• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.

airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Berichtdoor Guyke » ma 03 dec 2012, 21:35:08

Hallo,

Mijn vijver is 1 meter diep.
Mijn idee is om via waterheveling het water naast de vijver in een buis van 400 2 meter diep in de grond te vullen en daarna via airlift het water terug naar de vijver. Nu gebeurt dit via een pomp van 10.000 liter maar ik zou ook graag energievriendelijker werken. Zijn er mensen die al water overgeheveld hebben met een buis van 110 of 160.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 898

Berichtdoor jeroenie » ma 03 dec 2012, 21:44:00

of er al zijn die dit deden, weet ik niet, maar dit lijkt me geen enkel probleem, als je over een vacuum-pomp beschikt, om de buis vacuum te zuigen. word in den bouw ook gedaan om verschillende regenputten met mekaar te verbinden!
jeroenie

Afbeeldingen: 365

Berichtdoor Guyke » ma 03 dec 2012, 22:07:21

Bedankt jeroenie voor de snelle reactie maar wat is een vacuumpomp?
Is het debiet buishevel 110 groot genoeg voor een airlift met buis van 110?
Als ik de buis van 400 vul zal dan de airlift de hevel niet op gang trekken?
Guyke

Berichtdoor jeroenie » ma 03 dec 2012, 22:38:00

Guyke schreef:Bedankt jeroenie voor de snelle reactie maar wat is een vacuumpomp?
Is het debiet buishevel 110 groot genoeg voor een airlift met buis van 110?
Als ik de buis van 400 vul zal dan de airlift de hevel niet op gang trekken?

ik vrees ervoor dat dit niet zal lukken. je moet de hevel vacuum kunnen trekken, anders blijft er lucht in de bovenkant zitten en werkt de hevel maar half.
een hevel van 110 zal voor weerstand zorgen. het zal werken, maar een 160 of evt 125 zal een pak beter zijn!

heb je echt niet de mogelijkheid om een doorgang in de vijver te maken?
jeroenie

Berichtdoor Guyke » ma 03 dec 2012, 22:57:09

Een doorvoer door de wand zal niet lukken. De filter zit behuisd in een betonplaten omhulsel met daarin een rubberfolie. Ik zie mij geen opening maken door deze betonwand, dan door de folie dan door die steenlaag en tenslotte door de ton waarin nu de pomp gehuisvest is. Op de bodem van de filterbak liggen draineerbuizen die verbonden zijn met deze ton. De vijver is door een 5 meter lange overloop verbonden met de filter.
Maar even terug naar de hevel, ik kan boven op de hevel eventueel een ontluchter plaatsen. Een hevel van 160 is wat dik in verband met het wegwerken ( het oog wil ook wat.) maar eventueel twee hevels van 110 zou wel lukken.
Guyke

Berichtdoor jeroenie » ma 03 dec 2012, 23:29:26

Guyke schreef:Een doorvoer door de wand zal niet lukken. De filter zit behuisd in een betonplaten omhulsel met daarin een rubberfolie. Ik zie mij geen opening maken door deze betonwand, dan door de folie dan door die steenlaag en tenslotte door de ton waarin nu de pomp gehuisvest is. Op de bodem van de filterbak liggen draineerbuizen die verbonden zijn met deze ton. De vijver is door een 5 meter lange overloop verbonden met de filter.
Maar even terug naar de hevel, ik kan boven op de hevel eventueel een ontluchter plaatsen. Een hevel van 160 is wat dik in verband met het wegwerken ( het oog wil ook wat.) maar eventueel twee hevels van 110 zou wel lukken.

een ontluchter werkt enkel als er druk opkomt, en dat is niet het geval, integendeel zelfs!
jeroenie

Berichtdoor goshiko » di 04 dec 2012, 13:16:19

bovenaan de hevel een klein transparant buisje invoegen op de 110mm buis via zadelmof.
kogelkraantje erop om goed te kunnen afsluiten.
via dat buisje vaccuum zuigen.
Zolang er water in buisje staat werkt hevel op volle kracht.
Als je daar lucht in ziet terug vaccuum trekken.
Bemerk dat uiteindelijk zelfs bij perfecte vaccuum na verloop van tijd er lucht in uw buisje zal komen te zitten.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor jeroenie » di 04 dec 2012, 17:26:59

goshiko schreef:bovenaan de hevel een klein transparant buisje invoegen op de 110mm buis via zadelmof.
kogelkraantje erop om goed te kunnen afsluiten.
via dat buisje vaccuum zuigen.
Zolang er water in buisje staat werkt hevel op volle kracht.
Als je daar lucht in ziet terug vaccuum trekken.
Bemerk dat uiteindelijk zelfs bij perfecte vaccuum na verloop van tijd er lucht in uw buisje zal komen te zitten.

Goshiko

klopt als een bus!
jeroenie

Berichtdoor Guyke » di 04 dec 2012, 18:28:53

hallo,

Zoals ik al op deze site gezien heb zijn er heel wat mensen hier bij die goed mee willen brainstormen. Het ontluchtingssysteem is een goede oplossing alleen moet ik er wel zeker van zijn dat de verbinding tussen deze verschillende materialen van uitstekende kaliteit moet zijn, ook naar inwerking van uv-straling enz.
En Jeroenie met de ontluchter bedoelde ik niet zo'n automatisch ding maar zoiets als er nu voorgesteld wordt. Mijn idee was om een luchtdarmpje in de buis te moteren en naar buiten te brengen via de stort in de collektor.
Ik zoek ook twee hevels te plaatsen van 110 daar een dikkere buis moeilijk weg te stoppen valt.

Ook heb ik het voorstel om ergens door de rubberfoiie te geraken nader bekeken maar ik vind het risico te groot. De vijver is juist van in mei vernieuwd en mijn bazin (vrouwtjelief ) gaat door het dak als er iets mis zou gaan.
Ik heb omdat ik vroeger reeds tweemaal 's nacht uit mijn bed moest omdat ik de vijver aan het leeg pompen was ( eerst een gesprongen leiding en daarna een gescheurde buis ) besloten om alles binnen de de vijverfolie ( rubber ) te houden. Er staat zelfs nu een waterbewaking op om het waterpeil in het oog te houden. 20.000 tot 30.000 liter de tuin in pompen met een pomp van 10.000 is zo gebeurt.
Guyke

Berichtdoor Guyke » wo 12 dec 2012, 20:17:16

Hallo,

Het probleem met de ontluchting van de hevel is opgelost.
Ik ga de hevel voor en achter (in en uit) voorzien van een draaistop.
Op het hoogste punt van de hevel bouw ik een 50 mm doorvoer in met draaistop. ik vul langs daar de hevel tot dat de 50 mm doorvoer overloopt en er geen lucht meer opborrelt. Daarna sluit ik de 50 mm stop en draai de in en uit van de hevel open. Deze zitten natuurlijk onder water. In de stop van 50 mm maak ik een opening van 40 mm en lijm dan in de stop een plexi schijfje zodoende heb ik een kijkvenster in mijn hevel.

Als er mensen zijn met bedenkingen laat maar horen.
Ik heb al wel getest met buis van 50 en het resultaat was goed te noemen.

graag had ik ook info over airlifting met uitstroom 20 cm boven de waterlijn.
bv stijgbuis met 2 luchtpompen al dan niet invoeren in de stijgbuis op verschillende hoogtes.

mvg

Guyke
Guyke

Berichtdoor Marcje » do 13 dec 2012, 23:21:30

Hoi Guyke,

Beetje laat, maar hier heb ik vroeger een hevel gehad met 110mm buizen en werkte perfect :D
Het stuk net boven de rand was een T-stuk waar bovenaan een stop met plexiglas in gelijmd was
Het T-stuk was nodig om als buffer te dienen en zodoende ik makkelijk 14 dagen kon doen zonder ontluchten...
Het ontluchten was dmv luchtslangetje welke tot tegen de stop met plexi was aangebracht en dit was aangebracht langs de binnenkant van de hevel en met kraantje op

Wou dit gewoon meegeven ook al hebt u ondertussen een oplossing :wink:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5393

Berichtdoor Guyke » vr 14 dec 2012, 11:14:33

Hallo Marcje

Bedankt om alsnog een oplossing aan te reiken. Ik ben nu volop airlift aan het bestuderen om toch een 20 cm boven waterlijn te kunnen uitkomen. Natuurlijk zal ik moeten inboeten op rendement maar daar kan ik wel mee leven. U hebt in vroeger berichten ivbm het bouwen van airliften gesproken over het belang van de grootte van de gaatjes in de drukkamer. Betekend kleiner meer lift en die diepte van de airlift in combinatie met dubbele luchtaanvoer geet dat ook meer lift.?Misschien dan een lift bouwen van 125? of beter 2 losseliften van 110. Het is maar naar materiaal toe voor de collekterput want een put in buis van 500 is een pak duurder als een van 400.Ik dacht om de collekter 3m diep te steken en dan de lift 1 meter te verlengen. Is dit een goede denkpiste?

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Marcje » vr 14 dec 2012, 19:37:10

Hoi Guyke,

Om op te voeren naar 20cm zou ik zeker niet groter gaan dan 110mm , want hoe groter de diameter hoe moeilijker op te voeren :wink:

Hoeveel water wenst u te verplaatsen mits de opvoer van 20cm ?

Collecterput van 3meter kan nooit verkeerd zijn, maar volgens mij is 2meter het maximale om een goed redement te verkrijgen met de doorsnee luchtpompen

Groetjes,

Marc

Trickle
Marcje

Berichtdoor Guyke » vr 14 dec 2012, 23:09:18

Hallo Mark,

Ik weet niet meer in welke topic het gelezen heb maar er was sprake van dieper dan grotere pomp meer lift. Ik heb ook iets gelezen over hoe kleiner de gaatjes hoe meer lift. En ook ergens gelezen met naar boven toe van de stijgbuis te versmallen.

Wat ik in gedachte heb is een lift te bouwen met een sproeikop van 20cm in de vorm van een paddestoel en vervaardigd uit rvs staal met gaatjes van 180 micron. Dan een langwerpige trefter ongeveer 1 m lang van 250 naar160 en na een 0,5 m van 160 naar 110( hier met mof werken om op verschillende dieptes te kunnen testen) dan bocht 90 graden en direkt in een waterkanaal ( grote en breedte van dit kanaal hangt af van he debiet dat ik ongeveer tussen 15 a 20 cm boven waterlijn zal bekomen. Ik hoop op + 10000 (misschien ijdel maar ik wil er voor gaan) pomp in gedachte een secoh sll60
Hopelijk is mijn aanvoer van 160 groot genoeg om mijn collektor van 400 op peil te houden.
mvg

Guyke
Guyke

Berichtdoor Marcje » za 15 dec 2012, 18:34:35

Hoi Guyke,

Kan mij volledig vinden in de langzame trechtervorm, al zou ik voor de laatste meter onder water een diameter van 110mm aanhouden, gewoon gevoelsmatig

Hoe kleiner de gaatjes, hoe groter de opbrengst klopt wel ergens als de luchtpomp de druk aan kan en dit op een grote diepte ....

0,18mm vind ik wel erg klein, te klein denk ik , vandaar ik uitkijk naar uw resultaat als u aan het testen gaat, en wie weet is dit wel de oplossing om op te voeren :D :D

Hoe hebt u dit voor mekaar gekregen om gaatjes van 0,18mm in een rvs sproeikop te boren ??

Groetjes,

Marc

Trickle
Marcje

Volgende

Keer terug naar Airliftsturing