Zwembad op airlift?

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
StevenMC

Zwembad op airlift?

Bericht door StevenMC »

Hallo allemaal,

De filterinstallatie op mijn zwembad is ongeveer 10 jaar oud, en vreet energie. Ik zou deze graag airlift-gestuurd maken.

Grootste probleem is dat alle buizen te klein zijn (50 en 60 mm buitendiameter) om het water naar de airlift te krijgen, en ik wil zo weinig mogelijk nieuwe buizen plaatsen. Vandaar dat ik met het idee speel om aan elke kant van het zwembad een airlift te zetten, met de in en de uit op dezelfde plaats.

Ik zou dan ook aan 1 van de 2 airlifts een (matten)filter toevoegen, en 1 van de 2 (of zelfs alletwee) willen gebruiken om de bladeren af te zuigen. Aangezien er geen vissen in mijn zwembad zitten, is het belangrijkste dat ik voldoende stroming op het wateroppervlak heb, om de bladeren af te zuigen.

Zie ik iets over het hoofd? Kan dit werken volgens jullie?

Zijn er eenvoudigere manieren om mijn zwembad te 'retrofitten'?

Ik zal de komende dagen wat fotos plaatsen (ik heb ook een plannetje gemaakt van de huidige en gewenste installatie). Hoe doe ik dit best (het is zo'n 15 jaar geleden dat ik nog op een forum actief ben geweest ;-))

Groeten!
willem v d

Re: Zwembad op airlift?

Bericht door willem v d »

De 50mm buizen gaan veel weerstand geven.
Een airlift gaat helaas niet werken in uw geval.
Er zijn wel nieuwe pompen die zuinig kunnen werken.
Hoeveel wil je verplaatsen?

Kijk eens naar pompen van superfish, oase of aqua forte.

Regelbare pompen zou ik niet direct adviseren. Weer ivm buis diameter maar je kan ze wel proberen.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Ik heb bij je verwelkoming mijn installatie uitgelegd, dit is in mijn ogen het beste voor een zwembad.
Een filter met matten? Ik weet niet of het nu een zwemvijver of zwembad is wat je bedoeld? Matten met chloor gaan enkel dienen om vuildeeltjes weg te filteren maar ik betwijfel sterk of dit voldoende zal zijn.
Nogmaals, doordat ik mijn pomp dim op 1300 toeren verbruikt die slechts 130 watt voor een kub of 10, draait 6 uur per dag en water is kristalhelder...
Grt Sigurd
StevenMC

Bericht door StevenMC »

Bedankt voor de reacties. Ik ging er al van uit dat ik de buizen niet kon gebruiken...

Ik heb het wel degelijk over een zwembad. Ik speel al lang met het idee om dit op een airlift te laten draaien, en ben bereid hiervoor de nodige extra kosten/aanpassingen te doen. De vraag is alleen of dit kan werken. Ik weet dat dit niet voor de hand liggend is, maar ik houd van een goede uitdaging, en dit is er zeker 1.

Zoals in het andere topic gezegd, heb ik veel ervaring met 'grote' (+1000l, voor een koivriend is dit niet groot uiteraard ;-)) malawi aquariums. Typisch zitten hier veel vissen in, veel eten, veel vervuiling, en die draaien prima op mattenfilters met aparte stromingspompen. De stromingspomp zorgt dat alle vervuiling naar het mattenfilter geraakt, en de bacterien in dit mattenfilter breken het vuil (tot op zekere hoogte) af.

Nu heb ik twee opties:
1. geen chloor in het zwembad, om de bacterien in de filter niet te doden
2. chloor in het zwembad, en de matten enkel als mechanisch filter te gebruiken.

Beiden zijn wat mij betreft een optie, ook al gaat het over een zwembad, geen zwemvijver.

Jullie mening heren?

(Sigurd, ik stel voor dat we in dit topic verderpraten, niet in de 'Hallo allemaal'?)
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Je zegt dat de skimmer er het meeste vuil afhaalt en dat klopt maar dit water moet ook nog gefilterd worden toch?
Ondanks dat je geen vissen erin hebt ga je verschieten hoeveel fijn vuil je in een zwembad hebt, Ik heb gisteren toevallig mijn patronen gereinigd en wat daar uit kwam, echt heel fijn vuil. Ik weet niet hoeveel micron deze zijn maar het zijn net gigantische luchtfilter van een auto, heel fijn dus.
Zwembad zonder chloor is een zwemvijver dus dan moet je tevreden zijn met aanslag op je wanden en een deftige biofilter hebben en een continue waterverplaatsing anders sterft je bio, als je het redt met 30wattx24 kom je per dag aan 720 Wh.
Bij mijn zwembad 6h x130 kom ik op780 Wh. En met 30 watt ga je maar 1 lift kunnen aansturen dus die kan je op een skimmer zetten. Er is dan geen plaats meer voor bodemdrains of beluchting bio...
Mijn installatie werkt van ongeveer half april tot ergens eind september, Ik weet niet welke klimaat jij daar hebt maar een bio moet blijven draaien.
Welk patroonfilter heb je?
Ik neem deze namiddag eens foto's van mijn installatie na mijn ziekenhuisbezoek..
Grt Sigurd
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Hey,
Heb een paar foto's in mijn galerij gezet...
Mvg Sigurd

77297
77298

Even erbij gezet
Fred
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Bedankt Fred, Ik sukkelt er nog wat mee, nog eens proberen
20210113_172029.jpg
Nu wel gelukt...
Grt Sigurd
willem v d

Bericht door willem v d »

Ik zie de airlift al klaar staan :lol:

Ik zie veel bochten en dat zal veel weerstand geven.
Maar serieus ik denk dat je toch met een pomp zoals een blue eco beter uit kan zijn.
Wil je toch een airlift dan moet je 2x 110 mm van het zwembad tot aan je filter maken en collector maken om op 15 m3 per uur te komen.

Ik ga met mijn vijver op 2x superfish rc 15000 werken. hiermee ga ik 15 tot 16 m3 verplaatsen met 50 watt.
Sigurd

Bericht door Sigurd »

Hey Willem,
Dit is mijn zwembadinstallatie als voorbeeld voor een energiezuinige installatie tov wat nogal veel aangeraden wordt door de zwembadbouwer.
De airlift heb je goed gezien maar die dient voor een project dat ik gestart ben, mijn koivijver ombouwen naar airlift...
Grt Sigurd
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Sigurd schreef: 13 jan 2021, 19:39 Bedankt Fred, Ik sukkelt er nog wat mee, nog eens proberen 20210113_172029.jpg
Nu wel gelukt...
Grt Sigurd
:good:
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”