• Advertentie

Sponsers van onze nieuwjaarsreceptie op 20 januari 2018

Aanpassingen plantenfilter

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!

Re: Aanpassingen plantenfilter

Berichtdoor Ramones76 » do 28 sep 2017, 9:08:00

Mooi hoor Aad al die planten in volle ornaat. :good:
Zal ook wat snoeiwerk in de voeten hebben binnenkort.
If you don't build your dream, someone else will hire you to build theirs.
Mijn vijver: http://www.koivrienden.com/phpBB/viewtopic.php?f=17&t=13703

www.ramonstijnen.nl
www.ramonstijnen.com
Ramones76

Afbeeldingen: 659

Berichtdoor AVG » do 28 sep 2017, 21:16:24

Dank je Ramon, het snoeien en opschonen gaat i.d.d. wel een dagje werk in zitten.
AVG

Afbeeldingen: 3533

Berichtdoor jocca » vr 29 sep 2017, 5:30:20

Daar ben ik echt stikjaloers op, hier wil de PF maar niet aanslaan, na 2,5 seizoenen kwijnen alle planten hier gewoon weg.
Niets, nada groeit er hier, waterwaarden zijn prima, vissen hebben deze zomer kilo's voer gekregen (ruim 20 kg erdoor).
Volgend jaar gooien we de ganse filtering om, vliegt 90% van het substraat er ook uit, hopelijk gaat het dan wat beter ...
jocca

Afbeeldingen: 90

Berichtdoor proview » za 30 sep 2017, 7:21:48

Jocca,

Zet eens doodgewone munt in plantenfilter.
Als da nie groeit.....

Gr bart
proview

Afbeeldingen: 91

Berichtdoor jocca » za 30 sep 2017, 7:28:14

proview schreef:Jocca,

Zet eens doodgewone munt in plantenfilter.
Als da nie groeit.....

Gr bart

ja ik heb die sterk woekerende planten altijd wat vermeden in de PF, zou het liefst van al gewoon en bak vol gele lis hebben.
De reden is dat ik die boel nog iets of wat in de hand wil hebben. Er ligt nl een flink pak lava in en als dat volledig doorwoekerd is krijg ik dat er nooit meer uit.

In een topic met de filter aanpassing kan je bv zien dat we opbouw van de huidige PF er volledig uit gaan gooien volgend jaar en ik enkel nog met planteneilanden ga werken.
Daar gaan dan sterkwoekerende planten hun goesting mogen doen en daar zal bv munt, waterkers etc in staan. Of er nog plaats gaat zijn voor gele lis moet ik nog bekijken en zal eerder een beslissing van het moment zelf zijn. Momenteel staan er nog 6 verlepte plantjes met een paar sprieten in die PF van ons. Zielig om te zien, waterwaarden blijven perfect. Mij is het een raadsel.
jocca

Berichtdoor AVG » do 12 okt 2017, 22:09:37

Gele lis zou bekend staan als een makkelijke plant en o.a. Nitraatslurper, hier hebben ze het dit jaar goed gedaan, maar kopen doe ik ze niet meer. De groene versie die te zien is ( zonder bloemvorming en weet de benaming ook niet meer) is zeker een aanrader ! vorig jaar een bak bijgeplaatst met slechts één plantje er in. Vorige week hebben we de boel kort gewiekt en kan zeggen dat dat ene plantje dusdanig was uitgegroeid dat we een deel hebben moeten dumpen, want de mand barste uit zijn voegen.

Het p/f is weer ingepakt en winterklaar. Alle bij elkaar toch twee hele dagen mee zoet geweest.
AVG

Berichtdoor goshiko » vr 13 okt 2017, 8:51:52

aad,
begrijp ik het dan goed dat je de plantenvijver inpakt en verder laat meedraaien, of wordt de afgekoppeld?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor AVG » vr 13 okt 2017, 11:22:28

Hoe deze is ingepakt staat op pagina 7, alles blijft meedraaien.
AVG

Berichtdoor goshiko » vr 13 okt 2017, 11:56:38

dat inpakken, doe je dit vooral omdat je hem laat meedraaien met de vijver, of ook om snellere start te krijgen in het voorjaar?
koivijver 74 kuub
filterlijn 1 : 5 drains, bezinkkamer met borstels, lege bezinkkamer,bewegend bed 200l, 2 maal membraanairlift
filterlijn 2 : skimmer, cetus-sieve, superfish eco plus E 8000, plantenbak 9 kuub met voornamelijk irissen en zuurtstofplanten
goshiko

Afbeeldingen: 35

Berichtdoor AVG » vr 24 aug 2018, 18:06:52

Hoi vrienden,

In de afgelopen 20 jaar dat ik actief op Koifora ben geweest zijn de voor en tegenstanders van een plantenfilter eigenlijk altijd wel voorbij zien komen en ontstonden er vaak heftige discussies .De één zweert erbij, de ander vind het maar niets, want zo zouden veel parasitaire / bacteriële problemen hun oorzaak vinden in een plantenfilter.

Door de jaren heen zijn sommige tot inzicht gekomen dat een put graven met daarin Lava op den duur een tijdbom is, wat ook zo is.

Zonder ook maar iemand over te willen halen voor een p/f te kiezen zijn de tijden echt wel verandert. met de kennis van nu kan een p/f wel degelijk van waarde zijn, voorwaarde is wel dat het p/f goed is opgebouwd met een dubbele bodem voor vuilbezinking / vuilafvoer en drain (s ) om te spoelen.

Een plantenfilter zou je kunnen zien als een moestuin, zonder onderhoud wordt het een zooitje en zal je bij een p/f op gezette tijden de boel moeten spoelen om organisch vuil af te voeren. ( hier wordt het p/f elke twee maanden geheel doorgespoeld en eens in de 4 á 5 jaar helemaal leeggehaald om alle manden te “reorganiseren”..)

Bij de opstart van ons p/f hebben we gekozen om de manden op de dubbele bodem te plaatsen en daarna alles vol te kieperen met Lava. Hier zijn we redelijk snel vanaf gestapt om de volgende redenen:
- Je hebt geen idee waar de wortels naartoe gaan
- Het spoelen kost te veel tijd ( + onnodig waterverbruik ) en dan nog heb je geen zicht of al het vuil weg is
- De grote maanden op zijn tijd er uit halen om op te kuizen was een ramp.
- Het wortelgestel groeit te snel vast aan het onderliggende rooster.
- Water kan niet onderlangs de manden stromen.
- Lava is op een gegeven moment verzadigd.

De veranderingen staan al in deze topic aangegeven, zal ze in het kort nog even samenvatten:
- Al het Lava is verwijdert
- Er staan nu iets minder manden in, zodat er tussenruimtes zijn ontstaan en zicht is op de wortelgroei
- Om de manden los van het rooster te krijgen zijn deze ( nu deels , moeten daar nog mee verder ) op kleine klinkertjes geplaatst, het water kan nu onder de manden door en het spoelen van bovenaf gaat een stuk efficiënter.

Vulling van de manden:
Onderop een laagje Lava ( hier hadden we immers meer dan genoeg van ), daarop wat substraat voor wortelhechting, als laatste een laagje grove kiezels (deze laatste hebben maar één doel, in geval wat alg / mos is het verwijder vrij makkelijk )
Zo jullie kunnen lezen komt er geen vijveraarde aan te pas !, de planten moeten hun voeding uit het water halen , het aanslaan van nieuwe planten kan hiermee ietsje langer duren en soms helemaal geen succes zijn.
( ik heb al vijvers gezien waarbij men op de fora lieten weten dat alle planten het daar goed zouden doen, als je dan live zo’n vijver bekijkt kom je niet zelden toch echt vijveraarde tegen )

Gebruik van medicatie:
Niet zelden lees je ook op dit forum dat men na een noodzakelijke ingreep om parasieten of bacteriën te bestrijden nadien nog maar moeilijk de waterwaardes op peil te krijgen zijn.
Ook al heb ik zelf ( gelukkig )incidenteel alleen met Virkon of KP hoeven te behandelen, het plantenfilter krijg je niet kapot. In geval van een volwassen P/ F zijn de planten zelfs gek op KP.

Wateraanvoer:
Watertoevoer direct vanuit de vijver zelf is echt aan te bevelen, zo krijgen de planten wat ze nodig hebben, dit in tegenstelling wanneer het p/f wordt gevoed vanuit een voorliggend biofilter.
Hier is er een mengeling, deels komt het water vanuit een biofilter, het grootste deel komt vanaf de skimmer. Gezien mijn eerder opmerking is het eerst genoemde natuurlijk tegenstrijdig, de reden is simpel: De CV installatie wordt - indien in gebruik - eveneens gevoed vanuit de skimmer. In geval de CV aan gaat, gaat de meeste flow naar de CV en het overige dus naar het p/F. Om genoeg doorstroom te behouden van het p/f gaat er dus in dat geval ook een deel van het biofilter door het p/f ( snappen jullie het nog :D )

Een p/f om het Nitraatgehalte te beheersen:
Mijn ervaring is dat dit zeker zo is, maar wordt toch vaak wat overschat. In het begin van het seizoen nemen de planten alle voedingsstoffen tot zich, tegen einde seizoen is dit minder en loopt de Nitraatwaarde op, vandaar dat we o.a. Nitraathars hebben ingezet. ( Nitraathars haalt overigens veel meer uit het water dan alleen Nitraat, onderbouwen kan ik dit niet, zichtbaar is het wel aan het water )

Een plantenfilter is niet hetzelfde als een plantenvijver, men haalt dit nogal eens door elkaar. Manden met planten in de vijver zullen het doorgaans beter doen, niet zo gek, want ze krijgen alle voedingsstoffen tot zich vanuit de vijver zelf. Een mogelijk nadeel is dat de Koi erbij kunnen. ( hier ging dat bij de vorige vijver in ieder geval niet werken )
Verbeterpunten:
- Met de kennis van nu zouden we beter drie drains in het plantenfilter hebben geplaatst , het spoelen zou nog wat makkelijker gaan.
- De lengte hebben we geen spijt van, de breedte zouden we nu wat smaller hebben gedaan, het is n.m. best wat rekken om bij de middelste manden te komen, laat mijn rug dat nu juist niet prettig vinden…

De afgelopen maanden heb ik met behulp van een macrolens steeds wat foto’s van de planten gemaakt en dan m.n. van de bloem
Niet alle planten heb ik bij nader inzien gefotografeerd. O.a Japanse holpijp staat nu verscholen en Oeverzegge ( deze staat er in overvloed en zeker een aanrader ! ) is niet zo interessant om te fotograferen.

72316
Tegen het einde van de bloei krijg je met wat geluk dit beeld
72317
Eens was dit een grote plant, wordt wat onder bedolven door de andere planten
72318
Deze plant staat bekend om snelle groeier en Nitraat slurper, het is de laatste jaren dat deze het behoorlijk doen, veel zijn we er al kwijtgeraakt.
72319
Inmiddels zijn de sigaren al donkerder van kleur en een stuk groter, hoogte circa 1.60 meter.
72320
Dankbare plant die wat kleur geeft en snel groeit. sommige soorten geven bloemen, andere niet.
72321
Mijn lievelingsplantje, vermeerderd zich maar moeizaam
72322
Deze Iris soort groeit zeer rap ( echt bij mijn schoonvader weggekaapt :D ) bloemen gaan eenmaal uit maar een dagje mee
72323
Voor mij een pracht van plant, bloemen zijn een lust voor het oog
72324
Ooit hebben we lopen leuren naar waterkers> Eenmaal wat zaadjes opgekweekt is het een echte woekeraar.
72325
Om de opkomende watermunt wat ruimte te gunnen nagenoeg alle waterkers weggesnoeid, nu staat dus alles weer vol met deze plant, je hoort ze bijna groeien, toch zeker nu de ergste warmte voorbij is.
72326
Aan bezoekers geen gebrek, veel tijd om deze vast te leggen is er niet :dash: , ze houden niet zo van die lens dichtbij. Momenteel veel bijen, hommels en ander gespuis, als er tijd is wil ik die nog fotograferen.
72327

72328

Vragen, op of aanmerkingen zijn altijd welkom en sorry voor de lap tekst !

@ Goshiko, sorry, ik heb u vraag pas vandaag gezien :oops: Het antwoord is tweeledig, het p/f draait het gehele jaar mee. Om afkoeling tijdens de winter te voorkomen wordt afgedekt, in het voorjaar helpt het de temp. op te drijven vanwege het "kaseffect".
AVG

Berichtdoor Marcje » vr 24 aug 2018, 19:24:30

Hoi Aad,

Prachtige plaatjes, en verwacht ondertussen niet anders :D

Top dat u uw ervaringen ivm plantenfilter met ons deelt, en het hoeft niet altijd een immens grote plantenbak te zijn om verschillende soorten planten te kunnen houden zie ik :good: , geregeld opschonen zal dan inderdaad wel nodig zijn .
Ik sta te kijken hoe gezond deze planten erbij staan, heeft u een soort voeding aan deze planten, zoals van die bollen die men tussen de wortels van waterlelies kan steken ?

Groetjes
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Airliftgestuurde vijver, Crielzeef
Trickle
Marcje

Afbeeldingen: 5712

Berichtdoor FredLekx » vr 24 aug 2018, 23:05:05

De manier waarop Ingrid en Aad hun plantenfilter, technisch en optisch, gebruiken lijkt mij voor de niet-natuurvijvers de enige geschikte manier. Met de door Aad gewenste aanpassingen heb je, relatief gezien, een systeem die goed beheersbaar is. En ja, uiteraard zal er ergens wel een nadeel te zoeken zijn, maar hetzelfde geldt voor het ontbreken van planten i.c.m. een vijversysteem.
FredLekx

Afbeeldingen: 108

Berichtdoor mario1 » za 25 aug 2018, 5:08:47

Leuk verslagje om te volgen en zeer goed uitgelegd.
De beelden spreken voor zich en zijn we ondertussen van jou gewend.
Knap gedaan :good:
mario1

Afbeeldingen: 2163

Berichtdoor polleke » za 25 aug 2018, 6:55:01

Prachtig Aad en daarbij is het nog eens nuttig ook ,ik zie het als een grote meerwaarde voor het vijversysteem :wink: . Grtjs
We spreken met vele stemmen maar hebben een gezamelijk doel,een beter leefmilieu voor onze koi .
polleke

Afbeeldingen: 1157

Berichtdoor jocca » za 25 aug 2018, 7:53:44

ik lees er misschien over, maar hoe diep staan uw kratjes in het water? Komt de bovenkant boven het water uit of zit dit onder water?
Hier zitten die een 10à15 cm onder water en komt er vrij vlug veel vuil op de steentjes waardoor het er niet meer uit gaat zien (en ik vermoed dat hierdoor de planten ook niet aanslaan).
Ik ben echter wel stikjaloers op uw plantenfilter. Hopelijk krijgen we die hier volgend jaar (of het jaar nadien) ook zo mooi, want visueel vindt ik het een enorme meerwaarde.
jocca

VorigeVolgende

Keer terug naar Filtratie: voor- en biologische filtratie