Bouw nieuwe vijver (trommelfilter met airlift)

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
FreekHartman

Bouw nieuwe vijver (trommelfilter met airlift)

Bericht door FreekHartman »

Hallo allen,

Mijn vijverbak is bijna klaar om de grond in te gaan en ik ben bezig met de aanschaf van een trommelfilter (DVS CL35). Deze wil ik laten werken met airlifts. Hieronder staat een afbeelding met de lay-out van de bak, de plantenfilters (worden dieper dan getekend) en de plaatsing van het filter en de airlifts. Er zit nog 1 kleine fout in de tekening, één van de retourbuizen naar de vijver komt aan de andere kant van de bak om een circulerende stroom te veroorzaken. De afmetingen van de bak zelf zijn 6 x 2 x 1.8. Samen met de plantenfilters gaat het om ongeveer 22m3 water.
VijverHartman.PNG
Ik ben op zoek naar advies over de volgende punten;
- De vijver wordt voorzien van 2 beluchte bodemdrains (Ø110) en een drijf-skimmer. Is dit voldoende aanvoer voor 2 airlifts? (drijf skimmer met eigen kleine airlift)
- De diameter van de collector buizen van de airlift (Ø110) staat momenteel op 315, is dat voldoende of is 400 beter?
- Is een buis met Ø125 van trommel naar collector voldoende?
- De uitgang van de airlift is getekend als platte uitloop zonder ontluchters, net boven het wateroppervlak. Is dit slim om onderlinge tegenwerking van de airlifts te voorkomen? Ik zag namelijk op het forum een airlift met vrije uitstroom. Verde las ik dat ontluchters weerstand geven, zou deze vrij uitloop (trechter) optie een alternatief zijn?
- Voor het trommelfilter komt een verzamelbak waar de drijf-skimmer en de bodemdrains in uit komen. Heeft er iemand ervaring met standpijpen? (i.p.v. schuifkranen)
- Het plan voor de twee retouren naar de vijver (vanuit de plantenfilters) is Ø160, zijn daar nog ideeën over?

Alle tips en op/aanmerkingen zijn welkom!

Hartelijke groet,
Freek Hartman

FredLekx
Contacteer:

Re: Bouw nieuwe vijver (trommelfilter met airlift)

Bericht door FredLekx »

Allereerst: Welkom bij Koivrienden en stel je bij gelegenheid nog even verder voor in het daarvoor bestemde topic.

Voordat betreft je vragen:
- In principe is dit voldoende, al is het op het randje i.v.m. de airlift. De hoeveelheid bochten en lengte van de buizen even in de gaten houden. Een aparte airlift voor de skimmer gebruik ik ook, echter zonder ontluchters. Dus rechtstreeks de trommel in.
- Voldoende wateraanvoer is voor airlift essentieel. Dus collector het liefst 400 wanneer je de ruimte hebt. Het maakt ook het plaatsen van de liften iets makkelijker. Zeker vanuit de trommel naar de collector minimaal 2x 125, beter nog 160.
- 2 uitlopen van 160 vind ik wel wat royaal. Om de langste een maatje groter uit te voeren, is misschien wel verstandig.
- de afbeeldingen vind ik niet heel duidelijk. Ik zie niet zo 1,2,3 een flush-mogelijkheid op je drains.

FreekHartman

Bij deze heb ik mij ook voorgesteld;

viewtopic.php?f=41&t=22162

bazzio

Bericht door bazzio »

Er zijn hier een aantal topics te vinden over standpijpen...

Ik heb ook standpijpen maar enkel om de druk van het openenen/sluiten van de drain afsluiters op te vangen en mijn leidingen makkelijk te kunnen reinigen met een riool rat.

Zowel je toevoeren als je vuil afvoer van de opvangbak zou je kunnen uitvoeren met (tijdelijke) standpijpen, of dit uit te voeren met manchet of juist niet weet ik niet. Ook weet ik niet hoeveel lekkage dit kan geven als je geen manchet gebruikt. Ik heb in de laatste filterkamer een overloop met een stukje pijp wat los in de bocht zit (om variabel te kunnen zijn qua overloop niveau), deze verbinding lekt niet.

Bij gebruik van afsluiters... Drain afsluiters naar het riool zou ik altijd uitvoeren met een kogel type ipv schuif.

FreekHartman

FredLekx en Bazzio, bedankt voor de snelle reactie :good:

@ FredLekx
- de drain buizen worden zo kort mogelijk gehouden met ruime bochten, de drain en de buis onder de bak wordt uitgevoerd in rvs. Eenmaal naast de bak wordt het pvc naar de ontvangst bak (voor trommel).
- Collectors worden toch 315 uitgevoerd, en elke collector krijgt vanaf de trommel 1x200 aanvoer, dit moet ruim voldoende zijn, toch?(ivm de ruimte komen hier wel een paar bochten in).
@ FredLekx en @ Bazzio
- afbeelding zal ik nog eens wat beter en groter plaatsen ( filmpje lukt me niet om te plaatsten), 2 buizen vanaf de drains worden voor de ontvangst bak gesplitst en dmv van 2 standpijpen boven waterniveau gehouden. Het idee is om de te spoelen drain in de ontvangstkamer een langere standpijp in te zetten en dan de standpijp buiten de ontvangstkamer eruit te trekken om zo te spoelen(hoop dat dit zo zuidelijk is). Als dit niet lukt of lastig te doen is dan kan ik altijd nog een kraan monteren.
@ Bazzio
- ik zie hier heel veel schuifkranen voorbij komen, drain afsluiter(flash functie) een kogelkraan gebruiken vanwege het vuil of is er een andere reden voor?

Nu zijn er dus goede ervaringen met een kleine airlift en drijfskimmer.
Iemand ervaring met het afregelen van drains en drijfskimmer met standpijpen? Zal misschien een beetje zoeken zijn naar de juiste lengtes maar eenmaal afgesteld zou dat toch goed moeten werken?

Ga morgen eens informeren of het mogelijk is om de in- en uitgangen van trommelfilter op mijn wensen aan te passen. Ingang 1 groot rechthoek gat met flens(waar ik mijn ontvangst bak op aan kan sluiten) en 2x200 uitgang (ipv de standaard 110). Ben benieuwd :Hyper:

bazzio

Bericht door bazzio »

Over de kranen: Een kogelkraan laat minder snel door dan een schuifkraan. Je wilt geen lekkage hebben naar het riool. Mocht je toch een schuifkraan willen gebruiken, neem dan een VDL.

Je stukje over het gebruiken van de standpijpen snap ik niet, maak eens een tekening.

Een standpijp regel je niets mee, het is simpelweg een open pijp die in een gravitair systeem boven het maximale waterniveau van je vijver uitkomt.

FreekHartman

Update en antwoorden/plaatjes;

Het trommelfilter is inmiddels besteld. Deze komt hopelijk over een week of 8. Uiteindelijk zijn het 2 x 200 ingang en 2 x 200 uitgang geworden.

Wat betreft de reacties;

@FredLekx hieronder twee (hopelijk) duidelijkere figuren met eronder wat uitleg;
WhatsApp Image 2020-07-05 at 13.11.34.jpeg
In de lichtblauwe bak (bij/voor het trommelfilter (grijs)) komen de twee drains en de skimmer samen. De twee buizen ernaast, een links, een rechts, zijn om te flushen. deze worden uitgevoerd met stadpijp of kraan.
WhatsApp Image 2020-07-05 at 13.11.36.jpeg
Dit is een plaatje van de onderkant, hier is de aftakking/splitsing te zien. De diepte van de vloer van de filterruimte is nog niet bepaald. Het kan zijn dat de splitsing in die ruimte komt.

@bazzio dank voor de uitleg over de kranen. De standpijpen zijn te zien in het eerste figuur hierboven. Voor de buitenste twee het idee is dat ze permanent boven waterniveau staan en alleen losgetrokken worden om te flushen. Voor de drie binnen de lichtblauwe bak heb ik het idee aangegeven in het figuur hier onder;
WhatsApp Image 2020-07-05 at 13.53.30.jpeg
Links de lichtblauwe bak uit de vorige figuren, rechts de vijver. Door de airlift zakt in de linker bak het water niveau van donkerblauw naar lichtblauw. De twee bodemdrains (pijpen met 'B') hebben een lange standpijp, de skimmer (pijp met 'S') een korte. op deze manier krijg je verschillende weerstanden voor de twee soorten pijpen en daarmee ook een verschillende stroomsnelheid/volume verplaatsing. In ben nog aan het puzzelen of deze redenatie juist is. Ik denk dat je, door te 'spelen' met de lengte van de buizen een soort optimum zou moeten kunnen vinden. Misschien werkt het wel niet, dan zal ik een extra, kleine, airlift plaatsen voor de skimmer.

Goed weekend allemaal!

groet,
Freek

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”