Airlift zonder collector

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
Willemse102

Airlift zonder collector

Bericht door Willemse102 »

Ik wil in mijn 2200 liter opgroeibak een airlift maken puur en alleen voor extra stroming. Ik heb op de trickle al een 5000 liter vijverpomp. Alleen wil ik voor een stevige bouw wat extra stroming. De bak is 100cm hoog. Ik heb al met een stuk 50mm buis wat geprobeerd en het werkt. Buis met alleen een bocht bovenin met luchtslang daardoor naar beneden, en een keer geprobeerd met t-stuk bovenaan waar de luchtslang door de bovenkant in kan. Maar welke lengte en diameter buis is nu het beste om de meeste stroming te krijgen en met hoeveel lucht?

Marcje
Contacteer:

Re: Airlift zonder collector

Bericht door Marcje »

Hoi Willemse

Als het enkel en alleen om extra stroming gaat zou ik een 20 liter luchtpomp met een grote luchtsteen ( een schijf van 10cm ) voorzien , hier is dit zo in onze quarantaine

Natuurlijk kan dit ook via een airlift , en met het voordeel dat u de stroming meer gericht kan sturen, dus keuzes maken :wink:
Voor een airlift zou ik eveneens een luchtpomp 20 liter voorzien met buis diameter 80mm en zal al voor flinke eenzijdige stroming zorgen ( heb zo eentje voor de skimmer )

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
Willemse102 schreef:
11 dec 2018, 20:40
Maar welke lengte en diameter buis is nu het beste om de meeste stroming te krijgen en met hoeveel lucht?
Ik denk dat bij deze vraag ook de efficiëntie in vraag staat.
Zet men er een zwaardere pomp op dan zal men meer stroming maken.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat een airlift ook zoveel aan instroom heeft dan dat er uitstroom is.
Dus voorzie iets om de toegang van de lift af te schermen voor de vissen.
Ik ben een liftje aan het bouwen voor een diepte van rond 1 m met een uitstroombuis van 63 met een verlaagde luchtkamer van 110.
Maar misschien is dat wat moeilijker om het na te bouwen.
Zie deze pagina onderaan.
viewtopic.php?f=45&t=9991&start=1995

mvg
guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Willemse102

Bericht door Willemse102 »

Ok. Dat is duidelijk. Ik denk alleen dat je wat meer body kunt krijgen met airlift ipv alleen luchtsteen.

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”