Waarom is een grote airlift minder efficiënt?

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Alain M

Waarom is een grote airlift minder efficiënt?

Bericht door Alain M »

Hoi ik ben nieuw op deze pagina, en wil net als velen van jullie een airlift maken met een laag stroomverbruik en veel liters.

Maar wat zijn Naar jullie mening nu de redenen dat een grote airlift minder efficiënt is dan kleine.
Laten we zeggen klein =17.000l/h
En groot =60.000l
willem v d

Re: Waarom is een grote airlift minder efficiënt?

Bericht door willem v d »

Luchtpompen op zig zelf zijn niet efficiënt en de zwaarder de pomp de meer verbruik per liter opbrengst..

Een thomas ap doet 45 liter met 29 watt= 1.5 L per watt
Een ap 120 doet 125 liter met 130 watt= 1 L per watt.

Dan komt er nog bij dat een zware luchtpomp beter werkt al die dieper uit komt wat ook meer ernergie kost omdat er meer tegendruk is.
Alain M

Bericht door Alain M »

Werkt de grote luchtpomp beter beter met wat meer tegendruk door hem dieper in te spuiten of de geteste airliftsystemen?
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Dit is iets waar ik de komende weken mee aan de slag wil gaan toevallig .
Het allerbelangrijkste is genoeg aanvoer naar je collector .
Als je bv een 110mm stijgbuis gebruikt en de bocht bovenop komt half boven waterniveau in collector te staan dan zal je nog steeds veel water door de 110er trekken .

Ga je een 200mm stijgbuis met 200mm bocht bovenop half boven waterniveau laten uitkomen dan is de waterkolom te zwaar om de bocht volledig met water te vullen en vermoed ik dat je bovenin je stijgbuis een beetje neerwaardse stroming gaat krijgen door het gewicht van het water op zo’n grote oppervlakte.
Waardoor de efficiëntie afneemt.

Daarom is een drink rietje ook maar heel dun , als deze bv 50mm doorsnee zou zijn zou je na elke slok drinken je onderbroek uit je bilnaad moeten trekken :lol:

Maar wanneer je voldoende kan aanvoeren richting collector en de buffer hiervan is groot genoeg tov wat je eruit wil liften zodat je lift compleet onder water blijft dan zouden de tegenwerkingen kunnen meevallen , maar dan moet je lucht wel over de gehele oppervlakte van je stijgbuis opstijgen en niet enkel langs de wand .

Dit is enkel mijn theorie , de tests gaan binnenkort beginnen in een 500mm collector 312cm diep tov waterniveau vijver.
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

willem v d schreef: 02 jun 2022, 05:45 Luchtpompen op zig zelf zijn niet efficiënt en de zwaarder de pomp de meer verbruik per liter opbrengst..

Een thomas ap doet 45 liter met 29 watt= 1.5 L per watt
Een ap 120 doet 125 liter met 130 watt= 1 L per watt.

Dan komt er nog bij dat een zware luchtpomp beter werkt al die dieper uit komt wat ook meer ernergie kost omdat er meer tegendruk is.
Dat heeft denk ik een beetje met de kwaliteit van de pomp te maken .
Ik ga mijn test beginnen met een secoh jdk-s80 55w op 75liter lucht .
Alleen moet hij zich nog eerst gaan bewijzen :roll:
Alain M

Bericht door Alain M »

Ja , ik denk ook dat er bij een groter systeem afgestapt moet worden van een afvoer van 90 graden boven de lift, ik heb hier wel een idee over waar ik later een topic over open.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Wat is efficiëntie.
Als je alleen de verhouding verbruik luchtpomp tov debiet bekijkt kan je dat zeggen.
Er komt echter meer bij kijken, als je bv een buislift van 160 met stijgbuis van 160 zou nemen ( wat omgerekend bijna 3 x 110 is en dan spreek ik nog niet over wrijvingsweerstand ) dan moet je het vergelijk maken met 3 buisliften van 110. Daarbij komt het probleem dat als er met drukkamer / buislift gewerkt wordt je de verhouding geboorde gaatjes moet respecteren.
Dan heb je ook nog het effect in de stijgbuis van 160 want de meeste lucht stijgt aan de zijkant waardoor er centraal een zwaardere watermassa ontstaat die weerstand creëert op de flow.
Ook heb je een beperking van een 110. Bij testen is gebleken dat het kantelmoment gebeurt vanaf dat je er een grotere luchtpomp dan 40 opzet. Er gaan dan zaken spelen zoals de aanvoer in de stijgbuis 110 is te klein voor het aantal liters lucht dat er op gezet wordt. Vanaf een 50 literpomp wordt dan beter overgegaan naar een 125 stijgbuis waarvan de aanvoer in de stijgbuis dus ook 125 wordt.
Echter je kan dat niet blijven toepassen want dan gaat het met efficiëntie bergaf.
Hierbij komt ook nog dat er een fiks verschil is tussen stijgbuizen onderling kwestie gebruikt wanddikte.
Ook gaat de diepte van luchtinbreng ( en wat een luchtpomp aankan ) een rol spelen.
En wat aanvoer betreft naar de collektor.
Door testen is gebleken dat een aanvoer van 200 ( halve meter lang ) zonder filters te klein is als er met luchtpompen groter dan 60 gewerkt werd. Uit mijn eigen ondervinding kan die aanvoer niet groot genoeg zijn als je met grote liften aan de gang wil gaan. In feite mag het niveau in de collektor niet lager staan dan het niveau van de vijver als het systeem in werking is.
Bij de start gaat het niveau in de collektor even dalen omdat het water in beweging moet komen.
De grootte van de collektor heeft ook nog invloed.
Een airlift is het meest efficiënt als deze als het ware in de vijver hangt.
Ik heb al eens aangehaald dat een airlift beter vooraan het filter geplaatst zou worden, maar dan moet het filter die aanvoer door de airlift aankunnen en dat is meestal niet.

Mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
willem v d

Bericht door willem v d »

Omdat een airlift geen weerstand kan hebben, zal je met een groter systeem ook echt alles groter maken.
Waaronder de weerstand.

Loop je dan voel je de lucht niet, ga je fietsen dan weer meer, op een motor nog meer.

Water is zwaarder, dus dit in beweging brengen kost meer energie als lucht, maar ook met bochten maken zal water rechtdoor willen gaan en al dat draaien van links naar recht heeft een remmend effect, dit zal dus meer in vloed hebben bij elk groter systeem dat steeds meer massa verplaatst.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Nog even verder want bv een kleine lift gaat veel meer hinder ondervinden dan een grote om bv weerstand van filters, lengte buis en bochten, mindere aanvoer te overwinnen.
Dat dit dan meer energie gaat kosten is dan ook logisch.
In de test met een 20 liter pomp en 17 kubiek is enorm maar in de praktijk gaat dat debiet enorm dalen door de weerstand dat het water ondervindt waar het allemaal door moet.
Bv de weerstand dat een drain maakt om een stofzuigereffect te creëren wordt meestal al niet mee ingecalculeerd. Het deksel van de drain wat hoger zetten betekent minder weerstand maar dan ook minder stofzuigereffect.

Mvg
Guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@willem v d

Je vergelijk met lucht klopt niet helemaal. In feite moet je dan evengoed water in gasvorm zetten of de lucht vloeibaar maken. Een liter kan je als inhoud nemen. Een liter lucht als gewicht weegt evenveel dan een liter water. ( ik weet dat er een verschil zit in soortelijk gewicht maar dat even terzijde gelaten )

Wat die weerstand door bochten betreft daar is ook heel wat over te zeggen.
Eens dat water in beweging is komt er ook de kracht van de gewichtsversnelling om de hoek kijken.
Het is zoals met een auto, er is veel kracht nodig om het in beweging te zetten maar minder kracht om die snelheid te onderhouden en dat is met waterflow ook zo. Dat zogenaamde gewicht van het water gaat eens in beweging de flow ook meehelpen onderhouden.

Mvg
Guyke
Alain M

Bericht door Alain M »

Guyke schreef: 02 jun 2022, 09:14 Hallo,

Wat is efficiëntie.
Als je alleen de verhouding verbruik luchtpomp tov debiet bekijkt kan je dat zeggen.
Er komt echter meer bij kijken, als je bv een buislift van 160 met stijgbuis van 160 zou nemen ( wat omgerekend bijna 3 x 110 is en dan spreek ik nog niet over wrijvingsweerstand ) dan moet je het vergelijk maken met 3 buisliften van 110. Daarbij komt het probleem dat als er met drukkamer / buislift gewerkt wordt je de verhouding geboorde gaatjes moet respecteren.
Dan heb je ook nog het effect in de stijgbuis van 160 want de meeste lucht stijgt aan de zijkant waardoor er centraal een zwaardere watermassa ontstaat die weerstand creëert op de flow.
Ook heb je een beperking van een 110. Bij testen is gebleken dat het kantelmoment gebeurt vanaf dat je er een grotere luchtpomp dan 40 opzet. Er gaan dan zaken spelen zoals de aanvoer in de stijgbuis 110 is te klein voor het aantal liters lucht dat er op gezet wordt. Vanaf een 50 literpomp wordt dan beter overgegaan naar een 125 stijgbuis waarvan de aanvoer in de stijgbuis dus ook 125 wordt.
Echter je kan dat niet blijven toepassen want dan gaat het met efficiëntie bergaf.
Hierbij komt ook nog dat er een fiks verschil is tussen stijgbuizen onderling kwestie gebruikt wanddikte.
Ook gaat de diepte van luchtinbreng ( en wat een luchtpomp aankan ) een rol spelen.
Door testen is gebleken dat een aanvoer van 200 ( halve meter lang ) zonder filters te klein is als er met luchtpompen groter dan 60 gewerkt werd. Uit mijn eigen ondervinding kan die aanvoer niet groot genoeg zijn als je met grote liften aan de gang wil gaan. In feite mag het niveau in de collektor niet lager staan dan het niveau van de vijver als het systeem in werking is.
Bij de start gaat het niveau in de collektor even dalen omdat het water in beweging moet komen.
Ik heb al eens aangehaald dat een airlift beter vooraan het filter geplaatst zou worden, maar dan moet het filter die aanvoer door de airlift aankunnen en dat is meestal niet.

Mvg
Guyke
Zeer interessant, die aanvoer is moeilijk, ik ga een nieuw topic openen met wat ideeën, ik ben benieuwd wat u daar van vind.
Alain M

Bericht door Alain M »

Guyke schreef: 02 jun 2022, 09:14 Hallo,

Wat is efficiëntie.

Mvg
Guyke
Bij een groter stijgbuis neemt het wrijvingsoppervlak verhoudingsgewijs af. Maar als ik het goed begrijp is het veel moeilijker om in een grotere stijgbuis wervelingen te voorkomen?
Alain M

Bericht door Alain M »

willem v d schreef: 02 jun 2022, 09:22 Omdat een airlift geen weerstand kan hebben, zal je met een groter systeem ook echt alles groter maken.
Waaronder de weerstand.

Loop je dan voel je de lucht niet, ga je fietsen dan weer meer, op een motor nog meer.

Water is zwaarder, dus dit in beweging brengen kost meer energie als lucht, maar ook met bochten maken zal water rechtdoor willen gaan en al dat draaien van links naar recht heeft een remmend effect, dit zal dus meer in vloed hebben bij elk groter systeem dat steeds meer massa verplaatst.
Als je 4 x zo veel water wil verplaatsen door bijpassende leidingen dan wordt het wrijvingsoppervlak verhoudingsgewijs kleiner.
Het gewicht wordt wel 4x zo groot, maar zou dit dan om deze reden meer dan 4x zo veel energie kosten?
Het kan me wel voorstellen dat je in grotere leidingen met meer water door stroom meer last hebt van werfelingen?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

alain schreef:
Bij een groter stijgbuis neemt het wrijvingsoppervlak verhoudingsgewijs af. Maar als ik het goed begrijp is het veel moeilijker om in een grotere stijgbuis wervelingen te voorkomen?

Buiten wervelingen ( die op zich niet zoveel kwaad kunnen ) speelt er in een grotere stijbuis nog iets anders.
De luchtbelletje die voor lift zorgen en ontstaan door lucht dat omsloten zit door het effect van waterspanning gaan gemakkelijker blijven ""plakken ""
aan de wanden ( en bij u ook op die binnen buis van 110 ) bij grotere diameters dan bij kleinere diameter stijgbuis omdat de flow zich niet evenredig verdeelt bij het opstijgen in de stijgbuis. Dit kan ontstaan door onvolmaakte boringen, onvoldoend afstand tussen de boringen, van de luchtgaatjes.

Wat betreft die gevraagde 60.000 + liter verplaatsing.
In theorie zou je met 4 buisliften van 110 die ieder voldoende aanvoer zouden krijgen dit kunnen halen.
Echter als dat water door een filter moet dan zal je een filter moeten plaatsen die bijna het dubbele moet kunnen doorlaten en ga je omgerekend 6/8 buisliften van 110 moeten plaatsen om in de buurt van die 60.000 liter te geraken. In een collektor van 400 kan je 2 buisliften onderbrengen die een gemeenschappelijke uitvoer hebben van 125/160 dus reken maar uit.

Mvg
Guyke
Alain M

Bericht door Alain M »

Guyke schreef: 02 jun 2022, 13:04 Hallo,

alain schreef:

Buiten wervelingen ( die op zich niet zoveel kwaad kunnen ) speelt er in een grotere stijbuis nog iets anders.
De luchtbelletje die voor lift zorgen en ontstaan door lucht dat omsloten zit door het effect van waterspanning gaan gemakkelijker blijven ""plakken ""
aan de wanden ( en bij u ook op die binnen buis van 110 ) bij grotere diameters dan bij kleinere diameter stijgbuis omdat de flow zich niet evenredig verdeelt bij het opstijgen in de stijgbuis. Dit kan ontstaan door onvolmaakte boringen, onvoldoend afstand tussen de boringen, van de luchtgaatjes.

Mvg
Guyke
Ja kan me goed voorstellen dat het dus juist moeilijk is om in de buitenring de stroming evenredig te krijgen ondanks het idee met het smalle kanaal (zie andere topic).
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”