Mezelf even voorstellen

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!
Plaats reactie
SeppV17

Mezelf even voorstellen

Bericht door SeppV17 »

Dag Beste koivrienden,

Ik ben Sepp 34j en woonachtig in Elene (België).

Al jaren geniet ik mee van het vijvertje dat mijn vader 20j geleden heeft aangelegd. Net zoals iedereen denk is hij gestart met wat goudvissen, windes,...

Daarna vielen zijn ogen uiteraard op koi!! Ik heb dus samen met hem deze hobby leren kennen. Op mijn 23ste ben ik alleen gaan wonen. En altijd had ik wel in mijn achterhoofd, ooit wil ik ook zo'n vijver met prachtige koi in.

Ik had reeds dit jaar al wat hier en daar geïnformeerd bij koidealers om een koivijver aan te leggen. Maar toch besloten nog even te wachten (aangezien dit toch een behoorlijk budget is).

Nu wil het lukken dat mijn ouders me begin augustus vertelde dat ze naar Spanje gaan verhuizen. En dus vroeg mijn vader me of ik zijn koi's niet wou overnemen.
Dit zag ik uiteraard helemaal zitten en de plannen die ik al enkele maanden geleden had gemaakt kwamen weer boven.

Ik ben dus gestart met graven, betonplaat gegoten en stenen gezet.
Momenteel zit ik deze fase (zie foto's). vijver is lxbxh 3,40 x 2,10 x 1,20 en heeft een bodemdrain
IMG_2896.jpg
IMG_2896.jpg (106.11 KiB) 102 keer bekeken
IMG_2893.jpg
IMG_2893.jpg (90.14 KiB) 102 keer bekeken
IMG_2892.jpg
IMG_2892.jpg (96.74 KiB) 102 keer bekeken
IMG_2891.jpg
IMG_2891.jpg (106.55 KiB) 102 keer bekeken
Ik heb nu enkel nog wat vragen bij welk filtersysteem ik best zou kunnen gebruiken? Ik heb ook ruimte gemaakt voor een plantenfilter met waterval, maar dit is eigenlijk enkel omdat ik dat mooi vind om wat groen te hebben aan de vijver.
Maar dus, is het nu echt zoveel beter om bijvoorbeeld een trommelfilter te nemen? Een bedrijf waar ik nu mee in contact ben om te polyesteren en de installatie te plaatsen stelt een beadfilter voor.

Wat is jullie mening hier over?

vriendelijke groeten

Sepp
FredLekx
Contacteer:

Re: Mezelf even voorstellen

Bericht door FredLekx »

Welkom bij Koivrienden, Sepp.

Een trommelfilter is een voorfilter, deze haalt de grote delen uit het water. Daarna moet je nog een biologisch filter plaatsen. Bv. een bewegend bed, mattenfilter en een tricklefilter.
Voor een beadfilter zal je nog een voorfilter moeten plaatsen. Bv. een sieve of crielzeef.
E.a. is bv. ook weer afhankelijk hoe je het water laat rondgaan. Bv. via een waterpomp of Airlift.

Kortom: nog de nodige keuze te maken.
Overigens is het best jammer dat je niet eerst een volledig plan gemaakt hebt, voordat je startte met de aanleg van de vijver. Zo zou ik de vijver sowieso dieper gemaakt hebben. Ook gelet op de achterliggende ruimte, zeker nog een stuk langer. Ook zie ik geen afvoer in je plantengedeelte.
Ook een afvoer naar het riool, aanvoer van leidingwater of een elektrakabel zie ik niet, maar wellicht zitten deze op een verborgen gedeelte van de foto's?
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Hoi Sepp en welkom hier!

Je bent al lekker bezig geweest. Een verhuizing van mijn vader was voor mij ook de eerste stap om met vijveren te beginnen.

Over de uitvoering ga ik met Fred mee,

Echter denk ik dat er nog een hoop aan te passen is. Om dieper te gaan zou je nog een extra rand stenen er op kunnen metselen?

Het plantendeel zou je nog een afvoer in kunnen storten. Ik weet niet of het ook noodzakelijk is dat dat deel net net zo diep is als de vijver.
Ga je alle water retour laten lopen via de planten? Of maak je nog een extra retour?

En zou je niet ook een skimmer mee willen nemen in je plan?

Je bent in ieder geval nog op een punt dat aanpassen nog goed mogelijk is.

Met vriendelijke groet.

Robin
jocca

Bericht door jocca »

aha, nu kan ik een naam kleven op de persoon waarmee ik een leuk gesprek heb gehad gisteren op de beurs ... (ik herken de foto's :lol: ).

Sepp is en was gecharmeerd door onze airliftopstelling.

Ik zie dat uw vijver 120 diep is, is de filterkamer dan 140 (ongeveer)?
Indien ja, dan zou ik ook overwegen om 1 steen extra op te gaan metsen in de vijver (gezien het betonblokken zijn die je kan opgieten zal dit normaal gezien wel kunnen). Dan heb je wat extra diepte in de vijver (altijd goed), maar heb je meteen ruimte om 1 à 2 airliften te zetten met een collector van 140 cm hoog (zijn liften van 110 mm met een 28L luchtpomp - ik zou moeten kijken in de tabellen, maar ik dacht dat daar een aardige opbrengst mee te halen is).

De plantenfilter zou ik idd een drain in voorzien nog in het midden (gewoon op de betonplaat leggen en chappe er rond doen met een flinke helling naar de drains toe).
Zoals je gisteren vermelde, de plantenfilter is enkel voor het zicht niet om extra vuil af te vangen.
Ik verwijs je graag naar de opbouw van de plantenfilter van AVG, blijf erbij, dit is een van de betere opbouwen voor een plantenfilter (viewtopic.php?f=30&t=3332), zeer eenvoudig in onderhoud (naar kuisen toe), grote controle in de plantengroei, geen kans op verstoppen.

Naar filter toe, trommels zijn leuk en goed.
Gezien de inhoud van de vijver zou je bv ook kunnen overwegen om met bv 2 crielzeven te werken (die stonden ook op de stand), voordeel hiervan is de kostprijs ..., nadeel is dat je ze 1x per week moet afspoelen ... (werkt een beetje zoals een Sieve, maar dan in gravitaire opstelling).
SeppV17

Bericht door SeppV17 »

Beste,

Alvast bedankt voor jullie reacties.

@fred, ik heb zeker wel een plan gemaakt voor de vijver alvorens ik begon ;). Helaas stuitte ik toen ik een meter diep zat op 2 septische putten recht onder de vijver... en ik zag het niet zitten deze te verwijderen. Het idee was om deze inderdaad dieper te maken, maar ja...

Verder moet ik inderdaad nog een aantal zaken installeren.
Zo komt er nog een skimmer, worden alle elektrische leidingen nog geplaatst en een afvoer naar het riool moet ik ook nog graven.

@Jocca, bedankt voor het gesprek gisteren! Ik heb me echter vergist de filterkamer is ook 120 diep en niet 140 zoals ik zei :(.
Een drain in de plantenfilter kan ik inderdaad ook nog maken.

Vriendelijke groeten

Sepp
jocca

Bericht door jocca »

Drilboor huren en effe uitsparing maken. Paar uur werk voor jarenlang zorgeloos airliften...
Plaats reactie

Terug naar “Kennismaking en jezelf voorstellen”