Hoi,
ben bij het zoeken naar een andere filter( zie mijn andere topic hier) bij een nexus easy filter terechtgekomen. Dit is een vrij compacte filter zie ik,maar is deze ook effectief genoeg voor bijv een vijver van 8m3 met 10 a 15kois erin? Veel van buizen dienen er niet geplaatst te worden zie ik? Heeft er iemand een link van hoe dit exact werkt??
Wat zijn de voor/nadelen ten opzichte van een meerkamerfilter?
Dank
nexus eazy filter
-
- 9
Re: nexus eazy filter
Ik vindt de nexus filter fijne filters.
Ik heb er hier 1 staan op mijn qbak
Zelf denk ik dat de nexus aesy te klein zal zijn voor jou vijver en zou ik adviseren om voor de nexus 200 serie te gaan.
Kan je alleen de easy kwijt ivm ruimte zou ik toch kijken of je een trickle er achter kan plaatsen.
Een nadeel van de nexus filters is het verstoppen door draad algen.
Als dit gebeurt is schoon spoelen voor sommige lastig. Dit is veelal op te lossen met een zwaardere luchtpomp het statisch bed sterker te beluchten.
Ander probleem is de enkele aansluiting.
M.a.w. elke bodemdrain en skimmer moeten eigenlijk ieder een eigen nexus hebben of je moet ze voor het filter samen laten komen.
Voordelen zijn er ook.
Makkelijk met schoon maken.
Zou een vis ooit in de filter komen, is deze makkelijk te zien in de nexus.
Een systeem waar eigenlijk niets aan stuk kan gaan/ geen bewegende delen.
Zowel gravitair als pompgevoed makkelijk te plaatsen.
Door de ronde vorm zijn er geen dode hoeken in het filter.
Ik heb er hier 1 staan op mijn qbak
Zelf denk ik dat de nexus aesy te klein zal zijn voor jou vijver en zou ik adviseren om voor de nexus 200 serie te gaan.
Kan je alleen de easy kwijt ivm ruimte zou ik toch kijken of je een trickle er achter kan plaatsen.
Een nadeel van de nexus filters is het verstoppen door draad algen.
Als dit gebeurt is schoon spoelen voor sommige lastig. Dit is veelal op te lossen met een zwaardere luchtpomp het statisch bed sterker te beluchten.
Ander probleem is de enkele aansluiting.
M.a.w. elke bodemdrain en skimmer moeten eigenlijk ieder een eigen nexus hebben of je moet ze voor het filter samen laten komen.
Voordelen zijn er ook.
Makkelijk met schoon maken.
Zou een vis ooit in de filter komen, is deze makkelijk te zien in de nexus.
Een systeem waar eigenlijk niets aan stuk kan gaan/ geen bewegende delen.
Zowel gravitair als pompgevoed makkelijk te plaatsen.
Door de ronde vorm zijn er geen dode hoeken in het filter.
-
- 6
Oke thx, ik heb niks van skimmers of bodemdrains zitten.
Wat is een trickle precies?
Nja, qua ruimte, de filter staat nogal redelijk in het zicht dus ja, als ik alleen een nexus moet plaatsen des te beter.
In occasie vind je er ook wel wat of is dit geen goed idee?
Dqnk alvast
Wat is een trickle precies?
Nja, qua ruimte, de filter staat nogal redelijk in het zicht dus ja, als ik alleen een nexus moet plaatsen des te beter.
In occasie vind je er ook wel wat of is dit geen goed idee?
Dqnk alvast
-
- 6
Ik zou mijn drukfilter gebeuiken als voorfilter, dus coor mijn drukfilter staat een messner pomp die het water door de drukfilter pompt en vandaar naar de nexus. Echter had ik de nexus graag oets lager gezet waardoor ik aan de uitgang mss ook zpu moeten weeken met een pomp om het water terug omhoog te krijgen. Of is dit een slecht idee om te werken.met 2pompen?
De 2depomp, zpu die dan hetzelfde debiet moeten hebben.als.de 1ste pomp?
De 2depomp, zpu die dan hetzelfde debiet moeten hebben.als.de 1ste pomp?
Werken met 2 pompen 'achter elkaar' zal in de praktijk NOOIT lukken. Je pompen zouden tot op de druppel exact hetzelfde moeten verpompen.
Of je zou met een niveau meeting en elektronische sturing moeten werken waardoor 1 pomp werkt als master en de andere als slave maar dat is vijversturing the next level.
Of je zou met een niveau meeting en elektronische sturing moeten werken waardoor 1 pomp werkt als master en de andere als slave maar dat is vijversturing the next level.
-
- 6
Oke , das duidelijk!!! Als ik enkel werk met pomp na de filter, maar deze filter ((en pomp) staan een 7 a 8m van de vijver vandaan en ik werk met een aanvoerbuis van 40mm, zal ik dan voldoende debiet kunnen halen?
-
- 9
Bead filters en drukfilters zijn gesloten systemen en alleen dit type filter kan je onder het water niveau van je vijver zetten.
Geen enkele open filter onder de waterlijn staan.
Al helemaal niet pomp gevoed. Door weerstand zal water altijd hoger staan in het deel waar water wordt in gepompt. Met een pomp in de vijver zal het water altijd hoger staan in je filter dan in je vijver.
Laat je via een drain/aansluiting water in je filter lopen en je pompt na de filter naar de vijver, zal het water in de vijver weer hoger staan.
Meestal gaat het om 5 tot 10 cm en niet iets waardoor je je filter lager moet of kan zetten.
40mm is te klein. Om 8 m³ te halen is 75mm naar mijn gevoel goed op kleine afstand, je zal minimaal 90mm nodig hebben, 110mm is het beste. Terug naar de vijver zal je aan 63 of 75mm voldoende hebben.
Geen enkele open filter onder de waterlijn staan.
Al helemaal niet pomp gevoed. Door weerstand zal water altijd hoger staan in het deel waar water wordt in gepompt. Met een pomp in de vijver zal het water altijd hoger staan in je filter dan in je vijver.
Laat je via een drain/aansluiting water in je filter lopen en je pompt na de filter naar de vijver, zal het water in de vijver weer hoger staan.
Meestal gaat het om 5 tot 10 cm en niet iets waardoor je je filter lager moet of kan zetten.
40mm is te klein. Om 8 m³ te halen is 75mm naar mijn gevoel goed op kleine afstand, je zal minimaal 90mm nodig hebben, 110mm is het beste. Terug naar de vijver zal je aan 63 of 75mm voldoende hebben.
-
- 6
Verdorie, grotere buizen plaatsen is niet echt een optie.
MSs andere mogelijkheid/vraag. Ik heb dus, zoals reeds gezegd, een drukfilter. Op deze drukfilter is er een flexibel aangesloten die gaat nr de andere kant van de vijver en die daar door een waterval gaat. Moest ik nu die waterval wegnemen, en vervangen door een plantenfilter , die vanzelfsprekend boven de waterlijn staat.
Dan heb ik dus in eerste instantie mn drukfilter met uv lamp en vandaar gaat erook water naar de plantenfilter? Zou dit wat zijn?
MSs andere mogelijkheid/vraag. Ik heb dus, zoals reeds gezegd, een drukfilter. Op deze drukfilter is er een flexibel aangesloten die gaat nr de andere kant van de vijver en die daar door een waterval gaat. Moest ik nu die waterval wegnemen, en vervangen door een plantenfilter , die vanzelfsprekend boven de waterlijn staat.
Dan heb ik dus in eerste instantie mn drukfilter met uv lamp en vandaar gaat erook water naar de plantenfilter? Zou dit wat zijn?
-
- 9
Een planten filter heeft biologische gezien weinig meer waarde tenzij je 65% van je vijver als planten filter gebruikt.
Heb je iets van ruimte naast of achter je vijver?
Is je vijver verhoogt of ligt deze volledig in de grond?
Je zou creatief kunnen worden en om je filter een kast maken wat kan fungeren als bankje
Heb je iets van ruimte naast of achter je vijver?
Is je vijver verhoogt of ligt deze volledig in de grond?
Je zou creatief kunnen worden en om je filter een kast maken wat kan fungeren als bankje
-
- 6
Vijver komt effen met het verhoogd terras, errond heb ik wel wat plaats maar zou het graag zo strak mogelijk houden.
Dus een plantenfilter is nu ook geen goede oplossing meer? Ik lees her en der toch goede ervaringen
Dus een plantenfilter is nu ook geen goede oplossing meer? Ik lees her en der toch goede ervaringen
-
- 6
Daar zou de nieuwe filter moeten komen, drukfilter zit aan de andere kant onder waterniveau
-
- 9
Wat wil je op offeren?
Of het blokje heg met boom of de houtschors daar langs?
Dit ligt vlak bij en je zou het net zo hoog kunnen maken als de vijver rand.
Of je zet het bovengronds en maakt er een muurtje van op de kopse kant waar de waterval uit komt. Daar achter staat dan de filter die je met een pomp voed.
Of het blokje heg met boom of de houtschors daar langs?
Dit ligt vlak bij en je zou het net zo hoog kunnen maken als de vijver rand.
Of je zet het bovengronds en maakt er een muurtje van op de kopse kant waar de waterval uit komt. Daar achter staat dan de filter die je met een pomp voed.
-
- 6
Die waterval/fontein zal ik wegdoen, het blokje heg hadden we graag gehouden. Ja is idd nog geen slecht idee om de pomp daar te zetten en dan iets voor te doen in hetzelfde hout waarmee de vijver bekleed is. De fontein wordt gevoed met een flexibel van 40mm, het zpu natuurlijk TOP zijn moest ik deze kunnen aansluiten op mn nieuwe filter.maar dit zal volgens ik hier lees geen goed idee zijn. Als ik de pomp plaats voor de filter ,volstaat het dan dat de bovenkant filter een 10tal cm boven de waterlijn staat?
-
- 6
Ik heb er 2dehands enkele op het oog, oa deze
Vijverfilter all in Vortex bewegend Helix bed
Dit werkt dan op zelfde principe als de nexus?
Vijverfilter all in Vortex bewegend Helix bed
Dit werkt dan op zelfde principe als de nexus?
-
- 6
Om nog es terug te komen op de plantenfilter, een filtertje van 1m50 lang en 30cm hoog zal weinig invloed hebben wss