé, het zijn de oogappels van opa... :D

Meedenken is op dit niveau niet meer aan mij gegeven vrees ik.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 03 nov 2018, 16:59

Hallo,
Marcje schreef:
Guyke schreef: Ik heb wel veel lezers maar in verhouding nog weinig meedenkers. Niet dat het me veel stoort maar soms vraag je jezelf af
wat het nut er dan van is om verder te posten.
Ik ben daar eentje van :oops: en top dat u blijft doorgaan ook al voelt het voor u soms aan dat u er alleen voor staat .....
Airlift op zich is een eenvoudig principe, maar u streeft naar de perfectie om alles er uit te halen wat ermee mogelijk is en dit vind ik fantastisch
Tja, ik ben een luie volger en het niveau is hier soms zo hoog dat ik niet altijd meer mee ben, en dan is meedenken en reageren niet voor de hand liggend
In ieder geval is dit een pracht van een topic die nu en in de toekomst een grote meerwaarde heeft en door velen zal blijven bezocht worden :D
Veel beterschap en blijven gaan hé

Groetjes

Marc
Zolang deze lift niet full woking is zal ik het topic nog wel updaten.
Wat er daarna gaat gebeuren zal de toekomst moeten uitwijzen.

Ik ben nu stilaan aan het uitzieken.
Blijven gaan is voorlopig figuurlijk want letterlijk kan ik niet veel druk verdragen op mijn linkervoet.
Door het vele rusten ( niksdoen :oops: ) is de rug ook een beetje meer meegaande.
goshiko schreef:ja guyke,
het nadeel van kleinkinderen hé, grootouders doen er alle ziektes die ze hebben ook van op.
Gelukkig is er ook een voordeel, de kinderen zelf nemen zo goed als geen enkele ziekte over van de grootouders.
En van alle overige voordelen moet ik je niks vertellen hé, het zijn de oogappels van opa... :D

Meedenken is op dit niveau niet meer aan mij gegeven vrees ik.

Goshiko
Ik kan het onze kleine rakker niet verwijten. Anders had ik het waarschijnlijk wel van iemand anders gekregen. Het zit nu eenmaal in het land want
men spreekt al bijna van een epidemie.
En wees maar zeker dat het onze oogappel is. :Yahoo:

Er zullen misschien nog wel momenten komen dat je kan reageren als ik mijn geyser ga afwerken.
En daar ik geen ontluchters heb wil ik ook daar nog een oplossing voor op de final.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

goshiko

Bericht door goshiko » 03 nov 2018, 17:02

ja geyserpomp, ik geloof er zeker in, zeker voor opvoer. Alleen die combinatie van stijgbuis, luchtpomp, grootte luchtbel, drukkamer waar je luchtbel opbouwt vooraleer ze los te laten,...
om gek van te worden. en je vindt niet veel op internet hé.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke » 03 nov 2018, 17:10

Hallo,
goshiko schreef:ja geyserpomp, ik geloof er zeker in, zeker voor opvoer. Alleen die combinatie van stijgbuis, luchtpomp, grootte luchtbel, drukkamer waar je luchtbel opbouwt vooraleer ze los te laten,...
om gek van te worden. en je vindt niet veel op internet hé.

Goshiko
Je moet inderdaad er fiks wat tijd in stoppen om info te vergaren op het net.
Soms had ik al eens wat geluk door op iets anders te zoeken ik toch weer wat vond wat met geyser te maken had.
Om op te voeren is het een doenbaar principe maar als je er debiet wil mee aan koppelen wordt het een heel ander verhaal.
bv een 10 liter/min betekent niet veel op een vijver.

mvg
Guyke

Guyke

Bericht door Guyke » 17 nov 2018, 13:46

Hallo,

Er is reeds in het verleden gewag gemaakt om de buis onder de lift te verlengen tot 10 cm boven de bodem van de collektor om bezinkvuil tegen te gaan.
Nu dat ook daar wat proeven zijn mee gedaan is het blijkbaar niet zo een goed idee om dat te doen met een enkelvoudige lift. ( bij mijn final zit er beneden ook een luchtdisk om de bodem van de collektor wat properder te houden )
Er zijn 2 oorzaken die gevolgen op de flow veroorzaken.
- het water dat omhoog moet gezogen worden werkt harder tegen al naargelang de diepte
- het dunnere water boven de luchtinbreng heeft voor gevolg dat er een dunnere laag ontstaat onder de luchtinbreng. ( aantal liter water per inhoud verminderd , de waterkolom in de buis wordt als het ware uit gerokken )

Men zou redeneren dat door de communicerende vaten deze tegenwerkende krachten zouden verminderen ( eens de flow bereikt is )
Echter door wat proeven is dit niet het geval. Hoe beter dat de luchtinlaat en de waterinlaat in de lift bij elkaar zitten hoe efficienter de lift werkt.
Iedere lift heeft dan een specifieke opbrengst per lengte stijgbuis, luchtpomp enz.
Om nu met een hoger in de collektor hangende lift toch een bodemwaterverplaatsing in de collektor te bereiken is het dus beter om de waterinlaten in de collektor tot op de bodem van de collektor te brengen.( echter is dit in vele bestaande installatie's nog moeilijk te verwezenlijken )

Naar constructie en efficientie is het dus beter om de collektorlengte volledig af te stemmen op een specifieke airlift met een specifiek beoogde waterverplaatsing waarbij dan de liftingang en wateraanvoer naar de collektor meer in hetzelfde niveau gemonteerd worden..

Naar de sll 20, jdk 20 luchtpompen luistert het systeem zeer nauw. ( is in de testen zichtbaar gemaakt door de stijgbuis dan in te korten. )
met de pompen van 30 tot 50 heeft men wat meer reserve.
In de testopstelling bij Marc zit de wateraanvoer naar de collektor hoger dan de waterinlaat van de geteste liften. Voor de waterverplaatsing is dit de beste opstelling maar naar bodemvervuiling in de collektor niet. Men krijgt als het ware onderaan in de collektor een stilstaand water dat amper in beweging komt.

Hier komt ook nog eens bij dat als de waterinlaat in de collektor op 2,5 m zou zitten en de lift hoger hangt ( bv collektor 2,5 m diep en de lift op 1,5 m ) er wel een waterbeweging ontstaat op de bodem van de collektor maar de efficientie ( lees waterverplaatsing ) is dan minder. ( ook blijft er een lichte pompende beweging van het opp water in de collektor waarneembaar.

De proeven zijn ook weer gedaan in een zo goed mogelijke omstandigheid.
Vele beperkende invloeden zijn reeds aan bod gekomen ( filters, lengte buizen, bochten, kranen, diameter buizen....) maar deze die ik nu weet heeft meer invloed dan ik vermoede.

De aanpassing op de bovenste luchtdisk ( dat buizenfestival ) van de final heeft meer negatieve dan positieve metingen opgebracht. Ook hier weer reageerde het systeem negatief want door wat ik hierboven geschreven heb wou de disk meer water betrekken door de extra waterdoorvoeren en verminderde de flow in de centrale buis. Door dat het extra waterdoorlaten zijn en dus niet groot genoeg ( het zijn zoals aangegeven extra doorlaten als ondersteuning en niet de hoofdaanvoer ). Door een test te doen zoals met de waterkraag op de bodemdisk van de final komt de waterverplaatsing volledig op max flow maar de wateraanvoer door de centrale pijp en de waterdoorlaten door de disk kwamen zo goed als stil te staan.

Wat ook nog naar voor komt is dat het gebruik van collektoren ook een beperkende factor is.

Met de final in volle werking en de extra waterdoorvoeren afgesloten te houden op de hoogste en middenste disk maar met 5 luchtpompen er op is deze lift niet geschikt voor een gravitaire opstelling ( de uitstroombuis is dan veel te klein ) maar voor de opvoerhoogte die ik wou wel.

Ik ga geen volledig nieuwe final maken maar enkel een nieuw ontwerp in de bovenste disk.

mvg
Guyke

PS. sorry voor de flap tekst...... :kez:

riny42

Bericht door riny42 » 17 nov 2018, 14:04

Dus als ik het goed begrijp(denk ik) als ik zou overgaan op airlift dan moet of is het het beste als ik de water inlaat zo laag mogelijk maak?

gr riny

Guyke

Bericht door Guyke » 17 nov 2018, 15:54

Hallo,
riny42 schreef:Dus als ik het goed begrijp(denk ik) als ik zou overgaan op airlift dan moet of is het het beste als ik de water inlaat zo laag mogelijk maak?

gr riny
Het is zeker niet het ideale maar ik heb het naar voor gebracht om toch wat waterbeweging te creeren op de bodem.
Echter wel opletten want dat kan ook weer tot een vortex beweging leiden wat biologische vervuiling dan weer meer beneden gaat houden.
dus bv bij 2 invoeren deze tegengesteld plaatsen of met 1 ingang er een dubbele van maken. ( zijn voorstellen en geen absoluten )

De beste oplossing is dat de lengte van de collektor gesteld wordt volgens de beoogde airlift.
De airlift moet dan weer naar de maatvoering, inhoud van de vijver, beoogd debiet, filters, leidingen gesteld worden.

Het is zo dat men zich wat blind staart op de test tabellen naar wateropbrengsten.
Wat echter altijd uit het oog verloren wordt is dat de kleinste lift ook de zwakste is wat betekent dat bij het minste euvel ( filter, en vul maar aan ) invloed zal hebben op de flow. bij een iets zwaardere luchtpomp is dat wat minder maar dan komt in het verhaal er weer een andere diepte van collektor voor enz.

mvg
guyke

Guyke

Bericht door Guyke » 28 nov 2018, 18:31

Hallo,

Bij het verder testen van de final hebben dus die extra waterdoorlaten van de bovenliggende disken een negatief effect op de flow.
De oplossing die ik er voor had uitgedokterd ( buisjes ) werkte dan wel bij gebruik van de tweede disk maar was
dan weer niet ok voor gebruik van de bovenste disk alleen. Na wat uitproberen is het beter om de extra wateraanvoer
te bewerkstelligen zoals het gemaakt is op de onderste disk ( met een verdrijvingskraag ) en zijwaartse extra wateraanvoer
door de mof. De centrale waterdoorvoer van de bovenste schijf moet ook binnenin een verlengstuk krijgen. Door dat de flow dan
al voorbij de disk zit en dit water in feite lichter weegt dan het water van de nieuwe extra wateraanvoeren is er geen negatieve
invloed bij gebruik van de onderliggende disk. Ik had ook de extra waterdoorvoeren van de bovenste disk kunnen afsluiten,
er een kraag op plaatsen en extra waterdoorlaten plaatsen in de mof waarin de disk gemonteerd zit maar bij het bouwen van deze disk
heb ik indertijd een compromis moeten maken tussen die extra waterdoorlaten en de plaats die er overbleef voor de luchtgaatjes.
Er is ook met een test gebleken dat er drukopbouw ontstond in de luchtdisk wat verlies aan flow betekent door verminderde luchtstroom.
Bij de nieuwe disk zal ik de volledige opp van de disk kunnen benutten om luchtgaatjes te maken om zodoende van die drukopbouw
vanaf te raken.

Daar ik het net nog al wat afzoek naar meer info over waterverplaatsing door lucht ben ik op een amerikaans verschenen artikel gebotst
waarin beschreven staat wanneer airlift voor het eerst werd aangewend.
Ik citeer een stukje uit de tekst:
""The airlift pump concept was discovered
by a German engineer in the mining industry by the name of Carl E.Loescher in 1797 where he found it useful for pumping wells""

Het is een zeer lijvig dokument .
Het vertalen is echter een ramp want het artikel is in het amerikaans wat soms tot zeer vreemde vertalingen leid.
Voor mij is het echter interessant daar er ook grafieken in staan met testen met Alita AL-80 luchtpomp....
Ook het gebruik van meerder stijgbuizen gekoppeld met een gemeenschappelijke luchtkamer en gemeenschappelijk wateruitlaat komt aan bod.

In deze testen staat ook beschreven dat men toen ondervonden had dat om bv 1 meter op te voeren er een 2 meter diepe stijgbuis
onder water geplaatst moest worden. ( dit heb ik hier ook zo ondervonden )

Ook staat er hier in beschreven dat het gebruik van diffusers de wateropbrengst verhoogt.
Er staan testen in met verschillende soorten diffusers men gaat hier zelfs tot 35 micron maar zo fijn kan ik niet boren....

mvg
Guyke

Guyke

Bericht door Guyke » 05 dec 2018, 13:11

Hallo,

Een tijdje geleden heb ik eens aangehaald dat ik een kleine lift nodig had om op een bepaalde plaats in
de vijver ( waar door een draad ter bescherming van de waterlelie en andere weke en eetgrage planten )
er toch meer bezinksel in de vijver ontstaat.
Daar de vijver maar goed een meter diep is was het resultaat met een van mijn liften toch maar zus
en zo. De stijgbuis van 110 of 125 waarop mijn liften gebouwd zijn heeft een te sterke luchtpomp
nodig om aan een goede flow te komen ( goed 5 cm opvoeren )
Daarom ben ik een aangepaste buislift aan het ontwerpen ( en ook al gedeeltelijk aan het bouwen ) om
de stijgbuis zo lang mogelijk te kunnen benutten.
Ook moet deze lift het gaan stellen met een 6 watt luchtpomp daar het verbruik op de vijver niet boven
de vereiste 100 watt verbruik mag uitkomen.
Zoals op de tekening te zien is zal de luchtinlaat praktisch tegen de bodem aan zitten en de waterinlaat
begint zo dat ik voor de diepte van de vijver een maximale stijgbuislengte kan bereiken.
De luchtkamer wordt onderaan van een stop voorzien zo dat deze steeds geopend kan worden voor eventuele
onderhoudswerken. Het enig waar ik nog moet over uitkomen is of ik de luchtkamer en disk opnieuw ga
maken of dat ik een bestaande van 125 ga gebruiken. Bij dit laatste moet ik dan een overgang maken van
125 naar 63 in plaats van 110 naar 63.
In de luchtkamer kan het zijn dat ik nog een luchtspreider ga maken maar dat zal na de testen beslist worden.
De waterdoorlaten zijn berekent op eenzelfde ( iets grotere ) doorlaat dan een buis van 110 of 125

73396

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”