Metingen airlift

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Marcje
Contacteer:

Re: Metingen airlift

Bericht door Marcje »

Dan de meting op 1,5 meter diepte of 0,15 bar zoals op de foto
aantal liter is dan 28 liter
Zeer interessante metingen :good: :D
Kan eventueel de maximale druk voor iedere pomp ook gemeten worden zodat we weten wat deze maximaal aankan, en we zodoende kunnen nagaan als er membraam schade is ? is maar een idee hé

Goed bezig !

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Marcje schreef: 14 nov 2020, 19:48
Dan de meting op 1,5 meter diepte of 0,15 bar zoals op de foto
aantal liter is dan 28 liter
Zeer interessante metingen :good: :D
Kan eventueel de maximale druk voor iedere pomp ook gemeten worden zodat we weten wat deze maximaal aankan, en we zodoende kunnen nagaan als er membraam schade is ? is maar een idee hé

Goed bezig !

Groetjes
Marc
Met de opstelling ( er staat een regelknop op de luchtdebietmeter ) kan er traploos gemeten worden tot dat de pomp het opgeeft.
De diepte ( in bar ) kan steeds afgelezen worden op de drukmeter terwijl ook het aantal liter per minuut kan afgelezen worden op de debietmeter.
Het verbruik kan ook altijd direct afgelezen worden als er iets verandert aan de opzet.

De sll 20 geeft het op rond de 1,9 meter ( 0,19 bar )

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

SCHITTEREND !! :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Morgen ga ik een jdk S 120 testen.
Ik heb een tabel en ga die vergelijken met mijn metingen.
Knipsel1.JPG
Knipsel1.JPG (25.94 KiB) 326 keer bekeken
Ik ben zelf eens benieuwd wat daar de uitkomst van gaat zijn.

Met de tabel van de sll20 komt het goed overeen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (42.26 KiB) 326 keer bekeken
enkel het verbruik komt overeen met wat de oude ferrismeter zou aangeven zoals ik al vermoede.

mvg
guyke
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Weer wat bij geleerd.
Een ding wat ik niet verwachtte is dat een luchtpomp meer lucht brengt bij 0 belasting en pas op zijn ideale diepte de aangegeven hoeveelheid .
Zelf ging ik er vanuit dat bv bij 1m diepte er al een hap minder opbrengst zou zijn .

Bij iemand die eerder ook ongeveer deze metingen deed zag ik dat hij de pomp ook eerst een bepaalde tijd opbedrijfstemperatuur liet lopen omdat bij de opstart de membranen nog wat stug zijn .
Misschien ook leuk om dit al metend te doen om het mogelijke verschil te zien .

Ook misschien een leuke proef om de luchtpomp bij een verwarming zijn lucht te laten nemen zodat u weet wat er in hoogzomer overblijft van de opbrengst tov een koude/koelende aanzuiging .
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Liters lucht is in feite een "vluchtig" begrip. De liters moeten hier bekeken worden als een inhoud en geen gewicht.
de liters ( volume ) lucht op nulniveau zijn niet hetzelfde als de liters lucht onder een bepaalde druk.
Het is omdat lucht gemakkelijk samendrukbaar is en zo energie opslaat die we op een diepte laten ontsnappen waarbij de lucht terug gaat uitzetten en deze energie weer vrij komt.
Er staat op de luchtdebietmeter ook een schaal in engelse maten ( SCFM ) Standard Cubic Feet per Minute voor wie met engelse maten vertrouwd is.
In feite is LPM een minder goede vertaling daar van.

Dus als er een bepaalde hoeveelheid lucht ontsnapt op een bepaalde diepte ( druk ) vertegenwoordigen dat aantal liters als dat terug op nulniveau komt een veel hoger aantal liters.

Ik weet niet direct terug te vinden tot welke inhoud 1 liter lucht word terug gebracht bij een druk van bv 0,2 bar.

mvg
guyke
jocca

Bericht door jocca »

de meerprijs van een digitale meter tov een analoge meter zal zeker kloppen ... ik heb net de meterstanden moeten doorgeven ...
ik ben even slecht geworden. Ons maandelijks voorschot is maar liefst 63 (!!) euro gestegen tov vorig jaar. (van 200 naar 263 !!!! euro).
Tov vorig jaar zijn er geen zware verbruikers bij gekomen ...
YourGardener

Bericht door YourGardener »

jocca schreef: 15 nov 2020, 10:46 de meerprijs van een digitale meter tov een analoge meter zal zeker kloppen ... ik heb net de meterstanden moeten doorgeven ...
ik ben even slecht geworden. Ons maandelijks voorschot is maar liefst 120 (!!) euro gestegen tov vorig jaar. (van 160 naar 280 !!!! euro).
Tov vorig jaar zijn er geen zware verbruikers bij gekomen ...
Waarschijnlijk zal je teruggave dan ook een stuk meer zijn op het einde van het jaar. Ik heb vorig jaar een soortgelijke situatie gehad maar dan met een kleinere stijging.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Er zijn dan misschien geen zware verbruikers bijgekomen maar nu gaan al die sluipverbruikers aan volle pot moeten betaald worden.
Ook alle toestellen met slechte PF gaan de factuur enorm boosten.....
Ook zoals ik al eens gemeld heb zijn zogenaamde energiezuinige toestellen bij nader inzicht helemaal niet zo energievriendelijk.
LED verlichting is er daar een sterk voorbeeld van. ( 3 watt kan ineens 9 watt worden )
En veel mensen redeneren van och LED verbruikt zeer weinig we zullen er maar een paar meer hangen voor de gezelligheid.
Ook meet zo een slimme meter de stroom en de uitkomst laat zich dan raden.

Regering, de leveringsmaatschappijen, de producenten van toestellen zwijgen daar in alle talen over.
Ik heb van de week weer een uitzending gehoord bij de ""inspecteur""en de rillingen over de verdoken leugens en verzwegen waarheden die daar verteld werden liepen over mijne rug.

mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

YourGardener schreef: 15 nov 2020, 10:59
Waarschijnlijk zal je teruggave dan ook een stuk meer zijn op het einde van het jaar. Ik heb vorig jaar een soortgelijke situatie gehad maar dan met een kleinere stijging.
[/quote]

neen neen, in november moeten we de meterstanden doorgeven voor de afrekening ... als ik het af te rekenen bedrag deel door 12 en dit getal bijtel bij onze tussentijdse facturen van afgelopen jaar kom ik op die stijging uit.
Ik denk dat er vele met hun digitale teller flink gaan verschieten bij de afrekening na 1 jaar (wij hebben hem nu net 1 jaar).
YourGardener

Bericht door YourGardener »

jocca schreef: 15 nov 2020, 11:22 neen neen, in november moeten we de meterstanden doorgeven voor de afrekening ... als ik het af te rekenen bedrag deel door 12 en dit getal bijtel bij onze tussentijdse facturen van afgelopen jaar kom ik op die stijging uit.
Ik denk dat er vele met hun digitale teller flink gaan verschieten bij de afrekening na 1 jaar (wij hebben hem nu net 1 jaar).
Ai, dat is een bummer. Aan wat ligt deze meerkost dan? Meer verbruik of effectief door sluipverbruik zoals Guyke zei?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Het zijn veel factoren die dat teweeg brengen.
Bv alle toestellen die in het stopcontact zitten en een zogenaamde standby functie hebben ( zie de meting die ik gedaan heb met een batterijlader )
Alle computerzaken zoals laptops, tablets, telefoons,batterijladers, modems, enz waarvan bij velen de opladers in het stopcontact blijven zitten.
Bv ik heb een nofrost diepvries gekocht. deze zogenaamde AAA klasse verbruikt gemeten meer dan mijn oude ""zogenaamde"" versleten diepvries. ( ik moet nu betalen voor dat comfort van NO-frost....)
Die slimme meter zal de staat zeer veel geld gaan opbrengen als de mensen niet drastisch hun gewoonten gaan aanpassen.
Zo zal er een piekvermogentarief komen, een vaste kost op de kracht van de aansluiting, zeer gerichte afschakeling bij een black out.....
Over het verlies voor mensen met zonnepanelen zal ik het maar niet hebben....

mvg
Guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

De meting van een jdk 120
de opstelling:
meting secoh 120.jpg
op nul nivea :
debiet 200 liter/min--druk 0--231 Volt, 0,64 Ampere, 0,69 PF, 103 Watt ( oude meting ), 159,3 Watt ( slimme meter )
op 1 m niveau :
debiet 180 liter/min--druk 0,1 bar (1 meter ), 231 Volt, 0,66 Ampere, 0,66 PF, 101,4 Watt ( oude meting), 152,46 Watt ( slimme meter )
op 1,5 m niveau :
debiet 140 liter/min--druk 0,15 bar ( 1,5 meter ), 231 Volt, 0,65 Ampere, 0,62 PF, 94,1 Watt ( oude meting ), 150,15 Watt ( slimme meter )
op 2 m niveau :
debiet 120 liter/min--druk 0,2 bar ( 2 meter ), 231 Volt, 0,62 Ampere, 0,61 PF, 85 Watt ( oude meting ), 143,22 Watt ( slimme meter )
op 2,5 m niveau :
debiet 100 liter/min--druk 0,25 bar ( 2,5 meter ), 231 Volt, 0,6 Ampere, 0,51 PF, 71,3 Watt ( oude meting ) 138,6 Watt ( slimme meter )
op 4 m niveau :
debiet 30 liter/min--druk 0,4 bar ( 4 meter ), 231 Volt, 0,65 Ampere, 0,31 PF, 47,27 Watt ( oude meting ), 150,15 Watt ( slimme meter )

op 4,5 meter gaf de pomp forfait.

voor mij is de meting op 2,5 meter de belangrijkste daar op die diepte de pomp gaat ingezet worden.
Het verbruik met de slimme meter is wel een indicatie dat ik deze pomp niet constant ga gebruiken maar wel voor wat ik ze wil inzetten namelijk het af en toe eens leegzuigen van mijn collektorbodem.

mvg
Guyke
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

Jocca waarom moet u zelf uw stand doorgeven bij een slimme meter ?
Deze is toch op afstand te lezen door de energy leverancier ?
jocca

Bericht door jocca »

klopt, in november wordt deze automatisch doorgegeven, maar ik geef die zelf ook nog altijd manueel even in in de simulaties van Luminus. De afrekening gaan we normaal dus krijgen eind deze maand ... (en door zelf al de cijfers in de geven weet ik al perfect hoeveel het zal zijn ;-). Kwestie mijn voor te bereiden ... :evil:
Ik heb meteen ook volgende week een afspraak gemaakt met een volledig onafhankelijke energieconsullent (iemand dat ik ken vanuit ons BNI netwerk), hij zal even alle stroomverbruikers in ons huis nameten (ook degene die in waakstand staan) en kijken welke aanpassingen er moeten gebeuren om dat energieverbruik naar beneden te halen.
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”