• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

vijver met zeef en airlift

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.

vijver met zeef en airlift

Berichtdoor Toge » zo 10 sep 2017, 12:39:41

66106

hallo koivrienden,
Kan iemand mij advies geven betreffende deze tekening. Werkt dit zo, zijn de leidingen dik genoeg en hoeveel doorstroming heb ik met deze installatie.
Al de leidingen behalve die van de airlift liggen al jaren in de grond, op grafety niveau.
Graag wil ik van iemand een advies. Bij voorbaat mijn dank.
Toge

Afbeeldingen: 4

Re: vijver met zeef en airlift

Berichtdoor goshiko » zo 10 sep 2017, 12:43:13

Airlift kan nooit na een ultrasieve staan. Na een sieve moet je minstens 50cm opvoeren en dat kan zo'n airlift niet aan.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : bezinkkamer met borstels, lege kamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, superfish eco plus E 8000, zelfbouwzeef, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en krabbescheer
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor Toge » zo 10 sep 2017, 12:50:34

Hallo goshiko,
Bedankt voor de reactie, ik ga meteen me aan de gang
Toge

Berichtdoor Guyke » zo 10 sep 2017, 14:13:52

Hallo,

Toge schreef:66106

hallo koivrienden,
Kan iemand mij advies geven betreffende deze tekening. Werkt dit zo, zijn de leidingen dik genoeg en hoeveel doorstroming heb ik met deze installatie.
Al de leidingen behalve die van de airlift liggen al jaren in de grond, op grafety niveau.
Graag wil ik van iemand een advies. Bij voorbaat mijn dank.

Zoals reeds aangehaald gaan airlift en sieve niet echt lukken.
Airlift en crielzeef kan wel.
Een retoerbuis van 50 over 10 meter met airlift zal zeker geen voldoende water verplaatsing geven.
Ik heb het gevoel dat deze vijver met pompen gewerkt heeft en wil overschakelen naar airlift.
Bv de drainlijnen zijn 50 mm en komen ergens samen in een buis van 110
Ook een skimmer met een buis van 50 gaat met airlift geen resultaat geven.
De ontluchter van de airlift ( moeten er in feite 2 zijn ) is maar van buis 50 wat veel te klein is.

Een airlift van 110 bovenaan vernauwen naar 50 is niet ok en dan maar 1 ontluchterke van 50 mm en een retoer van 10 meter lang gaat echt niet werken.
De retoerbuis gaat vol lucht komen te zitten ( zeker over deze afstand ) en als stop gaan werken op de flow.

Een airlift van 110 in een collektor van 250 is ook geen goede optie. De vijver is een 18 m³ en om dan een 18 m³ te gaan verplaatsen zal er een heel andere tekening en ontwerp moeten gemaakt worden.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 858

Berichtdoor Toge » zo 10 sep 2017, 14:38:05

Guyke,
Allereerst bedankt voor de reactie. Je hebt gelijk wat betreft dat deze vijver nu op een pomp draait. Ik was er al bang voor dat dit ontwerp het niet gaat worden. Verlopig dus maar geen airlift omdat ik dan teveel aan mijn plaats moet verbouwen. Maar ik heb veel opgestoken van je advies en hoop nog eens een vijver te kunnen bouwen met wel een airlift.
groeten toge.
Toge

Berichtdoor Toge » di 12 sep 2017, 17:21:22

66247
Hallo koivrienden,
Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt van de vijver met airlift. Op jullie advies heb ik een krielzeef gebruikt.
Kan ik dit ontwerp uitvoeren op mijn bestaande vijver.
Graag wil ik jullie mening en advies.
Toge

Berichtdoor Jef » di 12 sep 2017, 18:27:31

hey een tipje voor schermafdruk. Druk op Shift+printscreen-toets (rechtsboven je klavier. Ga dan naar paint, irfanview of dergelijke en plak daar of CTRL + V indrukken. Dan heb je een schermafdruk die je hier kan saven en posten als foto.
nog steeds aan het bouwen ...
Jef

Afbeeldingen: 76

Berichtdoor Guyke » di 12 sep 2017, 18:55:09

Hallo,

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoeld op een bestaande vijver.
In de eerste tekening zijn de drains gesteld op buis van 50 en nu op 110. Hoe dat is mij een raadsel.
Ook is het best om zoveel mogelijk bochten van 90° te vermijden. Als de drainlijnen worden omgezet naar 110 is het best deze zo recht mogelijk naar de ontvangstkamer te leiden ( kamer met de zeven in ).
Ook staat er op de tekening ( collektor ) 5 x 110 in maar op de vijverplanning staan 3 drains van 110 en een drijfskimmer van 110.
Je hebt een bak met crielzeven ( hopelijk minimaal 2 ) maar ik zie daar achter geen biofilter. Best is daar waar nu de lift zit om daar een BWB van te maken en de lift daar achter te plaatsen.
De ontluchters , zeker die het eerste staat gerekend vanaf de airlift, staat best zo kort mogelijk achter de uitstroombocht.
Ook is het best om de airlift een 5 cm onder waterpeil te laten retoeren en deze buis door haar lengte zeker wat opwaarts leggen naar de vijver toe.
Wat de diepte betreft daar waar de lift gaat in komen zou best iets diepre gemaakt worden. Een airlift van 1,7 m stijgbuis kan niet in een vat ( kamer, collektor ) met maar 1,7 m waterdiepte.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 858

Keer terug naar Airliftsturing