Trommelfilter installeren veel vragen

Zoals het zichzelf verklaard: alle vragen en suggesties ivm filtratie horen hier thuis!
Mangler
3

Trommelfilter installeren veel vragen

Bericht door Mangler »

Ik heb een tweedehands filterlijn gekocht welke bestaat uit een Makoi MPF50 trommelfilter, een losse biobak met BWB en matten en een Trickle.
Nu was deze set al afgekoppeld en heb ik ze dus niet aangesloten gezien + er ontbreken kranen en koppelstukken en dergelijke dus het is een warboel om dit aan te sluiten aangezien ik dit nog nooit gezien heb. :oops:

Ik hoop dat jullie me adhv wat foto's het 1 en ander uit kunnen leggen.

- Allereerst de spoelpomp, in de losse biobak lijkt aan de kant van het BWB een houder te zitten waar de spoelpomp in geplaatst kan worden, terwijl dit bij de trommel zelf niet voorzien is. Kan het zijn dat deze hier geplaatst moet worden of gaat dan het filtermedia vastzuigen tegen de pomp?
Spoelpomp
Spoelpomp
Spoelpomp.jpg (51.42 KiB) 215 keer bekeken
- Ook in de biomodule zit een kraantje, ik vermoed dat deze is om de vijver eventueel bij te vullen?
Kraantje
Kraantje
Kraantje biomodule.jpg (48.06 KiB) 215 keer bekeken
- Nog eens bij de biomodule zijn buiten de 2 invoeren en 2 uitvoeren aan de zijkant nog 2 aansluitingen, ik neem aan dat dit is om de kamers te reinigen?
Hier wordt dus 2 keer een kraantje op geplaatst?
Vuilafvoer biomodule
Vuilafvoer biomodule
Vuilafvoer biomodule.jpg (58.63 KiB) 215 keer bekeken
-Het volgende is een wit bakje waar 3 losse witte kabeltjes aan hangen bij de trommel zelf.
Is dit een sensor? Waar horen deze kabels aangesloten te worden?
Losse kabels
Losse kabels
Kabels wit bakje.jpg (54.18 KiB) 215 keer bekeken
- Dan komen we bij de spoelkoppen, deze leiding zit los boven de trommel & kan ik dus gewoon vrij draaien, is dit normaal of horen deze vast te zitten? (ik heb ze hier even naar boven gedraaid voor de foto)
Spoelkoppen
Spoelkoppen
Spoelkoppen.jpg (64.88 KiB) 215 keer bekeken
Mangler
3

Re: Trommelfilter installeren veel vragen

Bericht door Mangler »

- Het volgende is de Siemens LOGO, als ik deze open haal zie ik de cijfers 1,2,3 en 4, waarbij de 3 en de 4 niet in gebruik is, wat hoort hier te zitten? (Misschien de witte kabels van foto 4?)
Siemens logo.jpg
Siemens logo.jpg (81.41 KiB) 214 keer bekeken
- Verder zit er nog een Aquaking 7500 pomp bij om de trickle aan te sturen, hoe sluit ik dit alles nu aan?
Aquaking pomp.jpg
Aquaking pomp.jpg (95.59 KiB) 214 keer bekeken
2x Bodemdrain + skimmerlijn naar Trommel - 2x 110 naar biomodule - Achter de biomodule splitsen naar 1x 110 met een propellerpomp rechtstreeks in vijver + 1x 110 naar 50 met Aquaking naar trickle.
OF Recht na de trommel al splitsen naar de trickle en maar met 1x 110 binnenkomen in de biomodule?

Ik zag in de handleiding van de trommel dat de leiding vlak na de trommel omhoog moet gaan om het waterniveau te bepalen, moet dit dan met alletwee de uitgangen? Hoe hoog moet hier dan gegaan worden?

Wordt de trommel geplaatst met de max waterniveau-aanduiding gelijk met bovenkant vijver?

Worden er zowel voor de trommel als na de trommel als na de biomodule kranen geplaatst (7 kranen) of enkel voor de trommel en na de biomodule? (5 kranen)
Veel vragen en heel veel onduidelijkheid, ik hoop dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken. :)
bazzio
7

Bericht door bazzio »

Om ff snel met de Logo te beginnen... die 3 draden zijn waarschijnlijk 1x 24v of 0v (gnd) naar de spoelsensor (die 2e andere draad gaat dus naar nr.3 ) en naar de deksel detectie (dat plastic doosje dus, die 3e draad gaat naar nr.4). Die sensoren zijn maak of verbreek contacten, de inputs van de Logo (I1, I2 etc) zit hierdoor een 1 of een 0 (dus b.v. deksel erop of eraf of spoellevel laag).

Zonder betere foto's niet 100% te zeggen dus...

Makkelijkste is ook de Logo aan het internet te hangen na instellen juiste (vrije) IP adres voor jou netwerk. Dan kan je met Siemens softcomfort de PLC software uitlezen en weet je zeer waarschijnlijk welke ingangen waar voor zijn.

Maar weet de vorige eigenaar je dit niet te vertellen?
Geld ook voor de spoelpomp (zit op de juiste plaats maar pvc buis koppeling lijkt afgebroken of leidingnligt er los naast.

Aardige puzzel zo....
Mangler
3

Bericht door Mangler »

bazzio schreef: 04 sep 2024, 00:07 Om ff snel met de Logo te beginnen... die 3 draden zijn waarschijnlijk 1x 24v of 0v (gnd) naar de spoelsensor (die 2e andere draad gaat dus naar nr.3 ) en naar de deksel detectie (dat plastic doosje dus, die 3e draad gaat naar nr.4). Die sensoren zijn maak of verbreek contacten, de inputs van de Logo (I1, I2 etc) zit hierdoor een 1 of een 0 (dus b.v. deksel erop of eraf of spoellevel laag).

Zonder betere foto's niet 100% te zeggen dus...

Makkelijkste is ook de Logo aan het internet te hangen na instellen juiste (vrije) IP adres voor jou netwerk. Dan kan je met Siemens softcomfort de PLC software uitlezen en weet je zeer waarschijnlijk welke ingangen waar voor zijn.

Maar weet de vorige eigenaar je dit niet te vertellen?
Geld ook voor de spoelpomp (zit op de juiste plaats maar pvc buis koppeling lijkt afgebroken of leidingnligt er los naast.

Aardige puzzel zo....
Hoe weet ik welke draad wat is van deze 3? Ze vertrekken alle 3 vanuit het witte bakje. (1x kabel met 2 aansluitingen en 1x kabel met 1 aansluiting)
Bij de trommel zit geen deksel, kan het dus ook zonder de dekseldetectie aan te sluiten?

Kan ik de trommel gewoon in het stopcontact steken zonder dat hij aangesloten is om de logo in te stellen of moet deze hiervoor geïnstalleerd zijn? (Vijverbouw is nog bezig maar zou hem graag toch eens testen)

De persoon waar ik hem van gekocht heb wou eigenlijk enkel de vissen verkopen die de 1e verkoper weg deed maar moest alles of niets nemen en heeft de trommel toen dus ook maar meegenomen en deze zelf doorverkocht, ik heb dus niet veel info.
Hij had de trommel wel aangesloten gezien bij hem.
Ik denk dat ze alles maar snel hebben willen afkoppelen aangezien sommige pvc leidingen inderdaad gewoon afgebroken of doorgezaagd zijn. Aan de spoelpomp bijvoorbeeld moet dus inderdaad een andere koppeling komen)
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

https://www.makoipondfiltration.com/nl/ ... anwijzing/

Ik heb hier een handleiding voor je. Ik zou ook zeggen dat de spoelpomp en de media elkaar in de weg gaan zitten, maar geen idee wat de openingen zijn van deze pomp wellicht dat het wel kan. De bar van de nozzles kun je gewoon draaien dus dat lijkt niks geks.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Heb je voorin de trommel geen plek voor je spoelpomp?
Screenshot_20240904_072517_Gallery.jpg
Screenshot_20240904_072517_Gallery.jpg (31.43 KiB) 181 keer bekeken
Screenshot_20240904_072524_Gallery.jpg
Screenshot_20240904_072524_Gallery.jpg (25.37 KiB) 181 keer bekeken
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

Beste kun je hem afdoppen en vullen om max water te bepalen, daarna stroomt hij over in de goot. Max in de trommel zelf is niet altijd helemaal acuraat. Doordat je pomt aan de achterkant van de trommel staat het water in het zeef gedeelte en biobakken lager. Maar je plaatst hem dus inderdaad met de max op max vijver. Zet je hem lager kun je niet de vijver max vullen. Zet hem ook niet te hoog, het mooiste is dat voordat de vijver overstroomd de trommel via de goot het overtollige water kwijtraakt.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

En waar je niet uitkomt opschrijven en makoi bellen, die kunnen je vast het snelste op weg helpen.
bazzio
7

Bericht door bazzio »

Hoe weet ik welke draad wat is van deze 3? Ze vertrekken alle 3 vanuit het witte bakje. (1x kabel met 2 aansluitingen en 1x kabel met 1 aansluiting)
Bij de trommel zit geen deksel, kan het dus ook zonder de dekseldetectie aan te sluiten?
Nog ff gekeken op de foto van de Logo, die draad met de 2 aansluitingen van de spoelswitch gaat voor bijna 100% (imho) zeker naar nr. 3 en 4. Maakt niet uit welke draad op 3 of 4...
Die ene draad die dan overblijft... zeg het maar??
Kan je dat kastje open maken en een foto van nemen?

Waar gaat trouwens de draad van aansluiting 1 en 2 naar toe?
Kan ik de trommel gewoon in het stopcontact steken zonder dat hij aangesloten is om de logo in te stellen of moet deze hiervoor geïnstalleerd zijn? (Vijverbouw is nog bezig maar zou hem graag toch eens testen)
Ja dat kan.
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

@bazzio

Vlotter is een zware kabel, hij heeft een witte. Vermoedelijk is hij daarmee verlengt en zijn er maar 2 aders in gebruik. Kan 3 niet plaatsen.
bazzio
7

Bericht door bazzio »

Idd daarom zijn betere foto's wenselijk. :wink:
bazzio
7

Bericht door bazzio »

Als ik nog wat langer kijk op de draden foto dan zie ik toch 4 pinnen ipv 3. Dat zou logischer zijn en is dat witte kastje waarschijnlijk toch een (niet aangesloten) deksel sensor?
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

bazzio schreef: 04 sep 2024, 11:36 Als ik nog wat langer kijk op de draden foto dan zie ik toch 4 pinnen ipv 3. Dat zou logischer zijn en is dat witte kastje waarschijnlijk toch een (niet aangesloten) deksel sensor?
Dat zal dan kunnen, maar zie maar 2 posities vrij op de klemmenstrook.
bazzio
7

Bericht door bazzio »

Idd, dat is dan ook haast wel zeker dat 3 en 4 de aansluitingen zijn voor de spoelswitch. Klopt ook met de bedrading van de klemmenstrook op 3 en 4 (van 24v naar een digitale ingang).
Mzltoff
3

Bericht door Mzltoff »

bazzio schreef: 04 sep 2024, 11:51 Idd, dat is dan ook haast wel zeker dat 3 en 4 de aansluitingen zijn voor de spoelswitch. Klopt ook met de bedrading van de klemmenstrook op 3 en 4 (van 24v naar een digitale ingang).
Precies, plus d8 dat makoi geen dekselschakelaars heeft. En topicstarter die grijze en blauwe is 230v dus daar niet iets op steken van sensoren en schakelaars.
Plaats reactie

Terug naar “Filtratie: voor- en biologische filtratie”