• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Helemaal NIEUW in de vijver/koiwereld en op zoek.....

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!

Re: Helemaal NIEUW in de vijver/koiwereld en op zoek.....

Berichtdoor jocca » do 25 jan 2018, 11:06:48

ja guyke,
maar hier haal je wel iets aan ...
BINNENvijvers ... dan is 60 cm zelfs RUIM voldoende ...
diepere vijvers voorzie je gewoon omdat bij een koude winterperiode uw lieve vissen niet het loodje gaan leggen.

uit de tekst en uitleg van de topicstarter kan je min of meer uithalen dat hij zo weinig mogelijk werk wil aan zijn vijver (ongeacht wat er in komt), ik denk dat jaarlijks op en afbreken van een kap in aan de orde gaat zijn ;-).

feit is en blijft dat een vijver van 60 cm gewoon te ondiep is om een stabiele omgeving te bieden aan de vijverbewoners...
en ja ... in de winkel zijn al die voorgevormde bakken niet veel dieper (dacht max 80 cm), maar bekijk die plasjes water maar eens na 1 of 2 zomers.
Erwtensoep en vaak vol draadalgen.
jocca

Afbeeldingen: 81

Berichtdoor Guyke » do 25 jan 2018, 11:37:00

Hallo,

jocca schreef:ja guyke,
maar hier haal je wel iets aan ...
BINNENvijvers ... dan is 60 cm zelfs RUIM voldoende ...
diepere vijvers voorzie je gewoon omdat bij een koude winterperiode uw lieve vissen niet het loodje gaan leggen.

uit de tekst en uitleg van de topicstarter kan je min of meer uithalen dat hij zo weinig mogelijk werk wil aan zijn vijver (ongeacht wat er in komt), ik denk dat jaarlijks op en afbreken van een kap in aan de orde gaat zijn ;-).

feit is en blijft dat een vijver van 60 cm gewoon te ondiep is om een stabiele omgeving te bieden aan de vijverbewoners...
en ja ... in de winkel zijn al die voorgevormde bakken niet veel dieper (dacht max 80 cm), maar bekijk die plasjes water maar eens na 1 of 2 zomers.
Erwtensoep en vaak vol draadalgen.

Het idee van de kap heb ik maar aangehaald omdat je daar mee een binnenvijver nabootst.
Er zijn ook eenvoudigere manieren om dat te doen ( genoeg voorbeelden in de serrebouw.)
Simpelste is dat hij dichtvriest met een ijsvrijhouder er mee in. Het laagje ijs werkt dan als isolator.
Met een stroming te maken hou je de vijver ook al grotendeels ijsvrij.
Vijveren kan op vele manieren.

En van die voorgevormde vijvertjes dat is ook niet helemaal correct.
Mijn buurman had er eentje van 3,5 m³ met een pompje en een drukfiltertje met uv ( tonnetjes model ) ( geen beadfiltertje ) 70 cm diepste punt en er zaten 5 klein koitjes in en een zeelt, ook wat komeetstaart. Ook wat zuurstofplantjes en een mini waterlelie.
Vijvertje is steeds mooi helder geweest, nooit dode vissen door koude gehad ( enige vissen die er weg zijn gegaan is door de reiger en na maatregelen is dat ook opgelost )
De koitjes waren altijd zeer levendig maar werden niet zeer groot ( 20 tot 35 cm ). ( deze zijn 7 a 8 jaar later in mijn vijver geplaatst en op 3 jaar tijd tot vissen van + 60 cm uitgegroeid en groeien nog steeds. En om er nog bij te vertellen dat ze bij de buur hetzelfde aten als bij mij. Ik kocht voer aan en de buur kocht van mij over. )
Vissen groeien volgens hun biotoop. ( heb ik al meermaals gezegd )

Ik wil niks propaganderen. Ik vijver nu eenmaal gewoon niet volgens de regeltjes van wat de meesten denken van een """echte""" ( koi ) vijver.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 914

Berichtdoor jocca » do 25 jan 2018, 11:44:42

ja guyke,
jij vijvert niet standaard, maar bent dan wel zeer bedreven is het vijveren op zich.

Sorry, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de TS een onderhoudsARME vijver wenst ...
je kan toch onmogelijk gaan zeggen dat een bak van 60 cm met een lavaput erbij een goede stabiele omgeving zal zijn waar er amper tot geen werk aan is.
Dan mag je er nog 2 goudvissen in steken, dit zorgt vroeg of laat voor ferme problemen.
Of nu alternatief vijvert of niet...

en daarmee is dit meteen mijn laatste post, want dit mond uit in de zoveelste welles nietes discussie (jammer genoeg).
jocca

Berichtdoor Guyke » do 25 jan 2018, 13:05:47

Hallo,

Jocca ik volg evengoed uw input.
Daarom vroeg ik ook om meer info over bv die leidingen en wat de betrachting feitelijk is.
Wie een onderhoudsarme vijver voor ogen heeft, heeft volgens mij niet echt een idee wat een vijver is.
Je kan dan een megafilterinstallatie gaan bouwen dan nog vraagt dit aandacht.
Een bak met een lavafilter ( ik ben tegen lava maar ook daar zijn alternatieven voor ) er aan kan ook werken al moet je hier dan ook het werk er willen insteken.
Dus laat ons even afwachten wat Knokkie voor ogen heeft en wat er dan mogelijk nog kan aangepast worden.

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 914

Berichtdoor knokkie » za 27 jan 2018, 15:02:10

jocca schreef:Knokkie, ik denk dat het je het wat onderschat :-D.

versta mij niet verkeerd, een vijver van 60 cm diep is mijns inzien niet meer dan een plas water voor kikkers en salamanders ...
hier wil je echt geen vissen in steken, de watertemperatuur gaat in de winter veel te sterk afkoelen en in de zomer veel te sterk opwarmen.
Ziektes bij de vissen liggen dan echt wel dicht om het hoekje.

De reden waarom wij (koihouders - en goudvishouders) de vijvers net dieper maken is omdat deze zo meer watervolume hebben, een groter volume is veel stabieler in temperatuur EN gemakkelijker op punt te houden (naar amoniak, nitriet, etc).

Dus, 1 stelregel, dieper dan 60 cm is toch wel een MUST (als je het goed wil doen en niet zoals in 80% van de vijvers die door een tuinaannemer aangelegd is die enkel maar graszoden en wat bomen plant normaal).

Uw plantenfilter. Ik smeek je om die uit uw hoofd te zetten.
Dit is de gemakkelijke oplossing van een tuinaannemer die echt GEEN verstand heeft van vijvers.
Het klinkt allemaal mooi EN het is ook mooi ... de eerste jaren. Nadien gaat uw lava langzaam dicht slippen (waar denk je dat het slib naartoe gaat ... dit verdampt echt niet), en dan krijg je 1 supergrote stinkende massa als je die gaat uitkuisen (begin maar hé ... 1 bak met kleine losse steentjes uitscheppen en gans de boel uitkuisen). Bijkomend ga je dan ook per direct gans uw filter naar de knoppen halen en de bacteriën die aanwezig zijn naar de hemel sturen waardoor je geen filterend vermogen hebt en je vrijwel zeker problemen gaat krijgen met het water (en ziektes).

Een vijver waar je GEEN of nauwelijks werk aan hebt bestaat niet, je moet hier toch wekelijks wel even mee bezig zijn. Ook met een plantenfilter.
Je zal die moeten kuisen (als er een holle ruimte onder is, die kranen eens open zetten, de lava eens uitspoelen, planten bijknippen etc etc etc).

Mispak je trouwens niet aan een voorgevormde polyester bak, die kosten een BAK geld. Het fabeltje dat je deze in ieder ralkleur kan krijgen is wel leuk, maar na een paar jaar zie je er toch niets meer van, de wanden en bodem gaan tegen dan bedekt zijn met een laagje EPS (soort van bacterielaagje) of met algen, waardoor deze gewoon bruin zal zijn.

Met het bedrag dat je gaat uitgeven aan een polyesterbak kan je een pak meer aanvangen ... je kan een laten metsen of werken met sandwichpanelen (kijk es in mijn foto album),
de zone waar je dan maar 60 cm diep kan behoud je, maar je kan misschien ook kijken om een stuk 150 cm diep te maken. In de winter kunnen de vissen dan daar gaan schuilen.

Je kan ook opteren om met een schuine bodem te werken, voorbeelden genoeg hiervan, aan de terraskant begin je op 60 cm diepte en je zakt dan geleidelijk naar 150 cm diepte.

Naar filtering kan je misschien opteren om gewoon een trommelfilter met een BWB achter te kopen. Deze combinatie kan je reeds komen voor een 1500 euro en kan je gemakkelijk zelf aansluiten.
Dan heb je amper tot geen werk meer aan de filtering. Tegen dat je de uren van uw tuinaannemer betaald hebt, de lavastenen (mispak je hier ook niet aan, met een kuubke ga je niet veel doen), de bak waar die in moeten komen + een hoop planten ben je ook een behoorlijk bedrag kwijt. Doe er een paar honderd euro bij en je kan met een high tech systeem werken.

Is een trommelfilter budgettair te hoog gegrepen, kijk eens op 2dehands of zo, daar vindt je soms schitterende filters voor een habbekrats (ook trommels).

Indien je echt niet dieper kan dan 60 cm, is het dan geen optie om bv 40 of 60 cm boven de grond uit te komen met de vijver?
Dan moet je wel gaan metsen, maar is het meteen een pak veiliger als er kinderen zijn EN je kan uw vissen gewoon van dichtbij zien.
Op die manier heb je een diepte van 120 cm wat voor goudvissen echt meer dan genoeg is en zelfs voor een koi kan je al eens wat proberen (aan uw nickname te zien kom je van de kust, daar is het altijd wat warmer dan bv in de ardennen ...).

Want geloof mij ... iedereen begint met een goudvis en na 2 jaar koop je vroeg of laat wel eens een koi in een tuincentrum Bye

tnx voor de antwoorden! :shock:

Jocca,zoals je zegt,het wordt hier misschien wat onderschat..... Ofwel zit ik niet op het juiste forum..... Bedoeling is dus niet dat er Kois in MOETEN. We vinden/vonden het een meerwaarde dat wanneer we buiten zitten op het terras direct aan het water zitten..... En enkele vissen erin zou leuk zijn...
Zoals hier en daar al werd gezegd,nu zal ik waarschijnlijk veel tegenwind vangen :D ,de vijver zou zou onderhoudvriendelijk/arm moeten zijn....
Dat hij dieper dan 60cm moet zijn,dat is duidelijk! Ivm de afvoerbuizen,dit zijn afvoerbuizen van onze regenput die er zitten en dan zo verdwijnen onder het terras(gepolierde beton),dus die ffkes verleggen is not done!

Ivm de overloop,wat ik al es gezien heb is dus een verticale buis,wanneer het niveau van de put dan iets te hoog komt dan loopt het water weg via de buis,dit kan naar de riolering zijn of een bezinkput.... Hier zou ik trouwens werken met een bezinkput denk ik...

@jocca,ik heb uw foto's es bekeken,chapeau,maar ik heb het net toch iets kleiner(minder uitgebreid) in gedachten :D :D . Het plan van de sandwich panelen ben ik wel voor te vinden. Die panelen kunnen dan de druk perfect aan van de omliggende aarde? Wat is de dikte van zo een paneel? Dit wordt dan uitbekleed met EPDM veronderstel ik? Wat perfect zelf te doen is. Wat is er dan op de bodem? een betonplaat gegoten met daarop sandwichpaneel?

Veel vragen en hoe meer ik lees hoe meer vragen.... :o :o :kez:
knokkie

Berichtdoor Marcje » za 27 jan 2018, 20:07:01

knokkie schreef:Het plan van de sandwich panelen ben ik wel voor te vinden. Die panelen kunnen dan de druk perfect aan van de omliggende aarde? Wat is de dikte van zo een paneel? Dit wordt dan uitbekleed met EPDM veronderstel ik? Wat perfect zelf te doen is. Wat is er dan op de bodem? een betonplaat gegoten met daarop sandwichpaneel?

Veel vragen en hoe meer ik lees hoe meer vragen.... :o :o :kez:

Persoonlijk zou ik in uw geval geen bodemplaat gieten, maar gewoon een frame voorzien bestaande uit koud of warm gewalst U-ijzer dat op de hoeken degelijk aan mekaar is gelast en waar de panelen kunnen ingezet worden , ook zelfde frame voorzien voor bovenop de panelen en dan verkrijgt u een zeer stevige constructie :wink:

Voor de stevigheid en zeker rekening houdende met uw beoogde diepte zal een dikte van 8cm ruimschoots volstaan

Ene, laat uw kopje hier vooral niet zot maken :lol: en van alle goed bedoelde raadgevingen gewoon doen waar u zich goed bij voelt :wink:

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5455

Berichtdoor jocca » zo 28 jan 2018, 7:38:24

@ knokkie,

ik ga ff doorbomen :lol: ,
die afvoeren waar liggen die juist? Kan je eventueel eens een tekening kriebeltje op een blad papier desnoods posten waar wat ligt?
Een bodem van een vijver hoeft niet vlak te zijn é, de meeste koivijvers hebben zelfs net een hellende bodem.
Op het diepste punt steek je dan een drain (gat in de bodem waar een buis van 110 mm op aangesloten is dat naar de filter gaat). Op die manier blijft er een pak minder vuil op de bodem liggen. Zelfs al steek je er geen vis in, dan ga je binnen de kortste keren een sliblaag krijgen. Is dit nadelig ? Neen niet altijd, maar als je er bv wat goudvissen in gaat steken, dit zijn karperachtigen en die gaan woelen. Uw water zal dus bruin worden en dit wordt je heel vlug moe, geloof mij.

Misschien liggen die buizen wel net aan de linkerkant van uw vijver waardoor je die misschien schuin naar beneden kan laten lopen aan de rechterkant. Zo kan je nog net iets dieper gaan (bv 90 cm).

Onze vijver is opgebouwd in panelen van 10 cm dik. Waarom 10 cm?
Ik kon aan stalen getrokken u-profielen geraken in de staalhandel van binnenmaat 10 cm. Dus die panelen die spannen hier behoorlijk in (houten blokje op de bovenkant en paar flinke tikken met een zware hamer en die zitten. Die stalen profielen hebben wij op tegels geplaatst. Die tegels dienen puur en alleen om alles mooi en gemakkelijk waterpas te kunnen zetten. Eens de profielen liggen hebben we de hoeken netjes aan elkaar gelast, zo krijg je en supersterk geheel. Om de bodem dan schuin te maken (ja richting die drains in de bodem) hebben we een chappelaag voorzien op de bodem. Aan de drains is die een 7-tal cm dik, aan de randen zal dit lokaal misschien wel 15 cm zijn. Daarin hebben we een vezelnet geplaatst voor wat sterkte. Ook onder en aan de buitenkant van de stalen profielen hebben we nog chappe geplaatst zodat die volledig ingesloten zitten en absoluut niet meer kunnen schuiven.

Mijns inzien is een vloerplaat niet nodig als je met sandwichpanelen werkt, het gewicht van die panelen is van die aard dat je dit nodig hebt (tenzij je echt op een moeras aan het bouwen bent). Ook ga je te veel plaats verliezen als je nog eens een plaat van pakweg 15 cm gaat gieten + een chappelaag en je hebt maar een vijver van 40 cm meer (vandaar dat ik zou zoeken naar een mogelijkheid om iets dieper te gaan).

Wat betreft de diepte van 60 cm. Zoals hierboven vermeld,
je chappelaag van een pakweg 10 cm en je vijver is maar 50 cm, dan blijf je nog 5 cm van de rand met het water en je hebt maar 45 cm meer over.
En dit is te weinig, zelfs voor een goudvis. Dus je zal echt moeten zoeken naar een mogelijkheid voor een iets grotere diepte.
Wil je er puur goudvissen of shubunkin (zeer mooie vissen trouwens) in steken dan kan je in noodzaak wel met een 80 cm WATERdiepte (dus een vijver die 85 à 95 cm diep zal zijn (belangrijk) het een en ander aanvangen en mag het al eens een winter stenen uit de grond vriezen zonder dat uw vissen fishsticks geworden zijn.

Naar filtering toe.
Indien je onderhoudsarm wil werken en je gaat er geen koi in droppen dan zou ik kijken voor een oase screenmatic. Dit zijn filter van oase met een zeefdoek die het grove (en zelfs vrij fijne vuil uit het water haalt). Deze filter is supercompact, nadeel is wel dat je om de zoveel tijd eens die mousses moet uitspoelen (en dat is geen proper werkje).
Daarna kan je dan de uitstroom van die filter in uw lavafilter laten komen, maar bouw die zo eenvoudig mogelijk op. Persoonlijk zou ik GEEN lava nemen, maar neem gewoon steensplit of kift. De opbouw van een plantenfilter hou je ZEER eenvoudig.
Je maakt die gerust ook 60 cm diep (met panelen en STERKhellende bodem met een drain die naar de riool gaat). Daarin zet je dan een buizenframe van pvc buizen zodat je maar 1 laag met kratjes moet zetten met steensplit in. Die bakjes maak je best niet te hoog, zoek er die bv maar 15 cm hoog zijn. Daarin kan je dan een dun laagje steensplit leggen van bv 10 cm. dit is net voldoende om de planten vast te zetten tot dat ze geworteld zijn en zichzelf vast zetten. Die "lava"filter is dan een echte pure plantenfilter geworden waar bv gele lissen het wel goed in gaat doen. Deze gaan de afvalstoffen uit het water halen en gaan dus de algengroei tegengaan.

tip, zorg dat de steentjes een paar cm boven het wateroppervlak uitkomen, anders heb je kans dat in uw pf makkelijk draadalgen gaan groeien, doordat de steentjes droog liggen krijg je hier geen algengroei in.

Omdat je met lage bakjes werkt is het gewicht van zo een bakje ook vrij laag waardoor je deze al eens makkelijk kan uithalen om te kuisen.

wil uw plantenfilter helemaal onderhoudsvrij krijgen, dan zou je zelfs kunnen nadenken om met planteneilanden te werken. Polleke van het forum staan bij mijn weten allemaal op zo een eilanden (buiten een paar gele lissen nog), die zijn plantenzone is om stikjaloers van de zijn. Het enige wat je dan nog moet doen is gewoon snoeien ...

Een andere manier van filteren is dat je een sieve koopt (beetje zelfde princiepe als een screenmatic), met daarachter dan bv een statisch bed, bewegend bed en een mattenkamer. Maar voor een paar goudvissen zal dit al overkill zijn.

aan de andere kant ... een vijver van 7x2,4 meter is een flinke bak water (onze vijver - zonder die vierkante bak - is er 7x3 meter). Hier ga je echt geen 10 goudvissen in steken. Dit kunnen er makkelijk honderd en meer worden (bovendien kweken die als konijnen). Dus een degelijke filter is an verloop van tijd wel aan de orde.
jocca

Berichtdoor marcoZ » zo 28 jan 2018, 8:34:46

Ik zou het ook zonde vinden om een grote bak te bouwen waar je daarna geen grote vissen in kunt zetten... En bij grote vissen kom je al snel uit bij koi (of steur)

Dan zou ik er eerder gewoon een zwembad van maken...;)
marcoZ

Berichtdoor knokkie » zo 28 jan 2018, 14:24:13

jocca schreef:@ knokkie,

ik ga ff doorbomen :lol: ,
die afvoeren waar liggen die juist? Kan je eventueel eens een tekening kriebeltje op een blad papier desnoods posten waar wat ligt?
Een bodem van een vijver hoeft niet vlak te zijn é, de meeste koivijvers hebben zelfs net een hellende bodem.
Op het diepste punt steek je dan een drain (gat in de bodem waar een buis van 110 mm op aangesloten is dat naar de filter gaat). Op die manier blijft er een pak minder vuil op de bodem liggen. Zelfs al steek je er geen vis in, dan ga je binnen de kortste keren een sliblaag krijgen. Is dit nadelig ? Neen niet altijd, maar als je er bv wat goudvissen in gaat steken, dit zijn karperachtigen en die gaan woelen. Uw water zal dus bruin worden en dit wordt je heel vlug moe, geloof mij.

De afvoerbuizen van onze citern liggen ,als ons terras èm breed is ,dan liggen ze ter hoogte van de 6de en 7de meter rechts,is eigenlijk maar 1meter waar we gaan moeten opletten als we graven..... Een buis van 110 die dan verticaal in de vijver staat en waardoor het water dan zo naar de filter gaat... Waar wordt de filter het best geplaatst?

Misschien liggen die buizen wel net aan de linkerkant van uw vijver waardoor je die misschien schuin naar beneden kan laten lopen aan de rechterkant. Zo kan je nog net iets dieper gaan (bv 90 cm).

Buizen liggen dus aan de rechterkant van de vijver :-),ofwel maken we de vijver ne meter minder lang,dan heb ik al die problemen niet :-) Langs de andere kant zou ik mss kunnen gebruik maken van die buizen(overloop citern) om ze te gebruiken voor de overloop van de vijver :unknown:

Onze vijver is opgebouwd in panelen van 10 cm dik. Waarom 10 cm?
Ik kon aan stalen getrokken u-profielen geraken in de staalhandel van binnenmaat 10 cm. Dus die panelen die spannen hier behoorlijk in (houten blokje op de bovenkant en paar flinke tikken met een zware hamer en die zitten. Die stalen profielen hebben wij op tegels geplaatst. Die tegels dienen puur en alleen om alles mooi en gemakkelijk waterpas te kunnen zetten. Eens de profielen liggen hebben we de hoeken netjes aan elkaar gelast, zo krijg je en supersterk geheel. Om de bodem dan schuin te maken (ja richting die drains in de bodem) hebben we een chappelaag voorzien op de bodem. Aan de drains is die een 7-tal cm dik, aan de randen zal dit lokaal misschien wel 15 cm zijn. Daarin hebben we een vezelnet geplaatst voor wat sterkte. Ook onder en aan de buitenkant van de stalen profielen hebben we nog chappe geplaatst zodat die volledig ingesloten zitten en absoluut niet meer kunnen schuiven.

Mijns inzien is een vloerplaat niet nodig als je met sandwichpanelen werkt, het gewicht van die panelen is van die aard dat je dit nodig hebt (tenzij je echt op een moeras aan het bouwen bent). Ook ga je te veel plaats verliezen als je nog eens een plaat van pakweg 15 cm gaat gieten + een chappelaag en je hebt maar een vijver van 40 cm meer (vandaar dat ik zou zoeken naar een mogelijkheid om iets dieper te gaan).

hm,moest ik dan alles optellen,aankoop sandwichpanelen/U-profielen/werk om te laten lassen/.... dan zal ik met een voorgevormde bak wss niet zo heel veel duurder uitkomen....

Wat betreft de diepte van 60 cm. Zoals hierboven vermeld,
je chappelaag van een pakweg 10 cm en je vijver is maar 50 cm, dan blijf je nog 5 cm van de rand met het water en je hebt maar 45 cm meer over.
En dit is te weinig, zelfs voor een goudvis. Dus je zal echt moeten zoeken naar een mogelijkheid voor een iets grotere diepte.
Wil je er puur goudvissen of shubunkin (zeer mooie vissen trouwens) in steken dan kan je in noodzaak wel met een 80 cm WATERdiepte (dus een vijver die 85 à 95 cm diep zal zijn (belangrijk) het een en ander aanvangen en mag het al eens een winter stenen uit de grond vriezen zonder dat uw vissen fishsticks geworden zijn.

Qua diepte ben ik idd al afgestapt van 50-60cm :good:
Naar filtering toe.
Indien je onderhoudsarm wil werken en je gaat er geen koi in droppen dan zou ik kijken voor een oase screenmatic. Dit zijn filter van oase met een zeefdoek die het grove (en zelfs vrij fijne vuil uit het water haalt). Deze filter is supercompact, nadeel is wel dat je om de zoveel tijd eens die mousses moet uitspoelen (en dat is geen proper werkje).
Daarna kan je dan de uitstroom van die filter in uw lavafilter laten komen, maar bouw die zo eenvoudig mogelijk op. Persoonlijk zou ik GEEN lava nemen, maar neem gewoon steensplit of kift. De opbouw van een plantenfilter hou je ZEER eenvoudig.
Je maakt die gerust ook 60 cm diep (met panelen en STERKhellende bodem met een drain die naar de riool gaat). Daarin zet je dan een buizenframe van pvc buizen zodat je maar 1 laag met kratjes moet zetten met steensplit in. Die bakjes maak je best niet te hoog, zoek er die bv maar 15 cm hoog zijn. Daarin kan je dan een dun laagje steensplit leggen van bv 10 cm. dit is net voldoende om de planten vast te zetten tot dat ze geworteld zijn en zichzelf vast zetten. Die "lava"filter is dan een echte pure plantenfilter geworden waar bv gele lissen het wel goed in gaat doen. Deze gaan de afvalstoffen uit het water halen en gaan dus de algengroei tegengaan.

Tnx voor de tips voor de filtering!Staat al bij mijn favorieten de oase screenmatic!

Zal mij ooks es moeten verdiepen in pompen,want zoals ik al gezien heb zijn er heel wat evrschillende soorten en modellen op de markt ,en ook het verbruik is niet onbelangerijk!!!!

tip, zorg dat de steentjes een paar cm boven het wateroppervlak uitkomen, anders heb je kans dat in uw pf makkelijk draadalgen gaan groeien, doordat de steentjes droog liggen krijg je hier geen algengroei in.

Omdat je met lage bakjes werkt is het gewicht van zo een bakje ook vrij laag waardoor je deze al eens makkelijk kan uithalen om te kuisen.

wil uw plantenfilter helemaal onderhoudsvrij krijgen, dan zou je zelfs kunnen nadenken om met planteneilanden te werken. Polleke van het forum staan bij mijn weten allemaal op zo een eilanden (buiten een paar gele lissen nog), die zijn plantenzone is om stikjaloers van de zijn. Het enige wat je dan nog moet doen is gewoon snoeien ...

Een andere manier van filteren is dat je een sieve koopt (beetje zelfde princiepe als een screenmatic), met daarachter dan bv een statisch bed, bewegend bed en een mattenkamer. Maar voor een paar goudvissen zal dit al overkill zijn.

aan de andere kant ... een vijver van 7x2,4 meter is een flinke bak water (onze vijver - zonder die vierkante bak - is er 7x3 meter). Hier ga je echt geen 10 goudvissen in steken. Dit kunnen er makkelijk honderd en meer worden (bovendien kweken die als konijnen). Dus een degelijke filter is an verloop van tijd wel aan de orde.
knokkie

Berichtdoor jocca » zo 28 jan 2018, 15:05:45

knokkie,
aha, u wordt mij veel duidelijk.

als ik het goed begrijp is uw terras 7 meter breed en je zou over de volledige breedte een vijver willen ...
Echter aan de rechtkant zitten er afvoerbuizen naar de regenputten.

Dan is er toch he-le-maal geen probleem ...

je voorziet gewoon een vijver van 5,5 meter breed die je dan een behoorlijke diepte ;-),
daar vlak tegen dan gewoon uw plantenvijver van 60 cm diep (of tot de tot je tegen de afvoeren richting regenput komt).
makkelijk zat toch?
Indien je met een pomp gaat werken dan kan je de plantenvijver wat hoger zetten en met een waterval werken.
Werk je gravitair (met airlift) dan die je gewoon met een stuk scheidingsmuur dat je wat minder hoog maakt waar het water over kan lopen (zoals bij ons).

Wil je graag met 1 grote bak werken, dan maak je die met een hellende bodem. Rechtst start je op 50 cm diepte en je laat dit gradueel aflopen naar links tot je de gewenste diepte hebt bereikt. Op het diepste punts links kan je dan 2 bodemdrains steken. Het water laat je links in de vijver toekomen vanaf de filter, hierdoor ga je het vuil richting de bodemdrains duwen.

Naar kostprijs toe.
speel gewoon es open kaart, wat wil uw tuinaannemer aanrekenen voor een polyesteren voorgevormde bak van die afmeting (incl een kraan om die te plaatsen en lengtetransport ...).
Een vijver in de grond duwen is 1 iets, hem draaiende krijgen (pompen, filters, zuurstofpomp etc) kosten vaak evenveel als de epdm en sandwichpanelen samen.

ter info,
wij hebben voor al onze sandwichpanelen 250 euro betaald,
daar nog een paar kuub chappe bij à 75 euro/kuub
een dikke 1000 euro voor alle epdm en lijmen.
reken nog een 200à300 euro voor de galva hoekversterkingen.
de stalen profielen waren iets van een 500 euro

totale afmeting vijver + pf is hier 10,5x3 meter.

wanddoorvoeren, drains, etc zijn kosten die je ook gaat hebben dus voor de vergelijking maakt dit niet veel uit.
jocca

Berichtdoor knokkie » zo 28 jan 2018, 15:19:15

idd Jocca,terras is een 7meter breed ongeveer :D

Ik krijg er stilaan een zicht op..... hoe het zou moeten komen....

Qua kostprijs heb ik nog niks gekregen,dus daar blijf ik nog wat in het ongewisse... Zodra ik iets weet laat ik het zeker weten...
knokkie

Berichtdoor jocca » zo 28 jan 2018, 15:47:22

oh dan zijn die afvoeren geen probleem, kan je alle kanten mee uit.
vraag is ... wat kost die polyesteren prefabbak (denk dat je ferm gaat verschieten) en wat wens je er zelf aan te besteden (of denk je te besteden).
Van dat uitgangspunt kan je dan vertrekken en plannen beginnen te maken.
jocca

Berichtdoor knokkie » zo 28 jan 2018, 15:56:42

Voor de bak reken ik op een 1300-1600€?
knokkie

Berichtdoor jocca » zo 28 jan 2018, 17:23:24

mijns inzien zeer zeer zeer optimistisch, zeker omdat deze bak ook nog met vermoedelijk speciaal vervoer gaat moeten komen (steek je niet zomaar op een aanhangertje, hiervoor moet een vrachtwagen met een grote remorque gaan rondrijden.

als ik eens vlug kijk op het dan kost bv een voorgevormde rechthoekige inbouw polyester bak van 400x150x70 cm (=6m2) een 2250 euro ex transport ...
uw bak wordt 7x2,5 meter (=17,5 m2), ik denk als je gaat toekomen met 4 à 5000 euro je een feestje mag bouwen. :?
jocca

Berichtdoor FredLekx » zo 28 jan 2018, 17:55:21

Deel dezelfde mening. Dat is dan nog exclusief eventuele aanpassingen.
Voor wat het waard is, ook hier is de vijver met 10 cm. sandwichpanelen opgebouwd. Was iets minder er aan kwijt dan Jocca, maar de vijver is dan ook kleiner (ong. 4x2) en geen chappe gebruikt. Ook zijn de hoeken hier niet gelast, maar gepopt.
FredLekx

Afbeeldingen: 76

VorigeVolgende

Keer terug naar Kennismaking en jezelf voorstellen