Extra doorvoer maken in bestaande collector

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
KevinL

Extra doorvoer maken in bestaande collector

Bericht door KevinL » 04 aug 2018, 17:52

Hallo koivrienden,

eind vorig jaar heb ik een nieuwe filterlijn aangesloten, inclusief airlift. Daar ben ik tot nog toe zeer tevreden mee.
Echter... bij de aanleg had ik voorzien om ooit nog een dompel uv of verwarming te kunnen toevoegen, en daarvoor heb ik in een van de retourleidingen vanuit de filter, een verticaal deel met t-stuk en schroefdeksel geplaatst.

In de praktijk betekent dat helaas dat wanneer het waterniveau in de filter daalt (vanaf halverwege tussen de spoelmomenten van de trommel), deze tweede retour droog komt te staan. Dit gaat niet alleen ten koste van de flow maar veroorzaakt ook (tijdelijk) "dood" water in de leidingen. Dus deze situatie wil ik graag gaan veranderen door de tweede retour ongeveer 25cm lager in de collector te gaan laten uitkomen.
Op de foto is te zien hoe het momenteel zit:

71864
bovenaanzicht met rechts de verticale retourbuis

71869
zijaanzicht met rechts de collector

Mijn vraag is nu: kan ik deze doorvoer ook toevoegen zonder de collector uit te gaan graven? Zeker onder deze weersomstandigheden is dat geen fijne klus.
Al jullie tips en tricks om dit te vermijden zijn zeer welkom :wink:

mvg Kevin

bazzio

Re: Extra doorvoer maken in bestaande collector

Bericht door bazzio » 04 aug 2018, 18:14

Misschien kan je een doorvoer gebruiken voor een rond vat? Ligt een beetje aan de diameter van de collector.

RvdW

Bericht door RvdW » 04 aug 2018, 18:25

Gewoon ter plaatse een nieuwe doorvoer maken zoals je de andere hebt gemaakt
Mislukt dit echter kan je van een andere buis een doorvoer maken en dit afzagen en halveren zodat je een nieuw stuk buis over de mislukte doorvoer kunt lijmen

mvg Ronny

KevinL

Bericht door KevinL » 04 aug 2018, 19:04

bazzio schreef:Misschien kan je een doorvoer gebruiken voor een rond vat? Ligt een beetje aan de diameter van de collector.
hoi bazzio, de diameter van de collector is 250mm. Waar zou ik een dergelijke doorvoer kunnen krijgen eventueel?

RvdW schreef:Gewoon ter plaatse een nieuwe doorvoer maken zoals je de andere hebt gemaakt
Mislukt dit echter kan je van een andere buis een doorvoer maken en dit afzagen en halveren zodat je een nieuw stuk buis over de mislukte doorvoer kunt lijmen

mvg Ronny
hoi Ronny, mijn zorg is niet zozeer het maken van de doorvoer zelf maar eerder het verlijmen van de retour in de collector. Bij het maken van de bestaande doorvoeren heb ik na het verlijmen de collector horizontaal gelegd en binnenin nog wat extra lijm laten lopen om alles gegarandeerd waterdicht te krijgen. Nu is die mogelijkheid er niet met kans op lekkage. Je tip om er in dat geval iets overheen te lijmen klinkt heel goed!

Mvg Kevin

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 04 aug 2018, 19:47

In de collector van de q-bak heb ik destijds een gat gezaagd, net een fractie krapper dan de buitendiameter van de buis. Collector licht verwarmd en de buis er in gezet 5 millimeter uitstekend de collector in. Aan de buitenkant rondom de buis een laagje TEC7. Aan de binnenzijde een stukje PVC er op gelijmd. Omdat ik het maken van een perfecte ronding van dit stukje moeilijk vond en zekerheid wilde heb ik nog rondom de buis en om het ingeplakte stukje PVC nog TEC7 aangebracht. Is nog steeds lekvrij, ondanks dat de kit vrij snel alweer in het water zat.
Hetzelfde principe heb ik ook wel eens toegepast bij een later aangebrachte bodemafvoer. Het enige verschil is dat ik de bodem tot aan het uitstekend gedeelte vol heb laten lopen met polyester.
Hoopt dat je begrijpt wat ik bedoel. :D

KevinL

Bericht door KevinL » 05 aug 2018, 20:22

Hallo Fred,

Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt :lol:
Heren dank voor jullie ideeën; ik ga enkele materialen bestellen en zeer binnenkort ermee aan de slag!

Grt Kevin

Claudevdvd

Bericht door Claudevdvd » 06 aug 2018, 08:13

aanboorzadel??

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”