airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Guyke

Re: airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Bericht door Guyke »

Hallo,

Voor te weten hoeveel kubiek lucht er door de pomp gaat zal wel kunnen maar ik vraag mij af of je terug op nul kan resetten anders moet je steeds getalletjes gaan noteren wat de volgende moet worden.
Ook is er nog de vraag of deze meters tegen condensatie kunnen en wat als de pomp stilvalt en er water vanuit de vijver terug omhoog komt. Ik heb al pompen zo vol water weten schieten. Ik ben namelijk ook geen voorstander van terugslagkleppen.

Nog iets, die meters hebben een minimaal, nominaal en Max.
Neem nu die G4 met een 50 literpomp dan kan het nominale verbruik niet wan de pomp geeft 3 kubiek en de nominaal is 4
Dan moet je voor die pomp naar een G 2,5.
Echter je gaat naar een 80 literpomp dan kan die G 2.5 niet maar dan kan de G4 ook niet.
Als ik het dan bekijk moet je voor iedere pomp een aparte meter gaan aanschaffen en voor bepaalde pompen onduidelijk of er überhaupt een meter is die geschikt is.

De werking van het telwerk is volgens mij niet met asjes maar met een tandwiel dat verzet wordt met een pin wanneer iedere keer de balg vol of leegloopt. De voortgang van het telwerk is dan zoals de mechanische kilometerteller in de auto.
Ik heb nu een digitale gasmeter ( die werkt met de slimme meter ) en hoe dat dan weer werkt?

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Bericht door Guyke »

hallo,

naar aanleiding van de reactie van infrasuri
"""Dat het bij vrije uitstroom makkelijker naar onder stroomt zou ik nog kunnen koppelen aan atmosferische luchtdruk , wat bij 1 of 3m weinig verschil zal maken en van bv 1km naar 1m boven de grond wel .""""

----------buis opwaarts-----------
-
78707

-
----------- buis neerwaarts--------
-
78706

De meting gedaan met 1 m buis opwaarts en neerwaarts
Op de meting is er een verschil van 1 watt te zien wat ik voor 1 meter up naar 1 meter down toch al behoorlijk vindt.
Als je weet dat die pomp ongeveer 85 watt verbruikt voor 80 liter vrije uitstroom dan komt die meting in de buurt van 1 liter lucht verschil.
( de pomp verbruikt ongeveer 1 watt per liter lucht.

Ik ga de test nog eens doen op een hoogte van 3 en 5 meter
3 meter vanuit de venster op het eerste verdiep tot op de begane grond en de test met de airlift 2 meter diep in de collektor ( wordt dan 5 meter in totaal. De pomp wordt dan op het eerste verdiep geplaatst.
Als ik daar resultaat mee haal zou ik de plaats van de pompen gaan herbekijken.

mvg
Guyke
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Guyke is dit ook zo wanneer er een lichte tegendruk is door bv een kraantje of vernauwing op het eind te plaatsen ?
Onze luchtpompen draaien niet op vrije uitstroom , ook al boort u 50000 gaatjes in de sproeiplaat zodat de lucht zonder weerstand kan vloeien , maar eens deze onder water zit zal het water in de sproeikamer willen lopen wat weerstand gaat opleveren en zoals we weten hoe dieper hoe meer .
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Na herlezen van uw bericht ben ik benieuwd naar het resultaat na de test in de collector :good:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Dat de waterdruk moet overwonnen worden ontken ik niet en heb ik reeds vermeld.
Echter als de waterfowl op gang komt gaat die waterdruk eerder meewerken dan tegenwerken daar er in de stijgbuis minder druk staat dan buiten de stijgbuis ( communicerende vaten )
Het gaat mij eerder over wat er aan de luchtlijn eventueel verbetert kan worden en of de plaats van de pomp daar invloed op heeft in positieve zin. Als ik bv 1% winst kan maken in de luchtstroom betekent dat altijd winst in wateropbrengst. Dus als de zwaartekracht niet tegengewerkt wordt maar met flow meewerkt is er winst.

Wat betreft die gaatjes.
In mijn eerste disk zaten er 250 gaatjes. In de vervanger van deze disk zitten er samen een paar duizend. Luchtdrukmeting in een vat water gaf aan dat er meer debiet aan lucht was in de vervanger dan in de eerste disk. Dus het maakt wel uit. Lucht op bv 2 m diep is samengedrukt op 0,2 bar.
De lucht ontsnapt gemakkelijker door een gaatje van 0,4 mm dan dat water er in geraakt. De wrijvingsweerstand van water enerzijds en het effect van waterspanning anderzijds zorgen er voor dat de lucht gemakkelijker uit de disk geraakt dan water er in. De waterspanning zet over de gaatjes als het ware een vlies zodat belvorming kan ontstaan. Deze belvorming heeft dan weer voor gevolg dat het water een onderdruk gaat maken boven de opp van de disk zodat er daar een ruimte ontstaat met minder druk wat het indringend effect van het water in de disk dan weer tegenwerkt.
Door ondervinding heb ik geleerd dat als ik lucht op de disk laat staan, als ik bv onderhoud doe en de airlift er uit haal, de disk droog is binnenin. Ik heb die test nog eens gedaan met mijn nieuwe sproeipotten in een vat. Deze test was in de eerste plaats ter controle of er ergens lucht ontsnapte waar het niet mag maar ook ter controle of er water in die sproeipotten zat en dat was dus niet.

Ik heb ooit al eens het verschil besproken tussen mijn liften en een buislift.
Het waterprobleem in de drukkamer en de daarmee ontstane probleem van biologische vervuiling is het gevolg van dat er gaatjes in de buislift zitten ( onderste rij tov opp water ) langs waar er water in de drukkamer gezogen wordt door de uitstromende lucht van de gaatjes er boven. Ook maakt een buislift geen onderdrukzone. Ik heb het filmpje van de buislift in doorzichtige plexibuis van de koivrienden ontelbare keren bekeken voor ik met het ontwerp van mijn eerste disk begonnen ben.
Nu ruim 10 jaar later leer ik nog altijd bij.

Mvg
Guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

78715

De luchtcollektor verder afgewerkt en gemonteerd in het molenhuis.
Links naast die collektor zijn de 5 ingangen met zwarte tape genummerd en de 5 uitgangen met rode tape genummerd te zien.

Weer een stapje verder om met de metingen te kunnen starten in .... 2022 ?
Ga nu een stoel maken om de pmg en de batterij ook nog te kunnen plaatsen om ook daar mee aan de slag te kunnen gaan.

De flow censoren voor de ultrasone debietmetingen zullen volgend jaar ingegraven worden.
Ook moet ik nog 2 punten bepalen waar ik mijn temperatuurmetingen ga laten gebeuren.

mvg
Guyke
Babette

Bericht door Babette »

Prachtig Guyke, een demo zou ik eens graag zien! :Hyper:
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Hé Guy,
Ondanks het gegeven dat er de laatste tijd het nodige niet lekker gaat, gaat je project toch steeds meer naar het summum!! :kez: :Yahoo: ;OK;
Respect voor je doorzettingsvermogen.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@ Babette

Als alles in bedrijf gaat zal ik dat wel melden.
Misschien dan een demo geven.

@ FredLekx
Dat nodige gaat nog eerder bergaf als bergop.
Dan maar trachten positief te blijven zeker hè :CrossFingers:
In de mate van het mogelijke en toegelatene wil ik verder gaan.
In die luchtcollektor zitten aardig wat uurtjes werk als je alles in slowmotion moet/mag doen.

Mvg
Guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Daar er al eens de vraag gesteld wordt om 2 lijnen ( bv 2 airliften ) op 1 luchtpomp te laten werken heb ik een testje gedaan met een T-stuk, 2 kraantjes en 2 luchtbollen.
Het is voor mij gezien een onbegonnen zaak om een gelijke flow over die 2 bollen te houden.
Eerst gemeten met de beide kraantjes vol open en er was zo al een verschil.
Dan met de kraantjes gaan spelen om dat gelijk te krijgen maar dat was gewoon onbegonnen werk.
Op het moment dat ik een toevoerlijn begon te knijpen veranderde de situatie in die zin als ik de kraantjes terug vol open zette de meting van teveel lucht zich verplaatste naar de lijn waar er eerst minder was.
Wat ik daar van vindt is dat het minste er zich in een van de twee lijnen iets verandert door bv meer vervuiling, moeilijkere uitdrijving van water uit die bollen, ( door dat ik er via die kraantjes op de verminderde lijn even meer lucht zette verbeterde de doorstroom waarschijnlijk waardoor de situatie dus omdraaide ) enz, dat het beter is om een luchtpomp per toepassing te gebruiken.
Een zware luchtpomp gebruiken voor verschillende toepassingen kan als het niet al te nauw komt hoeveel lucht er op het een of het ander staat en ook dat het niet heel belangrijk is dat dit zonder aan de kraantjes te komen kan veranderen.

Mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”