Nieuw hier

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!
Plaats reactie
BTB

Nieuw hier

Bericht door BTB » 07 okt 2019, 15:34

Hallo,

Korte intro van mijzelf, mijn naam is Bas 29 lentes jong en druk aan het inlezen voor het maken van mijn eerste koivijver.
Gelukkig al vele vragen kunnen beantwoorden van alle verhalen die hier te lezen staan.

Momenteel druk aan het schetsen over eventueel mijn vijver opstelling, kunnen jullie hier eens een kritische blik op nemen?
Het zou gaan om een vijver van 3 bij 3 meter en 1.50m diep maken, waarvan 60cm boven het maaiveld.

Ben ik hiermee op de goede weg of kan ik terug naar de tekentafel?

Bedankt alvast,

groetjes
Bijlagen
vijver opstelling 2.png

FredLekx
Contacteer:

Re: Nieuw hier

Bericht door FredLekx » 07 okt 2019, 18:27

Goedenavond Bas,

Om mee te beginnen: Welkom bij Koivrienden!

Zoveel mensen, zoveel andere meningen... Maar als praatplaatje een prima opzet om mee te starten.
Persoonlijk zou ik iets dieper de grond in gaan en iets minder boven het maaiveld, zeker wanneer je ook rondom de vijver kunt en wilt zitten op de vijverrand,
Zelf heb ik op skimmer op een kleine airlift staan welke op een trommel is aangesloten. Omdat je op de skimmer een sieve wil zetten, ga ik er even van uit dat je veel last hebt van blad-afval. Zo niet: skimmer via een pomp direct naar je borstelkamer zetten?
Ik zie maar 1 verbinding van je filter naar de collector van de airlift. Plan er hier in ieder geval 2.
I.p.v. 1 bodemdrain zou ik er 2 plaatsen.

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 07 okt 2019, 22:17

Welkom bij de koivrienden

Ziet er zeker niet verkeerd uit, en persoonlijk vind ik voor dit volume 1 drain dan weer wel voldoende , zo zie je maar dat de meningen verschillen :lol:

60cm boven maaiveld is best veel, maar kan, en hoe gaat u dit aanpakken ?

Ipv de borstels zou ik een crielzeef voorzien

De skimmer kan perfect via de pomp en sieve naar de ontvangstkamer , al zou ik deze graag naar een trickle zien , of op zijn minst rekening houden dat er later een trickle op kan :wink:

Succes met keuzes maken, want uw plan is zeker uitvoerbaar :good:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

BTB

Bericht door BTB » 08 okt 2019, 14:09

Bedankt voor de reactie,

De vijver zal gemaakt worden uit sandwichpanelen, ik zal kijken of ik een tweede verbinding naar mijn collector kan maken, twee maal 110 moet volstaan denk ik?

wat betreft voor het zelfbouw van een crielzeef, heb forum al nagezocht maar kan weinig vinden over hoe het er nu precies te werk gaat, iemand een link van een forumlid?
de trickle is een optie wat ik openhou.

bedankt voor de imput

ROLIN15

Bericht door ROLIN15 » 08 okt 2019, 14:49

Dag Bas , ziet er niet slecht uit . Heb zelf ook veel info gehaald hier op forum ,kan je zeker veel van leren ! Ik heb hier ook vijver met 50cm boven maaiveld en vind dat super , je kan net wel goed op de rand zitten ! Ook naar kinderen toe is dit veiliger , ik heb zolang de kleinkinderen niet groot zijn er nog wel extra beveiliging met een draadomheining en er moet hier altijd volwassene bij zijn ! Als je wat dieper kan zou ik dat doen , meer volume en minder temp-schommelingen . Succes !!!

Marcje
Contacteer:

Bericht door Marcje » 08 okt 2019, 22:55

BTB schreef:
08 okt 2019, 14:09
wat betreft voor het zelfbouw van een crielzeef, heb forum al nagezocht maar kan weinig vinden over hoe het er nu precies te werk gaat, iemand een link van een forumlid?
viewtopic.php?t=6815&start=0 :wink:
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle

lelepalms

Bericht door lelepalms » 09 okt 2019, 08:46

Welkom Bas, ook ik ben nieuw hier. Ik heb mijn vijver ongeveer 75 (77incl rand) boven het maaiveld en vind dit ideaal alleen spijt van een te kleine vijver hahaha maar ik zit wel 180 diep (dus netto iets meer dan een meter in de grond)

BTB

Bericht door BTB » 09 okt 2019, 16:37

Marcje schreef:
08 okt 2019, 22:55
BTB schreef:
08 okt 2019, 14:09
viewtopic.php?t=6815&start=0 :wink:
Bedankt, erg duidelijk en groot applaus voor de uitvinder hiervan

BTB

Bericht door BTB » 09 okt 2019, 16:37

lelepalms schreef:
09 okt 2019, 08:46
Welkom Bas, ook ik ben nieuw hier. Ik heb mijn vijver ongeveer 75 (77incl rand) boven het maaiveld en vind dit ideaal alleen spijt van een te kleine vijver hahaha maar ik zit wel 180 diep (dus netto iets meer dan een meter in de grond)
overweging waard om meer de grond in te gaan

BTB

Bericht door BTB » 09 okt 2019, 16:38

ROLIN15 schreef:
08 okt 2019, 14:49
Dag Bas , ziet er niet slecht uit . Heb zelf ook veel info gehaald hier op forum ,kan je zeker veel van leren ! Ik heb hier ook vijver met 50cm boven maaiveld en vind dat super , je kan net wel goed op de rand zitten ! Ook naar kinderen toe is dit veiliger , ik heb zolang de kleinkinderen niet groot zijn er nog wel extra beveiliging met een draadomheining en er moet hier altijd volwassene bij zijn ! Als je wat dieper kan zou ik dat doen , meer volume en minder temp-schommelingen . Succes !!!
Bedankt voor de tip

Plaats reactie

Terug naar “Kennismaking en jezelf voorstellen”