• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 21 januari 2017

Ter land, te water en in de lucht

Niets is zo mooi als een artistiek gemaakte foto van een zwemmend juweel!
Voor amateurfotografen: grijp hier je kans naar de roem en bewondering!

Ter land, te water en in de lucht

Berichtdoor AVG » di 07 jun 2016, 23:57:34

Hoi vrienden,

Zoals de titel al doet vermoeden, deze keer geen koifoto's, Sorry :), komen ook nog weleens aan bod.

Eerst maar een woordje vooraf: zoals de meeste van jullie wel weten, trekken we bij mooi weer er graag op uit met onze sloep, de keren dat ik mijn kodakske heb meegenomen beperkt zich slechts 1 keer, dit terwijl op elk tripje er genoeg te zien valt en soms bijzonder en fraaie zaken :shock: ( vind ik toch ) Dus tijd om daar verandering in te brengen ! , dus gistermiddag en camera en telelens mee om te zien wat dat geeft...

Het uitgangspunt was om te trachten vogels in de lucht vast te leggen. Nou, dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan :roll:
Aangekomen op het Volkerak – een zeer geliefd groot snoekbaarswater welke door zeer veel Belgen bevist wordt - viel Ingrid op dat er een flink eindje weg een Fuut werd belaagd door een vliegende plaaggeest zoals we dat nooit eerder hadden waargenomen, dus proberen zo dichtbij mogelijk te komen. Dit lukte niet echt vanwege de “weelderige “groei van onderwaterplanten ( die echt een plaag beginnen te worden ) , dus het beste er maar van maken.

Waarom werd onderstaande Fuut ( denk ik toch ? ) constant vanuit de lucht belaagd op het moment dat deze boven kwam ?
57516
Al snel kwam deze kleine meeuw met lange spitse snavel ( als iemand dan naam weet, dan graag !, want kan deze niet goed vinden via het w.w.w. ) aanstormen om de zoveelste aanval te plegen
57517
De duikvlucht is ingezet
57518
Landingsgestel uitgeklapt ..
57519
En toeslaan, dit pal naast de Fuut die meteen weer onderduikt
Trefzeker met de snavel onder water
57520
En jawel, bingo, een visje in zijn bek ( op deze foto niet echt goed waar te nemen, bij de originele foto met inzoomen wel duidelijk )
57521
Het heeft er dus alle schijn van dat de Fuut de vis eerst in zijn bek heeft gehad en deze uit angst loslaat op het moment de meeuw zijn aanval pleegt, wat toch best vernuftig is.

Zoals jullie kunnen zien vertonen de foto’s nogal wat mankementen, veel teveel ruis – zichtbare pixels – na het uitsnijden en gebrek aan scherpte.
Eens ik ooit mijn nieuwe camera heb – ben nog altijd aan het sparen –, hoop ik betere plaatjes te kunnen schieten.
Voor de geïnteresseerde: ging mijn voorkeur uit naar een FF ( Full Frame ) , deze ga ik met de komst van de Nikon D 500 SRL mogelijk bijstellen. Over de D 90 ben ik nog altijd tevreden hoor, maar de ontwikkelingen als veel meer MB per foto, snelheid - en een pak lichter dan een FF - heb ik denk ik wel nodig om tot een beter resultaat te komen.
De gebruikte telelens is een Nikon 70 – 300 mm, vertaald naar de D 90 komt dat neer op een focuslengte van 105 – 450 mm, de getoonde foto’s hebben gemiddeld een focuslengte van circa 350 mm ( dus een best een grote afstand om te overbruggen ) , dit zonder VR beeldstabilisatie, statief, voldoende snelheid en een niet stilliggende sloep op de golven heeft natuurlijk zijn beperkingen… ach, wie weet ooit nog een nieuwe tele en we zijn vertrokken.

Wel, tot zover mijn gezever over mijn “tweede”hobby, dit tripje heb ik nog tal van andere foto’s gemaakt en zal dat blijven, als jullie het leuk vinden zal ik er nog plaatsen, ook al geeft het niets met Koi van doen.
Als er onder jullie zijn die tips hebben, dan graag :!:
AVG

Afbeeldingen: 3317

Re: Ter land, te water en in de lucht

Berichtdoor mario1 » wo 08 jun 2016, 6:12:08

Beste Aad,

Leuk is dit zeker om te zien, en de foto's mogen er best wezen hoor.... inderdaad een beetje ruis maar ik heb hier reeds andere voorbeelden zien de revue passeren :D
Heb je een idee vanaf welke afstand de foto's zijn genomen :?:
mario1

Afbeeldingen: 2119

Berichtdoor Guyke » wo 08 jun 2016, 8:37:06

Hallo,

Deze vogel heeft zijn naam niet gestolen.

Visdief (Sterna hirundo)
Behoort tot de familie van de stern's

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor AVG » wo 08 jun 2016, 15:27:23

Hoi Mario,

Ik zou u die info graag geven en was er zelf ook benieuwd naar ! Helaas is het zo dat deze lens alle info laat uitlezen in de exifgegevens, maar helaas niet de afstand :evil: geschat is de afstand minimaal 25 meter. Enkele foto's die nog gaan volgen zijn nog van een pak verder genomen, dan weer wel met een groter individu in het vizier :D Mss toch eens proberen bij rustig weer het statief in stelling te brengen.

Dank voor de reactie.

@ Guyke,
Vriendelijk bedankt ! ik heb dus bij de verkeerde categorie vogels gekeken, van een Stern had ik natuurlijk wel eens gehoord, maar dacht altijd dat dit een grote meeuw was :oops:
Heb nu ook voorbeeld foto's gevonden met wat uitleg en het bestaan van deze dief, maken dus elk jaar een behoorlijke heen en terugreis om hier te geraken :shock:
AVG

Berichtdoor Des » wo 08 jun 2016, 23:37:25

Mooie foto's alweer aad :good:
Het is inderdaad een Stern,
Ik heb deze indertijd nog gefotografeerd in Tunesië ,
Ook in Zeebrugge, heb ik er gezien , leuk vogeltje .
mijn vijverbouw:
de vijver van Daniel
Mvg Daniel,
koivijver : +- 28 m³
airlift gestuurde filter,
pomp gevoede skimmer ,
plantjes in de boord van de vijver
Des

Afbeeldingen: 125

Berichtdoor alcapone » do 09 jun 2016, 9:21:40

Hoi Aad
Zeer verdienstelijke poging met deze foto reportage, de gebreken heb je al zelf vernoemd, de lens die je gebruikt is dat de Nikon 70-300 3.5-5.6 ?
Zo ja dan mag je zeker content zijn zijn met deze foto's, de D90 is toch een deftig toestel, ik persoonlijk dan zou opteren voor een beter lens.
onlangs heb ik deze eens mogen testen :arrow: Sigma 150-600mm F5.0-6.3 DG OS HSM S Nikon, niet heel lichtsterk maar toch een bom van een lens om te vogelen
en nog betaalbaar voor de mm die krijgt .
:arrow: De Sigma 150-600mm F5.0-6.3 DG OS HSM Sports is geschikt voor het Nikon F systeem. De 150-600 is weerbestendig en heeft een zoombereik van 150-600mm. Dit objectief is opgebouwd uit 24 lenselementen verdeeld over 16 groepen, waarvan 2 FLD lenselementen en 3 SLD lenselementen.

De Sigma 150-600mm Sports serie beschikt over een verbeterde optische beeldstabilisator met een versnellingsmeter om de panning (volgen van een snelbewegend object), zowel horizontaal als verticaal, beter te controleren. Dit maakt dit objectief met name interessant voor het fotograferen van vogels, wildlife en motorsport. De beeldstabilisator kent twee standen waarmee de nauwkeurigheid van de versnellingsmeter optimaal op de situatie kan worden afgestemd.

Het objectief is compatibel met de Sigma USB Dock en Sigma heeft voor de 150-600mm nieuwe software ontwikkeld waarmee de firmware van de lens kan worden geupdate en aanpassingen aan bijvoorbeeld de focus gedaan kunnen worden.

PS laat de foto's maar komen
Afbeelding Afbeelding
Zumorikato katakikachi katamikanomotoku
life is like a box of chocolates, You never know what you're gonna get.
alcapone

Afbeeldingen: 1080

Berichtdoor AVG » do 09 jun 2016, 14:49:18

Hoi Des,
Dit " volgeltje " heb ik hier wel vaker gezien, maar nooit aandacht aan geschonken :D voortaan zal dat anders zijn, wellicht wordt ik ooit nog een echte vogelkenner :lol:

Nu varen we in dit gebied bijna 25 jaar, op hetzelfde tripje voor het eerst lepelaars kunnen spotten, de gemaakte prentjes zijn niet echt je van het vanwege de afstand..... :( dus de dag erna terug geweest om de foto's in Raw te schieten ( normaal doe ik dat altijd, maar omwille van snelheidswinst in JPEG daar voor gekozen, wat dus een verkeerde keuze bleek te zijn ) , maar helaas, geen lepelaar meer te bekennen.
AVG

Berichtdoor AVG » do 09 jun 2016, 15:09:40

Dag Johan,

Op de eerste plaats dank voor je uitvoerige reactie met nuttige info :good: Nu ben ik vooralsnog een beetje huiverig voor een andere lens dan Nikon > ik heb eens de kans gehad om mijn Macro van Nikon te vergelijken met een Tamron ( dus weliswaar geen Sigma ) , het verschil in geluid bij actie was dus duidelijk merkbaar, zo ook de snelheid. Dit neemt niet weg dat de prijskaartjes ook van een andere orde zijn.
De laatste die je aangeeft stemt mij dan weer positief - puntje is wel dat deze blijkbaar niet lekker in balans blijft op een kogelgewricht ..- , afgaande op de professionele reviews. Ik moet daar nog verder naar kijken, want zoals je weet is de ene review de andere niet ( lees: commercie gebonden )
Hoe dan ook staat een nieuwe body als eerste op mijn verlanglijstje, ook al ben ik nog altijd uiterst tevreden over de D 90 en nog lang niet op, met circa 17.500 clicks . Het evt. overstappen naar waarschijnlijk de D 500 zie ik wel zitten, 10 shots per min. , de extreem hoge ISO etc...zie ik toch wel voordelen in.

De gebruikte lens is i.d.d. zoals je aangeeft. Destijds best een prijzige lens, maar zoals bij alles, de vooruitgang staat niet stil. Misschien ga ik de huidige tele op termijn inruilen, al zal de handel er niet veel voor geven.
Ik zal nog wat plaatjes gaan tonen, al begrijp ik ook wel dat ik hier bij de verkeerde doelgroep zit :D maar ach, moet mezelf toch een beetje prikkelen :D

Nou, eerst nog wat doorsparen, of wat Koi verkopen. Het laatste is bij m.n. de grotere Koi en wat hoger prijskaartje niet simpel gebleken.

Nogmaals dank !

PS, eerst maar eens LR 6 aankopen, want moet het nu zonder doen.
AVG

Berichtdoor Marcje » do 09 jun 2016, 23:11:06

Hoi Aad,

Gewoonweg super die foto's van u , en leuke afwisseling , dus laat maar komen :D

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5292

Berichtdoor AVG » za 11 jun 2016, 0:24:07

Dank je Marc, we doen ons best :D , eens ik heb wat echt nodig is aan materiaal om tot betere resultaten te komen, dan ga ik denk ik lachen om deze foto's :lol:

Hoe aandoenlijk, zo'n Meerkoet met jong
57551
Deze stier loopt in "wild" en mag zichzelf bedruipen. ( toch een voordeel om vanaf het water te fotograferen, normaliter kan je daar niet in de buurt komen )
57552
Tegen de zon in fotograferen was even een uitdaging
57553
Op het Volkerak huizen honderden, zo niet duizenden zwanen.
57554
Tja, deze foto trekt natuurlijk op niets, wilde toch even de Lepelaar tonen die op zo'n 50 meter afstand zijn proviand bij elkaar aan het sprokkelen was ( staat bijna geen water, dus dichterbij komen was geen optie, zat n.m. al vast aan de grond :evil:
57555
Een parmantig staande scholekster
57556

@ Johan, vandaag de D500 even in handen gehad bij de vakhandel, hmmmm niet verkeerd :D, moet nog even geduld hebben :Hyper:
AVG

Berichtdoor Marcje » zo 12 jun 2016, 17:53:47

Hoi Aad, prachtige foto's zijn dit terug, en zal genieten geweest zijn :D

Als u later zult lachen met uw foto's, dan moet u toch voorzichtig zijn dat u er niet inblijft bij het kijken naar de mijne :lol:

Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5292

Berichtdoor AVG » ma 13 jun 2016, 0:29:37

Hoi Marc,

Gelukkig blijf ik er - tot nu toe - niet zo gauw in, en ik kan van alle foto's genieten hoor !

Het varen in de natuur heeft mij van kinds af aan al enorm getrokken - ben daar zoals u weet ook mee opgegroeid -, het fotograferen geeft toch weer extra uitdaging / dementie. Plaatjes met de tele maken van stilzittende vogels zoals de laatste etc... is niet zo moeilijk, vliegende vogels en van veraf, daar zal mijn uitdaging liggen, heb dus nog heeeel veel te leren :D

Eens ik wat verder gevorderd ben ( hoop ik toch te bereiken :D ) zal ik nog eens wat tonen. Ooit ook maar eens actief worden op een fotoforum. Nee, nu nog niet, want dan gaan ze met me lachen.
AVG

Berichtdoor Guyke » ma 13 jun 2016, 7:10:17

Hallo,

dementie.

Ik denk en hoop dat je toch ""dimensie "" bedoelt :wink:

mvg
Guyke
Guyke

Afbeeldingen: 833

Berichtdoor AVG » ma 13 jun 2016, 11:43:20

Oei, dat was dus een beetje dom :oops: zal met mijn dementie te maken hebben :lol:
AVG

Berichtdoor AVG » do 16 jun 2016, 22:08:43

Ik kon mijn geduld niet meer beheersen en heb gisteren de Nikon D 500 met extra toebehoren aangekocht :D

Vandaag even mee bezig geweest, maar is toch even wennen, dat ding is één brok techniek :shock: wat natuurlijk wel bekend was voor aankoop :lol:

Wat foto's getrokken in het grootse formaat, was wil zeggen meer dan 20 MB per foto, helaas kan ik die RAW / Nef bestanden niet naar voren getoverd krijgen :evil: in de nieuw aangekochte LR ( light room ) 6, dus dat is nog wel even een dingetje.

De snelheid - lees auto focus - die deze camera heeft is echt fameus ! De gelezen reviews liegen daar niets over. Natuurlijk ook even de geroemde ISO uitgeprobeerd, al ben ik nog niet verder gegaan dan ISO 40.000 . Vergelijk dit eens met de ISO waarde die we in vroeger tijden konden benutten met zo'n rolletje in een Analoge camera, dat kunnen we ons toch niet voorstellen.

Ik hoef mij de komende tijd dus niet te vervelen :D - al deed ik dat toch al niet - , lezen read uitproberen, lezen read etc... is de boodschap.
AVG

Volgende

Keer terug naar Fotografie