Voorkomen schuim airlift

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
Daver

Voorkomen schuim airlift

Bericht door Daver »

Hey allemaal,

Ik ga zo mijn eerste airlift in elkaar lijmen. Gewoon met zuurstofbollen voor nu in een t stuk voor mijn Q bak. Ik wil eigenlijk geen schuim uit het t stuk dus ik heb een eindkap voor het t stuk en daar wil ik dan een gaatje in maken voor de luchtslang.

Is er nog een andere oplossing? Ik wil geen bocht met emmertje eronder zetten want hij staat in de garage en wil zo min mogelijk vocht.

Hoor het graag!

KevinL

Re: Voorkomen schuim airlift

Bericht door KevinL »

Hoi Daver,

voordeel van je airlift is juist dat deze feitelijk ook eiwit afschuimt. Als je het schuim zo "droog" mogelijk wilt afvoeren kun je het slangetje of buisje uit het t-stuk heel lichtjes op laten lopen. Heb ik hier zelf ook toegepast, het schuim komt met minimaal vochtverlies hier buiten de vijver op de grond terecht en ik vang het ook niet apart op:

71863

Het is verder een kwestie van uitproberen hoe ver je het aftapslangetje in het t-stuk moet steken voor optimale afvoer.

Hoop dat je er wat mee kunt,

Grt Kevin

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Daver schreef:
18 jan 2020, 18:32
Hey allemaal,

Ik ga zo mijn eerste airlift in elkaar lijmen. Gewoon met zuurstofbollen voor nu in een t stuk voor mijn Q bak. Ik wil eigenlijk geen schuim uit het t stuk dus ik heb een eindkap voor het t stuk en daar wil ik dan een gaatje in maken voor de luchtslang.

Is er nog een andere oplossing? Ik wil geen bocht met emmertje eronder zetten want hij staat in de garage en wil zo min mogelijk vocht.

Hoor het graag!
Dat afsluiten met een eindkap is geen goed idee.
De lucht van de airlift moet er ergens uitkomen.
Als je het toch volledig afsluit zal op een zeker moment de lucht meegaan met de flow in de Q-bak en ga je het schuim dat je niet via de ontluchter wil afvoeren
gewoon mee in de Q- bak geblazen worden.
Ook door de ontluchter af te sluiten ga je luchtophoping in de stijgbuis krijgen wat de flow ook gaat hinderen.
Je kan beter een voorziening maken om het schuim op te vangen.

Wat het vocht betreft.
Ik denk dat de Q-bak zelf voor veel meer vocht zal zorgen dan de schuimafvoer.
Ik denk ook niet dat je de Q-bak hermetisch gaat afsluiten.....

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Daver schreef:
18 jan 2020, 18:32
ik heb een eindkap voor het t stuk en daar wil ik dan een gaatje in maken voor de luchtslang.
Gaat inderdaad niet goedkomen omdat de lucht sowieso moet kunnen ontsnappen
Ipv de eindkap zou ik vervallen naar een PVC buis van 125mm en 30cm hoog , of iets minder hoog en iets grotere diameter
Dit stuk PVC buis afsluiten doormiddel van een 5 à10cm dikken moes zodat de droge lucht langs daar kan ontsnappen
Het schuim heeft plaats genoeg om op te lossen en terug te vloeien, en ook het luchtslangetje kan je door de moes duwen :wink:

Succes en laat maar horen en zien wat het gaat worden

Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”