• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Airlift ver of kort bij de vijver?

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.

Airlift ver of kort bij de vijver?

Berichtdoor Koi cowboy » ma 25 dec 2017, 20:04:42

Misschien interessant voor de mensen die nog moeten beginnen met een nieuwe vijver, en de keuze hebben waar ze de airlift willen plaatsen. Hier thuis staan de airliften kort bij de vijver en als ik het opnieuw moest doen zou ik dit toch anders aanpakken. Naar mijn mening heeft dit meer nadelen als voordelen. De luchtpompen staan hier in de kelder en de airlift staat een 10m en 15m verder, verbonden met een 25mm pvc buis. Als eerste vind ik dat de luchtpomp mindergoed presteert over deze lengte dan deze net naast de collector te zetten. Hierdoor is de vijver al een paar keer stilgevallen. De luchtkamer verstopt de dikwijls ( minder opbrengst) en soms loopt de luchtpomp dan warm. Dit heb ik dan opgelost door een airlift te maken met een membraanschotel, geen probleem werkt goed maar een membraanschotel heeft wat meer lucht nodig, dus een 20l luchtpomp geeft dan niet genoeg lucht. Tot nu toe werkte dit perfect tot vandaag merkte dat de vijver weer stil lag. Maar dit maal was de reden dat er teveel condens in de 25mm pvc buis zat. In de ontluchter zag je nog wat belletjes maar de airlift presteerde niet de luchttoevoer sputterde door de condens en kon niet voldoende presteren om de membraan open te blazen.
Nu heb ik terug de 25mm pvc condens vrij gemaakt en de airliften terug aangesloten op de jdk 40 in plaats van de jdk30 zodat er zeker voldoende luchtopbrengst is om de membraanschotel zeker open te houden. En ik zal wat meer controle moeten doen om de luchttoevoer condens vrij te houden.

Dus mijn raad aan de toekomstige vijverbouwers is, hou de collectors kort bij de filterkamer of de luchtpomp kort bij de collector. Lukt dit om de één of andere reden niet zorg dan voor een 25mm pvc buis en laat deze voldoende afdragen zodat je deze kan laten leeg lopen( eventueel op het laagste punt een kleine ruimte om wat meer condens op te vangen pvc buisje verticaal of klein stukje pvc van 32mm of40mm)

Misschien dat er nog mensen hun voor of nadelen hier kwijt willen om toekomstige vijverbouwers te helpen met hun keuze.
Grtz
Koi cowboy

Afbeeldingen: 541

Re: Airlift ver of kort bij de vijver?

Berichtdoor willem v d » ma 25 dec 2017, 21:52:47

Ik ken het probleem.
Dit is mij ook deels overkomen maar dan met een 32mm buis en een hp40
Je hoorde elke keer water omhoog komen en weer vallen op het punt dat de leiding omhoog ging.

Dit jaar nog geen last van gehad.

Ik vraag mij dan wel af hoe het zit als je condens krijgt in je leiding met een beluchte bodem drain.
Dit kan er niet zomaar uit geduwd worden.
willem v d

Berichtdoor Guyke » ma 25 dec 2017, 22:10:07

Hallo,

Ik wil hier nog wat aan toevoegen.
Daar uw luchtpompen in de kelder staan wordt er als het ware een omgekeerde u gemaakt in de leiding.
Dit leid tot een ongelijke druk verplaatsing in de leiding. Om het anders te verwoorden de pomp moet 2 x een tegendruk overwinnen.
Op zich is dat geen probleem maar juist voor die omgekeerde u ontstaat er een plaats waar het condenswater niet weg kan en gaat zich ophopen .
Na een tijd ontstaat er dan een soort stop waardoor ( ook aangehaald ) de pomp veel te veel druk moet maken en de warmte gaat toenemen.
De afstanden doen er in feite niet zo echt toe maar de manier waarop de leiding gelegd wordt.
Als er op de plaats waar de eerste bocht van de omgekeerde U zit een pot hangt ( zoals bv eentje waar normaal een filter van een cv in zit ( glazen pot ) ) dan zal daar het condens in verzamelen. Door dat de pot in glas is kan men zien of er niet teveel condens in komt. Om te ledigen even de pot er af schroeven , ledigen en terug plaatsen. Probleem opgelost.
Ook met een beetje vindingrijkheid is er met wat knutselen ook een eigen systeempje op te creëren.
Echter het belangrijkste is dus waar het potje tussen de leiding komt.
Het best is om de leiding eens uit te tekenen op een blad papier hoe de leiding op en neer gaat naar de collektor om die plaats te bepalen.
Soms kan het zelfs zijn dat er twee moeten geplaatst worden.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor stefan.hemeryck » di 26 dec 2017, 12:07:56

Beste,

Heel goede opmerking voor mensen die een nieuwe vijver aanleggen.
Oorspronkelijk had ik ook het idee om mijn luchtpomp in de filterput te zetten en via een hogedruk PVC leiding van 1 duim op 15 m meter mijn airlift te voeden.
Redenen:
1) Geluidshinder
2) visueel verborgen

Alles is ook zo aangelegd maar ik heb het niet in gebruik genomen. (ik heb zelfs een speciale condens afvoer gemaakt en een extra buffer ruimte op het onderste punt met een speciale condensafvoer (schroefdop in drukPVC)

Nu had ik het geluk dat ik vorige winter mijn vijver nog niet volledig aangelegd had en dat ik mijn airlift(gevoed door JDK50) via een gewone tuinslang (20 m) aanstuurde => aangezien het in mijn regio heel vochtig is had ik na een 3tal dagen enorm last van de condens => en had ik veel druk/vermogen verlies . Bijkomend nadeel was dat ik telkens de airliften moest stilleggen om dit op te lossen wat heel slecht is voor het verstoppen ! (ik werk met klassieke drukkamer (model Marcje), wel vanonder opengelaten omdat ik schrik heb dat mijn airliften te zwaar belast zullen worden en ik de luchtopeningen nog kan onderhouden => weet wel niet of dit zo'n goed idee is, maar na 1,5 jaar werkt dit nog zonder problemen )

Nu staat er 1 luchtpomp JDK 80 die 2 airliften aandrijft vlakbij de vijver en collectoren. Hij is verborgen onder een houten "terras" => de luchtpomp staat opgesteld op een betonnen steen met daarover een heel grote plastieken bloempot als geluidsdemper / bovenop de bloempot ligt heel dikke plastiek (oude plastieken luchtmatras) om de luchtpomp te beschermen en ook om het geluid te dempen. In tegenstelling tot wat ik verwacht had hebben we nauwelijks last van enige geluidshinder. (onze slaapkamer is er bijna vlakboven en persoonlijk hoor ik enkel een beetje geluid van de airliften zelf niet van de luchtpomp. (heeft misschien ook al een beetje te maken met de leeftijd :D )

Mvg,

Stefan Hemeryck
stefan.hemeryck

Afbeeldingen: 11

Berichtdoor goshiko » di 26 dec 2017, 14:26:50

stefan,
waar haalt jouw luchtpomp zijn lucht dan?
Riskeer je niet teveel af te sluiten omwille van het geluid zodat er te weinig lucht kan aangezogen worden?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Koi cowboy » di 26 dec 2017, 20:52:39

Ik veronderstel dat de bloempot niet op de grond staat zodat er toch nog altijd verse lucht aan de luchtpomp kan. Ik ga het hier thuis nog even aankijken maar als ik regelmatige condens in de luchtleidingen heb, dan breng ik de luchtpomp ook korte bij de collector en zal ik deze ook visueel proberen te verbergen.

Ik merk hier ook wel dat als ik de luchtpomp net naast de collector zet dat deze dan toch minder moeite moet doen. Het niveau in de collector blijft het zelfde maar met het opstarten van de airlift reageert deze agressiefer (water gaat dan feller op en neer in de collector) en ik zie in de ontluchters ook meer belletjes. Dit heb ik eens getest toen de leidingen vrij van condens waren.Dus zijn volgens mij de langere luchtleidingen wel wat nadeliger. Je kan dit ook in het extreme bekijken, sluit een pvc buis van 2m aan op een luchtpomp en je dan voel perfect de lucht op je hand die de luchtpomp produceert. Doe dit met een pvc buis van 100m en het zal wel wat minder zijn.

Er is hier al wel eens gezegd dat de nieuwe jdk iets minder sterk zijn dan de oudere versies en dan vooral op tegendruk. Ik kan wel alleen meespreken over de jdk 20/30/40 misschien dat de zwaardere jdk,s hier minder last van hebben. Deze zijn ook anders gebouwd.

Het verlies van met een langere luchtleiding te werken is volgens mij in debiet te verwaarlozen, maar de kracht om met een lichtere luchtpomp de membraanschotel open te blazen of de gaatjes van een drukkamer open te houden, dan vind ik een lange luchtleiding wel nadelig. Ik had twee jdk's20 voor twee airliften met een gewone drukkamer op 185cm en deze zijn niet sterk genoeg. Het lukt in wel een tijd maar moet dan de compressor boven halen om de drukkamers open te blazen(de drukkamers/ geen last van condens) de jdk 30 en 40 doen beter hun best maar toch ... nu werk ik met een membraanschotel en heb ik geen verstoppingen meer met de jdk30 lukt het net maar heb dan deze week... dus ik voel mij verplicht om met de jdk40 te werken om zeker voldoende druk te hebben om alles draaiende te houden. Ik zou later niet willen dat de vijver en filter stilvalt midden in de zomer als mijn bestand wat groter is.

Ik kan ook altijd nog zwaardere luchtpompen kopen om zeker te zijn dat alles blijft draaien maar persoonlijk vind ik dan dat mijn debiet te groot word. 2x een jdk 40 is voor mij voldoende, de jdk's 50 en 60... zijn ook wat duurder en verbruiken wat meer

Grtz
Koi cowboy

Berichtdoor Guyke » wo 27 dec 2017, 16:37:16

Hallo,

Het is heel normaal dat als de luchtpomp kort bij de collektor staat dat de airlift sneller zal starten.
Immers er moet maar een kort stuk darm ook van druk voorzien worden ( gevuld worden )
Als de leiding nu langer wordt dan zal het al naar gelang de zwaarte van de pomp langer duren om ook dat langere stuk onder druk te zetten.
Om een membraamschotel met een lichtere pomp te gebruiken is het zaak om de airlift niet zo diep te plaatsen.
Bv een pomp kan tot 2,5 m diep gaan maar dan moet je ook er bij denken dat dit limieten zijn.
Bij een membraamschotel speelt dan ook nog de kracht die nodig is om het membraam geopend te krijgen.

Het is zoals opvoeren met een waterpomp ergens stopt dat ook ondanks dat de druk er op blijft.

Het lukt in wel een tijd maar moet dan de compressor boven halen om de drukkamers open te blazen(de drukkamers/ geen last van condens) de jdk 30 en 40 doen beter hun best maar toch ... nu werk ik met een membraanschotel en heb ik geen verstoppingen meer

Dit snap ik niet helemaal. Je spreekt over drukkamers die je moet openblazen ( bedoel je dan verstropping door biologische vervuiling? ) en wat verder zeg je dat je deze vervangen hebt door membraamschotels ( en dan heb je geen last meer van verstoppingen maar dan weer van condens ....)

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Koi cowboy » wo 27 dec 2017, 19:52:41

Condens heb ik altijd in de winter meer als in de zomer, wat volgens mij normaal is. Dat de drukkamers verstoppen heeft niks met de condens te maken. Ofwel heeft dit te maken met biologische vervuiling of kalk of...
Het eerste jaar werkte mijn vijver op twee airliften met een drukkamer (125mm 4 rijtjes van 0,8mm en een diepte van 185cm)
Ik denk dat als er niet voldoende lucht door de gaatjes gaat dat deze met de tijd vernauwen. Met gevolg dat hoe lichter de luchtpomp is hoe sneller deze verstoppen. Ik denk dat een jdk20 te zwak is om de gaatjes open te houden en dat de langere luchtleidingen hier niet bij helpen. (Als de gaatjes open zijn werk dit perfect)
Ik heb dan vorig jaar met verschillende luchtpompen liggen spelen en ben het beu dat ik de drukkamers moet proper blazen, opzich een kleine moeite maar dat de filter stilvalt :nono: Het kan ook altijd aan de gaatjes in de drukkamer liggen deze zijn maar 0,8mm. De jdk40 houd deze wel een langere tijd open maar...

Het is pas van dit voorjaar dat ik ben overgeschakeld naar twee airliften op een membraanschotel en heb geen verstoppingen meer gehad. Ben dan wel verplicht om met een jdk40 te werken met de jdk30 lukt het juist maar...

Ik blijf erbij langere luchtleidingen werken volgens mij nadeliger dan korte, wil niet zeggen dat het niet werkt. Maar er is volgens mij verlies op de kracht van je luchtpomp, het probleem van de condens is snel optelossen door deze laten af te dragen en op het laagste punt een kraantje MET reservoir.
Ik blijf ook bij mijn voorbeeld van een luchtpompje met een pvcbuis van 100m.

Er is al veel getest met verschillende airliften en verschillende secon luchtpompen van verschillend vermogen. Voor het maximale debiet maar wel in de ideale omstandigheden. Het is ook onmogelijk om iedere mogelijkheid uit te testen. Maar als ooit iemand nog eens gaat testen met en "sonar meter" om het juiste debiet te bepalen, is het misschien een kleine moeite om de luchtleiding te vervangen door een tuinslang van 25m om het verschil eens te zien.
Echter wil bij deze gewoon mijn bevindingen meedelen over vijveren met lange luchtleidingen en LICHTERE luchtpompen.
Grtz
Koi cowboy

Berichtdoor Guyke » wo 27 dec 2017, 20:55:33

Hallo,

Ok snap het.
Ik laat het dan maar voor wat het is.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Barry1987 » zo 21 jan 2018, 19:12:51

Hallo,

Ik ga binnenkort mijn vijver bouwen echter ligt het filterhuis 7 meter van de vijver af. Nu zag ik de titel van dit topic, dus vroeg ik me af is het beter om de airlift+pomp kortbij de vijver te zetten (7 meter aanzuig) of de lift kort bij het filter (7meter uitstroom)

De lift zal gemaakt worden in 125mm tevens de retour is 125. aanzuig van de lift wil ik 2x125 maken of kan dit ook 2x110 zijn?

alvast bedankt
Barry1987

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor FredLekx » zo 21 jan 2018, 19:15:05

Lift zo dicht mogelijk bij de vijver.
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor frankske » zo 21 jan 2018, 20:35:00

Ik heb er 1 dicht en 1 ver, veel verschil zie ik niet :wink:

grt
Franky
frankske

Afbeeldingen: 666

Berichtdoor Koi cowboy » ma 22 jan 2018, 10:30:55

Barry1987 schreef:Hallo,

Ik ga binnenkort mijn vijver bouwen echter ligt het filterhuis 7 meter van de vijver af. Nu zag ik de titel van dit topic, dus vroeg ik me af is het beter om de airlift+pomp kortbij de vijver te zetten (7 meter aanzuig) of de lift kort bij het filter (7meter uitstroom)

De lift zal gemaakt worden in 125mm tevens de retour is 125. aanzuig van de lift wil ik 2x125 maken of kan dit ook 2x110 zijn?

alvast bedankt

Ik ben ook van mening de collector zo dichtmogelijk bij de vijver te plaatsen enkel zou ik de luchtpomp boven op het deksel van de collector zetten. Met wat denkwerk krijg je dit wel mooi weggewerkt. Aanzuig lift zou ik 1x 160 nemen of 2 x125 .
Of de airlift nu kort of ver van de vijver staat, naar opbrengst is dit te verwaarlozen. Maar ik vind de lange luchtleidingen wel nadelig werken (condens en de kracht als je met een "lichtere" luchtpomp wil werken)
Ga je toch voor de langere luchtleidingen zorg dan dat deze voldoende afdragen en er een klein waterreservoir tussen zit ( best in glas zoals guyke al voorstelde)

Grtz
Koi cowboy

Berichtdoor goshiko » ma 22 jan 2018, 11:00:15

frankske schreef:Ik heb er 1 dicht en 1 ver, veel verschil zie ik niet :wink:

grt
Franky

Hoe ver staat de verste dan van de vijver Franky?
En met welke diameter ga je na de airlift naar de vijver?

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor frankske » ma 22 jan 2018, 17:18:05

goshiko schreef:
frankske schreef:Ik heb er 1 dicht en 1 ver, veel verschil zie ik niet :wink:

grt
Franky

Hoe ver staat de verste dan van de vijver Franky?
En met welke diameter ga je na de airlift naar de vijver?

Goshiko

Ik schat een twaalftal meter, collector staat in filterruimte vandaar naar buiten en dan bocht 90graden, op het eind bocht van 180graden dit in dia 125.
Bochten werden gemaakt met 6stukken van 45 graden.
Andere collector staat naast vijver en uitloop rechtdoor ongeveer 1,5 meter.
Stroming die ik zie in het water zijn te vergelijken.
Leiding is te zien in mijn vijvertopic :wink:

grt
Franky
frankske

Afbeeldingen: 666

Keer terug naar Airliftsturing