Voorstellen vuile vijver

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!
T.H.

Voorstellen vuile vijver

Bericht door T.H. »

Hallo Iedereen,

Wij hebben een aantal weken een huis gekocht en bij het huis hebben we een vijver bijgekregen.
Helaas was het bestaande filtratie systeem kapot en heeft de vijver enige tijd (2 maanden misschien wel langer) volledig stilgelegen.
Dus als totale leek in vijvers en koi's, probeer ik onze vijver nu terug wat helderder te krijgen.

Vijver info:
+/- 20.000liter
Plantenvijver
Moerasvijver
15koi 's van +/-30cm en meer
40 tal kleinere visser waaronder vooral goedvissen
20 tal kikkers

De vorige eigenaar voedde de koi's 2 maal per dag hondenbrokken (wij zijn overgegaan op koivoeding 1keer in de 2 dagen).

Ik heb er nu het volgende aan gedaan:
Velda Giant Biofill XL doorstroomfilter (incl. UVC) 40.000 liter en doorstroom van 12.500l/uur.
38 watt UVC
V60 luchtpomp

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet is de vijver heel groen en sterk vervuild. Wij hebben er als bacterien etc ingedaan.
Aangezien we net verbouwd hebben is ons budget ook niet zo groot.

Enige tips en denken jullie dat ik deze vijver nog goedkrijg zonder het water te vervangen?

Alvast bedankt!

Mvg,

Tommy
Babette

Re: Voorstellen vuile vijver

Bericht door Babette »

Beginnen met watercontrole ( waarden ) GH KH en genoeg zuurstof voorzien. :good:
jocca

Bericht door jocca »

hi leuk dat je je voorsteld op het forum.
Even leuk (of hoe je het ziet nu) geschenk heb je erbij gekregen bij de woning.

eerst en vooral, LEUKE vijver !,
nog even afwerken met maasstenen rondom en je hebt er een mooie natuurlijke vijver bij (die stenen kan je vaak tweedehands gratis ergens gaan ophalen ;-).

Nu uw vraag ...
de filter die je gekocht hebt is eigenlijk ongeschikt om bij een dergelijke vijver te gaan gebruiken, die zijn idd geschikt voor 20 kuubs vijvers maar met een zeer lage belasting. Als er koi in zitten + wat goudvissen heb je eigenlijk best een aardige vervuiling en die filter zal binnen een paar dagen ook verzadigd zijn. Persoonlijk zou ik opteren als er een beperkter budget is om een tweedehands nexus aan te schaffen en er meteen wel een sieve (voorfilter) bij te kopen. Die sieve zal het grofste vuil uit uw nexus halen waardoor die op zijn beurt weer netjes de boel gaat filteren.
Als je dan om de paar dagen even de filter gaat spoelen dan heb je een leuke filterset voor deze vijver.

De UV lamp is te licht, ik zou opteren voor een 80 watt lamp of nog beter een 40watt dompel UV.

Maar ... wel zou ik persoonlijk gans de vijver leeg trekken en netjes poetsen. Ik heb zo een zwak vermoeden dat de vorige eigenaar er niet echt naar keek en er ondertussen een aardig dikke stinkende, rottende drap op de bodem zal liggen en dan mag je nog zoveel doen aan het water, het zal een moeilijke evenwichtsoefening blijven.
Je vertrekt nl van een slechte basis.
Kuis je de boel even uit dan is de basis toch al proper. De vissen zelf steek je gedurende die dag even in een opblaaszwembad met de luchtsteen erbij en tegen de avond kunnen ze terug in de vijver. Wacht met het poetsen niet te lang meer, dit doe je best nu in deze periode en niet meer in de late herfst en al zeker niet in de winterperiode.

Bijkomend voordeel ... als alle vissen er uit zijn kan je meteen de keuze maken welke vissen je wil houden en welke niet. (gooi ze wel niet in de rivier hé).
T.H.

Bericht door T.H. »

Babette schreef: 30 aug 2021, 11:51 Beginnen met watercontrole ( waarden ) GH KH en genoeg zuurstof voorzien. :good:
Zal ik zeker doen de komende dagen en ik post het resultaat hier! :wink:
T.H.

Bericht door T.H. »

jocca schreef: 30 aug 2021, 12:05 hi leuk dat je je voorsteld op het forum.
Even leuk (of hoe je het ziet nu) geschenk heb je erbij gekregen bij de woning.

eerst en vooral, LEUKE vijver !,
nog even afwerken met maasstenen rondom en je hebt er een mooie natuurlijke vijver bij (die stenen kan je vaak tweedehands gratis ergens gaan ophalen ;-).

Nu uw vraag ...
de filter die je gekocht hebt is eigenlijk ongeschikt om bij een dergelijke vijver te gaan gebruiken, die zijn idd geschikt voor 20 kuubs vijvers maar met een zeer lage belasting. Als er koi in zitten + wat goudvissen heb je eigenlijk best een aardige vervuiling en die filter zal binnen een paar dagen ook verzadigd zijn. Persoonlijk zou ik opteren als er een beperkter budget is om een tweedehands nexus aan te schaffen en er meteen wel een sieve (voorfilter) bij te kopen. Die sieve zal het grofste vuil uit uw nexus halen waardoor die op zijn beurt weer netjes de boel gaat filteren.
Als je dan om de paar dagen even de filter gaat spoelen dan heb je een leuke filterset voor deze vijver.

De UV lamp is te licht, ik zou opteren voor een 80 watt lamp of nog beter een 40watt dompel UV.

Maar ... wel zou ik persoonlijk gans de vijver leeg trekken en netjes poetsen. Ik heb zo een zwak vermoeden dat de vorige eigenaar er niet echt naar keek en er ondertussen een aardig dikke stinkende, rottende drap op de bodem zal liggen en dan mag je nog zoveel doen aan het water, het zal een moeilijke evenwichtsoefening blijven.
Je vertrekt nl van een slechte basis.
Kuis je de boel even uit dan is de basis toch al proper. De vissen zelf steek je gedurende die dag even in een opblaaszwembad met de luchtsteen erbij en tegen de avond kunnen ze terug in de vijver. Wacht met het poetsen niet te lang meer, dit doe je best nu in deze periode en niet meer in de late herfst en al zeker niet in de winterperiode.

Bijkomend voordeel ... als alle vissen er uit zijn kan je meteen de keuze maken welke vissen je wil houden en welke niet. (gooi ze wel niet in de rivier hé).
Bedankt voor je uitgebreide reactie! :D

De maasstenen zijn een wel leuk idee.

Ik zal eerlijk zijn, ik heb het houden van een koivijver wel wat onderschat. Ik dacht ik koop een filter setje op toppy ik installeer dat en het zal wel goed zijn. Helaas niet als ik uw reactie zo lees :(
Met alles wat ik nu al gekocht heb zit ik eigenlijk al door het budget heen, en we hebben ook geen zin om onze spaarboek in de vijver te stoppen. Dus ik vrees dat het voorlopig te doen is met wat er nu staat.

Wat u zegt over de bodem klopt volledig. Ik heb er met mijn schepnet en stofzuiger al 4 kruiwagen vol stinkend slip uitgehaald. De vorige eigenaar heeft de vijver 15jaar geleden gestoken en ik denk dat die geen enkele keer meer ververst geweest is.

Ik zou eigenlijk het komend weekend de plantenvijver en moeras vijver eens leeg trekken en grondig reinigen en dat opnieuw vullen met kraantjes water. Dan zou er zo een 10 procent van al het water vernieuwd zijn en zou ook de hardheid terug omhoog gaan.
Is dat een goed idee of gaat dat weinig doen aan de vijver?

Dan zou ik het water eens testen en wat producten kopen om die waardes op peil te krijgen en ik denk dat dan het budget voor dit jaar zal op zijn.
jocca

Bericht door jocca »

trek de vijver ook meteen maar es leeg en vul die aan met kraantjeswater (desnoods regenwater uit de put - GEEN grondwater ...).
Koi en goudvissen zijn vissen die woelen in de bodem. Als er dus een dikke stingende draplaag ligt dan gaan die daar in woelen, dan mag je nog zoveel gaan filteren, verversen en weet ik nog wat, zoland die stinkende massa er ligt gaan de koi en goudvissen het gewoon weer omwoelen.

Maw ... je moet die cirkel doorbreken en zorgen dat ze geen vervuilde bodem meer hebben nu en liefst ook nooit meer ...
want zet je er een performante filter op en behoud je die dikke slijklaag dan heb je het binnen de kortste keren weer zitten + de filter zal om de paar dagen volledig dicht zitten :-D.

simpelste vijvers om te houden zijn vijvers met bv goudwindes in ... deze woelen niet en dan maakt het niet zo gek veel uit als er es wat (een beetje hé, geen laag van 30 cm) slib op de bodem ligt.
willem v d

Bericht door willem v d »

Welkom op het forum.

Als de vijver zo oud is zou ik zeker uitkijken met schoon maken.
als je de folie beschadigd dan ben je verder van huis en dit is goed mogelijk met oude folie.

Plan van aanpak:
koop een zwembadje van een paar tientjes via marktplaats zodat je de vissen en planten tijdelijk veilig kan plaatsen.
dan kan je rustig de vijver leeg halen en alles goed na kijken.

De filter die e nu hebt zal niet voldoende zijn voor een vijver met koi, maar ga je er niet meer in zetten zal deze wel voldoen met je goudvissen/windes.

Belangrijkste met een vijver is beweging van het water. Is dit er niet gaan je planten het slecht doen.
Middeltjes gebruiken kan altijd nog maar doe dit liever te laat dan te vroeg. de vijver moet eerst zijn eigen evenwicht gaan vinden.
jocca

Bericht door jocca »

willem v d schreef: 30 aug 2021, 13:53 Belangrijkste met een vijver is beweging van het water. Is dit er niet gaan je planten het slecht doen.
niet persé toch, veel planten hebben bv liever zeer straagstromend tot stilstaand water (bv waterlelie).
T.H.

Bericht door T.H. »

De planten doen het net zoals de vissen wel behoorlijk goed.

Zelf iets te goed want de wortel schieten allekant op en de waterlelie moet ik constant bij trimmer of de moerasvijver ligt dicht met waterlelie.

De vissen zien er ook wel gezond uit en hebben geen schimmel of iets dergelijks dat ik meteen zou zien.

Wat mij ergens wel verbaasd aangezien de vijver al een hele tijd niet onderhouden geweest is en zeker 2 maand niets van zuurstof of doorstroming gehad heeft. Ik had verwacht dat de vissen zouden dood gaan maar er is geen enkele gestorven.
bazzio

Bericht door bazzio »

Daarom is je vijver ook zo groen, de algen zorgen voor het biologisch evenwicht en filteren schadelijke stoffen uit het water (tot op zekere hoogte).

Die filterfout heb ik in het begin ook gehad (half lege vijver zonder vis met huis kopen mee gekocht). Zonde van het geld maar als ik problemen met de trommel heb kan deze er tijdelijk tussen.
Je zal het filter wel (erg) veel moeten schoonmaken, zeker bij warme temperaturen.
Als je de vissen tijdelijk overzet doe dit dan in je vijverwater.
Ververs ook wekelijks 10% van je vijver met vers kraanwater.
Hugo75

Bericht door Hugo75 »

Ik zou even checken wat voor folie het is, als het rubberfolie is dan moet dat nog wel goed zijn met die leeftijd. zonder een groter filter zou ik de algen lekker mee laten filteren, je planten filter voegt ook al wat filtratie toe dus misschien zijn je waterwaardes nog best prima. Helder water ziet er misschien goed uit, maar voor de waterwaarden zijn algen uitstekend (ik zou zelf voorzichtig zijn met de UV en de waterwaarden in de gaten houden)

Met slib op de bodem ontkom je er niet aan om de vijver leeg te halen, na 15 jaar zonder een bodem drain en hondevoer zal er een redelijke laag op de bodem liggen met flink wat troep er in. Goed idee om iets minder te voeren.

Als de vijver ca 20 m3 is dan zal deze niet al te diep zijn vermoed ik(?) dat kan ook invloed hebben op wat er de moeite waard is om nu te doen.

Bij ons huis zat ook een vijver van 20 m3, kaduuk filter en een halve meter slib (en nog 30 cm water over), dat is nu een 32 m3 dubbele vijver :) Succes!
T.H.

Bericht door T.H. »

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips. Ik zal de vijver dan toch eens laten leeg lopen en hervullen.
Maar voor een ander filter systeem is er geen budget.

Een andere vraag, op de foto hieronder zie je het oude filter systeem. (2 maal dezelfde bak)

Is het een idee om deze 2 te reinigen en aan elkaar te koppelen? Dan heb ik een ''6 kamer filter''.
Eerste 2 kamers voorzien van borstels van grof naar fijn, de volgende 2 bio ballen en de laatste 2 japanse matten.
Zou die opstelling een beter resultaat geven dan de Velda giant XL dat er nu staat?

Afbeelding
Nicksje

Bericht door Nicksje »

Misschien een overbodige vraag, maar ken je niemand in het ronde die een (vijver)stofzuiger heeft?
Je kan meteen groot deel van slib verwijderen en vers water bijvullen.
Dagje laten bezinken en herdoen

Want zweefalgen wegdoen is draadalgen welkom heten, in een geval waar er geen biologisch evenwicht is, en deze zijn lastiger te verwijderen.

Die 2de filter zeker gebruik van maken, alles grondig uitspoelen met hoge druk desnoods ontsmetten

Beter teveel filtratie dan teweinig en pieken krijgen
RobinvdL

Bericht door RobinvdL »

T.H. schreef: 31 aug 2021, 12:17 Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips. Ik zal de vijver dan toch eens laten leeg lopen en hervullen.
Maar voor een ander filter systeem is er geen budget.

Een andere vraag, op de foto hieronder zie je het oude filter systeem. (2 maal dezelfde bak)

Is het een idee om deze 2 te reinigen en aan elkaar te koppelen? Dan heb ik een ''6 kamer filter''.
Eerste 2 kamers voorzien van borstels van grof naar fijn, de volgende 2 bio ballen en de laatste 2 japanse matten.
Zou die opstelling een beter resultaat geven dan de Velda giant XL dat er nu staat?

Afbeelding
Ik zou zeker weten de kamerfilters schoonmaken en gaan gebruiken. Eventueel een compactsieve er voor voor het grove vuil. En dan met statisch bed, bewegend bed en beluchte matten gaan filteren. Dit werkt beter als het Velda filter.
jocca

Bericht door jocca »

als je 2 zo een bakken hebt dan kan je hier aardig wat mee gaan aanvangen hoor ...
Ik zou idd ook wel kijken voor een sieve ervoor te steken, verkoop die velda bak en met het geld daarvan ga je een prima sieve kunnen kopen tweedehands. Misschien is er zelfs nog wat over voor een aparte vortex.
Sieve gaat dan het groeve vuil afvangen, in de vortex kan je borstels duwen. Op termijn kan je de eerste 2 bakken dan vullen met groene matala matten,
volgende 2 beluchte japanse matten en de laatste 2 gewone japanse matten. Heb je een prima filter dan die best een aardig filterend vermogen heeft. Wel ga je die regelmatig proper moeten maken.

Statisch bed zou ik hier niet maken, kamertjes zijn akelig klein om dit hier te doen (verstopt te vlug bij kleine oppervlaktes).

Stofzuigen weet ik niet zo hoor, wij hebben hier bv een pondovac 4 liggen en van zodra er wat bladeren of grover vuil in gaan zitten blokkeren die kleppen. Onderschat ook bv het waterverbruik niet, tegen dat je de drab er 2x heb uitgezogen ga je al lang de vijver leeg getrokken hebben en misschien bijna evenveel water kwijt zijn. Idd draadalgen kunnen dan ook de kop opsteken, maar je zou ook kunnen opteren om eerste de grote vijver aan te pakken en de plantenfitlers te laten voor wat ze zijn en die pas volgend jaar aanpakken. De uv-lamp laat je nog voor wat het is want zweefalgen gaan normaal vlugger groeien dan draadalgen.
Plaats reactie

Terug naar “Kennismaking en jezelf voorstellen”