airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Guyke

Re: airlift ( opvoeren ) met hevel ( hevel afgevoerd )

Bericht door Guyke »

Hallo,

In de 250 van de final is er een fout ontstaan. In de gescheiden luchtkamers, met name de scheidingswand
lekt om de een of andere reden waardoor de disk niet meer goed werkt voor wat hij gemaakt is, namelijk met
2 luchtpompen op de disk kunnen werken. Door de lek (ken ) gaat de ene pomp de andere hinderen wat debietverlies betekent...
Koppel ik de beide luchtingangen kan deze 200 perfekt werken als een enkelvoudige disk. Daar deze disk volledig gelijmd
is kan ik de lek ( ken ) niet meer herstellen.

Daar bij deze trap ( de 250 ) de extra waterdoorlaten wel noodzakelijk zijn moest ik terug gaan ontwerpen.
Ik ben alles gaan narekenen en ben tot de bevinding gekomen dat het concept wat ik in de 200
heb toegepast ( aparte sproeipotten ) ik met dat systeem tot nog een beter werkend geheel kan komen in de 250.
Voor de 200 is het dik in orde maar wat ik in de 250 wil doen kon niet in de 200 door plaatsgebrek.....
Het grootste werk gaat natuurlijk weer het boorwerk worden om 8 sproeipotten van 63 mm diameter te gaan maken.
Ik ben nu de volledige planning aan het uitwerken.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Succes maar weer.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
FredLekx schreef:
05 jan 2020, 23:10
Succes maar weer.
Dank u want ik zal het nodig hebben.
De tekeningen gaan nog niet samen met wat er op de markt te krijgen is.
Al die verschillende maatvoeringen maken mij wat moedeloos.
Je moet het artikel in je hand hebben om zeker te zijn want de maten op het internet zijn dikwijls anders.....

mvg
Guyke

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Ja, soms scheelt het niet veel. Maar hier 1 mm meer en daar een mm. minder en je hebt helaas een probleem.

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
FredLekx schreef:
07 jan 2020, 23:29
Ja, soms scheelt het niet veel. Maar hier 1 mm meer en daar een mm. minder en je hebt helaas een probleem.
Inderdaad veel is het niet maar als je met zo iets als dit ( zie afbeelding ) bezig bent
krijg je toch wat grijze haren om het voor te stellen om een doenbare oplossing te maken
voor wat ik in gedachten heb.
-
final nieuw ontwerp disk 250 met behuizing (819 x 1250).jpg
final nieuw ontwerp disk 250 met behuizing (819 x 1250).jpg (26.6 KiB) 262 keer bekeken
-
De bedoeling is alles in een behuizing ( die ook geopend kan worden ) te monteren.
Bij de 200 was dat spijtig genoeg niet mogelijk.

mvg
Guyke

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Na 2 dagen priegelen, passen, veranderen tot het besluit gekomen dat dit het niet wordt.
Die 8 sproeiers van 63 zijn niet binnen de maat van 250 te plaatsen. ( ik kom 8 mm te kort.
Ik wou eerst de mof van 250 gaan vergroten naar 260 maar dat bracht teveel miserie mee om op elkaar afgesteld te krijgen.
Dus over naar plan b,c,d......

In plaats van 8 sproeiers van 63 ga ik er 6 sproeiers van 80 van maken.
Deze 6 sproeiers passen veel beter in een cirkel van 250 ( de binnenmaat van een mof met rubbers van 250 is zelfs 254 mm )
Na berekenen is dit ook een nog betere verhouding tussen waterdoorvoer en luchtinbreng.

Er kwam wel het probleem bij dat er niet meer met bestaande bochtjes van 90° of 45° kon gewerkt worden.
Dus zoals ik 40 jaar geleden ook al deed terug met de plooiveer aan de slag.
Gelukkig heb ik een poos geleden een nieuwe plooiveer van 20 mm gekocht want de buizen zijn overgegaan van duimse naar metrische maten.
Mijn 40 jaar oude plooiveer van 3/4 " zal dus op pensioen gaan.

Voor ik foto's ga plaatsen wil ik eerst de eerste ring samenstellen.
Ook denk ik de reeds gemaakte toeter van 250 naar 125 terug ga kunnen gebruiken. ( is zorg voor later )
De waterinvoer daar twijfel ik nog om deze van 160 naar 200 te gaan vergroten.

mvg
Guyke

riny42

Bericht door riny42 »

Mogge Guyke,

Dit is een aardige tegenslag lijkt mij, ik vind het knap dat je gewoon doorgaat met plan b, denk dat ik een weekje alles aan de kant had gegooid :oops:

Jef

Bericht door Jef »

Guyke, aangezien je spreekt over plooien en bochtjes, heb je er al eens over gedacht om alpex te gebruiken? Kan je in één stuk buigen en plooien op maat, en van gaatjes voorzien. En met koppelingen kun je overgaan naar messing met schroefdraad in 1/2, 3/4 etc...
nog steeds aan het bouwen ...

Ronny66

Bericht door Ronny66 »

De moed niet opgeven Guyke den aanhouder wint :)
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
riny42 schreef:
11 jan 2020, 09:01
Mogge Guyke,

Dit is een aardige tegenslag lijkt mij, ik vind het knap dat je gewoon doorgaat met plan b, denk dat ik een weekje alles aan de kant had gegooid :oops:
Ik had natuurlijk wel gehoopt dat het wel zou lukken maar de draaistop van 63 is 71 mm en geen 70 zoals in de maataanduidingen.
En 8 x 1 mm is dus 8 mm te kort. Ik heb dan getracht om de potten anders te plaatsen maar ook dat ging niet ivm de luchtlijn.
Dan het idee om de mof te verwarmen en te vergroten maar ddaar kwam dan bij kijken dat ik geen sluiting meer kon maken....
Gelukkig ben ik nog niet begonnen aan het boren van de sproeiplaten....
Jef schreef:
11 jan 2020, 09:10
Guyke, aangezien je spreekt over plooien en bochtjes, heb je er al eens over gedacht om alpex te gebruiken? Kan je in één stuk buigen en plooien op maat, en van gaatjes voorzien. En met koppelingen kun je overgaan naar messing met schroefdraad in 1/2, 3/4 etc...
Ik vrees dat de plaats die ik ter beschikking heb dit niet toelaat. Ik weet dat alpex wel wat mogelijkheden bied maar de koppelingen zijn groter dan
pvc verlijmstukjes en een pak duurder. Ook het boren met 0,4 in een ronde buis is geen sinecure.
Ook is de sproei opp berekent op een 3000 gaatjes.....
Toch bedankt om out of de box te denken want waar ik nu ook aan denk is die flexibele buis voor electrische leidingen.
Alleen weet ik niet of ik deze kan verlijmen....
Ronny66 schreef:
11 jan 2020, 10:03
De moed niet opgeven Guyke den aanhouder wint :)
Zeker niet. Het is al goed dat het nog zacht is voor de tijd van het jaar. Als het zou vriezen is de garage terug voor de auto en is Guyke
zijn knutselplaats kwijt. Als het voorjaar er aan komt zal ik een pak minder tijd hebben om zulke zaken nog te maken.

mvg
Guyke

riny42

Bericht door riny42 »

als we toch out of de box denken, ik heb als luchtslang onder mijn stb een gasslang gebruikt waar ik gaatjes in geboord heb, geen 3000 maar het boorde wel makkelijk

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
riny42 schreef:
11 jan 2020, 15:01
als we toch out of de box denken, ik heb als luchtslang onder mijn stb een gasslang gebruikt waar ik gaatjes in geboord heb, geen 3000 maar het boorde wel makkelijk
Voor een beluchting zal dat zeker voldoen. :good:

mvg
guyke

riny42

Bericht door riny42 »

ik gebruik hem niet voor beluchting maar ik sluit hem aan op een Compressortje om hem voor het spoelen het vuil los te bubbelen :D en er gaat veel lucht door heen van daar dat ik het aankaart

gr rinus

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
riny42 schreef:
12 jan 2020, 07:43
ik gebruik hem niet voor beluchting maar ik sluit hem aan op een Compressortje om hem voor het spoelen het vuil los te bubbelen :D en er gaat veel lucht door heen van daar dat ik het aankaart

gr rinus
Je haalt het zelf al aan. Je zet er een compressor op.
Een luchtpomp produceert amper 0,2 bar ( op 2 meter diepte ) een compressor ( al naar gelang het model ) produceert 8 tot 10 bar of meer.
Ik heb hier ook eens de compressor op een airlift gezet en dan gaat het zeer hard. Echter mijn compressor verbruikt ruim 500 watt en mijn luchtpomp
op 2 meter diepte een 60 watt.
Je zou die gasslang eens kunnen testen met een luchtpomp om te kijken wat het dan geeft.

mvg
Guyke

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Nieuwe tekening gemaakt, ook op schaal maar met voldoende speling voor afwijkende maten en kleine constructiefoutjes
die je als dhz wel wat meemaakt.
-
verandering van maten sproeiers van 80 luchtlijn2 (1096 x 867).jpg
-
Dan een afdruk gemaakt voor het plooien van de buis.
-
luchtlijnontwerp 250.jpg
-
Dan de maten van de T- stukken overgezet op een stuk betonplex.
Op die plaatsen met een houtboor gaatjes van 20 geboord waarin ik dan stukjes buis kon plaatsen om de T- stukken op hun plaats te houden.
Zo ziet er dan de eerste ring uit. Nog niks verlijmd natuurlijk.
-
luchtlijnontwerp 250 1.jpg
-
Deze benadering geeft een beter perspectief om het ingebouwd te krijgen.

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”