• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Helemaal NIEUW in de vijver/koiwereld en op zoek.....

We willen natuurlijk geen datingsite worden, maar wil je jezelf voorstellen, kan dit hier!

Re: Helemaal NIEUW in de vijver/koiwereld en op zoek.....

Berichtdoor marcoZ » wo 24 jan 2018, 11:10:56

Guyke schreef:Hallo

marcoZ schreef: Tenminste als je een echte koi-vijver wil bouwen.

Beschrijf mij eens een ""echte koivijver"""?
Met name wat er ""echt"" aan is?

mvg
Guyke

Ik bedoel: het bouwen van een omgeving die uitermate geschikt is voor het houden van Koi en ook specifiek Koi.

Een andere vijver kan uitermate geschikt zijn voor of eenden, of salamanders, of goudvissen, of schildpadden of een zwemvijver......

Een echte koivijver is voor mij een vijver die gebouwd is voor het houden van Koi en waar dan de Koi zich kan ontwikkelen met het maximaal haalbare...
marcoZ

Berichtdoor Guyke » wo 24 jan 2018, 16:19:29

Hallo,

Ik bedoel: het bouwen van een omgeving die uitermate geschikt is voor het houden van Koi en ook specifiek Koi.

Waar komen die zogenaamde normen vandaan ?.
Waarom op die wijze ( specifiek voor koi ).
"""het bouwen van een omgeving die uitermate geschikt is voor het houden van Koi""" dan leesik zo iets van dat het voor het baasje gemakkelijk moet zijn, liefst niet teveel kuiswerk of andere zaken, best ne voederautomaat dan moeten de baasjes niet in regen en wind gaan voeren, vissen moeten als modepoppen gekeurd kunnen worden, en kan nog wel wat doorgaan.
Echter of dat dit de ideale leefomgeving is van vissen daar zet ik toch een vraagteken achter.

Je spreekt over een andere vijver alsof er altijd een onderscheid moet gemaakt worden bij het bouwen volgens de bewoners er van.
Koi is gewoon een andere benaming voor karper en karpers leven in de natuur met vele van de opgenoemde dieren gewoon samen.

Ik weet dat het wat off topic is maar zulke beweringen raken voor mij dus kant nog wal.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor Bossi » wo 24 jan 2018, 17:32:26

Ik kan u ergens wel volgen Guyke,

Maar ik denk dat Marco gewoon wil zeggen dat een koivijver niet zomaar een vijver is maar ééntje met extra aandachtspunten.

Ze hebben mij 15 jaar geleden ook zo eens aangesproken bij Nippon. Het was wel een klant maar die was wel duidelijk. Ik ben dus iets later begonnen met aanpassen.

Het is dus niet een folie in de grond met 2000 liter water en een pomp met een darm door een drukfiltertje maar één met bodemdrains en deftige filtering.

Benieuwd naar Knokkie zijn plannen :roll:

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor marcoZ » wo 24 jan 2018, 19:20:22

Guyke schreef:
Ik weet dat het wat off topic is maar zulke beweringen raken voor mij dus kant nog wal.

mvg
Guyke

Interessante discussie, maar misschien hier wel een beetje offtopic en daarom ga ik hier nu niet verder op in. Dat is voor de topics-tarter niet interessant.
marcoZ

Berichtdoor knokkie » wo 24 jan 2018, 20:00:35

tnx voor de antwoorden allemaal,is al direct een hele hoop info :shock: :shock: Zal ze nog een paar keer moeten lezen eer het allemaal goed indringt :-)

Nu,mss es beginnen met onze vragen/opmerkingen/verlangens:

- er hoeven niet perse Kois in,goudvissen zijn ook prima!

-ik heb meer de neiging(vriend/tuinaannemer ook) om een voorgevormde polyester bak te kiezen. De vijver komt in het verlengde van het terras,en het terras ligt ong 60cm hoger dan het gras. Bedoeling is om bovenkant vijver even hoog te laten komen als het terras ,aan de andere kant zal er dan een muurtje of dergelijke gemetst worden dan dan door planten zal bedekt worden.... Polyester bak kan blijkbaar in Ral kleur naar keuze gespoten worden. Kostprijs van de kuip ben ik één dezer dagen/weken verwachtende. Zal wss iets meer zijn dan wnr je hem zelf metst en dan met EPDM uitbekleed,maar zoveel zal dat waarschijnlijk ook niet schelen?

-een plantenfilter,vraagt dit niet heel wat minder onderhoud dan een filter met matten?

-een skimmer,heb ik toch ff moeten opzoeken wat dit precies was:-)

-qua overloop,mss domme vraag,hoe wordt dit meestal gedaan en is dit in iedere vijver nodig? of kan je hem gewoon niet 100% waterpas zetten en het water dan laten overlopen zodat het via een drainagebuis afgevoerd wordt?

Veel vragen dus, :roll: :roll: :roll:

moesten er mensen zijn uit de westhoek die me hun vijver es willen tonen MET de bijhorende info,ik ben zeker kandidaat :-)

tnxxxxxxxxxxxxx
knokkie

Afbeeldingen: 11

Berichtdoor WTR » wo 24 jan 2018, 20:42:37

Er hoeven niet persé koi in, maar sluit je daarmee uit dat er koi in komen of komen ze er misschien in? Maakt toch een heel verschil waar je bij het ontwerp rekening mee moet houden.
Gr Wouter
WTR

Afbeeldingen: 41

Berichtdoor PDSW » wo 24 jan 2018, 21:04:13

Hoi Knokkie

welkom
ik heb effe vlug doorgelezen
en wil toch een bemerking geven
De vijver komt in het verlengde van het terras,en het terras ligt ong 60cm hoger dan het gras. Bedoeling is om bovenkant vijver even hoog te laten komen als het terras ,

wat zou je dan tegenhouden om een putje van 1m diep te maken dat is echt niet veel en je zit al aan 1.6m diepte :wink:

grts Peter
Koi houden is keuzes maken; en die kunnen verschillen, maar steeds met de beste bedoelingen!
http://www.koivrienden.be/phpBB/viewtop ... c&start=60
PDSW

Afbeeldingen: 471

Berichtdoor Marcje » wo 24 jan 2018, 21:10:49

Hoi Knokkie,

Voor een vijver met filterinstallatie is er in de filterruimte nagenoeg altijd een afvoer naar riolering voorzien , of het kan ook via een dompelpomp afgevoerd worden, of een bezinkput ....

Nu uw plannen... , heb het er toch wat moeilijk mee dat u de weg opgaat zoals het merendeel van de tuinaanleggers te werk gaan - de eenvoudige veilige manier - vijver van 1,2 meter diep, lava filter , pompje , UV , en klaar zonder veel poespas
Het kan zeer zeker, maar op termijn , en zeker als er koi ingezet worden - die worden groter- loopt het verkeerd af
Denk dat de meerderheid zo is begonnen en ondertussen alles verbouwd heeft :wink:
Als u er zeker van bent dat er geen koi ingaan , prima en dan vind ik dit een goed keuze :D

Hebt u twijfels over het al dan niet houden van enkele koi, dan zou ik 3 bodemdrains voorzien die naar een eenvoudig voorfilter gaan en pas dan naar de lava, dan hebt u mogelijkheden naar de toekomst en zal ook uw lava minder snel dicht gaan zitten
Ook de vijver 1,5 meter diep maken - veel meer zal dit niet kosten- maar hierdoor hebt u meer water en veel stabieler vijveren , ene u kan er een duik innemen :lol:

Zeker overwegen om airlift gestuurd te gaan, 10 Watt voor het verplaatsen van 10.000 liter plus extra zuurstof :wink:

Succes met keuzes maken wat zeker niet altijd gemakkelijk is

Ben benieuwd wat het gaat worden en kijk alvast uit naar de werken , ene foto's zien we graag voorbijkomen

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Berichtdoor knokkie » wo 24 jan 2018, 21:33:25

PDSW schreef:Hoi Knokkie

welkom
ik heb effe vlug doorgelezen
en wil toch een bemerking geven
De vijver komt in het verlengde van het terras,en het terras ligt ong 60cm hoger dan het gras. Bedoeling is om bovenkant vijver even hoog te laten komen als het terras ,

wat zou je dan tegenhouden om een putje van 1m diep te maken dat is echt niet veel en je zit al aan 1.6m diepte :wink:

grts Peter

PDSW,

onder de plaats waar we de vijver willen plaasten zitten er wat afvoerbuizen,dit is eigenlijk de grootste reden om 'maar' 60-70cm diep te gaan...
knokkie

Berichtdoor knokkie » wo 24 jan 2018, 21:40:18

Marcje,

er hoeven niet perse kois in,in de eerste plaats is het hem om de vijver zelf te doen....

Zoals je zelf zegt,de keuzes zijn niet altijd even makkelijk,en hoe meer ik hier lees,hoe meer ik ervan overtuigd ben dat er heel wat bij komt kijken...

Nu,met het feit dat we niet van plan zijn om er effectief kois in te steken,kan ik dan hier ook terecht voor alle nodige info?? :?

airlift/skimmer/... allemaal termen die je hier tegenkomt maar waar ik als leek niets van af ken...

omff terug te keren op de overloop. Ik de vijver een verticale buis tot enkele centimeters onder het niveau van de rand,zijn er mensen die dit ook hebben?

Dan is er ook nog weinig reactie op een voorgevormde polyester kuip of een zelfgemetselde vijver....
knokkie

Berichtdoor Marcje » wo 24 jan 2018, 22:12:44

knokkie schreef:Nu,met het feit dat we niet van plan zijn om er effectief kois in te steken,kan ik dan hier ook terecht voor alle nodige info?? :?

Natuurlijk kan dit, en het hoeft zeker geen koivijver te zijn want geregeld zien we hier ook zwemvijvers voorbij komen :D

Ik de vijver een verticale buis tot enkele centimeters onder het niveau van de rand,zijn er mensen die dit ook hebben?

Ik begrijp niet goed wat u hier bedoeld , en waar sluit u die verticale buis op aan, of gewoon laten wegvloeien ?

Dan is er ook nog weinig reactie op een voorgevormde polyester kuip of een zelfgemetselde vijver

Die voorgevormde polyester kuipen, zijn zeker niet goedkoop en zorgt voor problemen ivm maken van doorvoeren zoals bodemdrain , skimmers enz... , maar vooral vroeg ik mij af als deze ook te verkrijgen waren in het formaat dat u voor ogen had
Zelf aan het mtselen gaan en uitbekleden met polyester is de beste optie, maar als u dit laat doen, zeker niet goedkoop
een plantenfilter,vraagt dit niet heel wat minder onderhoud dan een filter met matten?

Een plantenfilter klink mooi, maar eigenlijk is dit een grote lavafilter met enkele plantjes in welke na enkele jaren voledig dicht slibt met alle gevolgen van dien
een oplossing hiervoor is om een spoelruimte onderin te voorzien ( drainage buizen gaan ook vrij snel dicht gaan zitten )

Groetjes

marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5713

Berichtdoor FredLekx » wo 24 jan 2018, 22:41:16

Hallo Knokkie, welkom!

Het feit dat je de moeite hebt genomen om jezelf hier aan te melden en je vragen te stellen, geeft mij de indruk dat de kans dat je wellicht er heel misschien ooit eens heel toevallig toch voorzichtig, mogelijk over na zou kunnen gaat denken om er op termijn toch eens Koi in je vijver te kunnen gaan zetten in hele hoge mate aanwezig is.
Wanneer je voor jezelf niet voor meer dan 100% kunt uitsluiten er ooit Koi in je vijver zou kunnen komen, dan pas je je plannen hier bij voorbaat op aan. Heeft dit als consequentie dat je leidingen moet verplaatsen? DOEN. Beter wachten tot het qua budget haalbaar is, dan nu starten en er later een pak extra problemen bij te krijgen.
Mocht je toch besluiten om je huidige plan uit te voeren, dan nog weet ik zeker dat je met raad en daad bijgestaan zult gaan worden. Gelukkig is een ieder op dit forum niet uit om zich te verkneukelen om de problemen van een ander. Ja, dat er misschien eens verwezen gaat worden naar eerdere adviezen, daar moet je maar tegen kunnen. Vrienden moeten elkaar immers ook wel eens kunnen wijzen op wat minder slimme beslissingen uit het verleden, toch? :D :D

Succes met het overpeinzen van alle info die je inmiddels gekregen hebt.
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor jocca » do 25 jan 2018, 8:49:43

Knokkie, ik denk dat het je het wat onderschat :-D.

versta mij niet verkeerd, een vijver van 60 cm diep is mijns inzien niet meer dan een plas water voor kikkers en salamanders ...
hier wil je echt geen vissen in steken, de watertemperatuur gaat in de winter veel te sterk afkoelen en in de zomer veel te sterk opwarmen.
Ziektes bij de vissen liggen dan echt wel dicht om het hoekje.

De reden waarom wij (koihouders - en goudvishouders) de vijvers net dieper maken is omdat deze zo meer watervolume hebben, een groter volume is veel stabieler in temperatuur EN gemakkelijker op punt te houden (naar amoniak, nitriet, etc).

Dus, 1 stelregel, dieper dan 60 cm is toch wel een MUST (als je het goed wil doen en niet zoals in 80% van de vijvers die door een tuinaannemer aangelegd is die enkel maar graszoden en wat bomen plant normaal).

Uw plantenfilter. Ik smeek je om die uit uw hoofd te zetten.
Dit is de gemakkelijke oplossing van een tuinaannemer die echt GEEN verstand heeft van vijvers.
Het klinkt allemaal mooi EN het is ook mooi ... de eerste jaren. Nadien gaat uw lava langzaam dicht slippen (waar denk je dat het slib naartoe gaat ... dit verdampt echt niet), en dan krijg je 1 supergrote stinkende massa als je die gaat uitkuisen (begin maar hé ... 1 bak met kleine losse steentjes uitscheppen en gans de boel uitkuisen). Bijkomend ga je dan ook per direct gans uw filter naar de knoppen halen en de bacteriën die aanwezig zijn naar de hemel sturen waardoor je geen filterend vermogen hebt en je vrijwel zeker problemen gaat krijgen met het water (en ziektes).

Een vijver waar je GEEN of nauwelijks werk aan hebt bestaat niet, je moet hier toch wekelijks wel even mee bezig zijn. Ook met een plantenfilter.
Je zal die moeten kuisen (als er een holle ruimte onder is, die kranen eens open zetten, de lava eens uitspoelen, planten bijknippen etc etc etc).

Mispak je trouwens niet aan een voorgevormde polyester bak, die kosten een BAK geld. Het fabeltje dat je deze in ieder ralkleur kan krijgen is wel leuk, maar na een paar jaar zie je er toch niets meer van, de wanden en bodem gaan tegen dan bedekt zijn met een laagje EPS (soort van bacterielaagje) of met algen, waardoor deze gewoon bruin zal zijn.

Met het bedrag dat je gaat uitgeven aan een polyesterbak kan je een pak meer aanvangen ... je kan een laten metsen of werken met sandwichpanelen (kijk es in mijn foto album),
de zone waar je dan maar 60 cm diep kan behoud je, maar je kan misschien ook kijken om een stuk 150 cm diep te maken. In de winter kunnen de vissen dan daar gaan schuilen.

Je kan ook opteren om met een schuine bodem te werken, voorbeelden genoeg hiervan, aan de terraskant begin je op 60 cm diepte en je zakt dan geleidelijk naar 150 cm diepte.

Naar filtering kan je misschien opteren om gewoon een trommelfilter met een BWB achter te kopen. Deze combinatie kan je reeds komen voor een 1500 euro en kan je gemakkelijk zelf aansluiten.
Dan heb je amper tot geen werk meer aan de filtering. Tegen dat je de uren van uw tuinaannemer betaald hebt, de lavastenen (mispak je hier ook niet aan, met een kuubke ga je niet veel doen), de bak waar die in moeten komen + een hoop planten ben je ook een behoorlijk bedrag kwijt. Doe er een paar honderd euro bij en je kan met een high tech systeem werken.

Is een trommelfilter budgettair te hoog gegrepen, kijk eens op 2dehands of zo, daar vindt je soms schitterende filters voor een habbekrats (ook trommels).

Indien je echt niet dieper kan dan 60 cm, is het dan geen optie om bv 40 of 60 cm boven de grond uit te komen met de vijver?
Dan moet je wel gaan metsen, maar is het meteen een pak veiliger als er kinderen zijn EN je kan uw vissen gewoon van dichtbij zien.
Op die manier heb je een diepte van 120 cm wat voor goudvissen echt meer dan genoeg is en zelfs voor een koi kan je al eens wat proberen (aan uw nickname te zien kom je van de kust, daar is het altijd wat warmer dan bv in de ardennen ...).

Want geloof mij ... iedereen begint met een goudvis en na 2 jaar koop je vroeg of laat wel eens een koi in een tuincentrum Bye
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor Bossi » do 25 jan 2018, 9:27:12

Ik denk ook dat het een kleine moeite is om, vergeleken met een hele vijverbouw, die afvoerleidingen te verleggen.

Al is het dat je geen koi's gaat houden, eens komt dat er toch van als je een vijver hebt die daar groot genoeg voor is. Dan heb je de vijver al steken en hoef je enkel een "andere" filterruimte in dienst te nemen.

Ik kan maar 1 ding zeggen en dat is, denk goed na en doe het liefst in 1 keer goed. De meesten zitten hier aan vijver nummer 3...

1,5m diep en je kan alle kanten op zonder al te grote, ingrijpende werkzaamheden.

Groetjes,

Bossi
Nu kwaliteit is later geen spijt...
Bossi

Afbeeldingen: 989

Berichtdoor Guyke » do 25 jan 2018, 11:01:52

Hallo,

Er wordt al aardig info verschaft en steeds met een doordenken naar een ""koivijver""

Het is misschien eens aan te raden om eerst een tekening te posten hoe die situatie in feite er echt bijligt.
Dus waar liggen die afvoerbuizen, waar gaan ze naar toe en voor wat dienen ze. ( zou normaal op de planning van de woning moeten staan.)
Een vijver van 60 cm diep is er eentje dat meer aandacht nodig heeft op gebied van de winters. Dit kan al heel wat opgelost worden door een winterkap.
Die leidingen zullen ook wel toelaten om ergens een dieper stuk in de vijver te voorzien.
Ik weet binnenvijvers die amper zo diep zijn en waar ook koi in rondzwemmen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

VorigeVolgende

Keer terug naar Kennismaking en jezelf voorstellen