jdk 50

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
Carlo1971

jdk 50

Bericht door Carlo1971 » 05 jun 2018, 22:13

Hoi,
Omdat ik deze winter mijn vijver volledig leeg gemaakt heb, had mijn luchtpomp lange tijd niet gewerkt. Nu stel ik vast dat mijn pomp de airlift niet meer kan doen werken en pomp heel warm wordt en zelfs uitvalt (water staat 10 cm boven uitlaat airlift). Als ik de stijgbuis loskoppel en uitlaat dichter bij de oppervlakte breng is er debiet. Vorig jaar was alles nog ok. Ik heb reeds nieuwe membranen geplaats (zonder resultaat)
Is het nuttig dat ik de magneetplaat vervang of zouden de spoelen van de pomp naar de vaantjes zijn? (en dien ik direct te investeren in een nieuwe pomp?)
Klassieke airlift van 1.70 en diameter van 110. Vijver is 1.95 diep (zwemvijver)
Kan iemand advies geven?

Guyke

Re: jdk 50

Bericht door Guyke » 06 jun 2018, 10:18

Hallo,

Heb je het filter van de pomp ( inlaat ) nagekeken?
Is de luchtlijn volledig vrij ( de lift eens laten blazen buiten de vijver in een emmer bv )
Bij buisliften kan er biologische vervuiling zijn van de luchtgaatjes ( eens spoelen met bv javel en daarna grondig spoelen met zuiver water,doorblazen met een compressor )
De pomp eens laten werken zonder aansluiting en zien of deze dan niet oververhit
Mvg
Guyke

Carlo1971

Bericht door Carlo1971 » 06 jun 2018, 21:34

Guyke schreef:Hallo,

Heb je het filter van de pomp ( inlaat ) nagekeken?
Is de luchtlijn volledig vrij ( de lift eens laten blazen buiten de vijver in een emmer bv )
Bij buisliften kan er biologische vervuiling zijn van de luchtgaatjes ( eens spoelen met bv javel en daarna grondig spoelen met zuiver water,doorblazen met een compressor )
De pomp eens laten werken zonder aansluiting en zien of deze dan niet oververhit
Mvg
Guyke
Hoi Guyke,
Ik deed reeds alle deze zaken. (zonder resultaat).Alle gaatjes zijn vrij. Ik heb de indruk dat de pomp onbelast ook warm wordt. Na 5 min is de lucht die eruit komt redelijk warm. Ik las in de manual dat de magneet kan verzwakken door vriestemperaturen.(?)
mvg,
Carlo

Guyke

Bericht door Guyke » 07 jun 2018, 17:17

Hallo,

Zou kunnen daar een pomp die stilstaat vorstvrij moet opgeslagen worden.
Een pomp wordt ook in nullast vrij warm maar mag dan niet in beveiliging gaan.
Je hebt de membranen vervangen is dan de beweging afgesteld?
Ik weet verder ook zo niet wat er dan mis zou zijn.

Mvg
Guyke

Carlo1971

Bericht door Carlo1971 » 08 jun 2018, 14:14

Guyke,
Bij de JDK50 is een groef in de membramen waar de magneetplaat in past. Ik heb gecontroleerd of dit ok is. Magneet zou dus mooi op zijn plaats moeten zitten.
Dien ik nog iets te doen? Ni++ wist me te melden dat voor de jdk types geen spacers nodig zijn om de magneetplaat in de juiste positie te zetten. (had hen gevraagd waarom er geen spacers zaten bij mijn bestelling)
Ik heb wel de indruk (kan indruk zijn) dat de magneetplaat niet mooi in het midden staat. Positie is vast door de groeven in de membramen.
mvg,
Carlo

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”