Voorstelling + plan

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!
Ronny66

Re: Voorstelling + plan

Bericht door Ronny66 »

Mooi projectje in wording ik volg :D
Koi vijver 11 kuub
Filter Red Label Happy
1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

kristof_d

Bericht door kristof_d »

Guyke schreef:
28 apr 2020, 17:04
Hallo,

Opmerking van WimB zeker ook in het achterhoofd houden. :good:
Als flow zou ik eerder op 50 + m³ bouwen en rekenen in totaal.
Buiten het verschil van de gemeten ( in ideale omstandigheden ) opbrengsten van airliften en wat er bereikt wordt kan een groot verschil zitten.
Ook door de lengtes van zowel aanvoer naar de filters als de retoer van de airliften moet er voldoende flow door alle buizen gaan om bezinkvuil
zoveel mogelijk te kunnen vermijden.
Heb hier nog wat over nagedacht en ik vraag mezelf nu af of het wel goed is om 4 drains te gaan gebruiken. Is het niet beter om maar 3 stuks te plaatsen om zo meer flow / drain te krijgen en zo minder bezinkvuil in de leidingen te hebben?
De bedoeling is om op de filterlijn van de drains naar een 25m3 te bouwen.

Of is het toch beter om bij de 4 stuks te blijven om zo per bodemdrain minder bodemoppervlakte te moeten "proper" houden?
Niets komt vanzelf...

kristof_d

Bericht door kristof_d »

Nog eens een update van de plannen.
De filter zoals hij nu in mijn hoofd zit...
Schermafbeelding 2020-05-28 om 10.51.21.png
De drains op de filterkamers wil ik uitvoeren in diameter 90 richting spoelput.

Waar ik nog wel wat over twijfel is de overgang tussen het BWB naar de laatste kamer met matten.
Momenteel met buizen en bochten van 160, maar ben niet helemaal overtuigd. Wat denken jullie?

Momenteel nog geen rechtstreeks spoelleidingen voorzien op de toevoeren richting spoelput.
Wel nodig ? Of is het voldoende om ze systematisch met hoger debiet naar de eerste kamer te spoelen.

Wat zouden jullie anders doen? Laat maar weten. :unknown:
Niets komt vanzelf...

bazzio

Bericht door bazzio »

Ik zou van de 1e mattenkamer een statisch bed maken. Je zeeft dan tot ongeveer 70 mu en zo ontlast je de matten met fijn vuil.

kristof_d

Bericht door kristof_d »

bazzio schreef:
28 mei 2020, 15:34
Ik zou van de 1e mattenkamer een statisch bed maken. Je zeeft dan tot ongeveer 70 mu en zo ontlast je de matten met fijn vuil.
Dus jij zou doen:

Criel - SB - BWB - Mat
Maar dan ook wel beluchting voorzien op het SB welke kan gebruikt worden tijden het spoelen van deze kamer.

Wat is jou mening over het aantal drains, 3 of 4 stuks?
Ik zit met lange toevoerleidingen dus daarom dat ik best twijfel. Niet voor het financiële maar eerder omwille van vuilafzetting in de leidingen.
Niets komt vanzelf...

bazzio

Bericht door bazzio »

Die lucht heb je idd nodig om het bed te kunnen spoelen baar de goot. Eigenlijk is een SB niets anders dan een BWB met het verschil dat je in normaal bedrijf de lucht afschakeld. Door alle gecreëerde kanaaltjes war het water doorheen moet wordt vuil afgevangen in de kaldness.

Je vijver wordt iets van 60 m3, ideaal moet je die inhoud 1x per uur door je filtersysteem halen. Dan zit je al snel aan 4 bodem drains en er vanuit gaand dat je 2x 10 m3 door de skimmerlijn trekt.
Hoeveel m3 wil gaan rondpompen? Uitgaande van 40 m3 over de airlift van de BD's lijkt mij dit vrijwel onmogelijk. Misschien kunnen de airlift experts je daar meer over vertellen.
Per bodemdrain moet je ook ongeveer 10 m3 flow er doorheen trekken.
3 bodemdrains zou kunnen en kom je op 2,5 meter tussen de drains, lijkt mij niet echt verkeerd. 4 is beter maar nogmaals ook afhankelijk wat je flow over de BD's gaat worden.
Ik moet het helaas doen met 1 BD op een vijver van 35 m3, zo heeft de vorige eigenaar nu eenmaal de vijver ontworpen maar zou graag een 2e hebben gehad omdat mijn bodem redlijk schoon wordt maar niet zoals ik zou willen.

kristof_d

Bericht door kristof_d »

En we zijn ondertussen een stapje verder.
De put is gegraven. Op papier denk je van zal wel mee vallen maar als je het zo in het echt ziet is het toch best imposant.
Ik ben tevreden.
817AC272-3C7C-4F1D-B57C-835B28438530.jpeg
EAC7969C-3F6F-48CB-B269-E1D37C08340C.jpeg
En geen water tegengekomen. Alles was mooi droog tot de stevige buien van vrijdag. Gelukkig hebben de wanden standgehouden.

De bestelling van PVC-spullen is ook aangekomen dus hier kunnen we ook mee aan de gang. Best tevreden van de dikte en kwaliteit van de materialen van bij Zenkoi.
De volgende dagen alles maar aan elkaar knutselen zodat de beton kan komen.
FB8DC719-126F-49A6-81B1-62CEC6BFD65E.jpeg
Niets komt vanzelf...

jocca

Bericht door jocca »

los van de vijver, wat een schitterende natuurvijver heb je daar achteraan in de tuin liggen ...
die verdiend ook een voorstelling ;-)

ik beaam het voorstel om de eerste matten te vervangen door een SB,
hier hebben we 300 micron zeven en daar gaat echt nog een pak vuil door, een SB vangt veel af maar gaat ook snel vervuilen, echter even de lucht aan zetten en je hebt die zo gespoeld,
met matten is dit een gans ander verhaal.

kristof_d

Bericht door kristof_d »

Het zal dan een SB worden ipv de eerste mattenkamer.

Wij zijn geen eigenaar van de natuurvijver aangezien de vorige eigenaar van onze woning deze verkocht heeft aan de buren enkele maanden voordat wij het huis gekocht hebben. We hebben enkel recht op zicht op de vijver. Dus in feite het leuke eraan zonder het onderhoud. Enkel ons kiezelstrand en het riet aan onze kant moet ik wat onderhouden.
Hier een foto van de natuurvijver.
676B03FA-B888-4116-B6BB-02A7E6E15D4D.jpeg
Is ongeveer 8000m2 groot met een diepte tussen 1,5 en 1,7 m.
Op zich zit er niet zo heel veel vis op maar ben de buren warm aan het maken om mee in het koi verhaal te stappen.

Vandaag bij ons beton op de bodem van de put gedaan. Met de citypomp en 65 meter darm kwam alles op zijn plaats terecht.
5FF2A91B-83AE-40E1-BB6C-24DE294E1FD2.jpeg
Morgen profieltjes zetten en wat betonblokken naar beneden brengen. En dan wat blokken stapelen. :dance:
Niets komt vanzelf...

bazzio

Bericht door bazzio »

Schitterende plek al, al helemaal met de vijver als deze klaar is. Goede keuze dat SB :wink:

jocca

Bericht door jocca »

1 woord, waaaaw, wat een schitterende setting is dit (ik voel een vijvertoer in die regio), strontjaloers op die natuurvijver, wij zijn hier ook aan het polsen om een stuk landbouwgrond achter de woning te kopen in de hoop er ooit ook een grote natuurvijver en klein bosje op te mogen zetten). Zoals je zelf aanhaald, grote luxe, het onderhoud voor een ander en jullie het genot er van. Superdeal van de vorige eigenaar zou ik zeggen (hopelijk staat dit ook op papier en is dit dus permanent).
Wat betreft koi er op steken, misschien toch niet echt overwegen, die beesten gaan kweken en voor je het weet zit de boel vol met karper en heb je echt vuil water en alle waterplanten naar de knoppen (ik zie nl waterlelie en vrij helder water).

benieuwd naar meer :good:

kristof_d

Bericht door kristof_d »

jocca schreef:
11 jun 2020, 07:21
1 woord, waaaaw, wat een schitterende setting is dit (ik voel een vijvertoer in die regio), strontjaloers op die natuurvijver, wij zijn hier ook aan het polsen om een stuk landbouwgrond achter de woning te kopen in de hoop er ooit ook een grote natuurvijver en klein bosje op te mogen zetten). Zoals je zelf aanhaald, grote luxe, het onderhoud voor een ander en jullie het genot er van. Superdeal van de vorige eigenaar zou ik zeggen (hopelijk staat dit ook op papier en is dit dus permanent).
Wat betreft koi er op steken, misschien toch niet echt overwegen, die beesten gaan kweken en voor je het weet zit de boel vol met karper en heb je echt vuil water en alle waterplanten naar de knoppen (ik zie nl waterlelie en vrij helder water).

benieuwd naar meer :good:
Bedankt voor deze leuke reactie Jocca. Het staat inderdaad in de akte opgenomen, dus het ligt vast op papier dat we er zicht op moeten blijven hebben. En er zit al wel wat karper op hoor. Maar dan voornamelijk wilde. Er zitten maar een paar Koi op. We zien wel wat we ermee doen.

Het voorbije weekend al redelijk goede vooruitgang gemaakt. Het begon natuurlijk met de betonblokken van aan de straat naar achter te brengen.
Ze hadden al 7 palletten geleverd. Dus een kleine 700 blokjes moesten naar achter gebracht worden.
Gelukkig hadden we gemakkelijk vervoer. 24 stuk per vracht. Op een uurtje of 4 stonden ze allemaal achteraan.
IMG_5257.jpg
IMG_5257.jpg (293.71 KiB) 208 keer bekeken
Toen de beton droog genoeg was moesten de blokken naar beneden. Hiervoor even een schuifaf gemaakt om het wat makkelijker te maken.
Op de foto zie je ook dat de profiels al klaar staan om te starten.
IMG_5285.jpg
IMG_5285.jpg (213.23 KiB) 208 keer bekeken
Dit is hoever we momenteel staan. Best al redelijk opgeschoten. Had totaal geen idee hoelang het metsen ging duren maar het valt echt reuze mee.
Ik heb momenteel al enorm veel plezier aan mijn koivijver, en er zit nog geen water in...
IMG_5299.jpg
IMG_5299.jpg (208.47 KiB) 208 keer bekeken
IMG_5298.jpg
IMG_5298.jpg (199.11 KiB) 208 keer bekeken
Ik zit stilaan op de hoogte waar er vanalles ingebouwd moet worden... daarom vanavond even langs Zenkoi gegaan en de nodige doorvoeren meegenomen.
Ik was ook al enige tijd aan het twijfelen of ik wel of niet lampen ging inbouwen maar toen ik vanavond bij Zenkoi was heb ik ze dan toch maar meegenomen.
IMG_5305.jpg
Als het effect niet is zoals verhoopt kan ik ze natuurlijk ook gewoon niet aansteken :D
Was wel verrast door de lichtopbrengst die deze lampen zouden geven. 2350 lumen voor 30 Watt. Ik ben echt benieuwd hoe dit eruit gaat zien.
Het is de bedoeling dat ze op de kopzijde komen aan het terras. Zo kijken we niet op de lampen vanuit het huis.
Morgen dus maar eens kijken of ik de doorvoeren gestoken krijg. Zal wat knutselwerk aan te pas komen voor de bekisting.

Ook morgen proberen wat stabilise te halen zodat ik de muur aan het terras al wat kan opvullen. Ben echt bang dat het terras gaat verzakken.
Zeker met de onweersbuien die ze geven deze week. We hebben ons best wel gedaan om zoveel mogelijk het water dat van het terras komt af te leiden zodat het niet langs de kant de put in stroomt maar toch is er al een deel weggespoeld.
Niets komt vanzelf...

kristof_d

Bericht door kristof_d »

Deze kwam vanavond ook nog even langs. Niet die met zen flaporen. Dat is normaal dat die hier loopt. :D
Bijlagen
FFF02246-1DE7-4D4A-B60D-A33DB712B2A7.jpg
FFF02246-1DE7-4D4A-B60D-A33DB712B2A7.jpg (216.4 KiB) 205 keer bekeken
Niets komt vanzelf...

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx »

Op een gezonde manier strontjaloers, zoals Joachim aangeeft, ben ik ook :D
Wees daar zeker trots op!
Lampen kunnen, mits goed geplaatst, een enorme meerwaarde hebben.
Dat extra en permanente "bezoek"... :D :D :D :good:

coone

Bericht door coone »

Prachtig project, ik volg

Plaats reactie

Terug naar “Kennismaking en jezelf voorstellen”