airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Guyke

Bericht door Guyke » 15 dec 2012, 21:59

Hallo mark,

Die gaatjes heb ik niet zelf geboord, ik heb een stuk liggen van ongeveer 2 vierkante meter en die gaatjes zitten er al in. Als ge het naar het licht houd is het een zeer fijne zeef. De rvs is met een schaar te knippen.

Ik heb er eens een zeefbocht van willen maken maar dat lukte niet, het ding verstropte na twee dagen, de opp is te ruw volgens mij, het vuil bleef er aan plakken.

Heb eens een stuk rond een luchtdarm gehouden en het waren heel fijn belletjes
en veel. Ik denk met een paddestoel van 20 cm het er wel een paar duizend gaatjes zijn.

Naar constructie toe zetten, jullie er een terugslagklep op ( op de luchtlijn ) zodat er geen water in luchtlijn komt al je de lift stil legt of is dit niet belanrijk?

De opbouw van de lift zal bovenaan een stuk van 110 hebben tussen de 60 en 100 cm alnaargelang ik de lift dieper wil laten vertrekken. Vind jij anders dat ik de trefter in een keer naar 110 moet brengen? Dan kan ik natuurlijk de 110 langer maken. Ik heb ook gelezen om de binnen zijde zo glad mogelijk te maken ivbm wrijving, wel in plaats van een mal te maken in hout zoals marcel ga ik de mal maken in een stijf vel pvc. Dit ga ik bekleden met polyester voor de stevigheid. Zo is het eenvoudiger om een lange trefter te maken die in een keer netjes glad is vanbinnen. Ook ben ik met het idee aan het spelen om met twee luchtpompen te werken . Misschien met een sll 40 beneden en een sll20 juist voorbij de aanzet naar 110. Mijn idee is om de flow van het water een extra boost te geven.
Indien verkeerde piste laat maar horen he!!

ben binnenkort een week thuis dan hoop ik een en ander te kunnen construeren.
Weet jij soms of polyester hard stinkt want anders kou of gene kou dan kan ik er mee buiten. Ik baas in de tuin vrouwtje baas in huis.

mvg

Guyke
Laatst gewijzigd door Guyke op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

mario1

Bericht door mario1 » 16 dec 2012, 07:08

Guyke schreef:Weet jij soms of polyester hard stinkt want anders kou of gene kou dan kan ik er mee buiten. Ik baas in de tuin vrouwtje baas in huis.
Wat bedoel je met binnen polyesteren :?:

Denk niet dat het een goed idee is om in je living te gaan polyesteren :shock: tenzij je voldoende kan verluchten :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mario1 op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

VVB

Bericht door VVB » 16 dec 2012, 08:16

Binnen zou ik niet aanraden, denk dat er eentje niet tevreden zal zijn :lol:

Vincent
Laatst gewijzigd door VVB op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Guyke

Bericht door Guyke » 16 dec 2012, 09:00

Hallo Mario,

Met vanbinnen polyesteren bedoel ik de binnenzijde van de trefter die ik wil maken. Als ik een pvc binnenwand maak hoef ik alleen langs buiten te polesteren om de trefter de nodige stijfheid te bezorgen en te verbinden langs boven met buis van (160 of 110 daar ben ik nog niet uit )en onderaan met ( 250 of 300 ) daar ben ik ook nog niet uit. De trefter ga ik maken zodanig als het resultaat er niet is dat ik hem er eenvoudig tussenuit kan halen.

En dus polyesteren zal buiten moeten, zal dan maar al een terrasverwarmer gaan aanschaffen zeker???

mvg

Guyke

Guyke

Bericht door Guyke » 18 dec 2012, 19:47

Hallo allemaal,

Ik ben met de hevel terug bij af. Het opgieten lukt niet bijster goed. Steeds blijft er bij de test een luchtbel achter. Ik kan de stop niet snel genoeg dichten.
Dus Marc ik ga dat systeempje dat je voorstelde eens uitproberen.

De sproeikop met gaas is niet ideaal. Broezen doet het wel maar wateropbrengst is niet naar verwachting. Ik heb ook met een keukenzeef geprobeerd maar het resultaat is idem dito. Ik ben nu een disk aan het uitdokteren met ineens waterdoorvoer. Het is een model met een diameter van 250 mm en gebazeerd op het idee van de turbolift van Marc. Echter ik wil het water door de disk laten komen en niet langs opzij. Zal een werkje van lange adem worden 30 gaten van 32 mm, 13 gaten van 20 mm en 400 gaatjes van 1 mm ik zal weten wat boren is.

Als ik de onderdelen ga maken zal ik trachten met foto's ook wat duidelijkheid te scheppen over mijn hersenspinsels.

mvg

Guyke

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 18 dec 2012, 23:10

Guyke,

Jammer dat het niet is geworden wat u ervan verwacht had, maar we hebben terug iets bijgeleerd :D

Ik kijk sowieso uit naar foto's over uw hersenspinsel, want het enige dat volledig duidelijk is, is dat u veeeeel moet boren :lol:

Eventueel alvast een schetsje ... :wink:

Succes en ben benieuwd :D

Groetjes,

Marc
Laatst gewijzigd door Marcje op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

goshiko

Bericht door goshiko » 19 dec 2012, 12:25

Guyke schreef:Hallo allemaal,

Ik ben met de hevel terug bij af. Het opgieten lukt niet bijster goed. Steeds blijft er bij de test een luchtbel achter. Ik kan de stop niet snel genoeg dichten.
Dus Marc ik ga dat systeempje dat je voorstelde eens uitproberen.
op uw buisje boven de hevel twee kraantjes zetten.
Bovenste kraantje open : water inbrengen tot bovenaan. Dit lukt wat onderste kraantje is dicht.
Dan bovenste kraantje dicht en dan onderste open. Water loopt in de buis, lucht uit de buis verhuist terug tussen beide kraantjes.
Terug onderste kraantje dicht, dan bovenste open en herbeginnen.
Dan een paar keer herhalen, en uiteindelijk is alle lucht uit de buis.
omslachtig, ik weet het, maar ja...
Goshiko
Laatst gewijzigd door goshiko op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

ad

Bericht door ad » 19 dec 2012, 14:07

eeuu als je toch met airlifd bezig bent,
airliften vanuit je vijver in de buis en dan weer een airlift daar in,, en dan verder.

ik airlift hier vanuit een 36cm? 22ocm diepe buis,naar me planten filter,en dat is een hoogte verschil van 15-20 cm.gaat natuurlijk niet met 10.000 liter per uur,maar een +- 3500 liter als ik het vergelijk met me 4800 liter pomp.

of begrijp ik het verkeerd??
Laatst gewijzigd door ad op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Guyke

Bericht door Guyke » 19 dec 2012, 19:19

Hallo

Bedankt om oplossingen aan te reiken , Als het weer het toelaat ga ik wat uitproberen. Met twee airliften werken gaat volgens mij niet daar je nooit perfect hetzelfde debiet kunt afregelen , ofwel loopt de ene collektor over als de andere niet kan volgen enz.

Dat met kraantjes vind ik naar de winter toe wel riskant daar er in dat buisje stilstaand water is dat bevriest, dus leiding kan kapot , hevel stopt door lucht in de hevel en de gehele aanvoerlijn bevriest?????

Wat betreft mijn hersenspinsels wel er komt al iets boven water hm...
De twee kunstofschijven ( macralon )zijn gedraaid op maat 248 mm (er komt nog een zijwand aan van 2 mm dus dat wordt netjes 250. Inderdaad het wordt een boorwerk waar heel wat tijd gaat in zitten. Er moeten 60 gaten van 32 mm geboord worden ( 30 in elke schijf )(misschien ook nog 12 van 20 mm om zeker te zijn voor het opzuigdebiet ) en dan 400 gaatjes van 1 mm in een schijf.
( zal maar genoeg boortjes aanschaffen )Daarna 30 buisjes afzagen diameter 32 mm en 7 cm lang. Dan alles in elkaar lijmen ,onderaan nog een luchtaansluiting en dan de zijwand dichtlijmen. Ben nog aan het overpeinzen om twee luchtinvoeren te voorzien en er een met stop af te sluiten.

Het vel pvc om de trefter te maken is ook aangekomen. Ik weet ondertussen weer terug hoe je zo een mantel van een afgeknotte kegel moet ontwerpen en tekenen.

Mensen wees gerust er komen foto's maar geduld is een mooie deugd. Ik heb reeds verschillende tekeningen maar zijn te groot voor de scanner. Er foto's van maken lukt niet zo goed want de lijntjes en puntjes zijn nogal aan de fijne kant. 400 stuks.

Marc sorry dat ik je naam al eens met een K geschreven heb, maar je ziet ik wil er helemaal voor gaan ( tot en met het laatste gaatje )

mvg

Guyke

ad

Bericht door ad » 19 dec 2012, 20:56

dat afregelen is heel eenvoudig,daar hoef je echt niet moeilijk om te doen,de ene airlift is korter dan de ander vijver maar hooguit 90 cm,en de buis 200++ dus heb je auto uit de vijver minder opbrengst,

Guyke

Bericht door Guyke » 19 dec 2012, 21:14

Help
foto's plaatsen hoe doe je dat?
In de help staat dat ik die naar ergens moet uploaden maar daar begrijp ik niks van."Afbeeldingen kunnen inderdaad worden getoond in je bericht, alhoewel er geen functie is om afbeeldingen te uploaden naar dit forum. Je kunt een link plaatsen naar een afbeelding op een publiek toegankelijke webserver, bijvoorbeeld http://www.een-ongekende-plaats.net/mijn-foto.gif. Je kunt niet linken naar afbeeldingen opgeslagen op je eigen pc (tenzij het een publiek toegankelijke server is), noch afbeeldingen opgeslagen op bv. Hotmail of Yahoo maildiensten, sites met wachtwoordbeveiliging enz. Om de afbeelding te tonen gebruik je liefst de BBCode [img] tag of soortgelijk in HTML (indien toegelaten). Afbeeldingen dienen altijd te eindigen op .jpg, .jpeg, .gif of .png."

Ik zou niet weten waar ik die server moet gaan zoeken

mvg

Guyke[/img]

Guyke

Bericht door Guyke » 19 dec 2012, 21:45

Hallo Ad

Toch kan ik niet volgen. Vanuit mijn filter (1 m diep ) zou ik dan met een airlift water in een collektor moeten pompen deze collektor verbinden met een andere collektor aan de andere zijde van de vijver en door een airlift plaatsen die meer water gaat verplaatsen dan de eerste airlift.
Volgens mij zal de tweede lift steeds op water moeten wachten want als je maar 5000 liter aanvoert kan je moeilijk 20.000 liter of meer terugvoeren.

mvg

Guyke

ad

Bericht door ad » 19 dec 2012, 23:15

ik volg het niet meer eerst uit een vijver en dan uit het filter?? :)

neem even aan dat je zeg een opbrengst kunt krijgen van bv 4000 liter in het filter/vijver,dan een tweede airift met bv een dunnere buis,,
maar ik heb de ervaring zoals jij het zeg maar wou doen,,in die richting dan he,,
bij mij heb ik een doorvoer aan de oppervlakte,daar gaat het water door naar een vuil/voorfiltertje,die loopt weer over in een buis die collector buis die +- 20 cm hoger is dan het water oppervlakte,
daar heb ik de airlift in hangen,die in mijn geval naar een planten filter gaat,
en die brult in de eerste minuut er +- 5000 liter door,,
maar omdat ik de aanvoer dus heb via dat kleine voorfiltertje,kan de aanvoer het ook niet aan,
maar na een minuut of 2 stabiliseerd dat zeg maar,,
dus het is niet zo dat er eerst 4000 liter gaat even vullen en dan weer 5000 liter het gaat niet stoots gewijz,,omdat het niveau in de collector buis zakt zal het na 1 minuutje gelijk op gaan,zeg maar de aanvoer en de afvoer via de airlift.
mijn ervaring,
maar als je 20.000 liter wild aan opbrengst dan gaat dit niet op..
ik krijg hier 4000+ maar meer niet,,voor mij ook niet nodig,,
maar hier op de site is een lijstje neer geplaatst waar je bv de opbrengsten kunt bekijken,ik meen dikte buis en opvoer hoogtes etz,even zoeken op airlift.sorry ik weet niet wie dat geplaatst had,,maar hij heeft een eigen site meen ik.

maar zie je geen kans een doorgang te maken via de vijver zelf,bv bij de skimmer weg als je die hebt,of
via de vijver en filter tezamen?of de doorgang van je vijver naar het filter.?

jeroenie

Bericht door jeroenie » 20 dec 2012, 10:40

met uwe hevel zal je geen 20 kub kunnen verplaatsen ook zelle! ge zult met nen hevel mogen tevreden zijn als je er bruto 7kub kunt doorkrijgen, rekening houdend met hevelweerstand en filterweerstand
Laatst gewijzigd door jeroenie op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

goshiko

Bericht door goshiko » 20 dec 2012, 16:21

jeroenie schreef: hevelweerstand
zolang een hevel die volledig vaccuum is geen hoogteverschil krijgt van 9 meter (!!!!!) is er geen sprake van hevelweerstand denk ik, tenzij de weerstand van de buisbochten.

Goshiko
Laatst gewijzigd door goshiko op 07 mei 2014, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”