Hier zou ik graag eens overzichtje maken van de voor- en nadelen van airlift tov pompgevoed.
Voordelen airlift
- Minder energie nodig voor zelfde debiet tov pomp*
- Je krijgt zuurstof in je water
- Luchtpomp goedkoper in aanschaf dan pomp
Voordelen pompgevoed
- Je kan hoogte overwinnen (wat niet kan met airlift)
- E'envoudiger te installeren
- Minder onderhoud
- Minder plaats nodig om te installeren.
*Voor mezelf was de eerste reden "Minder energie nodig voor zelfde debiet tov pomp" de aller grootste reden om voor airlift te kiezen. (1 Watt 24/24 7/7 kost mij snel gerekend 4€ per jaar (zonder rekening te houden met zonnepanelen)).
Maar de pompen worden ook steeds energiezuiniger, en als ik nu kijk naar de statistieken van vb: Marinaqua waaierpomp MP50, waar men met 30W, 16,2m³ kan verplaatsen, vraag ik me af of dit punt nog steeds klopt.
Voor- en nadelen van airlift tov pompompgevoed
Re: Voor- en nadelen van airlift tov pompompgevoed
Voor sommigen kan ook het geluid van de luchtpomp, en het gebroebel van het water bij een airlift als ongewenst effect optreden.
nog steeds aan het bouwen ...
Hallo,
De meeste mensen kijken zich verbaasd over het verbruik/debiet van een pomp.
Echter met zulke pompen moet men evengoed niet gaan opvoeren.
De meesten echter vergeten ook dat ze bij het verbruik van de pomp het verbruik van een luchtpomp en aankoop er van er bij moeten optellen want zuurstof inbrengen dat doet een pomp niet.
ook het installeren van een airlift en later vervangen is zeker niet moeilijker dan een pomp.
Bij defecten is het niet eenvoudig om een pomp te vervangen, bij een airlift is het maar een luchtdarmpje overzetten. Een reserve luchtpomp is een veel mindere kost dan eenzelfde waterpomp te moeten aankopen. Ook een reserve airlift is geen kost. Meestal als je een pomp moet gaan vervangen zit je met aanpassingen van de leidingen wat bij een systeem in dienst veel moeilijker is dan bij een airlift.
Dan nog even over het verbruik van pompen en het debiet.
Van de pompen die ik getest heb is er nog geen enkele pomp waar ik niet op opgemerkt heb dat fabrikanten graag de getallen opsmukken en afronden naar boven. Ook zijn die pomptesten door fabrikanten gedaan in extreem zuiver systemen zonder leidingen enz.
Airlift is in dat oogpunt een eerlijk systeem want hier houden fabrikanten zich niet mee bezig.
Geen marketing, geen winsten,…..
@Jef
Pompgevoed moet je evengoed nog een luchtpomp laten draaien.
Als de ontluchting efficiënt wordt toegepast en de retoer een paar cm onder water gebeurd is het systeem stiller dan met een pomp. Pompen in droogopstelling maken ook lawaai.
Mvg
Guyke
De meeste mensen kijken zich verbaasd over het verbruik/debiet van een pomp.
Echter met zulke pompen moet men evengoed niet gaan opvoeren.
De meesten echter vergeten ook dat ze bij het verbruik van de pomp het verbruik van een luchtpomp en aankoop er van er bij moeten optellen want zuurstof inbrengen dat doet een pomp niet.
ook het installeren van een airlift en later vervangen is zeker niet moeilijker dan een pomp.
Bij defecten is het niet eenvoudig om een pomp te vervangen, bij een airlift is het maar een luchtdarmpje overzetten. Een reserve luchtpomp is een veel mindere kost dan eenzelfde waterpomp te moeten aankopen. Ook een reserve airlift is geen kost. Meestal als je een pomp moet gaan vervangen zit je met aanpassingen van de leidingen wat bij een systeem in dienst veel moeilijker is dan bij een airlift.
Dan nog even over het verbruik van pompen en het debiet.
Van de pompen die ik getest heb is er nog geen enkele pomp waar ik niet op opgemerkt heb dat fabrikanten graag de getallen opsmukken en afronden naar boven. Ook zijn die pomptesten door fabrikanten gedaan in extreem zuiver systemen zonder leidingen enz.
Airlift is in dat oogpunt een eerlijk systeem want hier houden fabrikanten zich niet mee bezig.
Geen marketing, geen winsten,…..
@Jef
Pompgevoed moet je evengoed nog een luchtpomp laten draaien.
Als de ontluchting efficiënt wordt toegepast en de retoer een paar cm onder water gebeurd is het systeem stiller dan met een pomp. Pompen in droogopstelling maken ook lawaai.
Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Dat een pomp geen zuurstof inbreng heeft ben ik niet volledig mee akkoord.
De stroming die een pomp aan het oppervlakte kan leveren zorgt ook voor een serieuze zuurstofopname.
Een nadeel aan airlift dat ik zie is dat het voor het grote deel een zelfbouw pakket is en daar is niet iedereen voor te vinden.
Niet iedereen weet hoe je zoiets gemaakt moet krijgen.
De stroming die een pomp aan het oppervlakte kan leveren zorgt ook voor een serieuze zuurstofopname.
Een nadeel aan airlift dat ik zie is dat het voor het grote deel een zelfbouw pakket is en daar is niet iedereen voor te vinden.
If you want something done right, do it yourself
+1; ik heb meer dan tien jaar "gevijverd" voor ik een eerste luchtpomp heb gekocht...
nog steeds aan het bouwen ...
Hallo,
Wat je als nadeel aangeeft om een airlift zelf te bouwen is ook al niet een obstakel want een buislift kan je ook kopen en het bouwen met de materialen die nu voor hande zijn moet je al echt 2 linker handen hebben om dat niet klaar te krijgen. Het heeft ook veel te maken met wat je er voor over hebt. Ik weet mensen die zelfs een pomp verkeerd kunnen aansluiten
Het is hetzelfde als een vijver zelf aanleggen of het laten doen.
Mvg
Guyke
Over die stroming kan ik kort zijn, of je dit nu doet via pomp of via airlift zie ik daar niet veel verschil in. Trouwens als de pomp het water naar het filter brengt is er van die vernoemde oppervlakte stroming niet veel meer te merken en sterker nog zo komt er zuurstof armer water in de vijver door het verbruik in het filter.kristof_d schreef: ↑01 aug 2022, 16:18 Dat een pomp geen zuurstof inbreng heeft ben ik niet volledig mee akkoord.
Wat je als nadeel aangeeft om een airlift zelf te bouwen is ook al niet een obstakel want een buislift kan je ook kopen en het bouwen met de materialen die nu voor hande zijn moet je al echt 2 linker handen hebben om dat niet klaar te krijgen. Het heeft ook veel te maken met wat je er voor over hebt. Ik weet mensen die zelfs een pomp verkeerd kunnen aansluiten
Het is hetzelfde als een vijver zelf aanleggen of het laten doen.
Mvg
Guyke
Als je gravitair werkt, zit je pomp achter je filtering.
Dan kan je wel stroming creëren.
En als je het echt wil kan je er nog een venturi opzetten.
Zuurstof in overvloed dan.
Dus @kristof_d Ik volg je in deze optie.
Dan kan je wel stroming creëren.
En als je het echt wil kan je er nog een venturi opzetten.
Zuurstof in overvloed dan.

Dus @kristof_d Ik volg je in deze optie.
Hallo,
hier ook sinds 6 jaar helemaal "om" en naar volledige tevredenheid een airlift in gebruik.
Voornaamste reden was energie besparen, destijds nog een klein topic maar nu zeer relevant.
Ondanks dat ik niks anders meer wil heb ik nog een nadeel: water opvoeren is amper mogelijk dus een deftigebeekloop kun je er niet mee voeden.
En als aanvullend voordeel wil ik nog het onderhoud ende bedrijfszekerheid noemen, heerlijk hoe eenvoudig een airlift systeem functioneert
Grt Kevin
hier ook sinds 6 jaar helemaal "om" en naar volledige tevredenheid een airlift in gebruik.
Voornaamste reden was energie besparen, destijds nog een klein topic maar nu zeer relevant.
Ondanks dat ik niks anders meer wil heb ik nog een nadeel: water opvoeren is amper mogelijk dus een deftigebeekloop kun je er niet mee voeden.
En als aanvullend voordeel wil ik nog het onderhoud ende bedrijfszekerheid noemen, heerlijk hoe eenvoudig een airlift systeem functioneert

Grt Kevin
Of je op die waaierpompen ook nog kan gaan werken met een venturi weet ik niet goed.
Om een venturi effect te verkrijgen ga je een vernauwing moeten maken en dus ook drukopbouw hebben en dat is net wat die pompen niet graag hebben.
Dus een verturi is denk ik bij de pompen waarover het gaat niet echt een optie.
If you want something done right, do it yourself
Hallo,
Een venturi is een rem op het debiet. Door dat er een vernauwing in de uitstroombuis zit waar een luchtlijn op gekoppeld word, moet de pomp een tegendruk overwinnen en dit beteken minder debiet of meer vermogen om hetzelfde debiet te halen. Ook moet er water samen met de lucht door die vernauwing.
Hier een foto wat er gebeurt met een uitstroom van een airlift als 2 ontluchters van 125 de lucht niet kwijt kunnen en de airlift alles nog verder blaast in de vijver. Ga maar na als je de ontluchters er tussenuit haalt wat er dan gebeurt…..
Dit kan een pomp niet met een venturi of je moet er een zeer krachtige pomp op gaan zetten met een navenant verbruik.

Een venturi vindt ik geen voordeel tov een airlift eerder een nadeel.
Mvg
Guyke
Een venturi is een rem op het debiet. Door dat er een vernauwing in de uitstroombuis zit waar een luchtlijn op gekoppeld word, moet de pomp een tegendruk overwinnen en dit beteken minder debiet of meer vermogen om hetzelfde debiet te halen. Ook moet er water samen met de lucht door die vernauwing.
Hier een foto wat er gebeurt met een uitstroom van een airlift als 2 ontluchters van 125 de lucht niet kwijt kunnen en de airlift alles nog verder blaast in de vijver. Ga maar na als je de ontluchters er tussenuit haalt wat er dan gebeurt…..
Dit kan een pomp niet met een venturi of je moet er een zeer krachtige pomp op gaan zetten met een navenant verbruik.
Een venturi vindt ik geen voordeel tov een airlift eerder een nadeel.
Mvg
Guyke
-
Het grootste nadeel aan een airlift is weerstand.
Een beetje weerstand geeft al vlug duidelijk minder opbrengst.
Vooral een airlift icm een trommel kan grote fluctuaties geven. Zelf vond ik dit niet prettig.
2 airliften op 1 filterlijn werken elkaar ook tegen.
Alles moet 2x 110 aanvoer hebben of meer.
Een airlift heeft dus naar mijn mening veel haken en ogen waardoor hij wel of niet optimaal werkt
De nieuwe regelbare pompen zijn idd erg zuinig, maar kunnen niet op tegen een airlift.
Maar waar leg je je zelf de grens met betrekking tot;
Winst van stroom verbruik,
Tijd, moeite en kennis,
Ruimte die het in mag nemen.
Een beetje weerstand geeft al vlug duidelijk minder opbrengst.
Vooral een airlift icm een trommel kan grote fluctuaties geven. Zelf vond ik dit niet prettig.
2 airliften op 1 filterlijn werken elkaar ook tegen.
Alles moet 2x 110 aanvoer hebben of meer.
Een airlift heeft dus naar mijn mening veel haken en ogen waardoor hij wel of niet optimaal werkt
De nieuwe regelbare pompen zijn idd erg zuinig, maar kunnen niet op tegen een airlift.
Maar waar leg je je zelf de grens met betrekking tot;
Winst van stroom verbruik,
Tijd, moeite en kennis,
Ruimte die het in mag nemen.
Voor dit bericht was er nergens sprake van een waaierpomp, dus weet niet waar dit ineens vandaan komtkristof_d schreef: ↑01 aug 2022, 19:46Of je op die waaierpompen ook nog kan gaan werken met een venturi weet ik niet goed.
Om een venturi effect te verkrijgen ga je een vernauwing moeten maken en dus ook drukopbouw hebben en dat is net wat die pompen niet graag hebben.
Dus een verturi is denk ik bij de pompen waarover het gaat niet echt een optie.

Op een waaierpomp ga je uiteraard geen venturi zetten en heb ik ook niet vermeld.
Ik ging uit van een gewone pomp en daar kan je toch wel een venturi op plaatsen indien gewenst.
Ik werk ook met airlift op mijn vijver, maar of dit echt een meerwaarde geeft naar zuurstof toe durf ik niet te zeggen.
Hallo,
De topicstarter had het wel degelijk over een waaierpomp
Marinaqua waaierpomp MP50
Staat in het eerste bericht……
De topicstarter had het wel degelijk over een waaierpomp
Marinaqua waaierpomp MP50
Staat in het eerste bericht……
Ik had mijn brilletje niet op, dus over gelezen