Dank aan Koi vrienden.be

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Plaats reactie
buddy

Dank aan Koi vrienden.be

Bericht door buddy » 25 mei 2018, 17:48

Ik lees al geruime tijd mee hier op dit interessante forum. Het bakken en braden van pvc op 180 graden, airliften enz en dat is altijd leuk hoe andere
Knutselen. Paar maanden geleden kwam mijn zoon met de wens om een low budget vijver te maken waar ik als Koi vriend al ruim 20jaar veel heb
mee gemaakt .... Mijn optie ging meteen uit voor een vijver met airlift. Om het verhaal en foto's te sparen is dit de flow die ik heb gehaald met onze airlift met drukkamer. Vijver is 16m2, collector 1,90, lift 1,70 en de pomp seroh sll40. Op het filmpje staat deze +/- 10cm onder het Nivo wat die uiteindelijk komt te staan. Dus de flow is hoger :Yahoo: Het valt mij niks tegen
Buddy is onze hond en ik ben Peter ;-)

ming

Re: Dank aan Koi vrienden.be

Bericht door ming » 25 mei 2018, 18:42

Goed bezig, Peter.
Is de retour niet te hoog geplaatst voor maximale flow, zelfs met 10 cm hogere waterstand?

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 25 mei 2018, 22:08

Hoi Peter,
Inderdaad mooie resultaten en tof dit langs deze weg te horen :D

Bij 10cm opvoer dit resultaat :good: , dan zal de flow inderdaad een flink stuk meer zijn :Yahoo:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

buddy

Bericht door buddy » 27 mei 2018, 11:02

ming schreef:Goed bezig, Peter.
Is de retour niet te hoog geplaatst voor maximale flow, zelfs met 10 cm hogere waterstand?
De retour zit hart van de 110 mm buis op 18cm onder het water niveau, dit is vlgs de beste hoogte voor het rendement.
Wat is achteraf gelezen heb is dat sommige de airlift voor het filter plaatsen en niet zoals ik na het filter.
Het probleem met waterniveau in de laatste kamer heb ik opgelost door de openingen bij de tussen schotten te vergroten.
Draait nu prima op 34watt .

Guyke

Bericht door Guyke » 31 okt 2018, 09:19

Hallo,

Hoe ver staat het nu?
Het filmpje laat een systeem zien zonder weerstand van het filter ( geen vulling )
Het kan ook een vertekend beeld geven maar schijnbaar staat het water in de eerste kamer hoger dan in de vijver?...( zal wel aan mijnen bril te wijten zijn :oops: )
Wat is die buis op de voorgrond van het filmpje met die darm er in? ( misschien voor de drijfskimmer...)
Heb je met hetzelfde waterniveau de flow zien verhogen nadat je de doorvoeropeningen had aangepast? ( dus ook zonder filtervulling en geen verhoging van het waterniveau in de vijver )
Zijn de ontluchters toereikend als de vijver opgevuld is ( geen luchtdoorstroming door naar de vijver)

mooi en compact aangelegd. :good:

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

buddy

Bericht door buddy » 03 nov 2018, 11:09

Bedankt voor de reactie Guyke, de vijver draait nu prima en is klaar. De vulling in de eerste en tweede bak is kaldnes k1. Eerste bak een statisch bed en tweede een bewegend bed. Laatste kamer belucht met Japanse matten.

Er mankeerd niks aan uw bril, de vijver was zich nog aan het vullen via de filter kamers vandaar het vertekend beeld.Ik heb wel de opening moeten vergroten
tussen de kamers om de flow te vergroten. Deze zijn weer dicht gemaakt met roosters ...

De buis op de voorgrond is een skimmer die niet na tevredenheid werkt, er is bijna geen trek. Moet 1 bodemdrain tijdelijk uitzetten om het oppervlakte water
af te zuigen.Dus dit is nog een aandachtspunt.

De twee ontluchters zijn toereikend en heb geen luchtbellen in de vijver dus ontlucht goed. Momenteel wordt er 1 gebruikt als afschuimer.

Hierbij een foto hoe deze er nu bij ligt, draait nu super en zwemmen reeds 5 Koi in van 30cm .....

Afbeelding

Guyke

Bericht door Guyke » 03 nov 2018, 12:56

Hallo,

Dat van de skimmer ( drijfskimmer ) is een steeds terugkomend euvel bij het samenwerken voor de wateraanvoer naar het filter.
In uw geval heeft het water langs de drains veel minder weerstand dan langs de drijfskimmer die moet naar beneden getrokken worden.
Ik schat dat de lift een ruim 12 m³ aan het verplaatsen is wat het verhaal ( het sluiten van 1 drain ) dus ook duidelijk maakt.
De aanvoer van drains word gerekend op een 6 a 8 m³ per drain en dan schiet er voor de skimmer in feite hier niet veel meer over.

Heb je die skimmer samen op een drain ( via een y stuk ) geplaatst en zo naar het filter?
ik zie maar 2 aanvoerlijnen op de filter.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”