Voorstellen Yannick

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!
Plaats reactie
Yannick B

Voorstellen Yannick

Bericht door Yannick B »

Beste koivrienden

Al enkele maanden ben ik fan van dit geweldige forum. Tijd dus om me ook even voor te stellen :)

Ik ben Yannick en woon in Kalmthout.

vijver: 11 op 13 meter (zeshoek), 1 meter 30 diep (schuine wanden). Geschat op 120 kuub.
filters (pompgevoed): oase screenmatic 140.000 met oase expert 26.000 pomp (retour in lavafilter met overloop naar vijver), 3kamerfilter (+vortex) van 2 kuub met oase expert 26.000 pomp (vortex - beluchte jap matten - bwb - jap matten), oase eco premium 20.000 voor de lavafilter (7,5m X 3m X 0,7m)
vissen: 6 koi (kohaku, yamabuki, chagoi, kikokuryu) en een steur

2 jaar geleden hebben mijn vrouw en ik dit huis gekocht met daaraan een grote vijver met hierin 4 koi's, een steur en 100den goudwindes. Alles was volgroeit met planten, propvol met bladeren en slijk, geen filter of iets dergelijks. Hiervoor nooit een vijver gehad dus op het eerste zicht leek het me wel leuk. Water ging van licht helder naar groen naar bruin en weer terug. Als ik er wat in begon te morrelen met een schepnet kwam er een serieuze rottingsgeur uit. En toen een lek in de folie... Ik wou hier graag iets aan doen (maar kende jammer genoeg dit forum nog niet :dash: ). Zwembaden en bakken in de tuin, leegpompen, vissen er in en toen kwam de miserie. Op de bodem lag een laag van een halve meter slijk (drek, rotte bladeren, eikels => er staan een grote eikenboom over de vijver).
foto vijver.jpg
De lek bleek een scheur van enkele cm in 1 van de overlappingen. Nieuwe folie dan maar (verdomme wat is dit duur). Op aanraden een vijverfilter gekocht (oase screenmatic 140.000 => niet echt voor koivijvers weet ik nu :kez: ) en lava in de kleine vijver. Aangeraden werd een holle ruimte te voorzien maar natuurlijk veel te klein aangelegd weet ik nu:
foto oude holle ruimte.jpg
foto oude holle ruimte.jpg (340.91 KiB) 445 keer bekeken
Na een jaar 's morgens wakker geworden met de vijver 3/4 leeg want er was een verstopping onder de lavafilter (wat voel je je dan een debiel). Ondertussen had ik wel al wat meer opgezocht en geleerd hoe je een deftige holle ruimte maakt. Dus alle lava eruit geschept (13,5 ton), ineens grondig gespoeld, met kunststof palletten een holle ruimte gemaakt van 40 cm, en erboven mandjes met lava en gele lissen. Ineens 2 nieuwe doorvoeren in de grote vijver, kamerfilter van 2 kuub erop (pompgevoeg en retour 30 cm onder waterniveau) en oude pomp 'oase eco premium 20000) die mee de lavafilter voedt voor extra flow in de 2 achterste hoeken van de lavafilter.

Verder heel wat extra planten en aankleding van de tuin gedaan
vijver foto 1.jpeg
vijver foto 3 .JPG
vijver foto 3 .JPG (263.09 KiB) 445 keer bekeken
IMG_4183.jpg
Nog to do:
- tussen de eco premium 20000 en de lavafilter een filter plaatsen => suggesties zeker welkom. Als het compact is wil ik hier zelfs een filterlijn tussen krijgen (sieve en jap matten?)
- kamerfilter aanpassen: oude jap matten vervangen door nieuwe (filter en matten 2ehands gekocht maar na 2 weken al een parasieten uitbraak en gans de vijver ontsmet). Als iemand een goed adresje weet voor prijsvriendelijke matten :Hyper: want ook weer zo duur
- graag wil ik de pompen uit de vijver hebben maar weet niet onmiddellijk een budgetvriendelijke oplossing. Over enkele jaren wil ik graag alles deftig (laten) aanleggen want 1m30 is maar nipt diep genoeg, alles moet pompgevoeg want geen bodemdrains, heb 3 pompen staan om toch alles min of meer op 2uur rondgepompt te krijgen (ondanks zonnepanelen echt een dure hobby), airliften intrigeert :), 120 kuub is me veel te groot, dit mag gerust gehalveerd worden al is het maar voor de filterlijnen te optimaliseren en gewoon alles volgens de regels van de kunst. Ik ben echt een grote fan geworden van de hobby en wil dat de beestjes een goede thuis hebben :dance:
Koike

Re: Voorstellen Yannick

Bericht door Koike »

Welkom!
Het ziet er allesinds super uit.
Voor de aanpassingen zijn hier enkele kraks aanwezig.
En anders één van de sponsors kiezen voor professionele begeleiding of uitvoering.

mvg
Koike
Ronny66

Bericht door Ronny66 »

Welkom Yannick

120 kuub is al een hele plas water :good:
Je ligt daar mooi in de natuur :good:
Met de nodige aanpassing komt dit helemaal top genoeg forum leden die u met woord kunnen bijstaan ,

Mvg Ronny
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843
willem v d

Bericht door willem v d »

Welkom op het forum en we hoeven niet eens om foto's te vragen wat vaak gebeurt.
120m³ is idd een grote plas.
Het zal een goede keus zijn om dit kleiner te maken.
Qua matriaal:vraag naar prijzen. Vaak krijg je wel korting als je groter in koopt.
Qua parasieten van een gebruikte filter hoeft dat niet per direct het geval geweest te zijn, dit had ook kunnen gebeuren met een nieuwe filter.
Yannick B

Bericht door Yannick B »

Bedankt allen!

Ja las regelmatig de vraag voor wat foto’s en kwam ook het filmpje tegen hoe ze gemakkelijk te plaatsen dus gelijk doen

Als hobbyhouder is 120 inderdaad echt wel wat groot. Nu goed, voorlopig genieten we er gewoon van zoals het is he :) Binnenkort ook eens een opgroeibak in elkaar knutselen voor wat nieuwe vissen want er mogen er nog wel wat bij
Babette

Bericht door Babette »

Welkom, ik zou eerst een goeie studie maken hoe je de vijver echt wil want verder verbouwen kost je soms meer dan nieuw.
Hou ook rekening met die boom vergeet deze niet ! :good:
willem v d

Bericht door willem v d »

In der daad, beter om eerst je vijver aan te pakken en daarna pas aan nieuwe vissen gaan denken.
Zef vind ik een vijver van 3x7x1.5 een super formaat.
Dit is voor sommige nog niet groot genoeg maar voor mij is dit een formaat dat een behoorlijk oppervlakte geeft waarbij de vissen goed te vangen zijn, maar qua kosten van stroom en water verbruik de hobby nog leuk blijft.
ROLIN15

Bericht door ROLIN15 »

Welkom Yannick ,
eerst en al ,mooie vijver en park heb je daar ,ruimte zat zo te zien. Grote vijver hoeft geen probleem te zijn als je ook opgroeibak zorgt ,ivm kosten medicijnen. Die lava filter, tja ,ik ben geen voorstander, bijna niet zuiver te houden . Spijtig dat je voor de nieuwe folie niet een stuk 160 cm diepte gemaakt hebt en bodemdrains geplaatst hebt
Indien je een stuk planten en oever maakt gaat dat al veel filteren, dan niet overdrijven qua koi (max 1 per 4m3) ga je niet veel problemen hebben denk ik . Veel plezier met de ontdekte koihobby :good:
Yannick B

Bericht door Yannick B »

Ja inderdaad, ben er zonder kennis en ervaring ingesprongen met heel wat beginnersfouten :( geen bodemdrains, niet diep genoeg, een lavafilter zonder nadenken over concept… :dash:

Het is een hele leuke hobby gelukkig :D en met de enorme info op dit forum kunnen we de komende jaren alles verbeteren

Bedankt voor de vriendelijke ontvangst
poutie

Bericht door poutie »

Welkom bij de Koivrienden :D
Tvdb

Bericht door Tvdb »

Welkom Yannick, wij zijn ook nog niet zo lang lid. :D
Op dit forum heb je wel wat ervaring samen zitten om allerhande vragen op beantwoord te krijgen.

Jij kan daar wel iets van maken, plaats zat! ;OK;
Wij hebben eentje van 8.3x3.7x2.5 liggen ongeveer 76m³. Wij vinden deze groot genoeg.

Succes met de plannen.

Tom en Ilse
Yannick B

Bericht door Yannick B »

Bedankt! Het forum is inderdaad echt top: veel info, delen kennis

Het is ook gewoon leuk om zelf aan de slag te gaan en het project te zien groeien he
Ed

Bericht door Ed »

Hé Yannick welkom bij koivrienden, toch wel prachtig plasje heb je daar.
En zoals vele al aangehaald hebben raad en hulp heb je hier zeker bij deze prachtige vereniging.
Grtz. Ed
LACHEN EN ZONNESCHIJN DOEN WONDEREN
Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

Hoi Yannick,
Welkom , en wat een luxe die ruimte en sowieso reeds mooie plas geworden ondertussen
Tja, er is inderdaad nog wat werk aan de winkel om het mooie te houden, maar u hebt tijd om ondertussen wat in te lezen en keuzes te maken

Grtjs
Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Plaats reactie

Terug naar “Kennismaking en jezelf voorstellen”