• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Tegenvallende opbrengst airlift

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.

Tegenvallende opbrengst airlift

Berichtdoor kluk kluk » zo 18 jun 2017, 12:01:42

Hallo mede airlifters.

ik heb een airlift geplaatst bij een kameraad met een collector van 315 mm doorsnee met 2 aanvoeren van 110.
daar zit de airlift met drukkamer in van 180 hoog met 5 rijen gaatjes van 1 mm en een secoh els-n 60 luchtpomp.

we hebben 3 T-stukken na de airlift geplaats, alleen het water na de airlift komt pas na zo'n 8 a 9 meter door een 110 buis te gaan in de vijver uit op zo'n 30 cm onder water.

we hadden de opbrengst proberen te meten met een zak er voor te houden en 10 seconden te tellen dan kwamen we uit op een kleine 16 m3 opbrengst.

Waardoor valt deze opbrengst zo tegen met op zich zoveel lucht van de secoh pomp?

Zitten de T-stukken te dicht op de airlift dat het water te snel afremt naar de vijver toe en daardoor de opbrengst verminderd is of is er iets anders mis?
zou ik de T-stukken ook eventueel aan het einde van de buis in de vijver kunnen plaatsen?
alleen moet de lucht dan door die 8 meter buis heen?

ik dacht vraag het de geleerde eens want kon niks vinden over de airlift met lange afstand buis.

MVG stef
kluk kluk

Afbeeldingen: 4

Re: Tegenvallende opbrengst airlift

Berichtdoor mario1 » zo 18 jun 2017, 12:18:22

Hoi Stef,

Je spreekt over een airlift met drukkamer van 180 hoog.
Op welke diepte breng je de lucht in, en heb je voldoende afstand met je lift t.o.v. de bodem collector.
Tstukken steeds zo dicht mogelijk na de airlift, dus dat zit zeker goed.
Bij je opgegeven lengte retour had je beter gekozen voor een 125mm buis en er steeds voor zorgen dat je retour een beetje oploopt richting vijver, zodat eventuele luchtbellen niet voor extra weerstand kunnen zorgen.
Debiet meten met een plastiek zak is ook maar een indicatie, en 10 seconden vind ik vrij kort.... probeer even een grotere zak te bemachtigen en de tijd naar 30 à 60 seconden brengen.
mario1

Afbeeldingen: 2053

Berichtdoor kluk kluk » zo 18 jun 2017, 12:25:23

mario1 schreef:Hoi Stef,

Je spreekt over een airlift met drukkamer van 180 hoog.
Op welke diepte breng je de lucht in, en heb je voldoende afstand met je lift t.o.v. de bodem collector.
Tstukken steeds zo dicht mogelijk na de airlift, dus dat zit zeker goed.
Bij je opgegeven lengte retour had je beter gekozen voor een 125mm buis en er steeds voor zorgen dat je retour een beetje oploopt richting vijver, zodat eventuele luchtbellen niet voor extra weerstand kunnen zorgen.
Debiet meten met een plastiek zak is ook maar een indicatie, en 10 seconden vind ik vrij kort.... probeer even een grotere zak te bemachtigen en de tijd naar 30 à 60 seconden brengen.

De collector is 220 hoog en staat gelijk met waterpeil als alles uitstaat.
de lucht komt in op volgens mij die 180 diep, de uitlaat vd collector zit 15 cm dieper tov de bovenkant. die 180 is dan gemeten van bovenkant bocht tot onderkant drukkamertje.
ik heb de buis dus iets af laten lopen, dit moeten we dus even omdraaien door ze in plaats van op te laten lopen af te laten lopen.

ik zal doorgeven dat die dan eens 30 seconden moet timen.
kluk kluk

Berichtdoor Pat-Ang » zo 18 jun 2017, 14:35:28

Zie onderaan van deze link:\
viewtopic.php?f=45&t=13957
Heb respect voor ieder zun hobby niet iedereen heeft een dikke portemonnee
Pat-Ang

Afbeeldingen: 3

Berichtdoor willem v d » zo 18 jun 2017, 18:47:41

Als alles 110 is zal dit het probleem zijn.
Daar zal het ronde de 15 a 16 m3 ook echt op houden.
Verwacht dat een 40 l luchtpomp net zo goed zal presteren in deze situatie.
willem v d

Berichtdoor kluk kluk » zo 18 jun 2017, 19:02:28

willem v d schreef:Als alles 110 is zal dit het probleem zijn.
Daar zal het ronde de 15 a 16 m3 ook echt op houden.
Verwacht dat een 40 l luchtpomp net zo goed zal presteren in deze situatie.

Dus dan zou de opbrengst bij een 40 liter hetzelfde blijven.

Maar als jullie Allemaal 125 mm buis als airift hebben is dan de mof 160 mm? En blijven de gaatjes 3 rijen van 1 mm.
En hebben jullie dan een goedkopere oplossing als een doorvoer van 125 want die kosten wel wat?

En als ik nu eens 2 nieuwe buizen leg vanaf de filter en die dan 8 meter maak en de collector dan bij de vijver plaats en dan daar de 110 airift plaats en de 2 t-stukken en dan de vijver in.
Zou er dan wel meer opbrengst zijn of kneld het dan toch door de airift van 110?
kluk kluk

Berichtdoor koi.gin » zo 18 jun 2017, 19:09:42

Zoals reeds aangehaald. Retour lichtjes laten oplopen. En jammer dat er geen grotere diameter retour is gebruikt, al bij al toch nog een behoorlijk resultaat, rekeninghoudend dat er een filter tussenzit en veel meer zal je er niet uithalen gezien de omstandigheden: te kleine en redelijk lange retouren, best is ook om retour te plaatsen op 6 a 10 cm onder waterniveau.
Volg hier de aanleg van de eerste airliftgestuurde vijver met een trommelfilter: http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... 09&start=0
koi.gin

Afbeeldingen: 867

Keer terug naar Airliftsturing