Voorstellen vuile vijver

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!
T.H.

Re: Voorstellen vuile vijver

Bericht door T.H. »

Hallo,

Ik ben de afgelopen dagen druk bezig geweest en heb jullie raad opgevolgd en de vijver gewoon helemaal leeg getrokken en uitgekuist.
Je kan je niet voorstellen wat een hoop slijk ik eruit gehaald heb.

Tijdens het proces zijn er helaas 2 koi's gestorven :(

In totaal zitten er 19 koi's in de vijver en +/-50 goudvisjes en rietvoorns.

Ik heb +/- 100 goudvissen en rietvoorns gratis weggegeven omdat ik vind dat de vijver al behoorlijk vol zat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu zit ik aan het deel waar ik mijn filter bakken aan het terug zetten ben. De eerste filter bak zou ik mechanisch maken met 2 vakken borstels en 1 vak grove schuimmatten.
De 2 de bak zou biologisch worden met 1vak bioballen en 2 vakken japanse matten met als laatste een fijne schuimat over.

Op deze manier kan ik de 1ste bak regelmatig reinigen zonder het biologisch gedeelte te verstoren.

Na dit filter proces loopt alles in de plantenvijver via buizen van 110mm waar ik in de bovenkant gaten geboord heb en over deze buizen komt lava split of rolgrind. Waar dan later de planten op komen. Op deze manier heb ik in de plantenvijven ook een upflow systeem.

Als alles wat op punt staat ga ik die velda bak verkopen en komt er nog een sieve (zeeffilter) voor te staan.

Wat zijn jullie bedenkingen bij het systeem dat ik zou bouwen. (ik werk met wat ik heb omdat het budget voor de vijver al op is)
jocca

Bericht door jocca »

persoonlijk zou ik niet direct een biologische filter maken in uw filterbakken, maar die 2de bak gewoon opvullen met matten of wat je kan vinden.
Uw bioloog zit bij u in de vijver onder de vorm van uw planten. Deze gaan wel zorgen voor de afbraak,
met de 2 filterbakken zou ik mij focussen op het afvangen van het vuil (fijn en grof vuil),
de plantenfilters zelf zou ik zoals hierboven vermeld eenvoudig houden, mandjes er in, eventueel een paar grote keien (of kasseien) ertegen zodat ze niet meteen om gaan waaien.

Op die manier kan je die bovenste vijvertjes makkelijk netjes houden (om het jaar de mandjes er even uit, leegtrekken en poetsen).
Van zodra je er split of lava in gaat knikkeren is het een janboel omdat er nadien terug uit te gaan halen.

Wel een mooie natuurlijke vijver hoor :good:
nu nog een mooie rand van maaskeien en je hebt die meteen netjes afgewerkt.
als je wat zoekt vindt je aardig wat adressen om die gewoon gratis af te halen ...
https://www.2dehands.be/q/maaskeien/#La ... tcode:9080
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Lekker de handen vuil maken! Goed bezig. En wat een uitzicht op de achtergrond! Dat vind je hier in de Hollandse polder niet :unknown:
de_matti

Bericht door de_matti »

Het is nu al veel beter. Leuke plas water
Babette

Bericht door Babette »

Komt nog juist goed voor de winter, probeer goed de waterwaarden in het oog te houden. ;cool;
T.H.

Bericht door T.H. »

Ik heb jullie adviezen denk ik zo goed mogelijk opgevolgd. De planten vijver bestaat enkel in uit grote keien en wat plantjes die ik heb kunnen redden tijdens de schoonmaak.

Helaas is de vijver terug helemaal groen uitgeslagen en zijn mijn filters om de 2 dagen vuil.
Dus ik heb nog een paar vragen :P

Loont het nog de moeite om dit jaar nog nieuwe planten toe te voegen aan de planten vijver of wacht ik daar beter mee tot volgend jaar?
Ik had hier ook al eens de tip gekregen voor een sieve te kopen op 2dehands. Dat heb ik nu gedaan, denken jullie dat dit veel gaat helpen om de filter bakken wat properder te houden?
Zou extra zuurstof helpen in mijn filterbakken, zo ja in welke kamer?

Dus mijn filtratie is voorlopig het volgende (foto's onderin):
1. Sieve (deze wordt nog geinstalleerd komend weekend)
2. Borstels
3. Grove filtermousse
4. japanse matten
5. japanse matten
6. japanse matten
7. Medium filtermousse met daarop fijne filtermousse

Is dit wat oké of nog bijkomende tips?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

Hoi, ziet er netjes uit zo.

Beluchting zou ik zeker doen bij de matten voor je bioloog.
willem v d

Bericht door willem v d »

Zeer netjes opgesteld ;OK;
De planten kan je wel terug zetten, dit kan geen kwaad.

De sieve gaat veel vuil afvangen daar is deze natuurlijk ook voor bedoeld.
Let wel op dat je deze goed aansluit. ik weet niet waar je pomp nu staat.
Is de sieve gravity of pomp gevoed?

Beluchten kan zeker geen kwaad, maar vind het pas vanaf volgend jaar een must.

Je water dat groen wordt komt nu omdat je systeem nieuw is en nog bijna niet is ingedraaid.
Ook zullen de planten in de zomer veel voeding weg halen zodat de algen minder kans krijgen.
Helaas zal in het voorjaar je vijver wel een paar weken groen worden omdat algen eerder groeien als je planten.
Dit kan je verhelpen door een uv lamp of die paar weken afwachten totdat de planten het overnemen.
mario II

Bericht door mario II »

Hallo,

Even dit topic gevolgd.
Al hard gewerkt veel nieuw water moet de tijd hebben om te rijpen.
En nu nog wat groen water kan zeker geen kwaad ik denk dat dit probleem zichzelf zal oplossen.
Wel zien dat je UV voldoende zwaar is in vergelijking met u hoeveelheid water.
Nog veel geluk verder en welkom.

Mvg,

Mario II
Nooit te oud om te leren !!!!!!!!!
Babette

Bericht door Babette »

Nieuwe planten kan je zeker in de herfst planten, ik heb er ook wat uitgedaan die er niet meer in mogen en ga in de herfst wat nieuwe inplanten. Zo heb ik ik tegen volgende lente al wat voorsprong en kunnen die vlugger groeien! Goe bezig hè’ :good:
jocca

Bericht door jocca »

netjes hoor ;OK;
dat groene water is momenteel uw beste vriend, die zal de waterwaardes iets of wat onder controle houden.
De planten hebben hun groeispurt reeds gehad dus die gaan weinig nog toebrengen aan de waterwaarden.
Nieuw aanplanten kan je zeker nu nog doen (maar het zal voor uw water nu geen effect meer hebben).
jocca

Bericht door jocca »

o nog even dit,
ik zou de laatste kamer met japanse matten beluchten (eventueel ook die ervoor nog).
beluchte matten gaan nl andere bacteriën gaan huisvesten dan onbeluchte.
Plaats reactie

Terug naar “Kennismaking en jezelf voorstellen”