Eiwit

Een vorm van filtratie die op een bijzondere manier te werk gaat, namelijk afschuiming !
Guyke

Eiwit

Bericht door Guyke » 24 feb 2019, 15:30

Hallo,

Ik wil dit jaar er meer verbanden mee gaan zoeken.
Zo bv heeft eiwit productie iets te maken met de temperatuur van het water?
Zijn er invloeden op de plantengroei? ( drijf en zuurstofplanten )
wat kan je afleiden aan de kleur van het eiwit? ( hier is het momenteel spierwit. )
Welke stoffen verdwijnen uit de vijver bij afschuiming en afvoeren van het eiwit.

Ik heb heel de winter geen eiwit gezien tot nu toe en de laatste 2 dagen plots een witte wolk aan de uitstroom van de airlift.
Ook verandert de kleur van wat er nog aan planten en wieren in de vijver dreven ( mooi helder groen worden )
Ook zijn de randplanten vol aan het uitlopen.

Is het een met het ander soms te verklaren of niet.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!

riny42

Re: Eiwit

Bericht door riny42 » 24 feb 2019, 18:53

Misschien door de hogere temperturen en de invloed van het zonnetje?

jocca

Bericht door jocca » 24 feb 2019, 19:13

Ik merk de laatste dagen in de onluchters een toefje eiwit ... temperatuur is vandaag anderhalve graad gestegen tot 8,5°
toen het water onder de 5° was zagen we hier niets tot amper iets van.

Peterj

Bericht door Peterj » 24 feb 2019, 19:45

Is hier nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gebeurd? Het isoleren van 1 factor en in verband brengen met andere is typisch het eerste dat er gebeurt. Zeker in een sector met vis- en planten agri activiteiten. Niemand die daar weet van heeft?
Helemaal gek van vijvertjes en water-ver-sier, liefst met enkele koi-diamantjes erin.
Plannen voor een vijver over een 2-tal jaar, nu is er al een put waar een trampoline in staat.

Guyke

Bericht door Guyke » 24 feb 2019, 22:42

Hallo,

@ riny42
De productie is veel in de morgend. ( nog niet veel zon of hogere temperaturen )
En dan verdwijnt het eiwit een paar uur later als de zon er op komt en de temperatuur dus stijgt is het omgekeerde.

@ Jocca
De temperatuur van de vijver is nu niet echt om naar huis te schrijven ( zit rond de 7° )
Die eiwit explosie heeft precies ook iets te maken met het gedrag van de vissen. ( zijn in beweging nu )

@ Peterj
Wetenschappelijk onderzoek daar heb ik geen weet van.

mvg
Guyke

Burtje

Bericht door Burtje » 25 feb 2019, 10:14

Hoe warmer en hoe zouter het water hoe meer productie.
De eiwitten afschuimen zorgt voor een verwijdering van stoffen (dewelke weet ik niet) die de basis vormen voor ammonia.
Meer afschuimen leidt tenslotte tot minder nitraat en fosfaat en uiteindelijk tot minder algen.
Wit schuim krijg je als je nat afschuimt... dus als de trechter dicht staat bij het wateroppervlak. Hoe hoger de trechter hoe meer geconcentreerd het schuim wordt en dus daardoor bruiner. Resultaat blijft echter hetzelfde

Guyke

Bericht door Guyke » 25 feb 2019, 13:35

Hallo,
Burtje schreef:
25 feb 2019, 10:14
Hoe warmer en hoe zouter het water hoe meer productie.
De eiwitten afschuimen zorgt voor een verwijdering van stoffen (dewelke weet ik niet) die de basis vormen voor ammonia.
Meer afschuimen leidt tenslotte tot minder nitraat en fosfaat en uiteindelijk tot minder algen.
Wit schuim krijg je als je nat afschuimt... dus als de trechter dicht staat bij het wateroppervlak. Hoe hoger de trechter hoe meer geconcentreerd het schuim wordt en dus daardoor bruiner. Resultaat blijft echter hetzelfde
warmer : dan is het toch eigenaardig dat ik bij kouder meer productie heb 's morgens dan bij warmer in de namiddag geen productie
Zouter dat zou ik nog kunnen aannemen als ik aan de kust zou wonen. Zout water schuimt gemakkelijker als zoet dat is bekend.
Het zoutgehalte van het water waarmee de vijver onderhouden wordt, bijgevuld wordt enz komt van een waterput op 100 m diepte en in
het testblad daar van is er over zoutaanwezigheid niks te vinden.
Volgens wikipedia: Ammonia (ook wel: ammoniumhydroxide of salmiakgeest genaamd) is een oplossing van het gas ammoniak in water.
andere stoffen zijn er daar dan schijnbaar toch niet.
wit schuim ok ( wist niet dat verschil maakte over dat nat afschuimen ) maar wat veroorzaakt dan het bruin worden?
Het wit blijft op de opp drijven en verandert niet van kleur maar verdwijnt weer na verder verloop van de dag.
Door dat de vissen meer bewegen produceren ze ook meer ammoniak ( kieuwen ) en dat verband zou al een en ander verklaren waarom
er nu eiwit ontstaat.

mvg
Guyke

Jef

Bericht door Jef » 25 feb 2019, 15:47

de luchtdruk heeft hierop zeker een grote invloed, en is ook vaak gerelateerd aan de buitentemperatuur. Even luchtdruk duiden: atmosferische luchtdruk; degene die je op de barometer kan aflezen.
Als de zon begint te schijnen, zal de aardoppervlakte opwarmen en treden er verschillen op in de luchtdruk. Ik zie in het voorjaar -en najaar ook meer schuim, zeker in vergeliijking met de volle zomer. Terwijl je net dan het meeste voert.
nog steeds aan het bouwen ...

Burtje

Bericht door Burtje » 25 feb 2019, 19:52

Waarom meer schuim en witter schuim tijdens voor- en najaar .... omdat er in die koudere periodes veel meer zuurstof in het water zit ... dus meer afschuiming en witter omdat er door het vele zuurstof natter afgeschuimd wordt.

riny42

Bericht door riny42 » 26 feb 2019, 07:16

ik denk toch dat het mede door het zonnetje komt, die brengt denk ik een reactie op gang in je water, zeg maar net als het ontluiken van bolletjes.
dat je in de ochtend meer vind terwijl het dan kouder is vind ik niet zo vreemd, daar je vijver niet zo snel koelt als de lucht. En je vind schuim bijna altijd in de morgen, tenminste ik wel.Het zeg maar ontwaken van je vissen zal ook een rol geven hier in. is maar mijn idee er over, kan zomaar iets heel anders zijn

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 26 feb 2019, 09:18

Misschien ook een variabele in deze: Overkapping ja of nee?

Guyke

Bericht door Guyke » 26 feb 2019, 10:43

Hallo,
Burtje schreef:
25 feb 2019, 19:52
Waarom meer schuim en witter schuim tijdens voor- en najaar .... omdat er in die koudere periodes veel meer zuurstof in het water zit ... dus meer afschuiming en witter omdat er door het vele zuurstof natter afgeschuimd wordt.
Er is inderdaad met kouder water meer zuurstof in het water.
Er moeten ook andere stoffen ( ammonia is al aangehaald ) zijn daar ik geen eiwit verkrijg in kraanwater ( warm of koud geen effect )
Dat nat afschuimen daar ben ik nog niet helemaal met mee. Het schuim hier is dan wel vochtig, drijft op de vijver als een wolk, en als het terug "vloeibaar" wordt heb ik een licht gele olieachtige vloeistof.
Wat ik ook zeer merkwaardig vind is dat er aan de bovenzijde van het T- stuk dat op mijn uitstroombuis staat er langs boven waar de
lucht ontsnapt er geen eiwitvorming is. Het water dat onderaan Het T-stuk de vijver ingaat veroorzaakt wel eiwit.
Water kan maar tot een zekere hoeveelheid zuurstof opnemen. Aan een uitstroom van een airlift kan er een hogere concentratie gemeten worden.
Echter denk ik dat dit aan de uitstroom van iedere airlift wel het geval gaat zijn.

Door het te volgen ben ik van mening dat door de oververzadiging van zuurstof in het uitstroomwater van mijn airlift het
verzadigde water dat in de vijver stroomt zijn teveel aan zuurstof loslaat ( zeer kleine belletjes die men nog kan zien ) wat
dan voor eiwit productie leid.
Wat ik dan weer niet kan verklaren is dat in het verhaal van eiwitafschuimers men steeds spreekt over hoe langer de kontacttijd hoe beter.
Dat is hier aan de uitstroom zeker dan weer niet het geval. volgen wie volgen kan.
Wat ik ook al gelezen heb is dat er aan die bolletjes ook andere stoffen gaan kleven die dan van invloed gaan zijn op de kleur van het schuim.
riny42 schreef:
26 feb 2019, 07:16
ik denk toch dat het mede door het zonnetje komt, die brengt denk ik een reactie op gang in je water, zeg maar net als het ontluiken van bolletjes.
dat je in de ochtend meer vind terwijl het dan kouder is vind ik niet zo vreemd, daar je vijver niet zo snel koelt als de lucht. En je vind schuim bijna altijd in de morgen, tenminste ik wel.Het zeg maar ontwaken van je vissen zal ook een rol geven hier in. is maar mijn idee er over, kan zomaar iets heel anders zijn
De zon rechtstreeks zou ik ( nog ) niet als een bepalende factor gaan beschouwen.
Temperatuur zal op een of andere manier wel een invloed hebben. De temp wanneer het begint tot wanneer het stopt is ook nog een
onderzoekpunt. Wat ik vroeger ook al ondervond is dat al de vijver echt hoog in temp gaat de productie van eiwit verminderd.
Dus volgens mij ook weer een indicatie dat de graad waarmee water zuurstof kan opnemen zeer belangrijk is.
FredLekx schreef:
26 feb 2019, 09:18
Misschien ook een variabele in deze: Overkapping ja of nee?
Ik denk dat overkapping in die zin de zaak kan beïnvloeden omdat de starttemperatuur eerder zal bereikt worden dan bij vijvers zonder.
Jef schreef:
25 feb 2019, 15:47
de luchtdruk heeft hierop zeker een grote invloed, en is ook vaak gerelateerd aan de buitentemperatuur. Even luchtdruk duiden: atmosferische luchtdruk; degene die je op de barometer kan aflezen.
Als de zon begint te schijnen, zal de aardoppervlakte opwarmen en treden er verschillen op in de luchtdruk. Ik zie in het voorjaar -en najaar ook meer schuim, zeker in vergeliijking met de volle zomer. Terwijl je net dan het meeste voert.
Ik weet niet of luchtdruk een grote invloed gaat hebben. Ik zal dat misschien ondervinden als het weer gaat veranderen.
Ik verwijder het schuim niet echt zodat de aanwezigheid van de " stoffen " in de vijver nog wat hetzelfde blijft.
Dat van in het voor en najaar denk ik dat het meer te maken heeft met hoeveel zuurstof water kan opnemen ( als het koeler is dan meer )

Voor de mensen die reeds gereageerd hebben reeds hartelijk dank :good: :good: :good:
Ik kan stilletjes aan gaan beginnen met de opsomming in een lijst te gaan brengen om er misschien iets zinnig uit te distileren.

mvg
Guyke

Guyke

Bericht door Guyke » 28 feb 2019, 12:47

Hallo,

hier een idee hoe het hier werkt momenteel.
-
73949
-
zoals op de foto te zien is komt er geen eiwit in de ontluchter omhoog maar ontstaat er eiwit door de wateruitstroom onderaan.
Dus hier de traditionele afschuiming plaatsen die op de ontluchters geplaatst worden bij airliften zou dus niet werken.
Zoals ook te zien is dat het eiwit wit van kleur is en zeer fijn en vast van structuur.

mvg
Guyke

AVG

Bericht door AVG » 02 mar 2019, 13:56

Voor twee weken terug ook hier iets van eiwit op het water tijdens de ochtenduren. Nitraat gemeten en liet 25 m/g ltr. zien. Dus tijd om het Nitraathars te regenereren, afgelopen week niets van eiwit meer te zien.

Guyke

Bericht door Guyke » 02 mar 2019, 16:18

Hallo,

Ondanks dat er nu geen zon is, regent, gaat de eiwitproductie gewoon door.
eiwit blijft van zeer fijne structuur en wit van kleur.
De beluchting via een steen ( opwaarts ) geen eiwitproductie.

Ik heb een artikel gevonden waarin beschreven staat wat je zo al kan vinden in dat eiwit.
als men het eiwit afvoert dan verdwijnt er mee uit de vijver:
• olie, vet
• Vitaminen (o.a. A,D,E)
Wateraantrekkende, hydrofiele stoffen lossen gemakkelijk in water op. Dit zijn bijvoorbeeld stoffen als:
• zout
• suiker
• meeste amino zuren
• ammonia
• Vitamines B6, B12, C
• Anorganische stoffen als nitraat, fosfaat, e.d.
• Amfifiele stoffen, dus met een hydrofoob en hydrofiel deel zijn bijvoorbeeld stoffen als:
• Eiwitten en sommige aminozuren (Eiwitten zijn eigenlijk lange ketens van verschillende aminozuren)
• Koolhydraten
• Vetzuren
• Phenolen
• organische stoffen geproduceerd door algen/dieren
Ook bacteriën en andere kleine micro-organismen kunnen aan het organische schuim blijven “plakken”. Ook deze kennen soms amfifiele eigenschappen en zullen zo dus ook de beker in verdwijnen. Op deze manier zal een eiwitafschuimer ook bijdragen aan een lager kiemgetal van het water (niet verkeerd) maar ook voedsel laten verdwijnen voor de overige organismen in de bak (minder gewenst). Micro-organismen bevatten relatief veel Jodium, en dat wordt zo ook afgevoerd. Met een eiwitafschuimer is dus eerder jodium-suppletie nodig dan in een systeem zonder afschuimer.

mvg
guyke

Plaats reactie

Terug naar “Eiwitafschuimer”