Metingen airlift

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Guyke

Metingen airlift

Bericht door Guyke »

Hallo,

Jullie weten ondertussen dat ik over een ultrasone debietmeter beschik.
Ik ga volgend seizoen meer gerichte metingen verrichten op mijn vijver.
Bv wat er veranderd als ik de liften dieper, minder diep, verschillende pompen enz laat werken.
Zo wil ik een soort ideale opstelling bereiken voor mijn opstelling ( ook ivm het opvoeren voor mijn waterwiel )
Ik ga ook ineens meten wat de luchtdruk op de luchtpomp is en wat het luchtdebiet is van de luchtpompen bij de verschillende opstellingen.
En natuurlijk ook de meting ( energiemeting met arbeidsfactor ) van wat het nu echt gaat verbruiken ( wat er zal gebeuren met de invoer van de slimme meter )
Ook zuurstofmeting gaat aan bod komen. ( bv is het meerwaarde van al dan niet te ontluchten )
Ook temperatuurmeting behoord tot het testgeheel.

Buiten op mijn eigen installatie zou ik ook wat metingen willen uitvoeren op andere airliftinstallatie's.
Om eens wat te kunnen vergelijken kwestie opstelling, filter, lengtes buis wat er met airlift kan.
Van de gegevens zou ik een soort tabel maken zodat het als een realistisch naslagwerk zou kunnen gebruikt worden.

Ik zou mijn actiegebied ergens rond de 50 km van mijn woonplaats willen houden.
Als er koivrienden in dit gebied eens willen weten wat hun debiet is kan je me contacteren via pb.
Wat heb ik nodig:
- een recht stuk buis ( aanvoer bv naar de collektor of na het filter) van minimaal een 0,5 meter lang dat goed bereikbaar is ( om de censoren te kunnen plaatsen ).
- buizen van de drains of skimmer zijn minder geschikt door de vervuiling van het water wat de metng negatief beinvloed.
- de diameter van die buis maar belangrijk ook de wanddikte van die buis. ( om de afstand te kunnen berekenen dat de censoren moeten geplaats worden )
- ook als er verschillende pompen aanwezig zijn om eens te testen ( zonder breekwerk ) meer dan welkom ( bv niet alleen secoh maar ook andere...)

Ik zou ergens willen starten in maart/april/mei 2021 als het wat aangenaam van temperatuur wordt, de corona het al toelaat, mijn revalidatie een
goed verloop heeft....

Het gaat dus in de eerste plaats over airliften testen in een opstelling.
Een paar jaar geleden is dat al eens ter sprake gekomen ( toen Marcje zijn debietmeter kocht ) om realistisch te gaan meten.
Echter veel verder als een gedachtewisseling is het niet gekomen.
Daar ik een airlifter ben in hart en nieren zou ik hier wat meer ( tijd ) en aandacht aan willen besteden.

mvg
Guyke
Laatst gewijzigd door Guyke op 11 nov 2020, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Een airlifter in hart en nieren !!!
Infrasuri

Re: Metingen airlift

Bericht door Infrasuri »

Oh had ik maar een tijdmachine :Hyper: :Hyper: :Hyper:
nico1012

Bericht door nico1012 »

airliften hebben in Nederland veel minder vrienden dan in be.
in nl hebben ze liever een pomp die een paar duizend euro kost en geen extra lucht zuurstof in het systeem brengt.

ben heel erg benieuwd naar je bevindingen
bazzio

Bericht door bazzio »

Hier in Nederland zou ik graag een airlift gebruiken maar heb ik helaas geen retour onder waterniveau op de vijver.
kristof_d

Bericht door kristof_d »

Mijn systeem staat ter beschikking voor een meting.
Alles voor de wetenschap. :lol:
Niets komt vanzelf...
ElPresidente

Bericht door ElPresidente »

Count me in! :)
WimB

Bericht door WimB »

Oostkamp is natuurlijk wel ietsje meer dan 50km, maar wil je wel komen halen, en natuurlijk ook terugbrengen.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ok ik zie dat er wel wat interesse is.
Ik zal regelmatig het topic even terug in de spotlight zetten zodat het niet in de vergetelheid geraakt.
Eerst was ik nog niet van plan om dit jaar er mee af te komen maar na overleg hier thuis en een PB naar Marcje
Dan maar besloten om er op tijd mee te starten.

@ WimB
Oostkamp is meer dan het dubbele van mijn voorop gestelde actieradius.
Maar ik wil het wel bewaren als ik het met nog 1 meting meer in de regio kan combineren.
Het aanbod om te komen halen en terugbrengen is natuurlijk zeer renereus. [thank_you [thank_you
Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik een babbelkous ben.
Daarom 1 of 2 metingen op 1 dag is wel zowat het meeste waar ik mij kan op afzetten.

mvg
Guyke
FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Hier ook welkom, Guy.
jocca

Bericht door jocca »

hallo,

ook hier ben je welkom, ik zou wel eens moeten kijken of ik aan 50 cm buis ga komen ... Als je dit op de ontluchters kan zetten is het zeker geen probleem. Verder zijn alle toevoeren telkens meer dan 1 buis (toevoer eerste bak zijn er 4, en tussen laatste bak en collector zijn er dit 2 van 160 mm diameter).

heb hier een schotelairlift en ook een gewone airlift liggen en een 3-tal verschillende pompen van verschillende zwaartes.

wat foto's van de huidige filter op p1
viewtopic.php?f=17&t=17575&hilit=epdm+zelfbouw
The digital hunter

Bericht door The digital hunter »

Dag Guyke,

volgens mij ga jij een heeeeeel druk voorjaar te gemoet :kez: :lol:

Mocht je het zien zitten wil ik ook wel aan je onderzoek mee werken.

Ik heb momenteel 6 airliften in gebruik en twee daarvan ga ik in de winter ombouwen naar schotel liften.
Je kan dus het verschil tussen de twee uitvoeringen in 1 keer uitmeten.
Enfin, je kent mijn vijver wel ,hé.

Groetjes en beterschap,

Ronald
Digitaal jagen is mijn andere hobby vandaar mijn nickname.
https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/" onclick="window.open(this.href);return false;
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@ Jocca,
Ik had gemeld dat ik het ongeveer in een radius van 50 km wil houden.
Lokeren zijn er 75 wat ik dan in beraad houd als er nog iemand reageert in die regio ( ook weer geen 50 km uit elkaar.....)

Wat betreft de meting voorbij de ontluchters ( of er voor ) dit kan niet. De waterstroom moet zo egaal mogelijk verlopen in het te meten stuk
buis. Voor de ontluchters is dat een werveling door de luchtstroom en erna is de waterstroom nogal tubulent ( of het zou gaan over een lange terugvoer. Echter als er aan de uitstroom in de vijver af en toe toch een luchtbelletje ontsnapt beinvloed dat weer de meting.
Die halve meter bv op een buis van 160 heb ik ongeveer 30 cm nodig ( op een 110 minder ) daarom heb ik 50 cm als richtmaat opgegeven.
Ook belangrijk de wanddikte van de buis(z)en

@ Digital Hunter
Ook hier weer de actieradius.
Als er daar in de buurt nog iemand meld kan ik het combineren.
Ik heb die actieradius gezet om de kosten wat in het midden te houden.

Wat je zegt zal wel zijn dat ik het druk kan krijgen.
Echter ik ga mij geen tijdsdruk opleggen. Ik doe het uit interesse en daardoor zullen de afspraken volgens beschikbaar agenda gemaakt worden.
Ik ben ook niet van zin om alle dagen van 's morgens tot 's avonds op pad te gaan.
Ik kan ook moeilijk heel belgie, nederland, duitsland, frankrijk gaan platrijden om metingen te gaan doen.
En er is zelfs interesse van nog veel verder......

bedankt voor de wensen [thank_you

mvg
Guyke
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Guyke,

Tof initiatief en ga u steunen waar nodig en mogelijk :wink:

Laat u vooral niet zot maken :lol: en doe het op eigen tempo :wink:

Succes en ben razend benieuwd

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik heb wel wat tijd om alles wat te plannen en voor te bereiden.
Hoeveel keer ik op pad zal gaan kan ik ook niet zeggen, veel zal afhangen of ik in de week kan komen
daar weekenddagen ( worden meer en meer door kinderen en KLENKINDEREN opgeëist ) moeilijker vrij te maken zijn.
Ik heb me wel iets opgelegd maar vindt dat vanuit mijn passie voor airlift er te weinig tastbare vergelijkpunten zijn.
Ook zal iedere test weer anders zijn. ( wat zijn de boringen en hoeveel, welk type lift,welke stijgbuis, welke luchtpomp, welke diepte, filtering, buizenmeters,...)
Ieder waar ik op test zal gaan zal een soort vragenlijst gevraagd worden om in te vullen zodat ik al een en ander kan voorbereiden zodat de testtijd niet onnodig verlengd moet worden.

mvg
Guyke
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Hier een meting met een sll 20 secoh
Op de foto het debiet van de pomp op nulniveau ( drukmeter staat op nul ) 60 LPM ( liter per minuut )
-
77086
-
Het gemeten vermogen is bij 234V en 0,19 A met een arbeidsfactor ( PF ) van 0,49 = 22 watt met de oude meter
Echter met de slimme meter gaat er V x A = 234 V x 0,19 A = 44,46 watt betaald moeten worden en dat is meer dan het dubbele.
-
77085
-
Dan de meting op 1,5 meter diepte of 0,15 bar zoals op de foto
aantal liter is dan 28 liter
-
77087
-
Het gemeten vermogen is bij 234 V en 0,15 A met een arbeidsfactor van 0,29 nog 10,98 watt met de oude meter
met de slimme meter wordt dat dan 234 V x 0,15 A = 35 watt wat ruim 3 x meer is.
-
77084

Nu ga ik dezelfde test doen met mijn tweede ssl 20 en zien of er grote verschillen gebeuren.
En zo verder met al mijn eigen luchtpompen.

mvg
guyke
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”