GEZOCHT - crielzeven

De vanzelfsprekendheid zelve: heb je wat te koop of zoek je iets, is dit de rubriek!

Moderator: FredLekx

Plaats reactie
jocca

GEZOCHT - crielzeven

Bericht door jocca »

voor een projectje/test ben ik op zoek naar crielzeven.
300 micron heeft de voorkeur.

heb er 2 nodig, eventueel 3.

laat gerust weten wie er wat liggen heeft die voor een zacht prijsje weg mag, het is puur om iets te proberen voor ons verlof ... slaagkansen vrij beperkt, maar wil het toch ff proberen (trickle aanpassen en maatzeven kosten mij te veel voor een experiment).
Dominique
Contacteer:

Re: GEZOCHT - crielzeven

Bericht door Dominique »

Ik heb er 2 liggen in een houder. Voor een testje mag je dit gerust gebruiken
Koivijver - Zwemvijver - Chloorvrij zwemmen - Alles Voor De Vijver
mario1

Bericht door mario1 »

Mooie geste van@Dominique
bazzio

Bericht door bazzio »

Hiervoor kan je ook 300 mu kunststofzeven kopen kosten 19,95 per element 47x13,5 cm, je hebt ze ook dubbel, dus 27 breed (2 elementen aan elkaar gelijmd) a 39,95.
Ik heb deze toen gebruikt als Crielzeef in een 440L bak, was een test maar werkte zo goed dat ik het toen zo gelaten heb.
jocca

Bericht door jocca »

Dominique schreef: 09 jun 2024, 09:11 Ik heb er 2 liggen in een houder. Voor een testje mag je dit gerust gebruiken
hi amigo, thnx voor het aanbod, maar ik ga er de slijpschijf in zetten :lol: , denk dat je dit niet zo leuk gaat vinden.
Waarvoor ik het zou proberen?

op de trickle staat momenteel geen voorfilter, ik trek het water gewoon uit de vijver, op zich gaat dit prima zo. Ik leg er wat japanse matten boven en het grove vuil blijft daar op liggen (voor zover er grof vuil meekomt want de aanvoer zit ongeveer 40 cm onder het wateroppervlak.
Waar ik wel tegenaan loop zijn kleine stukjes draadalg of es een blaadje dat toch mee gaat en zo de gaatjes in de sproeibuis verstoppen.

op zich nog geen probleem, om de 3à4 dagen kuis ik dit uit (werkje van 10 seconden), alleen ... deze zomer zijn we dik 3 weken weg.

Ik zou es willen proberen om 2 zeven onder een lichte helling te plaatsen en met een sproeibuis met veel grotere gaten in zodat er geen opstopping meer mogelijk is.
De zeven spoelen zou ik dan doen dmv een wanddoorvoer te maken thv de plaats waar ze in het midden samenkomen. Even de tankdop openen en klaar is kees (alé denk ik toch)
Ghostkoi

Bericht door Ghostkoi »

Enige minpuntje waar ik zou aan denken is dat het water toch meer naar het midden van de trickle zal worden geleid door de positie en manier van montage van de crielzeven.
Dus ik vrees dat de buitenkanten van de trickle minder benut zullen worden. Of je zou onder de crielzeven een verdeelplaat met gaten moeten steken.
jocca

Bericht door jocca »

Ghostkoi schreef: 10 jun 2024, 08:29 Of je zou onder de crielzeven een verdeelplaat met gaten moeten steken.
dat is een piste die idd voorzien is, eerst ff testen hoe het gaat met de crielzeven, deze gaan vrij vlak liggen (anders moet ik de bovenste bak 30 cm verhogen),
door met een sproeibuis te werken met vrij grote gaten (dan denk ik aan bv 2 cm) en om de 15-20 cm 2 gaten links en rechts denk ik al het water vrij goed te kunnen verdelen.
Stel dat het toch naar het midden afloopt (of te veel) dan steek ik idd er een verdeelplaat onder met wat minder gaatjes in het midden en wat meer naar de buitenkant, op die manier zla ik het water terug verdelen naar de zijkanten.

het is wat proberen en prutsen, maar als het lukt dan is de trickle op zich meteen een stuk gebruiksvriendelijker (nog gebruiksvriendelijker), uiteindelijke doel is nl dat ik die 365 dagen per jaar gewoon kan laten doordraaien.
mario1

Bericht door mario1 »

Ik heb hier op mijn trickle een klein trommelfiltertje gezet, nog geen seconde spijt van gehad.
Vroeger ook genoeg zitten klooien met dampkap filters en dergelijke, ook de sproeibuis om de zoveel tijd moeten uitkuisen. Met de trommelfilter ertussen zijn al die zorgen van de baan. Om de zoveel tijd je gaas effe behandelen met zoutzuur en klaar is het.
Ghostkoi

Bericht door Ghostkoi »

mario1 schreef: 10 jun 2024, 12:18 Om de zoveel tijd je gaas effe behandelen met zoutzuur en klaar is het.
Is dat voor de kalkaanslag ofzo te verwijderen?
Hoe doe je dat? Haal je het gaas uit de trommel en behandel je dat in een kuip ofzo? Is dat dan met borstel inwrijven of onderdompelen in (puur) zoutzuur?
mario1

Bericht door mario1 »

Ghostkoi schreef: 10 jun 2024, 12:44
mario1 schreef: 10 jun 2024, 12:18 Om de zoveel tijd je gaas effe behandelen met zoutzuur en klaar is het.
Is dat voor de kalkaanslag ofzo te verwijderen?
Hoe doe je dat? Haal je het gaas uit de trommel en behandel je dat in een kuip ofzo? Is dat dan met borstel inwrijven of onderdompelen in (puur) zoutzuur?
Is inderdaad voor kalk te verwijderen, maar ook andere vervuiling.
Vroeger ging in deze gaan benevelen met een plantenspuit of iets dergelijks, helaas geraak ik niet meer aan degelijke kwaliteit en smelten deze gewoon kapot waardoor ik nu met een borstel ongeveer een 15cm breed de panelen insmeer, even laten intrekken en afspoelen.
Bij mijn grote trommelfilter laat ik de panelen op de trommel zitten en doe ik dit boven de afvoergoot zodat het zoutzuur via de goot wegloopt.

Bij mij quarantaine en kleine trommelfilter haal ik de panelen er af, reden is dat dit vrij makkelijk gaat en zo komt er ook niets van zoutzuur in de quarantaine gezien de afvoergoot van deze trommelfilter vrij smal is.

De flessen welke ik de laatste tijd gebruik beschikken maar over 3% zoutzuur en kan je dan puur gebruiken.

Afhankelijk van het % zoutzuur in je aangekochte flessen zit kan je deze altijd wat verdunnen.
Zo heb ik gisteren een fles gekocht welke over 10% zoutzuur beschikt, daar doe ik dan wat water bij.
bazzio

Bericht door bazzio »

Citroenzuur kun je ook gebruiken.
Plaats reactie

Terug naar “Koop en verkoop onder koivrienden”