Metingen airlift

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Guyke

Re: Metingen airlift

Bericht door Guyke »

Hallo,
Infrasuri schreef: 26 nov 2020, 18:07 Mijn slimme meter is zo gek nog niet :lol:

Hoe plaats ik een directe YT link ?
Gewoon de link zelf zonder url of wat dan ook , mvg koivrienden
Die digitale meter in nederland is anders dan deze in Belgie.
Hij staat hier nu en ik heb zojuist een 2 uur durende telefoon gedaan met fluvius met als gevolg veel doorschakelen naar andere diensten en tot
slot op geen enkele vraag antwoordt gekregen. Op het laatst dan maar de aanbeveling gekregen alles op mail te zetten daar schijnbaar niemand weet of wil antwoorden. Alles wordt veralgemeend en men krijgt het gevoel dat er een tekstje wordt voorgelezen.
Ik wacht nu af wat ze gaan antwoorden maar dat het oplichterij is dat staat voor mij vast.
We gaan meer meterhuur betalen dus de factuur gaat zowiezo stijgen( en dan zeggen ze dat het gratis is ) en die meter heeft sluipverbruik waarop men schijnbaar uit de lucht valt als men daar vragen over stelt.

Gezinnen met een gemiddeld gebruik zullen in theorie €15 voor elektriciteit en €12 voor aardgas meer betalen per jaar

mvg
Guyke
Laatst gewijzigd door Guyke op 23 dec 2020, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Een airlifter in hart en nieren !!!
Ronny66

Bericht door Ronny66 »

oplichterij inderdaad, maar het is zo als het is weinig aan te doen Guyke enkel wat we moeten doen is betalen :evil:

gr Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
bazzio

Bericht door bazzio »

1 voordeel van die meter is dat je er een Raspberry Pi aan kunt hangen en alles uit kunt lezen... :wink:
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
bazzio schreef: 23 dec 2020, 19:02 1 voordeel van die meter is dat je er een Raspberry Pi aan kunt hangen en alles uit kunt lezen... :wink:
Als je dat als een voordeel wil bekijken ok .....
Ik weet echter niet hoe dat in Nederland gaat op gebied van info of werking van dat gedrocht maar hier weten ze helemaal niks over de werking ( althans dat willen ze niet meedelen )
Vooral voor mensen met zonnepanelen is dit echt een dreun in het aangezicht verwerken. Dan investeren de mensen in groene energie en worden ze ervoor bedankt door hen te bestelen.
Maar ook de gewone gezinnen zonder zonnepanelen zullen het voelen want die zogenaamde gratis is helemaal niet gratis.
Ook zal de levensduur van dit electriciteit verslindende wangedrocht geen 30 /40 of meer jaar meegaan zoals de ferrismeter.
Dus buiten een verdoken afbetaling moeten we ook voor het verbruik er van betalen. ( en zij maar roepen dat mensen hun sluipverbruik moeten beteugelen maar zij verdienen geld met sluipverbruik van hunzelf dat betaald wordt door een ander....)
Ik verwacht binnen de 15/20 jaar dat ze die rommel moeten gaan vervangen.

In de gasmeter zit een batterij om met de slimme meter te kunnen verbinden.
Ze zeggen dat deze batterij 15 jaar mee zal gaan ( hoe ze daar aan komen is mij en vraagteken )
Maar buiten dat vraag ik mij af als deze uitvalt en de verwarming valt uit met daaruit voortvloeiende schade of ze daar wel voor verzekerd zijn ( waarschijnlijk niet ) en als door een panne deze batterij gaat verhitten en dat binnen de behuizing van die gasmeter......

Van led lampen zeggen ze dat ook maar ik vervang meer led lampen dan gloeilampen hier in huis.....
En over die ledlampen nog een kleine hint: zorg dat je de led kringen dubbelpolig uitschakelt anders blijven ze verbruiken ondanks dat je het licht hebt uit gedaan. ( soms zie je die dingen zo heel flauw flikkeren....)

mvg
Guyke
jocca

Bericht door jocca »

met een LoWi kan je de digitale meter ook volledig monitoren,
verbruik meter (in en out) en ook de opbrengst van de zonnepanelen wordt er gemeten
+ gasverbruik kan je ook zien en binnenkort ook de digitale waterteller kan je hierop uitlezen.
bazzio

Bericht door bazzio »

De meeste analige watermeters zijn simpel digitaal te maken met een pulsensensor. Werkt hier ook perfect op de Raspberry Pi met P1mon. :wink:
bazzio

Bericht door bazzio »

Guyke, als die batterij op is of je digitale meter storing geeft wil dat niet zeggen dat je geen stroom en gas kunt gebruiken. Alleen de standen kunnen dan niet doorgegeven worden.

Over de LED lampen snap ik niet, zover ik weet zit de lichtschakelaar in de fasedraad naar de ene aansluiting van de fitting, de andere aansluiting gaat naar de 0 draad. Dus dan kan er toch geen stroom meer lopen naar je lamp?
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
bazzio schreef: 24 dec 2020, 11:53 Guyke, als die batterij op is of je digitale meter storing geeft wil dat niet zeggen dat je geen stroom en gas kunt gebruiken. Alleen de standen kunnen dan niet doorgegeven worden.

Over de LED lampen snap ik niet, zover ik weet zit de lichtschakelaar in de fasedraad naar de ene aansluiting van de fitting, de andere aansluiting gaat naar de 0 draad. Dus dan kan er toch geen stroom meer lopen naar je lamp?
Naar wat ik vernomen heb sluit de gaskraan als de batterij er mee ophoud.
Geen meting, geen gas ,zij ( de maatschappijen ) beveiligen hun inkomsten.....) ( volgens toelichting van de installateur )

Die Led lampen.
In installatie's waar er daadwerkelijk een fase en een neuter ( 0 lijn zoals jij dat noemt ) dan heb je gelijk.
Echter een fase met een neuter is een aansluiting met een 380 V sterke fase ( 400 volt ) en dat wordt weinig in een huis gebruikt.
Meestal is er aansluiting 220 v ( 230 v ) en dat betekent dat er op de 2 lijnen een fase staat.
Hier heb ik op de lichtlijnen een minirelais ingebouwd ( aan de lamp of achter de schakelaar ) zodat dit relais geschakeld wordt dat op zijn beurt dan weer de lichten dubbelpolig onderbreekt. Ik heb dat moeten doen want de draden omwisselen maakte geen verschil ( zie tekst hiervoor )
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (21.45 KiB) 309 keer bekeken
mvg
Guyke
Infrasuri

Bericht door Infrasuri »

De maatschappij zal dat ook geen 15j wachten voordat ze een nieuwe komen plaatsen lijkt mij .
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Infrasuri schreef: 24 dec 2020, 19:49 De maatschappij zal dat ook geen 15j wachten voordat ze een nieuwe komen plaatsen lijkt mij .
De informatie hier over is zeer onduidelijk.
De ene batterij is de andere niet en ook de plaats waar die gasmeter staat heeft een invloed op de werking van die batterij en elektronika.
Bv in een koude of vochtige of beide omgeving ( daar staan de meeste gasmeters/electriciteitsmeters zoals niet verwarmde garages ) kan de batterij ook aan levensduur minderen.
Daarom was ik wat verwonderd dat er direct over 15 jaar gepraat werd.

mvg
Guyke
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Guyke schreef: 23 dec 2020, 21:41 Dus buiten een verdoken afbetaling moeten we ook voor het verbruik er van betalen. ( en zij maar roepen dat mensen hun sluipverbruik moeten beteugelen maar zij verdienen geld met sluipverbruik van hunzelf dat betaald wordt door een ander....)
Het stroomverbruik van een slimme meter gaat van de niet gemeten kant, de energie leverancier betaalt dus de energie voor de meter.

Maar daar houdt het goede nieuws al weer op, probleem met veel elektrische meters is naast het juist meten van blind vermogen het geschakeld vermogen, er word uit gegaan van een mooie sinus, maar bijvoorbeeld moderne (led) dimmers snijden de fase af en de vroege/goedkope leds zullen ook fors minder besparen dan gedacht. De vraag is een beetje wat moderne vijver apparatuur doet, met name geregelde pompen vraag ik me af hoe dat gemeten word (lucht pompen zullen daar geen last van hebben als ik het eea goed begrijp). Dat blindvermogen nu wel betaald moet worden vind ik terecht... mits ook de arbeidsfactor correctie word opgeheven (en omdat ik nu m’n kerst diner moet gaan koken zoek ik dat vandaag niet meer uit :)

Fijne dagen!
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

@ Hugo,
Omdat als je de hoofdzekering afschakeld de slimme meter niet uitvalt wil niet zeggen dat de stroom niet gemeten en zal betaald worden.
Die slimme meter staat gewoon in het begin van uw installatie en is dus uw eerste verbruiker..... Dit is het grote verschil met de ferrismeter die maar kan draaien als er stroom doorloopt, deze meter is geen verbruiker maar een zuivere meter.
als het verbruik van die slimme meter op 5 watt geschat wordt dan zal de maatschappij zowiezo van iedere verbruiker
5 watt x 24 x 365 = 43,8 KWu wat dus weer een 13 euro per aansluiting meer inkomsten/jaar ontvangen voor electriciteit die zij verbruiken.
Zet daarbij dit volgens de VREG ) We berekenden dat een gezin met een gemiddeld verbruik jaarlijks 12,6 euro meer zal betalen voor elektriciteit en 16,4 euro meer voor aardgas.
De prijs van die meter kost dan per jaar 13 euro eigen verbruik, + 12,6 euro verdoken afbetaling ( dus helemaal niet gratis ), + huidige huur 6,5 euro = een 32 euro voor electriciteit.
voor gas is dat dan 16,4 + de huidige huur meter ook zo een 6,5 euro = een 23 euro voor gas
Samen is dat al 55 euro/jaar/voor 1 aansluiting, en dan staan de meters nog altijd stil........

mvg
Guyke
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Hi Guyke,

Dat klopt niet helemaal, de meter is niet de eerste ‘verbruiker’ in de keten. Vergelijk het met een multimeter waar je stroom mee verbruikt, er gaat stroom door de meter, maar dat is niet de voedingsstroom voor je multimeter, die komt uit de batterij. In het geval van een ‘slimme’ meter is die voedingsstroom genomen van de aansluiting voor je meet circuit, die stroom gaat dus niet door de keten/meter maar staat paralel met je huis
De hoofdschakelaar heeft hier niets mee te maken, het enige wat van belang is is welke stroom er door het meetgedeelte van de meter gaat en hoe het meet en zend gedeelte word gevoed.

Je zou nog kunnen vergelijken wat de weerstand van een Ferrarismeter is vergeleken met een slimme meter, maar ze zijn beide nagenoeg 0. Een Ferraris meter verbruikt overigens ook, in totaal iets onder de 2 watt, dit komt echter ook van het net en word niet mee gemeten.

Edit, dit werkt zo in NL, misschien dat ze in BE wel stelen van de gebruiker, het is maar 1 klein draadje wat je ergens anders inschroeft en de gebruiker betaald... kan het me niet voorstellen maar er gebeuren wel meer rare dingen.
Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Mijn testkoffers krijgen vorm.
In de grote koffer zitten de spullen opgeborgen die extra bescherming behoeven.
In deze koffer zitten de flowcensoren 1 blauwe te zien, de tweede zit een verdiep lager en zo ook de temperatuurcensoren, 1 te zien en de andere een verdiep lager,met hun kabels en konnektoren.
De luchtdebietmeter en de luchtdrukmeter en ook de zuurstofmeter heeft er zijn plaats in gekregen.
Ook een reserve luchtdrukmeter heeft er een plaatsje gekregen.
Niet op de foto maar wel ook aanwezig is een doos met allerhande bevestigingsmateriaal en wat benodigde gereedschappen.
Niet te vergeten het handboek om bij de hand te hebben.
testkoffer1.jpg
testkoffer.jpg
mvg
Guyke
polleke

Bericht door polleke »

Dat ziet er goed uit Guy , altijd tof dat er info verstrekt word over de waterkwaliteit zodat het de koi ten goede komt :good: .
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”