Al enkele maanden ben ik fan van dit geweldige forum. Tijd dus om me ook even voor te stellen

Ik ben Yannick en woon in Kalmthout.
vijver: 11 op 13 meter (zeshoek), 1 meter 30 diep (schuine wanden). Geschat op 120 kuub.
filters (pompgevoed): oase screenmatic 140.000 met oase expert 26.000 pomp (retour in lavafilter met overloop naar vijver), 3kamerfilter (+vortex) van 2 kuub met oase expert 26.000 pomp (vortex - beluchte jap matten - bwb - jap matten), oase eco premium 20.000 voor de lavafilter (7,5m X 3m X 0,7m)
vissen: 6 koi (kohaku, yamabuki, chagoi, kikokuryu) en een steur
2 jaar geleden hebben mijn vrouw en ik dit huis gekocht met daaraan een grote vijver met hierin 4 koi's, een steur en 100den goudwindes. Alles was volgroeit met planten, propvol met bladeren en slijk, geen filter of iets dergelijks. Hiervoor nooit een vijver gehad dus op het eerste zicht leek het me wel leuk. Water ging van licht helder naar groen naar bruin en weer terug. Als ik er wat in begon te morrelen met een schepnet kwam er een serieuze rottingsgeur uit. En toen een lek in de folie... Ik wou hier graag iets aan doen (maar kende jammer genoeg dit forum nog niet

Verder heel wat extra planten en aankleding van de tuin gedaan
Nog to do:
- tussen de eco premium 20000 en de lavafilter een filter plaatsen => suggesties zeker welkom. Als het compact is wil ik hier zelfs een filterlijn tussen krijgen (sieve en jap matten?)
- kamerfilter aanpassen: oude jap matten vervangen door nieuwe (filter en matten 2ehands gekocht maar na 2 weken al een parasieten uitbraak en gans de vijver ontsmet). Als iemand een goed adresje weet voor prijsvriendelijke matten

- graag wil ik de pompen uit de vijver hebben maar weet niet onmiddellijk een budgetvriendelijke oplossing. Over enkele jaren wil ik graag alles deftig (laten) aanleggen want 1m30 is maar nipt diep genoeg, alles moet pompgevoeg want geen bodemdrains, heb 3 pompen staan om toch alles min of meer op 2uur rondgepompt te krijgen (ondanks zonnepanelen echt een dure hobby), airliften intrigeert