Airlift en Econobead 50

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
goshiko

Re: Airlift en Econobead 50

Bericht door goshiko » 01 sep 2017, 10:22

Wat de breedte betreft, niet iedereen mikt op vissen van 80cm natuurlijk.
Je kan het gerust doen met vissen van 40cm ook, en als de omstandigheden toch niet zo goed zijn zullen het wellicht ook geen jumbo's worden hé. :wink:

Wat me wat meer zorgen baart is de diepte. Ik heb een drietal jaar gewerkt met vijver van 1m diep, die heb ik in de winter wel altijd overkapt.
Huidige vijver is 160cm diep, en dat is ruim voldoende.
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

wadapatja

Bericht door wadapatja » 01 sep 2017, 10:28

Helemaal verkeerd aangepakt. Je moet de vrouw eerst vragen naar de maten en dan wijs maken dat 4 meter 1.40 meter is. :wink: Die 4 meter is op deze lengte namelijk wel nodig. Als je hier beluchte drains in legt krijg je namelijk dat de luchtstroom er voor zorgt dat de oppervlaktestroming naar bijvoorbeeld een skimmer onderbroken wordt.
Het oppervlaktevuil blijft zo steeds op 1 plaats hangen totdat het zinkt en dan pas afgevoerd kan worden naar een drain.
Het zijn teveel beperkingen om op te noemen. Maak anders 2 vijvers naast elkaar met een vast pad van 1.5 meter breed ertussen en koppel deze daar onderdoor met een grote buis.
Als ik die ruimte had.............
<WIM> Koivijver 18 kuub. Befil 2.0 trommel en 510 liter bewegend-bed met ingebouwde Koshi dompel uv-lamp van 42 watt.
2 beluchte drains en 1 skimmer.
Doorstroming op airlift, aangedreven door een Thomas LP-60HN luchtpomp.

JuulTummers

Bericht door JuulTummers » 04 sep 2017, 08:30

Dit weekend heb ik de filter opgehaald en ook wat advies gevraagd aan de vorige eigenaar. Hij bouwt vijvers voor zijn beroep.
Hij gaf aan dat als je 3 bodemdrains maakt je uiteraard ook de flow door 3 moet delen. Of is het idee om dan bijvoorbeeld 3X 110 aan de bodemdrains te maken en dan 1X160 als retour naar de vijver te hebben?
Want als je 1X 110 als retour hebt dan hebben die 3X110 toch ook geen zin?

Guyke

Bericht door Guyke » 04 sep 2017, 09:07

Hallo,
JuulTummers schreef:Dit weekend heb ik de filter opgehaald en ook wat advies gevraagd aan de vorige eigenaar. Hij bouwt vijvers voor zijn beroep.
Hij gaf aan dat als je 3 bodemdrains maakt je uiteraard ook de flow door 3 moet delen. Of is het idee om dan bijvoorbeeld 3X 110 aan de bodemdrains te maken en dan 1X160 als retour naar de vijver te hebben?
Want als je 1X 110 als retour hebt dan hebben die 3X110 toch ook geen zin?
Dat is dus een verkeerd idee. Als je met een airlift water wil gaan verplaatsen moet de aanvoer ruimer zijn dan bij een pomp omdat een airlift veel sterker reageert op weerstand in de lijn .
Die persoon kan dan wel vijvers bouwen maar met airlift is er schijnbaar dan weinig ervaring te bemerken anders zou je een ander verhaal gehoord hebben.
Wat betreft die retoer van 160 naar de vijver. Daar een airlift zorgt voor ( door ) stroming en je hebt een vijver en filter met een totale inhoud van rond de 20 m³ is een terugvoer van 125 met airlift voldoende. 110 zou dan ook reeds een belemmering gaan geven. 160 is voor veel grotere debieten en dus niet echt nodig.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

JuulTummers

Bericht door JuulTummers » 04 sep 2017, 09:59

Dit weekend hebben we ook nog nagedacht over de plaatsing van de filter en besloten om hem aan de andere kant van de vijver te plaatsen.
Hier is meer ruimte en dan kan ik een rechte uitvoer maken uit de airlift naar de vijver toe. Deze zou dan 3,5 meter zijn zonder bochten.
Voor de toevoer naar de filter toe ben ik wel nog aan het twijfelen... De 110 toevoer buizen zullen van verschillende lengtes zijn: 10m, 14m, 18m.
Zelfs als je deze rechtstreeks aansluit op de filter krijg je toch weerstand verschil en zal de bodemdrain met 18M buis toch veel minder zuigen dan de 10M en 14m?
Kun je dan niet beter zo'n setup maken zodat de weerstand van de buizen gelijk is?

Afbeelding

Guyke

Bericht door Guyke » 04 sep 2017, 10:39

Hallo,

Of dit nu een evenwichtigere waterverdeling gaat geven laat ik in het midden.
Echter er zitten met deze opzet verschillende zaken die slecht gaan werken.
- een buis van 160 ( 176,5 cm² bij wanddikte van 5 mm ) heeft minder doorvoer opp dan 3 x 110.( buis van 110 met wanddikte van 5 mm = 78,5 cm² dit dus x 3 = 235,5 cm² )
- dan ook nog het geheel aan bochtenwerk.
- geen mogelijkheid om de drains apart eens te flushen ( reinigen )
-de linkse drain op het tekeningetje gaat de meeste aanvoer geven ( minst aantal bochten )
Normaal worden er schuifkranen op de drains geplaatst enerzijds om de drains te kunnen afsluiten naar het filter en dan een andere schuifkraan op diezelfde drain om eens te spoelen naar het riool.
Door de lengte van de vijver is er wel wat lengteverschil in de lijnen maar moest dit nu echt gaan zichtbaar op de bodem worden is er door de schuifkranen de mogelijkheid om bv de kortste drain eens wat te sluiten zodat de verdere wat harder moeten werken.

mvg
Guyke

JuulTummers

Bericht door JuulTummers » 04 okt 2017, 16:05

Ik sta inmiddels bijna op het punt om te beginnen met graven. Ik heb besloten om 1 wandskimmer en 3 bodemdrains te plaatsen allemaal met losse 110mm retourleiding naar de filter en zonder beluchting.
Bij de filter maak ik dan shuiven waarmee ik de doorstroming kan doseren. Tussen de filter en de airlift komt een 160mm buis en de collector wordt 315 mm buitendiameter. De opvoerbuis wordt 125mm en deze loopt met 1 bocht van 45 graden rechtstreeks naar de vijver.

Ik heb nog enkele vragen:
1. Maak ik gebruik van een 90 graden bocht in de collector om de opvoer buis naar buiten te leiden, en moet dit dan een gelijmde bocht zijn?
2. Voor de 2 beluchtingen na de stijgbuis, kan ik hiervoor ontstoppingsstukken gebruiken of zijn er betere alternatieven?
3. Mij is geadviseerd om de rechte buizen te lijmen met moffen en alle bochten te voorzien van manchetten. (rubber afdichting)
4. Het maken van de doorvoeren van 125mm en 160mm in de collector, kan ik dit het beste doen met conische verlopen en dan kleiner boren? Welke afmetingen heb ik hiervoor nodig in verloop en boor?

Ik zal vanavond even een overzichtstekening plaatsen.

JuulTummers

Bericht door JuulTummers » 04 okt 2017, 18:02

Afbeelding

Afbeelding

JuulTummers

Bericht door JuulTummers » 09 okt 2017, 07:46

Iemand nog antwoorden op de vragen die ik hierboven gesteld heb?

Guyke

Bericht door Guyke » 09 okt 2017, 15:41

Hallo,
JuulTummers schreef:Ik sta inmiddels bijna op het punt om te beginnen met graven. Ik heb besloten om 1 wandskimmer en 3 bodemdrains te plaatsen allemaal met losse 110mm retourleiding naar de filter en zonder beluchting.
Bij de filter maak ik dan shuiven waarmee ik de doorstroming kan doseren. Tussen de filter en de airlift komt een 160mm buis en de collector wordt 315 mm buitendiameter. De opvoerbuis wordt 125mm en deze loopt met 1 bocht van 45 graden rechtstreeks naar de vijver.

Ik heb nog enkele vragen:
1. Maak ik gebruik van een 90 graden bocht in de collector om de opvoer buis naar buiten te leiden, en moet dit dan een gelijmde bocht zijn?
2. Voor de 2 beluchtingen na de stijgbuis, kan ik hiervoor ontstoppingsstukken gebruiken of zijn er betere alternatieven?
3. Mij is geadviseerd om de rechte buizen te lijmen met moffen en alle bochten te voorzien van manchetten. (rubber afdichting)
4. Het maken van de doorvoeren van 125mm en 160mm in de collector, kan ik dit het beste doen met conische verlopen en dan kleiner boren? Welke afmetingen heb ik hiervoor nodig in verloop en boor?

Ik zal vanavond even een overzichtstekening plaatsen.
Die tekening baard mij toch wat zorgen.
De buizen van de drains en de skimmer komen hoog binnen in de filterruimte. Als dat werkelijk zo gaat uitgevoerd worden gaat er zich fiks wat ophoping van biologische vervuiling gaan zetten in de toch vrij lange buizen. Spoeling van die buizen gaat ook niet echt gemakkelijk gaan ( geen druk )
- wat de uitvoerbocht betreft van de airlift.
een 90° bocht is ok ( er zijn verschillende modellen )
Het best is om met een een bocht met rubbers te gebruiken. Als deze verijmd worden krijg je de lift er niet meer uit als er eens onderhoud moet gedaan worden.
- De ontluchters
Hier zal je goed aandacht moeten aan geven want de retoerbuis naar de vijver is vrij lang. Deze retoerbuis moet een paar cm opwaarts lopen richting vijver zodat er zich geen lucht kan gaan ophopen in de retoerbuis daar dit als een stop gaat gedragen en de flow gaat hinderen. Ik weet niet wat je met ontstoppingsstukken bedoeld maar als je het hebt over riool toezichtputten dan kan dit. Wel dan het schijn toelopend model gebruiken.
een vb : http://nl.wavin.com/web/catalogus/buite ... 125-v2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- lijmen of moffen.
Beide kunnen toegepast worden. Als er verlijmd wordt deze uitvoeren volgens de regels van de kunst ( ontvetten, op schuren, voldoende lijm ..... )
Voor de lange stukken zorgen voor een steunende bedding zodat deze niet gaan doorhangen.
-Voorboren voor doorvoeren

Voor buis van 32 mm voorboren met boor 15 à19 mm.
Voor buis van 40 mm voorboren met boor 19 mm.
Voor buis van 50 mm voorboren met boor 25 à 30 mm.
Voor buis van 63 mm voorboren met boor 37 à 40 mm.
Voor buis van 75 mm voorboren met boor 50 mm.
Voor buis van 110 mm voorboren met boor 73 mm.
Voor buis van 125 mm voorboren met boor 86 mm.
Voor buis van 160 mm voorboren met boor 100 à 110 mm.

mvg
Guyke

JuulTummers

Bericht door JuulTummers » 09 okt 2017, 17:02

Bedankt voor uw uitgebreide uitleg!

Ik kan dus beter de buizen onderin de filter uit laten komen begrijp ik? Dit is namelijk gewoon nog mogelijk.

Met een ontstoppingsstuk bedoel ik iets dergelijks:

Afbeelding

Guyke

Bericht door Guyke » 09 okt 2017, 18:27

Hallo,
JuulTummers schreef:Bedankt voor uw uitgebreide uitleg!

Ik kan dus beter de buizen onderin de filter uit laten komen begrijp ik? Dit is namelijk gewoon nog mogelijk.

Met een ontstoppingsstuk bedoel ik iets dergelijks:

Afbeelding
Ik zou zo een ontstoppingsstuk niet als ontlucher gaan gebruiken.
- dit is wat duurder de een y-stuk
- Waarom zou een ontluchter door een stop worden afgesloten, de lucht moet er vlot uit kunnen.
- Het y- stuk ( geen t-stuk ) kan zodanig geplaatst worden voor maximale ontluchting. de Y in de stroomrichting.

De buizen kunnen beter onderaan in de filter toekomen.

mvg
Guyke

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”