Even voorstellen

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!
Plaats reactie
Benjken

Even voorstellen

Bericht door Benjken »

Hallo,

Ik ben Benjamin en heb samen met mijn vriendin en tijdje geleden een huis gekocht, met bijhorende vijver. We wisten eerst nog niet goed of we deze gingen houden of niet (dachten niet dat er nog leven in zat aangezien het huis min. 1 jaar had leeg gestaan). Bleek dus dat er in het groene water toch nog leven zat. Wat eten gekocht en ik gok dat er toch zeker een 30-tal vissen inzitten, voornamelijk goudvissen (maar dacht ook een koi gezien te hebben). Uiteindelijk de charme van de vijver en de vissen ontdekt en besloten om onze nieuwe huisdieren te houden en alles eens goed onder handen te nemen. Nu heb ik daar uiteraard 0.0 ervaring mee :) Heb ondertussen wel al een beetje 'gegoogled'.

Onze vijver is +- 1.80m breed op 7.40m lang en 1m diep, wat dus neerkomt op 13 a 14 m³ in totaal. Er is ook een vierkamerfilter die werkt (maar sterk vervuild is). De vijver zit ook overvol met draadalgen en op de bodem een behoorlijk dikke laag slib. Het plan was sowieso al om alles eruit te doen, alles te reinigen en nieuw water erin te doen. Momenteel zit er in de filter: kamer 1 is de vortex en leeg, kamer 2 = borstels, kamer 3 = japanse matten en kamer 4 = lavastenen.

Voorlopig is dit mijn idee voor de opknapbeurt:

Alle water eruit pompen, slib eruit halen, alle algen en dergelijk afspuiten met hogedrukreiniger etc. Heb al een opvangbak voor de vissen voorzien, dien wel een nog zuurstofpomp voor in de tijdelijke bak te voorzien (of zou dat niet nodig zijn?) Weet dat ik de vissen geleidelijk aan het nieuwe water moet laten wennen. Volgens mijn lokale visvijverwinkel is de vortex (kamer 1) eigenlijk weinig zinvol en kan je daar gerust de borstels in steken. Dus zou ik dat doen, de japanse matten in kamer 2 steken, een fijnere soort van matten aanschaffen voor kamer 3 en de lavastenen vernieuwen in kamer 4. Dan ook een nieuwe UV-lamp steken. Daarnaast had ik ook graag wat planten in de vijver gezet, zowel voor te zuiveren als voor het esthetische ervan. Probleem is dat de vijver overal +-1 meter diep is en er geen niveauverschillen zijn. Ik had opgevangen om zelf een soort van 'bakken' te maken met pvc buizen met een rooster in, die je dan op gewenste hoogte kan maken naargelang op welke hoogte de plant best kan staan. Nu verschoot ik wel een beetje van de prijs van pvc buizen met een grotere diameter :D Zijn daar iets budgetvriendelijkere ideeën omtrent? Alsook wat tips welke planten enzo te gebruiken? Het is een beetje zoeken als beginner, maar wil het meteen toch wel goed doen :) Nog dingen die ik vergeet, of op moet letten, of verkeerd denk?

Alvast bedankt voor de moeite ;)

Jef

Re: Even voorstellen

Bericht door Jef »

hallo, uw foto's zijn niet zichtbaar....
nog steeds aan het bouwen ...

bazzio

Bericht door bazzio »

Welkom. Hou er wel rekening mee dat als je alles schoonmaakt en volledig water wisselt, je alle bioloog om zeep helpt.

Ronny66

Bericht door Ronny66 »

Welkom Benjamin
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

Benjken

Bericht door Benjken »

bazzio schreef:
21 mei 2020, 12:29
Welkom. Hou er wel rekening mee dat als je alles schoonmaakt en volledig water wisselt, je alle bioloog om zeep helpt.
Hoe ga ik dit best tegen? Een deel van het 'vuile' water behouden? En/of bepaalde producten gebruiken bij de opstart?

Benjken

Bericht door Benjken »

Nu foto's via bijlage :)
Bijlagen
IMG_20200515_171558.jpg
IMG_20200515_171320.jpg
IMG_20200515_171230.jpg
IMG_20200515_171221.jpg

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje »

bazzio schreef:
21 mei 2020, 12:29
Volledig eens mee

Groen water is niks mis mee , enkel vervelend dat u niks kan zien 8)

Zou eerst het filter opstarten en UV lamp ertussen zodat de vijver uitklaart en dan ziet u maar verder :wink:

Verder een mooie lelie op de bodem via een kuip

Zeker een mooie vijver met terras :good: :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Plaats reactie

Terug naar “Kennismaking en jezelf voorstellen”