Een vraagje

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Beer

Een vraagje

Bericht door Beer »

Beste

Ik ben onlangs ingelogd bij jullie door m'n interesse in jullie airliftsysteem, graag had ik wat informatie omtrent het filtersysteem. Ik heb alles genummerd op plaats 1 dacht ik van een crielzeef (300m) te plaatsen, op 2 een dompeluv, op 3?, op 4?, op 5?, op 6?
Ik heb alles zelf gedaan voor de kosten wat te besparen, (ook wat nachtrust ervoor gelaten).
Alle info is welkom.
Alvast bedankt.

Mvg
Bijlagen
IMG_0566.jpeg
IMG_0584.jpeg
IMG_0584.jpeg (179.01 KiB) 384 keer bekeken
IMG_0620.jpeg
IMG_0621.jpeg
IMG_0629.jpeg
IMG_0629.jpeg (188.27 KiB) 384 keer bekeken
Marcje
Contacteer:

Re: Een vraagje

Bericht door Marcje »

Welkom bij de koivrienden :D

U hebt zo te zien wel verstand van beton gieten en meteen waterdicht :good:

Als u de plaats hebt , dan 2 crielzeven 300µ

kamer 2 Borstels , al twijfel ik als dit nog echt nodig zijn ( ik heb deze nog )
Kamer 3 matten , matala
kamer 4 BWB
kamer 5 Japanse matten
Kamer 6 UV al dan niet met nog andere materialen, of terug matten Japanse

Ik zie dat u met schotten gaat werken, komen er ook bezinkruimtes onderin iedere kamer

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Beer

Bericht door Beer »

Hallo

Bedankt voor je reactie.
Hierbij nog een foto van de airlift.
Er komen inderdaad bezinkruimtes onder iedere kamer, maar die moeten wel nog gevloerd worden met daarop roosters.
De hoogte van de kamers bedraagt ongeveer 80cm vanaf het rooster.
Er is ook een skimmer voorzien en een afvoerdrain met beluchting.
Er is maar plaats voor 1 crielzeef doordat de breedte in de eerste kamer maar 39cm is, de andere kamers bedragen 59cm omdat ik er een tegel zal inschuiven in de uitsparingen voorzien in de beton.
Er moeten wel nog enkele werkjes gebeuren qua aansluitingen van schuifkranen en beluchtingen

Alvast bedankt.

Mvg
Bijlagen
IMG_0624.jpeg
IMG_0624.jpeg (241.01 KiB) 369 keer bekeken
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Welkom bij Koivrienden!
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Welkom bij koivrienden.

Even over wat ik zie op de foto met collektor airlift.
De retoerlijn is lang met 2 x 45° bochten en 1 x 90° bocht.
De retoerlijn is in 110 buis met 2 ontluchters van 110.
Nu komen er wat vragen.
- steekt de collektor 5 a 10 cm uit boven de max waterlijn van de vijver?
- zit de uitvoer van de collektor zeker 10 cm onder de max waterlijn van de vijver?
- loopt de uitvoerbuis richting vijver lichtjes opwaarts richting vijver?
- zit de retoer in de vijver min 5 cm onde de min waterlijn van de vijver?
- welk type ontluchters heb je geplaatst?
- wat is de inhoud van de vijver ( filter inbegrepen )?
- hoe diep is de collektor?
- wat is de aanvoer naar de collektor?

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Beer

Bericht door Beer »

Hallo!

De bovenkant van de collector zit ongeveer gelijk met het waterniveau.
De uitvoer van de collector zit 10cm onder de waterlijn.
De uitvoerbuis loopt 5cm neerwaarts.
De retour zit ongeveer 20cm onder het waterniveau.
Ik begrijp niet wat je precies bedoelt met de ontluchters? Van installatie heb ik nog niets gekocht.
De inhoud bedraagt ongeveer 9,50 m3, de filter is inbegrepen.
De collector is 1m80.
De aanvoer van de collector is een buis van diameter 125.
Als er eventuele aanpassingen moeten gebeuren kan dit nog altijd. Ik wist niet dat deze forum bestond voor informatie te krijgen.
Bedankt alvast voor uw antwoord.

Mvg
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Vanaf de collektor naar de vijver zie ik t-stukken staan ( met rode dekseltjes ) en dat zijn ontluchters van de airlift.
Dat die buis neerwaarts loppt is niet echt goed. Op dere wijze kan er zich lucht gaan ophopen in de buis achter de ontluchters wat tot flowverlies kan leiden. Normaal op zulke lentgte, en al zeker met al die bochten moet die buis in feite opwaarts ichting vijver lopen.

Normaal moet de collektor boven de max waterlijn van de vijver staan. Er moet namelijk ook nog een luchtlijn in de collektor voor de airlift.
Het deksel op zich is niet erg maar er moet dan een gaatje in gemaakt worden om geen over of onderdruk in de collektor te veroorzaken.
Ook gaat het water in de collektor wanneer de installatie in bedrijf is een paar cm naar beneden getrokken worden. Echter bij stillegeen zal er water
over de rand van de collektor gutsen.
Ook zullen de ontluchters verhoogd moeten worden zo dat deze een 5 a 10 cm boven de max waterlijn uitkomen anders is de kans zeer groot dat
er water uit deze ontluchters zal komen.

De diepte van de collektor is ok voor een buislift van 110 met een stijgbuis van 145 cm en een jdk 20 of jdk 30 pomp er op.

Bij het aanleggen van de filterlijn er op toe zien dat er voldoende doorstroom is tussen de verschillende kamers.
hier een bouwtekening van een buislift 110.
76173

mvg
guyke
jocca

Bericht door jocca »

mooie werken, en meer dan stevig genoeg.
Leuk gezien om met tussenschotten te werken ipv te metsen (dmv een tegel),
zo hou je eigenlijk alle opties open en kan je zelfs kiezen om met minder kamers te gaan werken (wat ik zou doen ...)
1 zeef
2-3e kamer malatta matten (met eventueel 1/3 japanse matten)
4 bewegend bed
5-6 japanse matten

uv-lamp kan je eventueel in de eerste kamer steken voor de zeef

ik zou zelfs durven in uw geval om de kamer 2-3 gewoon meteen al vol met japanse matten te steken.
Waarom? Wel wij hebben hier ook 2 crielzeven van 300 micron zitten en om het statisch bed wat te ontzien (ik kan het moeilijk spoelen - dit moeten we aanpassen in 2021) heb ik gewoon de ruimte achter de zeef volgepropt met stukken japanse mat (het driehoekje dus).
Ondanks de zeeeeeer kleine hoeveelheid japanse mat moet ik zeggen dat dit toch aardig wat tegenhoud EN dat ik - bij propere matten - 0,0 flowverlies heb (ik zie dit aan het verschil vd waterstand linker/rechterkant van de zeef). En tegen dat deze verzadigd zijn duurt dit toch wel een weekje (en in de zomer moet ik toch iedere week de zeven es spoelen).

Het is zelfs zo dat ik overweeg om het statisch bed komende zomer aan te passen tot een volledige mattenkamer (upflow) waarbij ik onderaan 3 grovere matten ga leggen (groene malatta) en zo naar boven toe ga werken met japanse matten.
Beer

Bericht door Beer »

Hallo Guyke,

Bedankt voor je reactie.
Die buis die neerwaarts ligt kan ik eventueel veranderen naar opwaarts tot aan de ellebogen die in de put lopen.
Eventueel kan ik er ook nog een T stuk voorsteken voor ontluchting als je dat nodig vind.
Ik kan ook een mof van 250 over de collector aanbrengen zodat ik hoger dan het waterniveau kom.
De stijgbuis was ook al voorzien maar die zit op een diepte van 1m70.
De ontluchters zal ik ook aanpassen.
De afvoerbuis van de skimer loopt gewoon in de eerste kamer, is dat ok? (zonder pompgevoet)

Mvg
Kris
Beer

Bericht door Beer »

Hallo jocca,

Bedankt voor je reactie.
Wat bedoel je precies met het driehoekje?

Mvg
Kris
jocca

Bericht door jocca »

als je een crielzeef steekt heb je een driehoek er net achter. Op zich ogenschijnlijk klein (en dat is het eigenlijk ook), maar afgelopen zomer had ik wat resten japanse mat en voor de fun heb ik dat es volgepropt met matten. Tot mijn verbazing bleef daar enorm veel fijn vuil achter zitten.

zeg ik nu dat je met airlift dat stukje moet volsteken? Neeeeen verre van zelfs, maar het bracht mij wel aan het denken om het statisch bed te vervangen door een mattenkamer ...

Afbeelding
de_matti

Bericht door de_matti »

Beste,

Ik sluit mij aan bij Marc, na de zeven nog 1 of 2 reeksen borstels en je water zal kraaknet zijn... hier achter de zeven steekt ook nog 1 reeks borstels. De tip van Jocca gaan we ook proberen (wel in de zomer).

Ik kan mij vergissen maar zit een BWB meestal niet in het begin van de filterlijn? Waarom zou je uw mattenkamer onderbreken met een bwb?

Mijn opstelling is:

Zeef - borstels - BWB - matten (op afstand en de laatste bak zonder volledig vol) - pompen (in uw geval airlift)

Mvg
de_matti
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Beer schreef: 12 jan 2021, 18:25
De collector is 1m80.

Mvg
Beer schreef: 13 jan 2021, 17:47 Hallo Guyke,

Bedankt voor je reactie.
Die buis die neerwaarts ligt kan ik eventueel veranderen naar opwaarts tot aan de ellebogen die in de put lopen.
Eventueel kan ik er ook nog een T stuk voorsteken voor ontluchting als je dat nodig vind.
Ik kan ook een mof van 250 over de collector aanbrengen zodat ik hoger dan het waterniveau kom.
De stijgbuis was ook al voorzien maar die zit op een diepte van 1m70.
De ontluchters zal ik ook aanpassen.
De afvoerbuis van de skimer loopt gewoon in de eerste kamer, is dat ok? (zonder pompgevoet)

Mvg
Kris
- De retoer buis licht opwaarts ( of absoluut waterpas ) en dan een ontluchter plaatsen waar de buis terug de vijver in gaat.
- De collektor zou ik tot een 10 cm boven de max waterlijn van de vijver brengen. Een mof zal wat overdreven zijn van lengte.
- een stuk buis van 250 ( een 20 cm ) in de oven op 165 ° en als hij voldoende week staat over de collektor brengen, na afkoelen verlijmen.
Zo doende kan je de collektor ook met 10 cm verlengen.
Je moet trouwens op een gemakkelijke manier de airlift in en uit de collektor kunnen halen. ( al eens nakijken op vervuiling en daarom is ook de opbouw van de airlift met rubber koppelingen getekend.)
- je zegt dat de stijgbuis van de lift op 1m70 zit en de collektor is 1m80. Dit kan ik niet volgen want dan zit je met de buis vast op de bodem van de collektor. Ook wordt de lengte van de stijgbuis beken van het punt waar de lucht in de drukkamer gaat tot aan de bovenzijde van de uitstroombocht. Als ik het even uit het hoofd bereken zou de stijgbuis van uw airlift max 1m54 kunnen zijn met onderaan de airlift een 10 cm aanzuigruimte.
- de skimmerlijn zit dus samen in de kamer met de bodemdrain? Welk type skimmer ga je gebruiken? een wandskimmer of een drijfskimmer?

mvg
Guyke
Beer

Bericht door Beer »

Hey Guyke

Ik bedoelde dat de stijgbuis 1,70 meter lang is en 10 centimeter vanaf de bovenkant van de retourbuis zit.
Wat de skimmer betreft, ik ga een drijfskimmer gebruiken.
Ik heb namelijk al een buis ingegoten van diameter 110 op 45 centimeter onder het waterniveau.
De rest zal ik volgens jou richtlijnen aanpassen.
Nog eens merci voor alle moeite.

Mvg
Beer

Bericht door Beer »

Guyke,
Ik zie dat je op Marcello 63 een reactie
hebt gegeven omtrent collector 315 ik heb volgens
een filmpje van Koivrienden (wel eindje geleden)
een buis genomen van 250 vormt dat een probleem?
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”