• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Airlift en Econobead 50

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.

Airlift en Econobead 50

Berichtdoor JuulTummers » wo 30 aug 2017, 14:15:34

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en we zijn thuis bezig een vijver aan te leggen.
Door constructieve beperkingen is deze vijver 13 meter lang, 1,4 meter breed en 1 meter diep. (15-16 kuub)

Het is voor ons nog een beginnende hobby dus we willen er niet te veel geld aan uitgeven in het begin.
Wij hebben een zeer energiezuinig huis en ik wil dus ook de vijver proberen zo energiezuinig mogelijk te laten filteren.

De keuze die ik tot nu toe gemaakt heb is voor een Econobead 50 met een Midisieve ervoor zoals deze vaak in standaard configuratie worden aangeboden.
Ik ben van plan een 2e hands set aan te schaffen en dan zelf een luchtpomp en een UV lamp erbij te kopen. Dus voor de UV lamp ben ik ook nog op zoek naar tips.
Mij is geadviseerd 2 bodemdrains te maken en 1 wand skimmer. Alle toevoeren en afvoeren wil ik in 110mm buis maken.

Een Econobead 50 kan slechts een 10-12 kuub per uur aan water verplaatsing aan, dus hiermee volstaat een SSl20 met eens stijgbuis van 11cm doorsnede van 170 cm lang volgens onderstaande info:

viewtopic.php?f=45&t=13957
viewtopic.php?f=45&t=16917

Graag wil ik een airlift gebruiken voor de filtering maar ik heb ergens gelezen dat een Econobead veel weerstand geeft voor de pomp. Gaat dit dan problemen opleveren?
JuulTummers

Re: Airlift en Econobead 50

Berichtdoor willem v d » wo 30 aug 2017, 15:09:46

Een lift gaat niet werken met een bead filter.
Dit geeft gewoon teveel weerstand.
Je zult hiervoor echt een pomp moeten gebruiken.
willem v d

Berichtdoor Guyke » wo 30 aug 2017, 19:24:34

Hallo,

Zoals Willem vd reeds aanhaalt airlift gaat niet samen met een beadfilter.
De tabellen van de airliften zijn gemaakt door testen te doen met een minimum aan weerstand.
Dus als een airlift 15 m³ kan verplaatsen is dat in nul belasting. Dus zonder leidingen, bochten, filters enz in de leiding.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 858

Berichtdoor JuulTummers » wo 30 aug 2017, 21:04:11

Oh dat is wel erg jammer dat dit niet gaat. Welke combinatie raden jullie dan wel aan in combinatie met airlift en een wat beperkter budget? Uitgaande van in het begin een stuk of 10 koi's van 10cm.
Als dit bevalt wil ik wel de filtratie nog uit kunnen breiden zodat er bijvoorbeeld 15 grote koi in kunnen zwemmen.
JuulTummers

Berichtdoor Guyke » wo 30 aug 2017, 22:33:51

Hallo,

Als je airlift wil gebruiken zal je alles gravitair moeten bouwen.
In plaats van een sieve zal je dan het principe van de crielzeef moeten toepassen.
Als dit bevalt wil ik wel de filtratie nog uit kunnen breiden zodat er bijvoorbeeld 15 grote koi in kunnen zwemmen.

Deze zin zet zo wat alles op de helling.
Filtratie ( vooral de leidingen ) zullen dan van meetaf moeten gezet worden op een groter visbestand.
Volgens wat ik reken zonder filtratie zit je niet met 15 a 16 m³ maar eerder rond e 18 m³

15 grote koi ( betrachting ) op 18 m³ gaat er echt heel wat over worden. Dit is amper 1m³/vis.
Om dat in stand te kunnen houden zal er een dijk van een filterinstallatie op moeten komen en dan nog stel ik mij daar vraagtekens bij of dit houdbaar gaat zijn.

Je bent al bezig een vijver aan te leggen maar volgens mij is het huiswerk niet gedaan.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor willem v d » wo 30 aug 2017, 23:52:32

15 koi moet wel gaan maar dan worden het geen grote/ haal je het meeste uit de koi.
Of je moet gaan denken om elke 2e dag te verversen en dergelijken.

maar een airlift op klein budget..(een bedrag zou fijn zijn)
crielzeef, statisch bed, bewegend bed.
Maar met die bezetting mag het bwb wel extra groot zijn of 2 kamers van maken(3á4 lucht pompen dus, zeef, 2x bwb, lift)

Alle aanvoeren en doorvoeren maken van 2x 110mm.
Dit betekent 2x bodemdrain, dubbele buizen en doorvoeren tot aan de collector.

Denk dus goed na met een lift het kan een dure investering worden. en al helemaal als je fouten maakt en alles op nieuw mag gaan doen.

Anders heb je ook een optie om met een normale pomp een zeef en trickle te gebruiken.
Dit zal een beter optie zijn met een zwaar belaste vijver
willem v d

Berichtdoor jocca » do 31 aug 2017, 6:22:29

hey,

welkom op het forum,
ook ik trek even mee aan de alarmbel,
volgens mij heb je veel dingen gewoon los over het hoofd gezien.

te beginnen met de vijver zelf. 1,4 meter breed is echt niet breed en 1 meter diep al helemaal niet.
Je haalt aan dat het voor de proberen is en als het meevalt je later alles gaat vergroten maar nu niet veel geld wilt uitgeven ...
beetje uzelf tegenspreken ...
Als je later de boel wil aanpassen dan zal je dit gewoon meer dan het dubbele uiteindelijk gaan kosten.
als je nu aan het graven bent dan maakt het naar prijs toe amper iets uit als je wat breder of dieper gaat, enkel wat extra EPDM en dit is het goedkoopste van gans de installatie.

uw verwacht 1 koi/kuub ongeveer is vrij hoog, hiervoor ga je echt goed moeten nadenken over de filter.
Wil je energiezuinig gaan dan is het beste wat je kan doen overschakelen op airlift en uw econobead uit uw hoofd zetten.
In plaats daarvan neem je 3 of 4 grote polyester bakken (bakken van een kuub ongeveer - in nederland noemen ze dit mestbakken ... kosten niet veel tweedehands en zijn prima om te bouwen).

Hierin kan je dan een zeefbak van maken, een SB, BWB en eventueel matten achter steken. Op deze manier ga je wel een filter hebben die een hoge bezetting aan kan, naar gebruiksgemak zit je ook wel snor, naar kostprijs ga je misschien wel iets hoger uitkomen dan een econobead (of ... je hebt wat tijd en kijkt rond op fora naar iemand die zijn volledige filterlijn verkoopt - er staan er momenteel wel enkele te koop). Voordeel van dit alles is dat je netjes op airlift blijft draaien en je dan ook terug energiezuinig te werk gaat ...

wil je die grote polyesterbakken niet kopen en aanpassen (want die kosten een 75 à 100 euro/stuk 2dehands vaak), dan kan je ook kijken naar die standaard filterbakken van rond de 440L.
Die vindt je vaak tweedehands, net even gekeken en er zijn er nu te koop (3 van die bakken) met een BWB en mattenkamer) voor 150 euro (alle 3 samen ...). Enige wat je nog nodig hebt is een voorfilter (zeef).
Let wel die bakken gaan geen vis per kuub aankunnen ... hiervoor moet je echt wel wat grotere bakken hebben (anders ga je zeer vaak mogen spoelen).

het is maar een idee :wink:
jocca

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor jocca » do 31 aug 2017, 7:17:25

trouwens ik denk er net aan ... er staat hier op dit forum een kopie van een spieringsbed te koop ... voor (in mijn ogen) een zeer nette prijs ...
dit zijn echt prima filters ... en prima op airlift te laten draaien.
jocca

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor JuulTummers » do 31 aug 2017, 9:36:35

Bedankt voor de enthousiaste tips en wijze lessen. Ik begrijp dat ik nog wat duidelijker moet zijn:

De vijer kan qua afmetingen niet aangepast worden vanwege de fundering die hiervoor in de weg ligt.

De opmerking van grote vissen en een vis per kuub moeten jullie maar even met een korrel zout nemen, ik was wellicht wat te enthousiast.
Qua tijd en ervaring denk ik dat zelf een filter aanpassen nog een stap te ver is. Qua budget zat ik voor de filter incl. pomp, UV lamp etc. te denken aan 800 euro.
Ruimte die ik beschikbaar heb voor de filter is 4 meter bij 80 cm. Ik wil inderdaad alle leidingen op 110 dimensioneren zodat de leidingen nooit de beperking gaan zijn.

Ik vind het zelfs al lastig om te bepalen welke filterbakken geschikt zouden zijn.

Deze combinatie lijkt mij vrij groot:
https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... e=lr&pos=9
https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... usPage=VIP

En zou ik dan in plaats van de Vortex hierboven een crielzeef moeten maken in de eerste kamer van de filterbak?
JuulTummers

Berichtdoor Guyke » do 31 aug 2017, 10:01:05

Hallo,

Als de vijver niet dieper kan is het dan geen idee om bv 60 cm boven de grond te komen ( eventueel met een raam er in)
Je kan het filter dan ook gravitair plaatsen ( gedeeltelijk ingraven )
De meerkamerfilter is goed van afmetingen en in de eerste kamer bouw je dan een dubbele crielzeef in, in de 2 de bak een statisch bed, in de derde bak een Bwb en de vierde matten.
achter het filter een collektor voor de airlift. Een vortex voor dit filter plaatsen is mijn inziens niet nodig.
Hou ook in het achterhoofd dat er voorzieningen moeten zijn om naar het riool te kunnen spoelen, leidingen zoals elektra, luchtlijn ( bv voor een beluchte drain, lucht in het BWB, lucht voor de airlift, lucht (deze staat enkel op bij het spoelen) in het SB, ) .
Ook is een filter alleen niet voldoende, je zal ook moeten uitmaken hoe het nitraat dat in het biofilter geproduceerd worden uit de vijver moet verdwijnen.
Met planten ( drijfplanten, planteilanden, vaste plantfilter,...) of door regelmatige waterwissels. Anders ga je fikse draadwier produceren.

Ook nog even dit:
De vijver is 13 m lang wat toch lange lijnen voor de drains en skimmer gaan worden. Voorzie een plaats waar je deze lijnen eens kan flushen want er gaat na verloop van tijd aardig wat in bezinken. Breng alle lijnen aparts naar de eerste kamer ( ontvangstkamer met de zeven bv ) van het filter

Zoals ik het wat lees zal de vijver in weze later niet veel meer kunnen veranderen en kan je beter eenmaal een goede filterinstallatie doen dan later nog eens alles te moeten over doen.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor JuulTummers » do 31 aug 2017, 10:31:28

Nee helaas kan de bak niet 60 cm boven de grond uitkomen.

Ik kan dan nog wel wat tips gebruiken over hoe een dubbele crielzeef gemaakt zou moeten worden?
Wat betreft de planten, heb ik al mooie voorbeelden gezien van planteneilanden, zoiets zou ik ook wel willen maken.

Ze hadden mij inderdaad al als tip gegeven om alle lijnen apart naar de eerst kamer te brengen. Maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met flushen?
Wat betreft de luchtleidingen. ik begrijp dat het bewegend bed belucht moet worden en de Airlift ook, maar is het voor de 2 bodemdrains ook noodzakelijk?

Het is inderdaad een beter idee om het meteen goed te maken :)
JuulTummers

Berichtdoor willem v d » do 31 aug 2017, 11:09:37

Een beluchte bodem drain is geen must, maar wel zo prettig, vooral als je extra lucht in de vijver wilt hebben en geen losse slang en luchtsteen in de vijver wilt.

Flushen is een term van spoelen. Leidingen en filter kamers leeg laten naar het riool.
willem v d

Berichtdoor JuulTummers » do 31 aug 2017, 11:31:04

Oke duidelijk, dus samengevat heb ik lucht nodig op de bodem drains (2x) en op het bewegend bed en de zeef en de airlift?
Gebruiken jullie daar normaal 1 luchtpomp voor of meerdere en in het geval van 1 pomp, hoe voorkom je dat de lucht de weg van de minste weerstand gaat zoeken en er ergens geen lucht komt.

Wat betreft de crielzeven zou ik dan deze kunnen kopen bij http://www.crielzeef.be/ (DUBBELE Rechte Crielzeef RVS 700 x 600 mm)
JuulTummers

Berichtdoor Guyke » do 31 aug 2017, 11:44:38

Hallo,

JuulTummers schreef:Nee helaas kan de bak niet 60 cm boven de grond uitkomen.

Ik kan dan nog wel wat tips gebruiken over hoe een dubbele crielzeef gemaakt zou moeten worden?
Wat betreft de planten, heb ik al mooie voorbeelden gezien van planteneilanden, zoiets zou ik ook wel willen maken.

Ze hadden mij inderdaad al als tip gegeven om alle lijnen apart naar de eerst kamer te brengen. Maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt met flushen?
Wat betreft de luchtleidingen. ik begrijp dat het bewegend bed belucht moet worden en de Airlift ook, maar is het voor de 2 bodemdrains ook noodzakelijk?

Het is inderdaad een beter idee om het meteen goed te maken :)

Die 60 cm was maar een maat voor eventueel een raam te plaatsen.
30 cm zou ook al een heel verschil geven.
Misschien eens een foto posten van de situatie.
Je kan beter de leidingen leggen van de luchtlijnen naar de drains ( je kan er later niet meer aan ) is maar wat leiding van 20 mm pvc.
Je hoeft dan ook niet altijd die twee drains te beluchten maar je kan afwisselen en als het nodig is met twee werken.
Fluschen is inderdaad een systeem voorzien dat die drains eens gespoeld kunnen worden. Dit wordt meestal gedaan met een stel van schuifkranen voor het binnengaan in het filter.

Nog even dit over de airlift.
Je spreekt van een airlift met een stijgbuis van 1,7 m lang ( collektor zit dan rond de twee meter ).
Hoe ga je dat versieren als je maar 1 meter diep kan gaan voor de vijver?
dus hiermee volstaat een SSl20 met eens stijgbuis van 11cm doorsnede van 170 cm lang volgens onderstaande info:

denk er aan dat de zeven ook belucht worden.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor willem v d » do 31 aug 2017, 12:16:57

willem v d schreef:15 koi moet wel gaan maar dan worden het geen grote/ haal je het meeste uit de koi.
Of je moet gaan denken om elke 2e dag te verversen en dergelijken.

maar een airlift op klein budget..(een bedrag zou fijn zijn)
crielzeef, statisch bed, bewegend bed.
Maar met die bezetting mag het bwb wel extra groot zijn of 2 kamers van maken(3á4 lucht pompen dus, zeef, 2x bwb, lift)

Alle aanvoeren en doorvoeren maken van 2x 110mm.
Dit betekent 2x bodemdrain, dubbele buizen en doorvoeren tot aan de collector.

Denk dus goed na met een lift het kan een dure investering worden. en al helemaal als je fouten maakt en alles op nieuw mag gaan doen.

Anders heb je ook een optie om met een normale pomp een zeef en trickle te gebruiken.
Dit zal een beter optie zijn met een zwaar belaste vijver
willem v d

Volgende

Keer terug naar Airliftsturing