Advies airlift

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
polleke

Re: Advies airlift

Bericht door polleke » 29 jan 2018, 16:15

Ik vind een Oase trommel wat klein uitvallen ,ik bedoel de doorstroomcapaciteit van de trommelpanelen zelf .Ik zou eens wat verder rondkijken ook als ik jou was .Voor hetzelfde geld heb je volgens mij al een andere combi met een veel grotere doorstroomcapaciteit .
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

22Roy

Bericht door 22Roy » 29 jan 2018, 21:16

Ik heb inmiddels wat aanpassingen gedaan en denk dat ik zo uit de voeten moet kunnen toch?
68665
Verder is het wel zo dat er aan de voorzijde van de vijver een raam geplaatst gaat worden. Hier een skimmer plaatsen is dus helaas geen optie. Ik dacht dat wanneer ik hem binnen het bereik van de filterkelder zou doen, ik hem zo kan plaatsen dat je niets van het leiding werk ziet en de skimmer zelf ook buiten het bereik valt.

Guyke

Bericht door Guyke » 29 jan 2018, 22:38

Hallo,

Er zitten hier een aantal denkfouten in het ontwerp.
Het is dus geen overloop tussen de vijver en het pf.
Dit gaat volgens mij hellemaal de mist in om deze redenen:
- de retoer van het filter zit ook bovenaan waardoor er zeer weinig flow ( of geen flow) zal komen in het pf. Dit word nog eens versterkt door dat de drain maar een buizeke is van 75 wat de flow naar onder toe zeker niet gaat verbeteren. Er gaan dan dode zones in het pf ontstaan wat men zeker in een vijver of pf wil mijden.
Water neemt de weg van de minste weerstand wat betekent dat de drains in de vijver het merendeel van het water zullen leveren.
De skimmer en de uitstroom in de vijver staan te dicht bij elkaar. Ook met een buizeke van 75 op de skimmer is evengoed er geen zetten. ( de binnenmaat van zo een buis is amper een 6,8 cm ) Als de skimmer op een pomp zou draaien zou dat best werken maar niet met airlift. 1 bladje er in en gedaan skimming.
Als ik alles bij elkaar zet gaan de drains in de vijver voor het meeste water naar de filter zorgen en blijft er voor de skimmer en drain van het pf niet veel meer over.

Als je de skimmer bv in de wand plaatst tussen het pf en de vijver en de retoer van de vijver op de plaats waar nu de skimmer getekent staat ( misschien nog opschuiven naar links op de tekening )dan gaat dat al een pak beter worden. Je kan dan de skimmerbuis in het pf terug naar de filterput laten lopen.

Zijn maar idea die ik aanhaal.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

polleke

Bericht door polleke » 30 jan 2018, 07:59

Ik zou ook eens goed bekijken hoe breed de collector +2xT stukken en een afsluiter word ,en dan nog half de filterbreedte en een beetje plaats .Ik denk dat de breedte maar juist zal zijn .
De afvoeren naar het riool zullen ook overbodig zijn volgens mij ,die vijver en flow van de 2 liften zullen er voor zorgen dat er geen vuil achterblijft in de leidingen .
Ik zou ook geen water halen uit het plantenfilter maar gewoon doorstroming nemen ,daarbij drijvende eilanden waar het water onderdoor kan en dan kan je af en toe ook de bodem schoonvegen :wink: .dat is de ervaring die ik hier heb want met manden en zelfs roosters krijg je een hoop rotzooi .Hier is het PF 1.2m breed en met zo,n airlift heb ik serieus wat stroming .Houd het simpel en gemakkelijk ,je bent al goed bezig :good: .
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .

22Roy

Bericht door 22Roy » 30 jan 2018, 08:42

Hi! Bedankt weer voor de feedback.

Guyke, ik kan de wandskimmer niet in de wand plaatsen tussen het pf en de vijver aangezien deze onder het waterpijl ligt. De reden van de 75mm leidingen is dat ik daardoor juist voldoende flow door de leidingen heb. Als ik alles 110 maak (wat ik overigens eerst van plan was) dan trek ik minder dan 12.000l per drain en dat gaat dan voor bezinksel zorgen in de leidingen wat uiteindelijk weer een bron voor bacteriën kan gaan vormen. Dat is dan ook de reden dat ik voor de 75mm leidingen wilde gaan in het plantenfilter en bij de wandkimmer. Als ik iets over het hoofd zie dan mag je mij uiteraard verbeteren.

Krijg ik overigens niet veel verlies in flow als ik de collector via buizen meer naar het midden van de vijver moet verplaatsen om daar de retour te plaatsen? Want nu loopt alles kaarsrecht waardoor je een goede flow kunt halen vermoed ik zo met een 40L luchtpomp.

Polleke, ik heb gisteren inderdaad even de filterkelder wat uitgetekend en om die reden ook hem al iets breder getekend. Misschien moet ik zelf naar 1.35m breedte. Wat bedoel je precies met de 'doorstroming'? Ik zou zeggen dat wanneer de collector het water in de plantenfilter blaast en er aan de andere kant een drain is, je toch voldoende beweging in het water krijgt en zeker geen dode zones.

:D

polleke

Bericht door polleke » 30 jan 2018, 09:07

Met de doorstroming bedoel ik gewoon dat de airlift genoeg geeft om een serieuze stroming te hebben in de PF .Ik zou het ook bij 3 aanvoeren houden ivm de flow idd .6@7 cuub per buis 110 is perfect en zal je geen bezinksel krijgen .Je kan ook af en toe even de filter wat leegtrekken en dan 1 drain openzetten voor te flushen .

Guyke

Bericht door Guyke » 30 jan 2018, 09:43

Hallo,
Guyke, ik kan de wandskimmer niet in de wand plaatsen tussen het pf en de vijver aangezien deze onder het waterpijl ligt
Om op die wand een skimmer te plaatsen moet op die plaats zelfs de muur nog wat lager. Een wandskimmer zit voor 2/3 onder water.

Wat polleke aanbrengt is een veel beter idee voor het pf.
Laat het pf en de vijver onafhankelijk draaien op dezelfde filter.
In dat pf maak je drijfeilanden waarop je de planten plaatst ( op het forum vindt je idea om die eilanden zelf op de maat te maken die je wenst)
De drain in de pf op 110 houden.
Dus die tussenmuur een paar cm hoger dan waterniveau. Deze verdwijnt toch uit het zicht door de planten ( zie vijver polleke )
De skimmer kan hier dan ook in verwerkt worden en met 110 door het pf naar de filterkelder.
De reden van de 75mm leidingen is dat ik daardoor juist voldoende flow door de leidingen heb.
Dat is waar voor een pomp maar niet voor airlift. Kleiner buizen zorgen voor meer weerstand dus minder flow. airlift is geen drukpomp.
dan trek ik minder dan 12.000l per drain
Dat moet je me eens uitleggen.
Als ik het dan goed heb wil jij 2x 12 m³ ( de drains in de vijver ) + de skimmer ( 5 a 6 m³ omdat dit 75 mm buis is ) + de drain in het pf ( 5 a 6 m³ omdat dit 75 mm buis is ) = totaal van 34 tot 36 m³ water per uur gaan verplaatsen op een vijver van 26 m³....... dus 1,5 maal per uur door het filter......

Realistischer is dat er een 6 m³ per drain ( x 3 = 18 m³) gereken wordt en een 4 a 5 door de skimmer wat dan neer komt op een 23 m³ verplaatsing of 1 maal per uur door het filter.

Je zegt van schrik voor bezinksel. Ik trek 18 tot 22 m³ door een 160 en daar krijg ik ook bezinksel. In een vijver leven er bv de larfjes van de dansmuggen en deze larjes vindt je he meest daar waar er stroming is. Deze zijn moeilijk te verwijderen ( kleven als het ware aan wanden en buizen ) en daar blijft dan weer van alles achter hangen en zo krijg je dan weer bezinksel enz.... Dit hou je zelfs met 12 m³ flow niet uit de buis. Bezinksel is in die zin niet echt gevaarlijk zolang er stroming is. Bezinksel wordt een probleem als het in dode hoeken terecht komt waar er geen stroming is.
Ik zou zeggen dat wanneer de collector het water in de plantenfilter blaast en er aan de andere kant een drain is, je toch voldoende beweging in het water krijgt en zeker geen dode zones.
Dit klopt maar als er geen verbinding ( rechtstreeks ) is naar de vijver. Hier dus wel door die verlaagde muur wat dan de uitstroom van de lift het water gewoon over de muur naar de vijver blaast en er ( ook al door dat kleine buisje van die drain ) er beneden zo goed als geen stroming is.
Krijg ik overigens niet veel verlies in flow als ik de collector via buizen meer naar het midden van de vijver moet verplaatsen om daar de retour te plaatsen? Want nu loopt alles kaarsrecht waardoor je een goede flow kunt halen vermoed ik zo met een 40L luchtpomp.
Je moet even out off the box durven denken.
Als ik het bekijk kan je de filter gewoon wat verplaatsen naat rechts zodat er aan de linkerkant van de filter plaats vrijkomt om een collektor te plaatsen.
Want ik vrees ook dat de collektor met de airlift naar de vijver nu te dicht staat naar de tussenmuur om er nog 2 ontluchter op te plaatsen.

mvg
Guyke

22Roy

Bericht door 22Roy » 30 jan 2018, 12:22

Merci Polleke, duidelijk antwoord :).
Om op die wand een skimmer te plaatsen moet op die plaats zelfs de muur nog wat lager. Een wandskimmer zit voor 2/3 onder water.

Wat polleke aanbrengt is een veel beter idee voor het pf.
Laat het pf en de vijver onafhankelijk draaien op dezelfde filter.
In dat pf maak je drijfeilanden waarop je de planten plaatst ( op het forum vindt je idea om die eilanden zelf op de maat te maken die je wenst)
De drain in de pf op 110 houden.
Dus die tussenmuur een paar cm hoger dan waterniveau. Deze verdwijnt toch uit het zicht door de planten ( zie vijver polleke )
De skimmer kan hier dan ook in verwerkt worden en met 110 door het pf naar de filterkelder.
Op de wand plaatsen zoals ik de vijver nu in gedachte heb gaat niet Guyke want dan komt de skimmer onder water te staan. Wat wel een optie is is om de skimmer in de PF te plaatsen en de muur daar iets op te laten lopen. Daar moet ik even mijn gedachte over laten gaan. Als ik het allemaal zo lees is het makkelijker om geen plantenfilter te nemen :dash: :)
Dat moet je me eens uitleggen.
Als ik het dan goed heb wil jij 2x 12 m³ ( de drains in de vijver ) + de skimmer ( 5 a 6 m³ omdat dit 75 mm buis is ) + de drain in het pf ( 5 a 6 m³ omdat dit 75 mm buis is ) = totaal van 34 tot 36 m³ water per uur gaan verplaatsen op een vijver van 26 m³....... dus 1,5 maal per uur door het filter......

Realistischer is dat er een 6 m³ per drain ( x 3 = 18 m³) gereken wordt en een 4 a 5 door de skimmer wat dan neer komt op een 23 m³ verplaatsing of 1 maal per uur door het filter.
Ik ben wel benieuwd hoe je op de 23m³ uitkomt? Want ik lees toch overal dat je met een stijgbuis van 110 met drukkamer (aangesloten op een 40L luchtpomp) toch wel 15m³ per uur moet kunnen verplaatsen. En ik heb twee airlifts waardoor ik toch wel op 30m³ dacht uit te komen. Of zeg ik nu iets heel geks?
Je moet even out off the box durven denken.
Als ik het bekijk kan je de filter gewoon wat verplaatsen naat rechts zodat er aan de linkerkant van de filter plaats vrijkomt om een collektor te plaatsen.
Want ik vrees ook dat de collektor met de airlift naar de vijver nu te dicht staat naar de tussenmuur om er nog 2 ontluchter op te plaatsen.
Dat ik plaats kan maken voor een collector aan de linkerkant, dat is mogelijk :). Alleen dan moet het water na het BWB zo'n 2 meter afleggen voordat het in de collector is. Of maakt dat niet uit? En gaat het debiet alleen achteruit wanneer je veel bochtwerk plaatst NA de stijgbuis? Het enige nadeel van het plaatsen van een collector aan de linkerkant is dat ik mijn loopruimte kwijt ben, of ik moet iedere keer onder de T-stukken kruipen.

*Overigens waardeer ik de antwoorden enorm :) (sorry voor de hoeveelheid vragen)

Guyke

Bericht door Guyke » 30 jan 2018, 13:43

Hallo,

Ik ga nog eens proberen over die skimmer

Ik heb hier een overloop muur die 20 cm onder water zit. Op die muur rusten er 2 skimmers die samen op een buis van 160 aangesloten verder naar een filter lopen.
Je leest het goed mijn skimmers zitten op een buis van 160 ( dit is meer dan 2 x 110 en veel minder weerstand, - minder wanden- )
een buis van 160 met wanddikte 5 mm heeft een opp doorgang van 177 cm² en een buis van 110 met 4 mm wanddikte heeft een opp doorgang van 82 cm² en maal 2 kom ik op 164 cm² wat dus minder is dan 1 x 160....

Als uwe muur maar 5 cm onder water zit betekent dus dat op de plaats van de skimmer er een hap uit die muur moet om de skimmer te kunnen plaatsen.
Een skimmer staat niet boven water tenzij je een drijfskimmer wil plaatsen want die drijft op het water.

hier een vb.
43002

Die muur waarop de skimmer rust zit bij terug vullen van de vijver dus voor het grootste gedeelte onder water.
Zoals je hier ook kan zien loopt die buis door mijn biofilter.

Een vast plantfilter is minder eenvoudig te onderhouden dan planteilanden.
Ook naar eventuele reiniging zijn planteilanden eenvoudiger.
Wat je ook gebruikt in een plantfilter ( lava, substraat,...) als je dat moet uithalen om te reinigen, planten te rooien, is dit een veel zwaarder karwei.
Dus het blijft wel een pf.
Ik ben wel benieuwd hoe je op de 23m³ uitkomt? Want ik lees toch overal dat je met een stijgbuis van 110 met drukkamer (aangesloten op een 40L luchtpomp) toch wel 15m³ per uur moet kunnen verplaatsen. En ik heb twee airlifts waardoor ik toch wel op 30m³ dacht uit te komen. Of zeg ik nu iets heel geks?
Hier gaan we wat van de hak op de tak.
Eerst spreek je van 12.000 liter door de drain.
Nu spreek je over 15.000 liter per airlift.

Als ik het dus goed begrijp wil jij het water van de installatie op minder dan een uur door de filter halen?

Indien je dat wenst zal je de gehele filter unit terug moeten herbekijken.
Op de tekeningen veranderen sreeds de maten en plaatsing van het filterunit.
Als ik er wat mag op voortgaan verandert de lengte van 1,8 naar een maat zonder japanse matten.
Als je met 2 160 uit het filter komt moet je in feit ook met 2 x 160 er in.
met wat er nu is kom je met 2 x 110 en 2 x 75 daar helemaal nog niet in de buurt.
Als je het zo gaat aansluiten met 2 liften op 15.000 liter dan gaat de aanvoer te weinig zijn en het waterpeil in de trommelkamer gaat dalen.
Dit is dus niet goed want een dalende waterlijn betekent voor de trommel dat hij moet gaan spoelen.
Ook weet ik niet of er voldoende doorgang is van de trommel naar het bwb. Dat moet daar ook 2 x 160 zijn. Is dat niet dan ontstaat daar remming op de aanvoer en kan het niveau in het bwb ook dalen door te weinig aanvoer voor wat de liften vragen.

Tot slot van minder ruimte in de fliterput.
Ik zou dat eens op schaal uittekenen want zoals ik het hier kan inschatten ga je meer vrije ruimte maken in plaats van minder.
Je kan ook de filterunit tegen de scheidingswand plaatsen en de collektoren in de hoeken aan de andere kant. Zo krijg je ee werkruimte die langs achter veel beter bereikbaar is en voldoende vrijheid om aan beide collektoren en de volledige lente van het filterunit te kunnen werken.

Als je het afvoerputje wat naar links opschuift ( waar nu de pf collektor staat en je plaatst de pf collektor op de plaats van het putje dan krijg je een nog efficientere indeling en moet je nergens onder buizen door kruipen.
Over het afvoerputje leg je dan een rooster en kan je daar ook staan.

Ik zou het kunnen tekenen maar dan ben ik vijvers aan het ontwerpen....

mvg
Guyke

22Roy

Bericht door 22Roy » 30 jan 2018, 21:28

Hoi Guyke,

Je poging is geslaagd want ik begrijp nu hoe je de skimmer wilt laten opgaan in de wand :unknown: . Lijkt mij duidelijk en een goede oplossing om de skimmer 'weg te werken'. Ik zou het idee in stand kunnen houden dat de want iets onder het waterpijl ligt en het gedeelte waar de skimmer zit iets hoger laten doorlopen.

Ik heb de filterkamer even getekend volgens je beschrijving, althans bedoel je het zo?:
68674

Guyke

Bericht door Guyke » 30 jan 2018, 21:50

Hallo,

Zo kan het ook maar hou er rekening mee dat de collektor die hier nu het dichts bij de filterunit stta nog voldoende afstand moet hebben om er 2 ontluchters van 125 te kunnen tussen plaatsen.
Om eerlijk te zijn had ik de unit in het midden gezet en links en rechts een collektor zodat de terugvoer van de vijver en de pf verder uit elkaar komen te liggen.
Daar de aanvoeren in 160 gelegd worden is een bocht niet zo erg ( wel geen 90° bochten dan gebruiken)

mvg
Guyke

polleke

Bericht door polleke » 31 jan 2018, 12:45

+ schuifkraan en aansluiting (flex mof ,doe ik altijd !) .heb je toch al snel 90cm nodig denk ik ,met de collector erbij dan .

Guyke

Bericht door Guyke » 31 jan 2018, 13:42

Hallo,
polleke schreef:+ schuifkraan en aansluiting (flex mof ,doe ik altijd !) .heb je toch al snel 90cm nodig denk ik ,met de collector erbij dan .
Waarom is er daar een schuifkraan van doen?

mvg
Guyke

polleke

Bericht door polleke » 31 jan 2018, 16:22

Altijd gemakkelijk als je de boel eens grondig wil schoonmaken he ,of andere werken :wink: .

Guyke

Bericht door Guyke » 31 jan 2018, 16:31

Hallo,
polleke schreef:Altijd gemakkelijk als je de boel eens grondig wil schoonmaken he ,of andere werken :wink: .
Ik kan volgen maar zoals je weet heb ik het zo begrepen met kranen en toestande buiten het vijvergebied.
Daarom heb ik hiervoor een blaas die ik oppomp als de lift er uit gaat. Kan die blaas ook op andere plaatsen inzetten en moet ik geen kranen kopen of plaatsen.
( ook zelf gemaakt naar een idee van Mario 1 )

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”