• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Waar begin ik aan........

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!

Re: Waar begin ik aan........

Berichtdoor jocca » zo 25 maart 2018, 6:12:56

misschien even handig om een schetsje te maken van uw tuin en waar de vijver komt te liggen.
Hoe ga je uw filter wegwerken?

Met de nieuwe inhoud van de filter zou ik altijd bij 4 koi blijven hoor. Uw watermassa is niet zo gek groot waardoor je vlug schommelingen gaat krijgen in het water naar vervuiling toe. Steek die dan nog eens vol met koi en je gaat uw watermanagement echt goed moeten doen. bij een lagere bezetting hou je dit iets beter onder controle.

Naar filtering zou ik zelfs durven kijken om misschien met een trickle te werken? Deze heeft een prima filterend vermogen, dit in combinatie met een Sieve (voorfilter) en uw plantenfilter zou je wel eens een flink eind kunnen komen. De sieve neemt de functie van uw borstels over (maar dan veel beter) en de trickle die van de matten, maar ook hier weer een pak beter. Daarna alles nog eens over een plantenfilter (die gebruiksgemakkelijk is opgemaakt - lees niet vol ploffen met lava).
Bovendien heeft de trickle ook een groter filterend vermogen dan de bakken EN krijg je meteen bakken zuurstof in uw water.
jocca

Afbeeldingen: 81

Berichtdoor willem v d » zo 25 maart 2018, 8:47:00

Trickle of een Nexus aesy of bead filter zou ik zeker over wegen. En een standaard kamer filter zeker vergeten als de ruimte beperkt is.

Ga je kijken naar een filter is het altijd het beste om de pomp capaciteit van de filter aan te houden als max volume van de vijver.
Liever te groot als net te klein.
willem v d

Berichtdoor George-S » zo 25 maart 2018, 14:44:09

Mede door de opmerkingen van Guyke heb is besloten om het eerder besproken filter te laten voor wat het.
Een van de nadelen is toch de inlaat van dit filter.
Op dit moment ben ik aan het bekijken wat een evolution aqua easy pot voor mij kan betekenen.
Uiteraard met een pomp met voldoende capaciteit.
Neem aan dat Willem v d deze bedoelt met Nexus easy?

Heb vandaag een bezoek gebracht aan een koi kweker boven in het noorden van ons land.
Sierviskwekerij Boerma
Hij heeft mij diverse filters laten zien (werkend) en ik kon hierbij toch het nodige opsteken.
Gezien de inhoud van mijn bak (6,3 M3) en het max van (volgens hem 4 a 5 koi) zou de evolution aqua easy pot voor mij voldoende moeten zijn.

Dus wederom genoeg info om te onderzoeken wat ik ga doen (tot op heden alles gewoon alleen op papier)
George-S

Berichtdoor willem v d » zo 25 maart 2018, 17:47:26

Die bedoel ik idd.
Je zou dit systeem ook zelf kunnen maken van een vortex met een stuk riool buis. Zo zou je nog zelfs een bewegend en statisch bed kunnen maken, waardoor je een nog betere filter kan krijgen
Genoeg voorbeelden op YouTube hier voor.
willem v d

Berichtdoor Shiro Mike » zo 25 maart 2018, 21:39:23

Mocht je nog een 2 e hands pot willen hebben moe je snel een pm sturen, anders is hij voor meer op het internet te krijgen...let er wel op dat hij maximaal 100 gram voer per dag afbreekt, ik had de pomp erachter en dan naar een kleine trickle..probleemloos
Vijver 20 m3, SCB 25 met Nito 80, 40W Amalgaan, spindrifter met Nito 28, 2x aan- en 2x afvoer 110 mm.
Shiro Mike

Afbeeldingen: 17

Berichtdoor George-S » ma 26 maart 2018, 8:15:03

Tja hoe moeilijk of makkelijk kan het zijn.
Dacht met het filter dat doe je even, maar niets is minder waar.
Het aanbod van Shiro Mike was wel super maar heb het toch even afgeslagen daar er nog best veel mogelijkheden zijn.
Zit ook nog de opties van een trickle te bekijken.
En als je alleen al bij de zoek functie afmeting trickle of alleen trickle dan heb ik ongeveer 2000 resultaten......leesvoer genoeg. :good:

Maar gezien mijn inhoud van 6 KUB is de vraag wat is de ideale maat en hoeveel bakken moet ik hebben voor een trickle filter?
Moet er nog wat voor dat filter of kan hij zo gebruikt worden?
Is daar een richtlijn voor?

Wie kan/wil het mij vertellen?
George-S

Berichtdoor jocca » ma 26 maart 2018, 8:27:19

alles hangt af van hoeveel je gaat voeren ...
het voergedrag en inhoud vijver bepalen uw type filter en hoe groot/zwaar deze moet worden.
In beide gevallen kan je een gunstig antwoord geven, uw vijver is niet van die afmeting om er een knoert van filter op te zetten,
idem voor uw voergedrag, die 4 koi gaan geen halve kilo voer per dag binnenwerken (in de zomer zal dit rond de 2% van het geschatte gezamelijke gewicht zijn).

EN hoeveel plaats je hebt om een filter te plaatsen.

de opstelling van shiro mike,
Easypod met een trickle achter is een zeer goede opstelling als je weinig plaats hebt en je geen honderden grammen voer in de vijver gaat gooien (wat bij u normaal niet het geval gaat zijn).
Als je dan nog eens gaat werken met een plantenfilter (eventueel planten enkel in mandjes in niet in lava - probeer die lava zoveel mogelijk te vermijden) dan heb je echt een prima filtering voor uw 4 koi die in de vijver gaan zitten.
Bovendien neemt deze filtering weinig plaats in (de trickle kan je achter de PF zetten en de uitstroom er in laten lopen).De easypod kan je makkelijk wegwerken in een tuinkast.
jocca

Berichtdoor Guyke » ma 26 maart 2018, 10:14:33

Hallo,

Dit is inderdaad een compacte filter.
Ik stel mij ook hier weer de vraag wat ik hier dan weer moet over denken:

CAPACITEIT (L/U) 4.200 l/u
Aanbevolen pompcapaciteit: 7000-10000 l/u

men schrijft een max capaciteit van 4200 liter voor dit filter ( wat voor deze vijver ok is ) maar dan gaan ze er een pomp op plaatsen van 7000 tot 10000 liter.

Ik heb het gevoel dat dit filter ook een grote weerstand creëert.

Wat ik ook nog niet mee heb is hoe je er de drain en de skimmer gaat op aansluiten. ( ik heb hier het idee dat dit filter rechtstreeks op de pomp gezet wordt die in de vijver ligt )

Het is een compacte filter en zeker geschikt voor zo een kleine vijver maar toch zeer goed informeren hoe dat wordt aangesloten en dan wat betreft de drain en skimmer.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 921

Berichtdoor jocca » ma 26 maart 2018, 10:28:03

idd guyke pomp wordt rechtstreeks of na de filter gezet.
Je zou een droogopgestelde pomp kunnen zetten tussen de easypod en de trickle.
Kan je je ook gaan afvragen of een flow van dik 4000 liter wel voldoende gaat zijn om een drain en skimmer goed te doen werken.
Ik weet het niet van buiten, maar ik dacht dat een drain en skimmer samen vlot boven de 10 kuub per uur verwerken. En dan is het maar de vraag of een drijfskimmer wel genoeg gaat werken want die moet nl naar beneden getrokken worden, dan zou een wandskimmer beter zijn.

eventueel zou je met een extra bak kunnen werken waar de drain en skimmer samen in uitkomen en vanwaar je dan naar de easypod gaat (of je moet in die easypod een extra toevoer kunnen steken, maar dat weet ik helemaal niet of dit kan.
jocca

Berichtdoor George-S » ma 26 maart 2018, 11:10:15

komt tijd komt raad, skimmer of zijdrain dat weet ik nog niet!

Weet wel dat het erin moet ;cool;
George-S

Berichtdoor Guyke » ma 26 maart 2018, 11:29:33

jocca schreef:idd guyke pomp wordt rechtstreeks of na de filter gezet.
Je zou een droogopgestelde pomp kunnen zetten tussen de easypod en de trickle.
Kan je je ook gaan afvragen of een flow van dik 4000 liter wel voldoende gaat zijn om een drain en skimmer goed te doen werken.
Ik weet het niet van buiten, maar ik dacht dat een drain en skimmer samen vlot boven de 10 kuub per uur verwerken. En dan is het maar de vraag of een drijfskimmer wel genoeg gaat werken want die moet nl naar beneden getrokken worden, dan zou een wandskimmer beter zijn.

eventueel zou je met een extra bak kunnen werken waar de drain en skimmer samen in uitkomen en vanwaar je dan naar de easypod gaat (of je moet in die easypod een extra toevoer kunnen steken, maar dat weet ik helemaal niet of dit kan.

Een pomp voor het filter vind ik niet juist daar de pomp dan al het vuil eerst nog eens gaat vermalen.
Er achter ( in dit geval ) heb ik dus hetzelde gevoel wat betreft die drain en skimmer.

skimmer of zijdrain dat weet ik nog niet!

Dit is toch iets waar je rekening mee moet houden bij het bepalen van een filter. en dan vooral de aansluitingen.
Je hoeft voor zo een kleine vijver nu ook geen bodemdrain van 110 te steken maar voor een skimmer moet dat wel anders wordt dat binne de kortste keren een wrevel van verdorie die zit weer verstropt.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor George-S » ma 26 maart 2018, 12:32:30

Dank je wel.

Zeker iets om rekening mee te houden.
George-S

Berichtdoor jocca » ma 26 maart 2018, 15:47:49

@ guyke, in een sieve laten toekomen é ... dan trek je alles eerst over een voorfilter, dan naar de easypod en dan over een trickle (en met een sieve zou ik zelfs die easypod al durven weglaten ..., gewoon een iets grotere trickle voorzien, uiteindelijke werking is vrijwel hetzelfde).
Daar kan je 2 toevoeren in voorzien.
Is het probleem van drain/skimmer opgelost,
alleen ... gaan die naar behoren werken met een beperkte flow?
jocca

Berichtdoor Guyke » ma 26 maart 2018, 16:17:54

Hallo.

jocca schreef:@ guyke, in een sieve laten toekomen é ... dan trek je alles eerst over een voorfilter, dan naar de easypod en dan over een trickle (en met een sieve zou ik zelfs die easypod al durven weglaten ..., gewoon een iets grotere trickle voorzien, uiteindelijke werking is vrijwel hetzelfde).
Daar kan je 2 toevoeren in voorzien.
Is het probleem van drain/skimmer opgelost,
alleen ... gaan die naar behoren werken met een beperkte flow?

Dat vind ik een beter idee. Een voorfilter gaan plaatsen op die easypod vindt ik er wel wat over.
Een sieve plaatsen is een betere optie maar die trickle is een ding voor in de zomer en niet in de winter ( of je moet dik gaan isoleren.)
Ook moet je de pf en de uitstroom daar bekijken. Dat pf staat hoger dan de vijver en bevriest veel sneller dan dat het in de grond staat . Die waterval moet ook een bypass krijgen of je krijgt zo een situatie als bij skank.

Als er een wandskimmer gebruikt wordt zullen beide ( drain en skimmer ) wel werken met een flow van 4 a 5000 liter. Met een drijfskimmer op dezelfde lijn heb ik ook twijfels.

mvg
Guyke
Guyke

Berichtdoor Shiro Mike » ma 26 maart 2018, 16:50:00

Eazy heeft geen 110 aansluitingen, en vanwege het statisch bed principe moet de flow ook niet te groot zijn. Met klein trickle achter de pomp flow van 5000 werkt hij goed, trickle gebruikte ik niet in de winter. Beter alleen op drain aansluiten. Dus denk dat jullie allemaal gelijk hebben...:)
Vijver 20 m3, SCB 25 met Nito 80, 40W Amalgaan, spindrifter met Nito 28, 2x aan- en 2x afvoer 110 mm.
Shiro Mike

Afbeeldingen: 17

VorigeVolgende

Keer terug naar Kennismaking en jezelf voorstellen