Hallo,
Zoals gemeld ben ik met de voorjaarswerken aan de gang.
Mijn vijver is echter niet van even wat kranen open en dicht en klaar maar ik heb het er wel voor over.
Deze klus is normaal voor 2 x per jaar maar door omstandigheden is de najaarsschoonmaak niet kunnen doorgaan door voetprobleem.
Na de steenfilterdrainbuizen doorgespoeld te hebben en het verzamelvat ( waar vroeger de pomp in zat ) gereinigd te hebben
was de borstelkamer aan de beurt.
Toen ging ik eens de verbindingsbuis van 160 tussen de skimmers en borstelkamer fluschen en al goed dat ik de gespoelde
borstels ( 32 stuks van 80 cm ) nog niet had teruggeplaatst want ik schrok van wat daar uit kwam.
Na de borstelkamer volledig terug in orde gesteld te hebben en de uv lamp gereinigd en nieuwe lamp geplaatst
kwam de collektor aan de beurt. Deze had ik in feite nog nooit zo fiks onder handen genomen als vandaag.
Ik was al een paar weken niet tevreden van het debiet van mijn ""winterlift "" en ben dus te weten gekomen waarom.
Nadat ik de uitstromen had losgekoppeld kreeg ik de lift niet uit de kollektor.
Dan de aanvoeren naar de collektor maar afsluiten en met een dompelpomp water uit de collektor pompen.
Met de hogedruk spuit in de overblijvende watermassa in de collektor spuiten en met de lift wiebelen.
Na een paar pogingen schoot de lift los ( althans dat dacht ik
) want de verbinding van de toeter en de stuigbuis schoot los
en de enige verbinding die ik nog had met de rest van de lift was de luchtlijn.
Dan maar een fikse vishaak gemaakt
, deze aan een dik nylonkoord in de put en er mee spelen tot deze vast kwam in de inlaten van de lift.
Dan met een balkje had ik een veel groter liftkracht ( hefboom ) en kwam de rest ook los.
Wat er dan naar boven kwam was wel even schrikken. Beneden in de collektor had zich een sliblaag van zo een 20 cm gevormd en dat
werkte als cement. Maar ook mijn luchtdisk zat er helemaal in ondergedompeld.
Morgen gaan de werken door want die collektor moet helemaal tot beneden geruimd worden.
Ik hoop alleen maar als ik hem ga leegtrekken dat deze niet omhoog gaat gedrukt worden door het grondwater want dat dan is alles
verloren en einde airliftverhaal.
Ook moet de verbindingsbuis borstelbak naar collektor en steenfilter naar collektor nog gefluscht worden.
momenteel draat de vijver op een dompelpomp......
dus
mvg
guyke