Newbie even voorstellen en toekomstige vijver

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!
Plaats reactie
Jeffrey Hap

Newbie even voorstellen en toekomstige vijver

Bericht door Jeffrey Hap » 02 nov 2019, 10:27

Hallo Koifanaten. :Hyper:

Hierbij even een korte voorstelronde van mijn zijde met al direct wat hints voor mijn vijver. Mijn naam is Jeffrey en woonachtig aan de rand van Zoetermeer (klei en veengrond dus). Samen met mijn vrouw en twee kinderen (3 jaar en een baby van 5 maanden). Ik heb altijd al een vijver willen hebben maar eigenlijk nooit de kans gehad. Nu hebben we een huis waarbij we de tuinen op de schop hebben genomen. Wel hadden onze kinderen voorrang op de vijver en hebben we deze zomer de volledige achtertuin verbouwd. Toch bleef het knagen voor een vijver en hebben besloten een vijver in de voortuin te maken. We hebben daar (naar mijn idee) genoeg ruimte voor.

Zo dat gezegd hebbende nu de voorstelling van de vijver en de vragen:

Hieronder een schets bovenaanzicht van de vijver. De zijdes kloppen (nog niet) op de cm nauwkeurig maar als je alles bij elkaar optel kom ik op een omtrek van ongeveer 14,8 meter (buitenmaat). Die gedeeld door 4 zou ik kunnen stellen dat ik een vijver heb van 3,7 x 3,7. Ik wil hem 180 cm diep maken is 24,6 kuub. Correct?
Schets vijver.png
Schets vijver.png (48.84 KiB) 226 keer bekeken
Het idee was om een natuurlijke vijver te maken zonder opgehoogde rand met een beetje ronde vormen in de hoeken (een soort van kwart van ei vorm). Het is een vette en stevige klei en ik wilde de folie er zo inleggen Ik was zo goed als klaar toen de zijde van de voorkant met een 30 cm instorten. Gelukkig bleven me straatstenen nog net staan. Dit bleek te komen doordat ik net langs een oude gronddrain aan het graven was. Dit was zanderig en hier is die op ingestort. Ik heb er wat palen ingeslagen met wat planken erachter die de boel ondersteunen Zie de foto hieronder.
Bovenaanzicht.jpg
Ik ben nu tot de conclusie gekomen dat ik dus maar een muur moet gaan opmetselen. Maar welke stenen gebruik ik hiervoor of gebruik ik toch een ander materiaal zoals sandwichpanelen? Als ik ga metselen moet ik ook een vloer storten daar heb ik eigenlijk weinig zin in maar het zij zo anders. Als ik nu toch een wand ga maken wil ik hem toch verhoogd maken. Ik zit zelf te denken aan 130cm onder maaiveld en 50 erboven. Nu zit ik behoorlijk in het grondwater en door weer wat hoger te zitten hoop ik daar weer vanaf te zijn. Daarnaast heb ik dan ook ruimte voor het raam wat ik er nu in wil hebben (zie ook schets). Vanuit mijn keuken kijk ik dan zo direct de vijver in.
uitzicht Raam.jpg
Ik heb dus een ruimte over van 190x120cm (dit zijn buitenmaten dus afhankelijk van afwerkmateriaal wordt dit kleiner) voor me filter. Zou ik daar voldoende aan hebben? Ik wil gebruik maken van gravity dus dat houdt dan in dat ook me filter 50 cm boven het maaiveld uitkomt. De filter staat niet in een schuur of iets en vroeg me af hoe dat een beetje droog houdt?

Daarnaast zijn de tips welkom waar me drain het beste zou kunnen komen. Nu dacht ik aan 1 beluchtte drain in het midden. Een skimmer wilde ik boven bij het smalle deel plaatsen. Daar heb je denk ik de meeste vuilophoping.

Voor nu zijn dat even de vragen om in de basis verder te kunnen, maar adviezen en tips zijn meer dan welkom.

mvg Jeffrey

FredLekx
Contacteer:

Re: Newbie even voorstellen en toekomstige vijver

Bericht door FredLekx » 02 nov 2019, 11:43

Hallo Jeffrey,

Op de foto's oogt het kleiner dan de maten die je opgeeft.
Zelf zou ik de vijver opbouwen met sandwichpanelen. Het hoe en waar rekening mee te houden is op een aantal plekken hier op het forum beschreven. Ook in mijn topic vind je er het e.a. van terug. Wel goed rekening houden met de veengrond! Een stevige fundering onder de panelen zal je best wel nodig hebben, anders staat je vijver binnen een paar jaar uit het lood.
Zelf zou ik kiezen voor 2 (beluchte) bodemdrains. De plaatsing van je skimmer mede laten afhangen van de windrichting.
M.b.t. de ruimte voor je filter: het kan wel, maar ruim bemeten is het niet. E.a. moet immers aangesloten worden en ook daar heb je wat ruimte voor nodig. Denk er ook nog even over na over je geen matten-sectie wil gaan toevoegen. Zelf gebruik ik ook een trommel en BWB, maar ik ga daar tzt toch een matten-sectie bijzetten.

Veel succes met je keuzes maken.

Jeffrey Hap

Bericht door Jeffrey Hap » 02 nov 2019, 14:48

Bedankt voor je antwoord Fred. Het is puur klei waar ik nu zelf zit te graven. Dat de vijver wat kleiner oogt klopt. Hij moet ietsje verder uitgegraven worden. Aangezien ik nu de hoogte in ga wil ik de grond die ik verder uitgraaf gebruiken voor het weer ophogen. Ik ben alleen bang dat dit in de loop der tijd gaat verzakken. Aantrillen lijkt me dan ook noodzakelijk maar of het dan al goed genoeg is betwijfel ik.

Moet je beton storten voor de sandwichpanelen? Ik zal eens even kijken naar die andere topics daarover.

Ronny66

Bericht door Ronny66 » 05 nov 2019, 11:38

Welkom Jeffrey,
Succes met de werken
Koi vijver 11 kuub
Befil trommelfilter met 68 micron gaas
BWB 510L - 1bodemdrain - 1 skimmer
Vijverbouw viewtopic.php?f=17&t=18843

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 05 nov 2019, 13:16

Jeffrey Hap schreef:
02 nov 2019, 14:48
Moet je beton storten voor de sandwichpanelen? Ik zal eens even kijken naar die andere topics daarover.
Ik heb 15x15x30 betonblokken gebruikt die vrij kwamen met het verwijderen van een border op de plek waar nu de vijver is.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 05 nov 2019, 21:24

Jeffrey Hap schreef:
02 nov 2019, 14:48
Hoi Jeffrey,
Welkom bij de koivrienden
Er zijn meerdere manieren, maar volgens mij niet noodzakelijk, wat ik dan wel een goed idee vind is om een U profiel te voorzien waarin ze komen te staan :wink:

Succes met de werken en veel goed en mooi weer

Groetjes
marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

Jeffrey Hap

Bericht door Jeffrey Hap » 06 nov 2019, 09:22

Hoi alle,

Ja bedankt. ben inmiddels behoorlijk het internet aan het afstruinen naar b-keuze sandwichpanelen. Die zijn aanzienlijk goedkoper en daarmee een voordeel ten opzichte van betonblokken.
zowel beneden als boven een u-profiel. Boven ga ik denk ik voor een op maat gemaakt staal profiel.

Ik heb besloten om iets dieper te graven nog en het weer vol te storten met ophoogzand. Laag van 30cm ongeveer. Aantrillen en daar de u-profielen op. De kleinondergrond is door het grondwater onwijze blubber geworden.

gr Jeffrey

FredLekx
Contacteer:

Bericht door FredLekx » 06 nov 2019, 09:24

Wel onder de profielen nog betonblokken plaatsen hoor!

Plaats reactie

Terug naar “Kennismaking en jezelf voorstellen”