airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Marcje
Contacteer:

Re: airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Bericht door Marcje »

Het zou kunnen en toch zou ik die bocht om die reden kwijt willen , is maar een idee :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zal er eens proberen een idee van te maken hoe dat op te lossen….

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

het idee om de plaatsing van de airlift ergens anders te doen en dan de airlift zelf te gebruiken voor de beluchting van het BWB is op zich wel interessant te noemen, het enige wat ik wat zie als beperkende factor in de huidige tekening is dat de stijgbuis vrij diep in de collector zou zitten (meeste BWB zijn 70 cm en dieper) wat maakt dat de aansluiting tussen collector en BWB makkelijk 35 à 40 cm diep zal zitten en dat is al vrij diep om een stijgbuis te plaatsen/verwijderen.

Door de stijgbuis onderin het BWB te steken ga je dat "probleem" nog versterken, bovendien ga je daar een extra probleem krijgen en dat is wanneer je de airlift uitzet of het BWB eens moet uitzetten voor onderhoud (lees leegtrekken) alle media naar beneden zal zakken en op die manier in de collector gaat lopen.
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

jocca schreef: 16 jan 2022, 05:35 bovendien ga je daar een extra probleem krijgen en dat is wanneer je de airlift uitzet of het BWB eens moet uitzetten voor onderhoud (lees leegtrekken) alle media naar beneden zal zakken en op die manier in de collector gaat lopen.
Dat kan je toch oplossen door in de uitstroom een rooster ofzo te plaatsen (op de uitstromer zelf) en voor onderhoud moet je dan wel een bilkraan ofzo voorzien. Zo beter je toch dat uw media terug loopt naar uw collector.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@jocca

Zoals de matti ook aanhaalt kan dat vermeden worden met een inox rooster. Trouwens in een BWB zit er onderaan meestal al een rooster om zulke zaken te beletten.

Wat die diepte betreft om de airlift te plaatsen.
De tekening is maar een voorstelling. Ik heb ook meer gedetailleerde tekeningen maar :?: :?: :?:
Ik heb de invoer daar getekend omdat ik dat geen probleem vind en daar een oplossing voor heb.
Misschien eens een vraag voor de tombola.
Tip: eens out of de box denken en niet voort gaan op wat er te koop is.
Ook moet een collektor eens anders bekeken worden ( denk aan het demomodel op de koischow….)
Airlift is meestal dhz
Ook is dit idee eerder voor airlift dan voor een pomp om de luchtstroom die anders verloren gaat een tweede functie te geven wat het airlift systeem nog maar eens meer efficiënt maakt.

Mvg
Guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Met de energieprijzen in het achterhoofd ga ik mijn systeem off grid halen.
Het gaat een combinatie worden van mijn waterwiel, zonnepaneel via batterij. ( ook een windmolen zit in het idee maar dat is een moeilijke gemeentelijke zaak )
Hierbij ook dan nog de mogelijkheid om in geval van panne ( of te weinig zon ) de mogelijkheid om even terug op het net te gaan.
Ben met het ontwerpen bezig. ( update zal wel volgen )
Omgerekend ga ik dan zo een 1000 Kwh per jaar uit mijn rekening halen. ( ook zo een 400 euro wat ik ongeveer aan investering ga uitgeven voor een zonnepaneel op 12 v, omvormer zuivere sinus, batterij 100 Ah, batterijbewaking, vanaf 2023 verdien ik dan ook weer die 400 euro/jaar terug )
Ik heb ook zonnepanelen voor het huis maar omdat mijn cv reeds 13 jaar oud is moet ik ook daarover gaan nadenken of ik voort met gas ga of op een alternatief ga overschakelen. Met de nieuwe voorschotten zit ik op een 1000 euro aan gas per jaar.
Dit zou ik kunnen meenemen in de investering van bv een warmtepomp/ warmteboiler.

Met de luchtpompen ga ik testen doen om te zien of ik luchtrecuperatie kan doen.
Een luchtstroom die op gang is heeft minder weerstand in het aanzuigen van de pomp wat volgens mij weer efficientie kan opbrengen.
De luchtpompen op zolder ( zie vorige postings ) zetten is ook een idee maar kan ik door het lawaai dat de pompen maken hier niet verkopen.
Ook die leidingen naar de tuin krijgen is er wat over.....

mvg
guyke
goshiko

Bericht door goshiko »

Denk je dat in de winter getrokken te krijgen met zonnepaneel guyke?
Aks ik zie hoe weinig mijn panelen maar genereren …

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
jocca

Bericht door jocca »

in sé krijg je het in de winter nooit of te nimmer getrokken met panelen ... toch niet met een digitale teller.
Analoge teller gaat het nog wel redden omdat deze terugdraait. Hier ook panelen, met digitale teller en als ik in real time overdag zie wat de panelen maar opbrengen ... is eigenlijk verwaarloosbaar. Daarom raad men ook niet langer meer aan bij panelen om er wat te veel te plaatsen, maar net genoeg om uw verbruik in het voorjaar en najaar op dagbasis te coveren. In de zomer heb je een klein dagoverschot dan en dan zou een kleine batterij van 3 à 4 kw ruim voldoende zijn. In de winter heb je gewoon altijd te kort ... (tenzij je in het donker gaat leven zonder dat er toestellen of zo nog aanliggen).
En al helemaal als je naar een warmtepomp gaat kijken, eigenlijk is dit een scheve situatie. Die warmtepomp ga je nl net vooral in de winter van doen hebben, net dan gaat dit veel energie vragen en net op dat moment gaat de panelen amper energie opwekken. Wanneer je overschot hebt heb je de wamtepomp ook niet meer van doen.
goshiko

Bericht door goshiko »

Ik bedoelde puur de vijver joachim, zeker je watmtepomp & co krijg je idd noot offgrid.

Goshiko
koivijver 56 kuub
filterlijn : 4 drains en 1 skimmer, Trommelfilter 70,bewegend bed 200l, mattenkamer Japans/matala met airhouse beluchting, 2 waaierpompen 26kuub elk.
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

Ik volg @Guyke maar ik denk niet dat het je gaat lukken (reden zoals jocca) aangeeft. Mabon ik kan mij vergissen vandaar dat we dit met argusogen gaan volgen en hopelijk voor u lukt het wel en ben ik mis
jocca

Bericht door jocca »

goshiko schreef: 18 jan 2022, 17:22 Ik bedoelde puur de vijver joachim, zeker je watmtepomp & co krijg je idd noot offgrid.

Goshiko
idd net de tekst nog es gelezen en guyke spreekt puur over de vijver.
Maar dan nog ik vrees dat je dat tekort niet gaat ophalen met 1 paneel, meerdere panelen gaan het wel kunnen fixen (afhankelijk van hoeveel stroom je nodig hebt in de winter). Wat je echt wel in rekening moet brengen is dat de zonnepanelen bv de afgelopen dagen/weken amper stroom opwekken omdat het steeds aan het regenen was of bewolkt of mistig.
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

+ uw omvormer van uw panelen ga je ook moeten voeden (ok batterij + 2de omvormer)... maw ik vrees ervoor mabon ook wij kunnen mis zijn
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Hij heeft zijn waterwiel ook nog he. Het is een combinatie van verschillende zaken die hij ter beschikking heeft om de vijver van elektriciteit te voorzien. Wat ik allemaal al gelezen heb van guyke denk ik wel dat hij dit allemaal al goed bekeken en berekend heeft dus ik ben wel benieuwd.
If you want something done right, do it yourself
de_matti
Contacteer:

Bericht door de_matti »

Jaja maar hij gaat toch ergens de gelijkstroom moeten omvormen naar wisselstroom. En daar knelt het schoentje denk ik
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Guyke schreef: 18 jan 2022, 14:34
Met de luchtpompen ga ik testen doen om te zien of ik luchtrecuperatie kan doen.
Een luchtstroom die op gang is heeft minder weerstand in het aanzuigen van de pomp wat volgens mij weer efficientie kan opbrengen.
Wat wil je hier mee bedoelen guyke? Luchtrecuperatie op welke manier dan?
If you want something done right, do it yourself
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”