AIRLIFT zwemvijver in aanbouw

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
GDW

AIRLIFT zwemvijver in aanbouw

Bericht door GDW »

Hi,

Nieuw hier op het forum, account gemaakt omdat ik vraagjes heb bij het aanleggen van mijn zwemvijver.
Oorspronkelijk plan was om met een gewone pomp te werken maar de airlift heeft mijn aandacht getrokken.

Afmetingen 10,5m x 4m X 1,25m

Hieronder plan van de vijver en hoe ik de airlift(en) zou voorzien.
Vooraan komt een ondiep gedeelte (plage). Waterdichting van de vijver zal daar op een 7Ocm diep zitten. Daarop komen betonstenen die blauwsteen ondersteunen. In de vrije ruimte daaronder komen dan de leidingen die het retourwater terug de vijver insturen. Zo zit alles netjes weggewerkt en komen er geen buizen in het zwemgedeelte.
Rekening houdend met het volume aan vijver zou ik een debiet van 20m³ moeten kunnen halen.

Filterpakket komt op plastiek paletten met vrije ruimte daaronder. Toevoer naar Airlift zou dus ongehinderd moeten kunnen verlopen.

- Airliften -> collector 25cm en stijgbuis 110 lengte 180 cm OK?
- Uitstroom airlift horizontaal, twee ontluchters en dan 45° schuin naar niveau doorvoer (op +/- -70 cm)?
- toevoer naar Airliften dia 160mm. Volstaat dan 1 buis of beter 1 per airlift?

Afbeelding

Afbeelding
willem v d

Re: AIRLIFT zwemvijver in aanbouw

Bericht door willem v d »

Elke collector een eigen toevoer geeft de meeste opbrengst.
Ook is het slim om beide retours ook van 160 te maken gezien de afstand.
Bedenk wel goed hoe je de buizen legt, deze moeten namelijk licht omhooglopen met de flow zodat luchtbellen mee gaan met de stroming om weerstand te voorkomen.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Volledig eens met Willem ivm leidingen

Mooi is het zeker als het water doorloopt boven het filter
Het nadeel is dat u downflow gaat werken en zodoende het vuil bovenop het filter komt te liggen .....

Persoonlijk ben ik voor 2 bodemdrain in het zwemgedeelte ----> airliften ---> naar onderkant filter, upflow ---> loopt over naar zwemdeel
Is maar een idee :wink:

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zie toch een aantal aandachtspunten in het ontwerp.
Zo zou ik iedere collektor een eigen aanvoer geven.
Zoals het nu getekend staat gaat de lift met de kortste retoer meer water verplaatsen dan de lange retoer ( als er met gelijke pompen gewerkt wordt.)
Om de werking van het filter te verhogen zou ik dit denkbeeldig oplossen door iedere lijn ( als er twee aparte lijnen naar iedere collektor zouden gelegd worden ) op de bodem van lussen uit drainbuis te voorzien zodanig dat het filter over de gehele opp gebruikt wordt.
Nu in de getekende situatie kan er een tunnel ontstaan naar de plaats waar het water terug naar de collectoren gaat. Ook zal de verste uitstroom ook gelijkmatiger over de lengte van de zwemvijver uitstromen en niet zoals in de tekening zal afbuigen naar de uitgang van het filter. Ook zal er dan aan die zijde geen dode zone ontstaan.

Tot slot zou ik een skimmer voorzien daar er nu geen afvoer is van het drijfvuil.

Dan nog een vraagje.
Wat gaat er gebruikt worden als filtermateriaal en hoe wordt het filter opgevuld ( droog of nat)

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

persoonlijk zou ik de retours steken in de filterput (ik vermoed dat je een plantenfilter met lava zal nemen) en dan zou je de zwemvijver kunnen opbouwen zoals onze vijver.

momenteel zie ik nl een paar aandachtspunten naar onderhoud toe.
downflowsysteem= alle vuil blijft bovenop de lavastenen liggen en dat vervuild zeer vlug dan (ook verfilting kan je hierdoor krijgen).
retours die momenteel 70 cm diep zitten: uitstroom airlift moet dus naar beneden wat niet ideaal is
geen skimmers - onderschat oppervlaktevuil niet (stof en vallende bladeren in de hersft - of zelfs zomer tegenwoordig
geen bodemdrains - bodem zal zeer vlug vuil worden tenzij je er een robot in zet

Moest het mijn zwemvijver zijn.
ontwerp houden zoals nu
- maar 2 bodemdrains in de vijver zelfs voorzien (je kan hiervoor RVS roosters gebruiken ipv die paddestoelen zoals in koivijvers - het oogt strakker en je mag hier op gaan staan).
- skimmer voorzien aan de kant van het ondiepe deel.
- 1 of 2 bodemdrains voorzien in de plantenfilter die aangesloten is op de riolering (voor het spoelen van die holle ruimte, kan je dit niet dan zal dit na verloop van tijd daar vol gaan zitten
- en iedere airlift zeker een aparte aanvoerlijn geven

en wil je het helemaal ideaal hebben dan zou ik voor de airliften nog een zeef steken type crielzeef) op die manier ga je aardig wat vuil al afvangen nog voor het in de lavafilter gaat geraken wat toch een aanzienlijke mindere belasting is voor dit type filter.
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”