hoeveel flow door een drain

Een energievriendelijke techniek om water "en masse" te verplaatsen.
Guyke

Re: hoeveel flow door een drain

Bericht door Guyke »

Hallo,

Ik begrijp het nu.
Het is het verschil in de dn norm.
Er zullen ook kranen van 125 zijn met een grotere dn dan van 95. zoals Bdohmen al melde.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

Rob1979

Bericht door Rob1979 »

Guyke schreef:Hallo,

Ik begrijp het nu.
Het is het verschil in de dn norm.
Er zullen ook kranen van 125 zijn met een grotere dn dan van 95. zoals Bdohmen al melde.

mvg
Guyke
Zullen er misschien wel zijn, maar van 125 nog niet tegengekomen.

Gr. Rob

BDohmen

Bericht door BDohmen »

Hoi Rob, heb jij toevallig de 6.82.126, dat is de code die op de afsluiter zelf staat.
Zo ja, dan heb je een uitwendige aansluiting van 125mm.

deze hebben als het goed is ook de DN code erop staan.
Ik heb er gelukkig geen verstand van!

Ik word niet gehinderd door enige vorm van kennis!

Rob1979

Bericht door Rob1979 »

BDohmen schreef:Hoi Rob, heb jij toevallig de 6.82.126, dat is de code die op de afsluiter zelf staat.
Zo ja, dan heb je een uitwendige aansluiting van 125mm.

deze hebben als het goed is ook de DN code erop staan.
Hoi BDohmen,
Klopt iid, dat was het type.
Zelfde doorvoer als een 110mm kraan.
Er staat DN 110, maar de kleinste binnenmaat op de tekening is 95mm

Gr. Rob

Rob1979

Bericht door Rob1979 »

Goede avond,

Ik heb nog een vraag. Verschillen in flow per buis met verschillende aanvoerlengtes tot het voorfilter is me duidelijk.
Maar heeft er iemand een idee of de verschillen groot zullen zijn tussen bijvoorbeeld 3 en 6 meter met dezelfde diameters en aantal bochten?

Gr. Rob

goshiko

Bericht door goshiko »

cijfers heb ik niet, maar ik heb in de langste buis (drain verst van de filter) véél meer bezinking dan in de kortere leidingen. Dus lagere flow. Dit is echt sterk zichtbaar, dus wellicht wel groot.

Goshiko
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,
goshiko schreef:cijfers heb ik niet, maar ik heb in de langste buis (drain verst van de filter) véél meer bezinking dan in de kortere leidingen. Dus lagere flow. Dit is echt sterk zichtbaar, dus wellicht wel groot.

Goshiko
Dat meer bezinksel in een langere buis vind ik wel logisch door dat er een langere contacttijd is met de buis.
Ook zullen er zich talloze larfjes vasthechten aan de wand van deze buizen ( in de stijgbuis van mijn airlift is dat enorm )
Hierdoor gaat als het ware de gladheid van de buis verloren en remming op de flow veroorzaken. Deze biologische "vervuiling" gaat volgens mij meer flow verlies maken en het reinigen van de drains wel in vraag stellen. Door de drains te flushen krijg je volgens mij wel het losse bezinksel uit de buis gespoeld maar niet die koek van larfjes. De stijgbuis van mijn airlift blaast veel meer water dan de flush van een drain en die larfjes blijven gewoon aan de buis kleven. Ik moet er een paar maal de borstel doorhalen om ze te verwijderen.
Dus langere buizen gaan zeker na een tijd in flow minderen. Dit gaat dus ook de aanvoer naar de filter beinvloeden.

mvg
Guyke

Rob1979

Bericht door Rob1979 »

goshiko schreef:cijfers heb ik niet, maar ik heb in de langste buis (drain verst van de filter) véél meer bezinking dan in de kortere leidingen. Dus lagere flow. Dit is echt sterk zichtbaar, dus wellicht wel groot.

Goshiko
Als de flow zichtbaar lager is weet ik voldoende. Ga ik toch proberen de filter zo te plaatsen dat het verschil zo min mogelijk zal zijn.

Gr. Rob

Rob1979

Bericht door Rob1979 »

Guyke schreef:Hallo,
Dat meer bezinksel in een langere buis vind ik wel logisch door dat er een langere contacttijd is met de buis.
Ook zullen er zich talloze larfjes vasthechten aan de wand van deze buizen ( in de stijgbuis van mijn airlift is dat enorm )
Hierdoor gaat als het ware de gladheid van de buis verloren en remming op de flow veroorzaken. Deze biologische "vervuiling" gaat volgens mij meer flow verlies maken en het reinigen van de drains wel in vraag stellen. Door de drains te flushen krijg je volgens mij wel het losse bezinksel uit de buis gespoeld maar niet die koek van larfjes. De stijgbuis van mijn airlift blaast veel meer water dan de flush van een drain en die larfjes blijven gewoon aan de buis kleven. Ik moet er een paar maal de borstel doorhalen om ze te verwijderen.
Dus langere buizen gaan zeker na een tijd in flow minderen. Dit gaat dus ook de aanvoer naar de filter beinvloeden.

mvg
Guyke
Beestjes in de buizen heb ik ook last van, maar met de borstel door de bodemdrainbuizen lijkt me ook niet zo handig.
Buizen dus zo kort en gelijk mogelijk.

Gr. Rob

NONKEL

Bericht door NONKEL »

De reden dat de buis beter de zijkant uit de pot komt en niet direct naar onder gaat is dat kleine steentjes in de drain blijven staan en niet in de buis waar ze moeilijker te verwijderen zijn.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Rob1979 schreef:
01 sep 2015, 23:24
Ik heb nog een vraag. Verschillen in flow per buis met verschillende aanvoerlengtes tot het voorfilter is me duidelijk.
Maar heeft er iemand een idee of de verschillen groot zullen zijn tussen bijvoorbeeld 3 en 6 meter met dezelfde diameters en aantal bochten?
Hier zijn de drains met evenveel bochten aangesloten naar het filter, enkel de afstand van de horizontale buis naar drain is verschillend , namelijk eentje van 3 , 4, 5 en 7 meter
Weinig verschil werkbaar zowel in flow als vuil , moet er wel duidelijk bij vermelden dat we hier met een lage doorstroming werken van 5m³ tot 8m³ per buis en afhankelijk van winter / zomer
NONKEL schreef:
08 nov 2019, 16:25
De reden dat de buis beter de zijkant uit de pot komt en niet direct naar onder gaat is dat kleine steentjes in de drain blijven staan en niet in de buis waar ze moeilijker te verwijderen zijn.
Nooit bij stilgestaan en klopt wel ergen :good: , spaart natuurlijk ook een extra bocht uit en minder weerstand

Iemand een idee als die larfjes zich ook nestelen in de leidingen naar de drains , want hier is het enkel op de zeven en in de leidingen met luchtbellen, dus enkel waar een sterke stroming aanwezig is ?

Groetjes
marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Guyke

Bericht door Guyke »

Hallo,

de larfjes van de kriebelmug komen het meest voort in snelstromend water ( watervallen, buizen van de airlift, enz )
Het moet dus snelstromend zijn. Ik vind ze bv ook in de leidingen van mijn skimmers.
Echter in mijn biofilter waar het water niet snelstromend is aan de ingang ,heb ik ook geen larfjes in het snel uitstromende water. ( ze geraken waarschijnlijk niet door mijn biofilter )

mvg
Guyke

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Ok, bedankt en dacht al zoiets
Ben nu ook geruster dat ik ze niet in de matten kan krijgen, want dit zou pas problemen geven
Groetjes
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Plaats reactie

Terug naar “Airliftsturing”