AIRLIFT zwemvijver in aanbouw

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
GDW

AIRLIFT zwemvijver in aanbouw

Bericht door GDW »

Hi,

Nieuw hier op het forum, account gemaakt omdat ik vraagjes heb bij het aanleggen van mijn zwemvijver.
Oorspronkelijk plan was om met een gewone pomp te werken maar de airlift heeft mijn aandacht getrokken.

Afmetingen 10,5m x 4m X 1,25m

Hieronder plan van de vijver en hoe ik de airlift(en) zou voorzien.
Vooraan komt een ondiep gedeelte (plage). Waterdichting van de vijver zal daar op een 7Ocm diep zitten. Daarop komen betonstenen die blauwsteen ondersteunen. In de vrije ruimte daaronder komen dan de leidingen die het retourwater terug de vijver insturen. Zo zit alles netjes weggewerkt en komen er geen buizen in het zwemgedeelte.
Rekening houdend met het volume aan vijver zou ik een debiet van 20m³ moeten kunnen halen.

Filterpakket komt op plastiek paletten met vrije ruimte daaronder. Toevoer naar Airlift zou dus ongehinderd moeten kunnen verlopen.

- Airliften -> collector 25cm en stijgbuis 110 lengte 180 cm OK?
- Uitstroom airlift horizontaal, twee ontluchters en dan 45° schuin naar niveau doorvoer (op +/- -70 cm)?
- toevoer naar Airliften dia 160mm. Volstaat dan 1 buis of beter 1 per airlift?

Afbeelding

Afbeelding
willem v d

Re: AIRLIFT zwemvijver in aanbouw

Bericht door willem v d »

Elke collector een eigen toevoer geeft de meeste opbrengst.
Ook is het slim om beide retours ook van 160 te maken gezien de afstand.
Bedenk wel goed hoe je de buizen legt, deze moeten namelijk licht omhooglopen met de flow zodat luchtbellen mee gaan met de stroming om weerstand te voorkomen.
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Volledig eens met Willem ivm leidingen

Mooi is het zeker als het water doorloopt boven het filter
Het nadeel is dat u downflow gaat werken en zodoende het vuil bovenop het filter komt te liggen .....

Persoonlijk ben ik voor 2 bodemdrain in het zwemgedeelte ----> airliften ---> naar onderkant filter, upflow ---> loopt over naar zwemdeel
Is maar een idee :wink:

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik zie toch een aantal aandachtspunten in het ontwerp.
Zo zou ik iedere collektor een eigen aanvoer geven.
Zoals het nu getekend staat gaat de lift met de kortste retoer meer water verplaatsen dan de lange retoer ( als er met gelijke pompen gewerkt wordt.)
Om de werking van het filter te verhogen zou ik dit denkbeeldig oplossen door iedere lijn ( als er twee aparte lijnen naar iedere collektor zouden gelegd worden ) op de bodem van lussen uit drainbuis te voorzien zodanig dat het filter over de gehele opp gebruikt wordt.
Nu in de getekende situatie kan er een tunnel ontstaan naar de plaats waar het water terug naar de collectoren gaat. Ook zal de verste uitstroom ook gelijkmatiger over de lengte van de zwemvijver uitstromen en niet zoals in de tekening zal afbuigen naar de uitgang van het filter. Ook zal er dan aan die zijde geen dode zone ontstaan.

Tot slot zou ik een skimmer voorzien daar er nu geen afvoer is van het drijfvuil.

Dan nog een vraagje.
Wat gaat er gebruikt worden als filtermateriaal en hoe wordt het filter opgevuld ( droog of nat)

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
jocca

Bericht door jocca »

persoonlijk zou ik de retours steken in de filterput (ik vermoed dat je een plantenfilter met lava zal nemen) en dan zou je de zwemvijver kunnen opbouwen zoals onze vijver.

momenteel zie ik nl een paar aandachtspunten naar onderhoud toe.
downflowsysteem= alle vuil blijft bovenop de lavastenen liggen en dat vervuild zeer vlug dan (ook verfilting kan je hierdoor krijgen).
retours die momenteel 70 cm diep zitten: uitstroom airlift moet dus naar beneden wat niet ideaal is
geen skimmers - onderschat oppervlaktevuil niet (stof en vallende bladeren in de hersft - of zelfs zomer tegenwoordig
geen bodemdrains - bodem zal zeer vlug vuil worden tenzij je er een robot in zet

Moest het mijn zwemvijver zijn.
ontwerp houden zoals nu
- maar 2 bodemdrains in de vijver zelfs voorzien (je kan hiervoor RVS roosters gebruiken ipv die paddestoelen zoals in koivijvers - het oogt strakker en je mag hier op gaan staan).
- skimmer voorzien aan de kant van het ondiepe deel.
- 1 of 2 bodemdrains voorzien in de plantenfilter die aangesloten is op de riolering (voor het spoelen van die holle ruimte, kan je dit niet dan zal dit na verloop van tijd daar vol gaan zitten
- en iedere airlift zeker een aparte aanvoerlijn geven

en wil je het helemaal ideaal hebben dan zou ik voor de airliften nog een zeef steken type crielzeef) op die manier ga je aardig wat vuil al afvangen nog voor het in de lavafilter gaat geraken wat toch een aanzienlijke mindere belasting is voor dit type filter.
GDW

Bericht door GDW »

Betonplaat is reed gegoten en een groot deel van de muren reeds opgemetst.
Nu nog bodemdrains steken wordt moeilijk.

Als alternatief kan ik eventueel zowel links als rechts van de vijver een airlift steken met collectorput naast het filtergedeelte en retourleiding afhellend naar retour in de vijver op -70 cm.

Stel dat ik mijn collector groot genoeg maak in diameter zodat ik een grotere diameter stijgbuis kan gebruiken.
Hoe diep mot mijn collector dat minimaal gaan om per airlift ongeveer 10m³ debiet te halen?
We hebben hier kleigrond, een put graven van 2 m diep is met de hand zo goed als onhaalbaar. Als ik een kraantje laat komen gaat die een hele grote put moeten maken om 2m diep te geraken...
jocca

Bericht door jocca »

150 diep zal je toch minstens moeten gaan met uw collector, ik zou de tabellen even moeten nakijken, maar ik dacht dat een airlift van 110 mm al aan aardig debiet kon halen.
Ik zou toch adviseren om zeker een drain in uw plantenfilter te steken ... al is het een zijdrain met hellende (sterk hellende) bodem naar die drain (drains).
Ook in de vijver zou je dit zo kunnen doen ... is het ideaal? Neen, maar het kan je een pak ellende besparen want je zou niet de eerste zijn die uw rug kapot maakt op die lava ... (en is het niet binnen 4 jaar dat die dicht zit, dan wordt het een beerput binnen 10à15 jaar - uiteindelijk gaan ze allemaal dichtzitten zonder voorfiltering).
GDW

Bericht door GDW »

Aangepaste planning voor airlifts.
Zowel aan als afvoer blijven in principe bereikbaar mits wat graafwerk. Bedoeling is uiteraard dat dit nooit nodig zal zijn maar...
Wat adviseren jullie qua type PVC?
dia 125 SN4 is courant verkrijgbaar. SN8 moet ik al naar online leveranciers en loopt de rekening direct op (prijs x 2 + leverkosten).

Sowieso lijmen ipv rubberdichting?

Voor onderhoud van het filter overweeg ik om centraal in het plantenfilter enkele ophoogelementen voor regenputten te plaatsen.
Op die manier blijft de ruimte onder het filter toch enigszins toegankelijk.

Afbeelding
Alain M

Bericht door Alain M »

Leuk project!
Met een buislift van 110 zou het mooi zijn om je aan en afvoer 2x110 of 1x 160 (is ongeveer het zelfde) te maken.
Misschien dat dit in jou situatie met zo’n korte afvoer, voor de afvoer minder van belang is.
Maar ik ben ook nog wat beginner op dit gebied, dus wacht nog even een reactie van iemand met wat meer ervaring af.
Succes
GDW

Bericht door GDW »

stand van zaken.
Ontwerp met twee airlifts aan weerszijden van de vijver ligt nu zo goed als vast.
Eerste put voor collector is bijna op diepte gegraven, ik zit aan 185 cm onder toekomstig waterniveau.

Ik ga wel zoals geadviseerd het filter upflow maken, aanvoer naar de collector wordt dan +/- 7m, afvoer naar de holle ruimte onder het lavabed +/- 2m.
Graag zou ik per airlift een debiet van een 10m³ kunnen halen

- Aanvoer dia 160 of volstaat 125?

- Ik las ergens (ik dacht van 'Guyke') pleidooi om ondergronds geen gelijmde verbindingen te gebruiken maar rubberdichtingen zodat de buizen zich kunnen aanpassen aan bewegingen in de grond. Correct?
In principe blijft alle s ondergronds bereikbaar.
GDW

Bericht door GDW »

Nog weinig animo hier...

Toch maar update:
PVC aangekocht, alles dia 160mm, alles met manchetmof.
Buizen en bochten allemaal SN8.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik lees nu dat je door een lavafilter wil.
Wel ik kan alleen maar zeggen succes er mee, zou mijn keuze zeker niet zijn.

Mvg
Guyke
Alain M

Bericht door Alain M »

Guyke schreef: 22 mar 2023, 21:28 Hallo,

Mvg
Guyke
Leuk is dat, op grote Nederlands talige zwemvijver forums zijn lavasteentjes de van het, op Frans talige no Go, en hier op deze pagina ook weinig positief maakt de keuze niet makkelijker.
jocca

Bericht door jocca »

hier ook alles in rubberverbindingen geplaatst ... ben van mening dat dit het beste is omdat het idd nog wat kan zetten.
het argument van lekken en dergelijke is mij een raadsel waarom men dit zou zijn, ook in de filterput zijn het rubberverbindingen en ondanks dat er daar aardig wat druk om staat soms (open en dicht zetten schuifkranen) is hier in die 8 jaar nog geen druppel uit ontsnapt.

160 diameter is mooi, en zal zeker voor voldoende aanvoer zorgen in de collectors. Zal wel niet eenvoudig zijn om dergelijke grote kragen te trekken in een smalle diameter van collector, hopelijk heb je ook meteen dan collectors genomen die een grotere diameter hebben zodat je misschien een toeterairlift kan plaatsen (behaal nog nog een pak meer rendement).

Ik blijf er wel op hameren om in de lavaput toch een drain te steken ... de vloerplaat mag dan wel gegoten zijn, je kan er perfect eentje op de vloerplaat zetten en dan uitchappen met een flinke helling. Je zal hier toch aardig wat vuil naartoe trekken hoor ;-).

- lava ... ook hier niet mijn ding, ik heb er een ferme hernia aan overgehouden waar ik een paar jaar later nog last van heb.
Lava is prima zolang het goed gaat, maar eens je die moet gaan kuisen (lees alles uitscheppen) is de fun er vlug af. Staat er lis in dan krijg je het er enkel nog uit dmv een kraantje (met kans op bijhorende schade aan de polyester / epdm).
Als je lava neemt beperkt de dikte dan van het pak (doe niet zoals wij hier 60 cm...).
Ideaal is dat je een voorfilter ergens er nog tussen steekt, maar dan moet dit nog passen in de plannen. Dan kan je de lavafilter laten dienen waarvoor het echt moet dienen, nl afvalstoffen verwerken uit het water en niet het fijn vuil afvangen (waardoor die volledig gaat verstoppen na verloop van tijd).
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Alain M schreef: 22 mar 2023, 22:16
Guyke schreef: 22 mar 2023, 21:28 Hallo,

Mvg
Guyke
Leuk is dat, op grote Nederlands talige zwemvijver forums zijn lavasteentjes de van het, op Frans talige no Go, en hier op deze pagina ook weinig positief maakt de keuze niet makkelijker.
Tja ik heb dat al meerdere malen aangehaald dat het niet mijn ding is maar er zijn er hier ook die er mee blijven werken en tevreden zijn. Ieder moet dat voor zichzelf uitmaken. Wij kunnen enkel spreken uit een eigen ervaring.
En wat je leest op forums met zwemvijvers daar moet je goed mee oppassen.
Er is een hemelsbreed verschil tussen een zwemvijver met of zonder vissen ( koi )
En neen een zwemvijver is ook geen echt zwembad, bv kwestie verwarming enz

Mvg
Guyke
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”