• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Ter land, te water en in de lucht

Niets is zo mooi als een artistiek gemaakte foto van een zwemmend juweel!
Voor amateurfotografen: grijp hier je kans naar de roem en bewondering!

Re: Ter land, te water en in de lucht

Berichtdoor AVG » do 01 nov 2018, 12:14:21

Hoi Bazzio,

Bedankt voor je inhoudelijke reactie :good:

De gulde snede ken ik natuurlijk, had dat ook eerst als proef gedaan zo jij het aangeeft, uiteindelijk toch gekozen om de snede tussen de ogen te plaatsen, waar jij hem graag op het linker oog van het dier ziet, mss heb je ook wel gelijk dat dit toch beter is.

Bokito ligt in feite tegen de muur aan, dus weinig scherpte diepte mogelijk.

Het contrast opschroeven kan bij de foto beperkt, anders komt de linker schouder van het dier wit uitgebrand over.
Ik vermoed dat jij zoiets voor ogen hebt ?
73147

@ Marc,
Bedankt voor het linkje, had er al verschillende gelezen, maar deze niet.
Jammer van het voorval !
De maatregelen die ze hebben genomen hebben geresulteerd dat je het dier vanachter een hekje, met daarachter een ruit. Alles bij elkaar zit het dier dus best een eind van je vandaan.
AVG

Afbeeldingen: 3565

Berichtdoor bazzio » do 01 nov 2018, 22:26:43

Ja qua uitsnijden idd. Dit heb ik er van gemaakt (quick & dirty)
Afbeelding
het wit/grijs is net aan maar dat moet met het origineel geen probleem zijn.
Als je hem weg wil hebben geef maar een seintje :wink:
bazzio

Afbeeldingen: 68

Berichtdoor AVG » vr 02 nov 2018, 13:49:15

Hoi Bazzio,

De bewerking/aanpassing komt bij jou wel spetterend over :shock: Welk programma heb je gebruikt ?

Ik heb LR en PS element 13 tot mijn beschikking ( aangekocht in 2015 ) Helaas krijg ik geen updates meer en kan ik in PS geen RAW openen van foto's die uit de D500 komen.

In LR ken ik inmiddels redelijk de weg, in PS maar heel summier.

Ik overweeg nu dan maar een abonnement te nemen, weet nog niet welke raadzaam is ? ( Ik ga geen foto's in een wolk bewaren :D )

Jou aanpassing kan trouwens prima blijven staan hoor :good:
AVG

Berichtdoor AVG » vr 02 nov 2018, 23:09:00

Nog een paar laatste foto's uit deze reeks
73160

73161

73162
Wat dit voor vreemde kip is :unknown:
73163

73164
Live een enorme spanwijdte, volgens mij is dit een Rüppellsgier ( was lastig om goed in beeld te krijgen )
73165

Onlangs nog eens een dagje in de Beekse Bergen doorgebracht, maar dat is mss. voor later.

Ga eerst met een ander "project" aan de gang, deze is van een andere gading. Kan wel verklappen dat velen van jullie daar jaarlijks ronddwalen :D
AVG

Berichtdoor A&E » za 03 nov 2018, 10:52:26

AVG schreef:Hoi vrienden,

Zoals de titel al doet vermoeden, deze keer geen koifoto's, Sorry :), komen ook nog weleens aan bod

AVG schreef:Ga eerst met een ander "project" aan de gang, deze is van een andere gading. Kan wel verklappen dat velen van jullie daar jaarlijks ronddwalen :D

Dan zullen die foto’s nu wel komen en dan vermoed ik van de koidagen in Arcen of van de Belgische koi-, vijver- en tuindagen. :D
A&E

Afbeeldingen: 6

Berichtdoor bazzio » za 03 nov 2018, 13:33:24

@AVG, die bewerking is gedaan in PS met camera raw instelling (kan ook op een jpg) ogen nog iets meer saturatie gegeven in het rood/bruin.
Ik zie trouwens dat je een Nikon camera hebt. Ken je het programma Nikon Capture NX-D? is gratis te downloaden en kan je ook prima raw bestanden mee bewerken. Met Capture krijg ik op de jpg ook al vergelijkbare resultaten met PS. Je kan trouwens ook de 1e aanpassingen doen in Capture en van daaruit inladen in LR o.i.d. om ver te bewerken.
bazzio

Berichtdoor PeterKrimpen » za 03 nov 2018, 20:46:53

Geweldige foto's! Heel mooi!
PeterKrimpen

Afbeeldingen: 4

Berichtdoor AVG » ma 05 nov 2018, 12:04:58

A&E schreef:
Dan zullen die foto’s nu wel komen en dan vermoed ik van de koidagen in Arcen of van de Belgische koi-, vijver- en tuindagen. :D

Je weet het niet hey :lol:( je bent warm )
AVG

Berichtdoor AVG » ma 05 nov 2018, 12:24:44

bazzio schreef:@AVG, die bewerking is gedaan in PS met camera raw instelling (kan ook op een jpg) ogen nog iets meer saturatie gegeven in het rood/bruin.
Ik zie trouwens dat je een Nikon camera hebt. Ken je het programma Nikon Capture NX-D? is gratis te downloaden en kan je ook prima raw bestanden mee bewerken. Met Capture krijg ik op de jpg ook al vergelijkbare resultaten met PS. Je kan trouwens ook de 1e aanpassingen doen in Capture en van daaruit inladen in LR o.i.d. om ver te bewerken.

Dank je voor de respons Bazzio :good:
Het programma Nikon Capture NX-D heb ik lang geleden wel eens gebruikt, vond het toen wat te beperkt, maar mss is dat inmiddels verandert, zal er eens naar kijken.

Heb vrijdag contact gezocht met Adobe ( valt trouwens niet mee om die te bereiken :evil: In beginsel wordt je keer op keer doorverbonden naar de andere kant van de wereld ) zoals ik al dacht is de enige manier om RAW te openen in PS ( met de D500 ) is omzetten naar DNG. Het evt. afsluiten van een abonnement is qua betaling ook niet echt gebruiksvriendelijk, ben me nog aan het beraden.

Een ander probleem waar ik tegenaan loop is het volgende:
Eenmaal RAW aangepast zien de foto's er op het PC beeldscherm uit zo ik het voor ogen heb, bekijk ik ze op de TV , dan is het contrast veel te hoog en de foto's te helder. Heb het contrast op de TV aangepast, maar dan is het kijken naar de TV zenders geen feest.
Heeft één van jullie wel eens zijn PC beeldscherm ( of laptop ) gekalibreerd en zou dat uitkomst kunnen bieden ?

@ Peter,
Bedankt !
AVG

Berichtdoor Guyke » ma 05 nov 2018, 14:13:45

Hallo,

Er bestaan toestelletjes voor om het te doen maar in windows is er ook een mogelijkheid.

""Softwarematig kalibreren
Zorg, voordat je gaat kalibreren, dat je beeldscherm al minstens een half uur is ingeschakeld, en de mogelijkheid heeft gekregen om even 'warm te draaien'. Klik op Start en typ Kalibreren en klik vervolgens op Beeldschermkleur kalibreren wanneer deze optie in beeld verschijnt.

Druk op Volgende en kijk welke afbeelding de juiste Gammawaarde weergeeft. Wanneer je nu weer op Volgende klikt, dien je de schuifregelaar zo te schuiven dat de afbeelding lijkt op de afbeelding die de juiste Gammawaarde weergaf. Druk wederom op Volgende en kijk nu bij welke afbeelding de helderheid goed is ingesteld. Wanneer je weer op Volgende klikt kun je met de schuifregelaar de helderheid instellen. Doe dit wederom zodat het resultaat lijkt op de afbeelding die je net hebt gezien. Zo klik je door de rest van de Wizard heen, waarbij je telkens voorbeelden krijgt van het gewenste resultaat en je moet proberen dat zo goed mogelijk te benaderen. Wanneer je de wizard hebt doorlopen, is je beeldscherm gekalibreerd.""

ik weet niet of je er iets aan hebt.
Ik heb het zelf dan ook maar eens uitgevoerd en er moest niet veel verandert worden.
Een en ander zal natuurlijk ook weer te maken hebben met de scherpte van je eigen ogen.

mvg
Guke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor FredLekx » ma 05 nov 2018, 14:40:51

En dan hebben jullie het nog niet gehad over het afprinten... :kez:
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor bazzio » ma 05 nov 2018, 15:34:41

Ik gebruik hier een oude simpele Colorvision, wel een tijd geleden dat ik heb gecalibreerd maar bewerkingen op de laptop (Adobe RGB) waren altijd wel vergelijkbaar met de afdrukken die ik liet maken (Profotonet).
bazzio

Berichtdoor AVG » ma 05 nov 2018, 21:43:25

Hoi Guyke,

Bedankt voor de tip :good: Heb zojuist het scherm volgens uw plan gekalibreerd, eigenlijk best simpel, al zal het met de beschikbare toestelletjes ( heb er inmiddels over gelezen ) wel preciezer gaan.
Morgen zal ik het opnieuw doen bij daglicht, want het resultaat was nu niet echt om over naar huis te schrijven.
Na twee jaar kom ik erachter dat het beeldscherm staat afgesteld op VGA in plaats van DVI ( zo ik begrijp komt VGA overeen met analoog en DVI als Digitaal )
Of het veel zal uitmaken weet ik niet, want het vreemde is dat ik circa twee jaar geleden een “pins”scart ( kleur blauw ) heb meegekregen. Deze kan ik op de grafische kaart aansluiten ( wat nu aan de orde is ) of op de pc ingang.
Achter het scherm bevind zich zowel een DVI als VGA aansluiting, echter past de aansluiting niet op de DVI mogelijkheid. Of er een kabeltje bestaat die aan beide kanten een andere scart aansluiting heeft :unknown: In deze tijd geef je toch geen VGA aansluitkabel meer mee zou ik denken.

@ Bazzio,
Camera staat hier ingesteld op sRGB. Adobe RGB heeft diepere kleuren en een breder scala pixels, maar zou m.n. op websites niet altijd werken. Natuurlijk kan je die na bewerking opslaan als sRGB. Na de perikelen op het forum van wel/niet mijn foto’s kunnen zien, ga ik op dat vlak geen uitdaging aan :dash:
@Fred,
Tja, foto’s kleurgetrouw laten printen doe ik voorlopig maar niet, of je moet mij gek willen hebben :lol:
AVG

Berichtdoor Guyke » ma 05 nov 2018, 21:50:29

Hallo,

Graag gedaan.
Wat betreft die schermaansluitingen.
Ik heb hier ook zo iets voorgehad met het upgraden van het systeem.
Voor een lang verhaal kort te maken heb ik een nieuwe videokaart moeten aanschaffen om de nieuwe monitor te kunnen aansluiten.
De oude kaart was een redelijke dure en kan nog niet de helft aan wat deze nieuwe kaart aankan.
Ik weet niet hoe uw monitor werkt maar op mijn monitor kan ik ook nog instellingen veranderen.

mvg
Guyke
Een airlifter in hart en nieren !!!
Guyke

Afbeeldingen: 961

Berichtdoor AVG » ma 05 nov 2018, 22:00:58

Hoi,

Bij het aankopen van de nieuwe PC, pakweg 5 jaar geleden, wilde ook ik mijn dure grafische kaart behouden. Deze had ik wat jaren daarvoor speciaal aangekocht voor het bewerken van geluid ( voor mijn toenmalige werk ) en filmmateriaal.
Het beeldscherm is nu ongeveer 2 jaar oud, alle instellingen kan ik veranderen, maar geeft aan dat de kabel voor DVI niet is aangesloten, vandaar dat ik aan het prutsen ben geslagen. Ook heb ik geen idee of de standaard kaart evengoed in de pc is geplaatst. Dit soort zaken is totaal niet mijn ding.
AVG

VorigeVolgende

Keer terug naar Fotografie